آموزش گام به گام جمع کردن گاز کولر گازی (پمپ دان کردن)| دیجی تعمیرگاه

جمع کردن گاز کولر گازینحوه جمع کردن گاز کولر گازی یا پمپ دان کردن کولر گازی چگونه است؟

 جمع کردن گاز کولر گازی یا پمپ دان کردن چیست؟ پمپ دان کردن روشی است برای ذخیره کرده یا جمع کردن تمامی مبرد یا گاز درون لوله ها در داخل کندانسور

چه زمان نیاز است که یک کولر گازی پمپ دان شود یا اصطلاحاً گاز آن جمع شود؟

این عمل زمانی انجام می‌شود که شما قصد جابجایی کولر گازی از محلی به محل دیگر رادارید یا اینکه کولر اگر به هر دلیلی نیاز به تعمیرات داشته باشد شما می‌توانید با استفاده از این روش تمامی گاز موجود در کولر گازی را در کندانسور جمع‌آوری کرده تا در هنگام نصب کولر گازی بعد از تعمیرات بتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

نکته: این روش هم به‌صورت صحیح و عملی قابل انجام است هم به‌صورت تجربی و کاربردی که ما پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این کار حتماً از یک تعمیرکار کولر گازی کمک بگیر‌ید زیرا در صورت انجام غیراصولی این کار توسط خودتان یا افراد غیرمتخصص امکان آسیب رساندن به کمپرسور یا دیگر قطعات کولر گازی وجود دارد

مراحل کار جمع کردن گاز کولر گازی:

  • اگر کولر گازی خاموش است آن را در حالت سرمایش روشن کرده و اجاره دهید تا مدت ۱۵ دقیقه کولر گازی کارکرده تا سیکل تبرید کامل شود

  • درپوش شیر سرویس که در بیرون و روی کندانسور قرار دارد را بازکنید

  • شیلنگ گیج خود را در حالتی که گیج کاملاً بسته است به شیر سوزنی لوله برگشت (لوله ضخیم) شیر سرویس وصل کنید

  • شما برای این کار به یک دسته آچار آلن احتیاج دارید که با توجه به ظرفیت کولر گازی‌های مختلف اندازه آن متفاوت است به‌وسیله آچار آلن شیر رفت (لوله نازک) را آرام آرام ببندید در این حالت به عقربه گیج نگاه می‌کنید می‌بیند که درجه رو به کاهش است زمانی که درجه گیج به ۱۰psi رسید شما باید شیر رفت (لوله نازک) را کاملاً بسته باشید

  • و بعد از آن آزام آرام شروع به بستن شیر سرویس لوله برگشت (لوله ضخم) کنید زمانی که گیج فشار به زیر صفر و تا حدود وکیوم پایین آمد شما باید شیر برگشت (لوله ضخم) را کاملاً بسته باشید و به‌محض بستن کامل لوله برگشت باید دستگاه خاموش شود زمانی که دستگاه کاملاً خاموش شد شما عمل پمپ دان کردن کولر گازی را با موفقیت انجام داده‌اید و می‌توانید لوله‌ای کندانسور و اواپراتور را باز کرده تا بتوانید تعمیرات و جابه‌جایی را به‌راحتی انجام دهید

آیا بدون داشتن ابزار خاصی می‌توان گاز کولر گازی را جمع کرد؟

اما اگر شما مبتدی هستید و فاقد ابزاری مانند گیج فشار می‌توانید با داشتن یک آچار آلن این کار را انجام دهید

در این روش بعد از باز کردن درپوش شیر سرویس زمانی که کولر گازی بیشتر از ۱۵ دقیقه روشن است شیر سرویس رفت را کاملاً بسته و ۳۰ ثانیه صبر کنید و شیر سرویس برگشت را نیز کاملاً ببندید و به‌محض بستن هر دو شیر سرویس کولر گازی را خاموش‌کنید ولی به دلیل عدم اطلاع از میزان ظرفیت دستگاه و طول لوله کولر گازی این روش اصولی نبوده و به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود و تمام عواقب و خسارات به عهده خودِ شماست

نکته: روشن نگه‌داشتن بیش‌ازحد کولر گازی بعد از بستن هر دو لوله کار بسیار خطرناکی است که در صورت انجام این کار امکان آسیب به خود و کولر گازی وجود دارد

نکته: حتماً برای انجام این کار کسی را همراه داشته باشید تا به‌محض جمع شدن کامل گاز و بستن شیر سرویس اسپیلت را خاموش کند

مطالب مرتبطی که به دانستن آن نیاز دارید :

امتیاز: 3.0. From 2 votes.
Please wait...

23 دیدگاه

  • سعيد آمال نيك

    باسلام و احترام
    ۱- جهت فعالیت های غیر حرفی (مصارف خانگی کولر های شخصی ) چه نوع و مدلی از پمپ وکیوم رو پیشنهاد میکنید ؟
    ۲- جهت خرید لوازم مثل لوله بر و پلسه گیر و … کجا میتوان مراجه نمود؟
    باتشکر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      اگر قصد ادامه کار در زمینه تعمیر و سرویس کولر گازی رو دارید پیشنهاد میکنم که از ابزار های دقیق و حرفه ای استفاده کنید ولی در صورت نیاز میتونید از ابزار معمولی مثل پمپ وکیوم ولیو استفاده کنید درباره لوله بر و پلیسه گیر هم باید عرض کنم که برند خاصی مد نظر نیست

  • ایمان

    سلام
    چرا وقتی اسپلیت در حات سرمایش هست همزمان با روشن بودن کمپرسور فن کندانسور روشن هست .اما درحالت گرمایش اسپلیت همیشه همزمان با کمپرسور فن کندانسور روشن نیست؟ و اگه همزمان با کمپرسور روشن باشه چه مشکلی پیش میاد؟

  • ایمان

    سلام
    سلام
    چرا در حالت گرمایش اسپلیت فن کندانسور با کمپرسور خاموش و روشن نمیشه( همزمان نیستندمانند حالت سرمایش) و اگر دائما روشن بمونه چی میشه؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      همونطور که میدونید در فصل زمستان و با تغییر حالت کولر به گرمایس سیکل کولر گازی توسط شیر برقی عوض میشه و باعث میشه به عبارتی جای کندانسور و اواپراتور عوض بشه و به همین دلیل هست که فن کاملا در مدار قرار نمیگیره مگر زمانی که سنسور به وسیله مادر برد این فرمان را صادر کنه حالاچه زمان نباز به شروع به کار فن میباشد را مادر برد تعیین میکند و این به برنامه برد بستگی دارد

  • ایمان

    سلام
    چرا در حالت گرمایش اسپلیت فن کندانسور با کمپرسور خاموش و روشن نمیشه( همزمان نیستندمانند حالت سرمایش) و اگر دائما روشن بمونه چی میشه؟

    • محمد پیرنیا

      همونطور که میدونید در فصل زمستان و با تغییر حالت کولر به گرمایس سیکل کولر گازی توسط شیر برقی عوض میشه و باعث میشه به عبارتی جای کندانسور و اواپراتور عوض بشه و به همین دلیل هست که فن کاملا در مدار قرار نمیگیره مگر زمانی که سنسور به وسیله مادر برد این فرمان را صادر کنه حالاچه زمان نباز به شروع به کار فن میباشد را مادر برد تعیین میکند و این به برنامه برد بستگی دارد

      • ایمان

        سلام
        سوال من اینه که اگه دائما فن روشن باشه چه مشکلی پیش میاد؟

  • عطارکرمی

    باعرض سلام بابت این سوال مزاحم شدم که ببینم طریقه بستن گیج وخواندن آن وی مراحل گام به گام یا فیلم آموزشی آن را برام ایمیل یا پست کنید تمام مراحل نصب به همراه عکس یا فیلم

    • محمد پیرنیا

      سلام
      سوال شما خیلی خیلی کلی است بستن گیج برای چه کاری ؟ شارژ گاز کولر گازی ؟ وکیوم؟ و…. سولتان را دقیق و جزیی تر مطرح بفرمایید

  • ایمان

    سلام
    اگه میشه به سوال من هم جواب بدین سوال من اینه که اگه دائما فن روشن باشه چه مشکلی پیش میاد؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      منظور شما کدوم فن است فن داخلی کولر گازی یا فن کندانسور (پنل بیرونی) ؟ مشکل چیه لطفا واضح تر توضیح بدین

  • نیما نایب حسینی

    دلیل روشن نشدن فن کندانسور در حالت گرمایش همزمان با کندانسور این است که وقتی سیکل تبرید عوض می شود اواپراتور یا یونیت داخلی عملکرد گرمایش را انجام میدهد و در سمت مقابل کندانسور در قسمت یونیت خارجی از طریق شیر چهر طرفه به صورت اواپراتور شروع به سرد شدن می کند وقتی مبرد شروع به حرکت می کند کندانسور شروع به یخ زدن می کنه تا زمانی که فن کندانسور از طریق سنسور کندانسور و برد فعال می شود و برفک را آب می کند ولی بعد ار مدتی که این میزان یخ زیاد می شود حالت دستگاه به صورت دیفراست می شود ودر این حالت از طریق شسر چهار طرفه مسیر عوض شده و مبرد داخل اواپراتور به داخل کندانسور میاید و باعـث آب شدن و یخ زادی می شود و یونیت داخلی هم موتورفنش از کار می افتد تا باد خنک تولید شده مبرد داخل اواپراتور به محیط وارد نشود .
    اگه فن کندانسور دائم روشن باشد باعث بالا رفتن فشار برگشت و پایین آمدن راندمان دستگاه و مشکل در سیکل تبرید و عدم بازده مناسب می باشد .به علت اختلاف حجم کندانسور و اواپراتور عملکرد سیکل تبربد در حالت گرمایش یا heat pump متفاوت است .

    • ایمان

      سلام
      متشکرم .اگه فن کندانسور دائم روشن باشه چطوری باعث با لا رفتن فشار برگشت میشه ؟و اینکه حجم کندانسور بشتر هست یا اواپراتور؟

  • سعید .س

    سلام. یه کولر جنرال الکتریک قدیمی دارم و روی سرما عالیه ولی روی گرمایشی بعد کار کردن کمپرسور فن داخلی روشن نمیشه نیم ساعتم صبر کردم ولی بازم نشد علت چیه ؟؟؟و سوال دوم هیچکجا جدول عیوب جنراا الکتریک نیست کمک کنید
    خیلی حیاتی هست. تشکر فرااااوان

    • محمد پیرنیا

      سلام
      این مشکل به احتمال خیلی خیلی زیاد مربوط به برد فرمان یا سنسور لوله پنل داخلیه شما حتما باید با یک تعمیرکار بر مشورت کنید یا اینکه برد رو برای تعمیر و چکاب بهشون نشون بدین

  • ایمان

    اینجا کسی هست که به سوالات جواب درست و حسابی مثل اقای نایب حسینی بده؟

  • غلامحسین غلامی پور

    غلامی پور
    سلام
    کولردو تکه ی ۲۴هزار میتسوبیشی دارم خیلی زیاد off میکنه در حد هر چهار دقیقه کار وبدنبال ان off خواستم راهنمایی فرمائید دلیل این مشکل چه می تونه باشه
    تشکر از همکاری تان

    • محمد پیرنیا

      سلام
      اولا : بفرمایید که این مشکل در چه زمان نشان داده میشود در حالت سرمایش یا گرمایش ؟
      دوما : ایا دمای تنظیمی شما در دمای خیلی کم یا خیلی زیاد ست نشده است ؟

  • محمدرضا یوسفی

    سلام ببخشید زمانی که دوباره خواستیم کولر رو روشن کنیم باید چطور گاز کولر رو به سرویس برگردونیم اول کدوم پیچ الن خور رو باید باز کنیم میشه لطف کنید مراحل باز کردنش رو لطف کتگنید توضیح بدید ممنونم ازتون سپاسگذارم اگه جوابمو بدید.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دوست گرامی بعد از نصب دوباره کولر گازی حتما باید کولر گازی وکیوم شده و بعد گاز ذخیره شده به سیستم برگردد اگر این کار انجام نشود امکان اسیب رسیدن به سیکل سرمایی کولر گازی بسیار زیاد است ولی در کل بعد از وکیوم کردن هیچ فرقی بین باز کردن شیر سرویس کولر گازی وجود ندارد شما هر شیر سرویسی را که خواستید باز کنید نیاز نیست ترتیب خاصی رعایت شود

  • مصطفی

    با سلام .کولر من ۳۶۰۰۰ کریر هست که وقتی روشنش میکنم بعد چند ثانیه از حالت کمپرسور خارج میشه و دوباره میره تو حالت کمپسور و دوباره بعد چند ثانیه خارج میشه و همین روند ادامه داره .کتاکتور و خازن و کمپرسور هم چک کردم مشکلی ندارن لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر فراوان

    • محمد پیرنیا

      سلام
      سوال شما خیلی ناواضح است از حالت کمپرسور خارج میشود یعنی چی ؟ کولر شما سرمایی تولید میکند یا خیر ؟ و اینکه فن کندانسور وارد مدار میشود ؟

  • مشکلات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لطفا به این سوال پاسخ دهید *