ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک

آموزش پیدا کردن پایه های (C,R,S) در کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی از طریق 3 پایانه (سوکت یا ترمینال)، به دیگر اجزای سیستم کولر گازی متصل می‌شود. یکی از مهمترین مراحل در هنگام نصب و راه اندازی کولر گازی، جایگذاری درست سوکت‌ها یا ترمینال‌هاست که در صورت اشتباه در تشخیص پایانه های کولر گازی، ممکن است سبب سوختن کمپرسور شوید.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

در این مقاله آموزش پیدا کردن پایه های کمپرسور کولر گازی یا سوکت‌‌های (C,R,S) در کمپرسور کولر گازی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

برای اینکه بتوانید سیم پیچ رانینگ (R)، استارت (S) و مشترک (C) را در کمپرسور کولر گازی پیدا کنید، با ما همراه باشید.

اطمینان از سلامت کمپرسور کولر گازی

سلامت کمپرسور کولر گازی

پیش از هر چیز لازم است از سلامت کمپرسور کولر اطمینان حاصل شود. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

1.ابتدا برق سیستم را کاملا قطع کنید.

2. باید سیستم را چک کنید و مطمئن شوید که اورلود کولر گازی رخ نداده باشد. برای این کار باید با دست کمپرسور را لمس کنید و از سرد بودن آن مطمئن شوید.

ممکن است اورلود بر روی مسیر مشترک یا C بسته‌ شده باشد، اگر عمل کند این مسیر را قطع میکند.

3. باید از سالم بودن سیم پیچ‌ها مطمئن شوید. برای این کار باید ارتباط تک تک سوکت‌ها را با بدنه کمپرسور بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ‌ کدام از این سوکت‌ها به بدنه راه ندارند.

اگر غیر از این باشد کمپرسور سوخته و می‌بایست به فکر تعویض کمپرسور کولر باشید. همچنین تمامی سوکت‌ها باید به هم راه دهند.

تعمیر تخصصی لوازم خانگی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته و 7 روز هفته درخواست تعمیر

روش به دست آوردن پایه رانینگ، استارت و مشترک کمپرسور (C,R,S)

استارت و مشترک کمپرسور کولر گازی،  آموزش پیدا کردن پایه های کمپرسور کولر گازی

بعد از اینکه از سالم بودن کمپرسور مطمئن شدید، به وسیله اهم‌متر هر سه سوکت را دو به‌ دو مانند شکل بالا به هم با رنج اهم‌سنج آمپرمتر اندازه می‌گیرید. بعد از تست دو به‌ دو تمام سوکت ها مانند تصویر زیر، سه عدد به دست می‌آوریم.

به‌وسیله اهم‌متر دوبه‌دو پایه‌های کمپرسور را اهم گیری می‌کنیم. بزرگترین عدد مربوط به مقاومت بین دو پایه R و S است. در نتیجه پایه باقیمانده پایه مشترک یا همان سوکت C است.

بعد از به دست آوردن پایه مشترک (C)، آن را با دو پایه دیگر یک‌به‌یک اهم گیری می‌کنیم.

آن پایه‌ای که مقاومتش با پایه مشترک کمتر است، سیم‌ پیچ اصلی یا همان (R) است و آن پایه‌ای که مقاومتش با پایه مشترک بیشتر است، سیم‌ پیچ استارت یا همان (S) است.

لازم به ذکر است که در بیشتر کمپرسورها شما دو علامت MAIN و SUB را مشاهده می‌کنید که در اختصار سیم‌ پیچ (C-R) را سیم‌ پیچ اصلی یا (MAIN) و سیم‌ پیچ (C-S) را سیم‌ پیچ کمکی یا (SUB) نامگذاری می‌کنند.

علت خاموش شدن یا روشن نشدن کمپرسور کولر گازی
علت خاموش شدن یا روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

کار نکردن کمپرسور کولر گازی به برند دستگاه و مدل آن بستگی ندارد. بنابراین می‌توان […]

نقشه سیم کشی کمپرسور کولر گازی

نقشه سیم کشی کمپرسور کولر گازی

در بالا تصویر نقشه سیم کشی کمپرسور کولر را می بینید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به مطلب آموزش سیم کشی کولر گازی سر بزنید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی
در این مقاله آموزش پیدا کردن پایه های کمپرسور کولر گازی را در اختیارتان قرار دادیم. چنانچه گفتیم، این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل نصب و راه اندازی کولر گازی است.

در صورتی که اشتباهی در پیدا کردن سوکت‌ها رخ بدهد احتمال سوختن کمپرسور وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که دانش فنی ندارید از یک تکنسین متخصص نصب و تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

اگر فیش Sوcرااشتباه وصل کنیم

علی جان خوبی زاده
13 خرداد 1401

با سلام و خسته نباشید.مهندس من یک کمپرسور پیستونی 18000هزار دارم که پایه ها (c.r.s) سوخته شده ایا چگونه میتونم تعویضش کنم ایا این پایه ها به کمپرسور پرس هستش یا به راحتی تعویض میشه.ممنون

علی میرزایی
28 تیر 1400

ایا با تعویض سیم خازن فن یونیت خارجی کولر اسپیلت میتوان دور ان رابرعکس کرد

حبیب بزرگ دل
8 تیر 1400

سلام در بعضی کمپرسورها بجای مشترک استارت ران نوشته u. W. V و برق هم تکفاز هست حالا بغیر اهم گرفتن آیا میدونید یو چی هست و بقیه

امین دارابی
14 دی 1399

ممنون از اطلاعات مفیدتان

علی شهبازی
14 تیر 1399

سلام وقت بخیر آیا اگر جای فیش رانیگ و استار را جابجا بزنیم کمپرسور میسوزد؟

داودستاره
21 بهمن 1398

ببخشید دوستان سوال داشتم. سیم برق که از خازن به کمپرسور میره، سیم قرمز و سفید اشتباه زدم. امکان هست کمپرسور سوخته باشه؟ چون چندبار اینکارو کردم و کمپرسور داغ کرد. امکان هست خازن خراب شده باشه؟ ممنون میشم جواب بدین من خودم تعمیرکار سیستم صوتی تصویری هستم اصلا حواسم به نقشه روی کولر نبود.

hossein.toosi
11 خرداد 1398

برای کمپرسور سه فاز همینجوری تست و اهم گیری کنیم؟

سعید
14 آذر 1397

    سلام ببخشی من یک کمپرسور دارم بیستونی دولوله ده فشار پایین کمپرسور وبالابرگشت سه لوله شش وشانزده دارم بعدش شیشه روغن پایین دارد کمپرسور حالا سه تا سوکت هم CRSداردهم T1T2T3 ایا کمپرسور هم سه فاز وهم تک فاز وباسه فاز کار میکند ۶امپر هم امپر متر نشون میده لطفا راهنما یی کنی که کمپرسور تک فاز هم کار میکند با تشکر از شما

    نادرنوری
    13 بهمن 1399

سلام.من یه کولر دوتیکه سامسونگ موتور فشنگی دارم وقتی میره رو موتور تمام بدنه ولوله ها برقدار میشن.الانم چند وقته وقتی آف میکنه دیگه نمیره رو موتور تا اینکه خاموشش کنم بعد مدتی روشن کنم.سیمهای روی کمپرسور هم تازه دیدم که یکیشون آب شده.ممنون میشم راهنمایی کنید

فرشاد بهرامی
21 مرداد 1397

سلام سر سیم کمپرسور ذوب شده به هر کدوم از پایه های s.c.r به کدوم فاز به کدوم نول و به کدوم خازن رو وصل کنم؟

مجید صفری
9 مرداد 1397

    سلام
    همیشه فاز مستقیم میره روی کام c
    خازن میره روی استارت s
    نول میره روی پایه ی دوم خازن و از اونجا میره روی رانینگ r

    حمید خادمی
    21 فروردین 1399

با سلام
اگر به اشتباه نول را به جای اینکه به پایه R بدهیم، به پایه S خازن متصل کنیم چه می شود؟ ایا کمپرسور می سوزد

احمد
26 تیر 1397

سلام ، مقدار اهم بین پایه های cs و cr در موتور کولر من تفاوت زیادی داره اولی حدود 14.8 و دومی 1.7 اهمه . مقادیر با اون چیزی که شما در توضیحاتتون فرمودید متفاوته . البته میدونم که تو همه موتورها این مقادیر یکی نیستند ولی اختلاف بین اینها من رو به شک انداخته . راهنمایی میکنید لطفا . مارک کولر هم OGENERAL هست. با تشکر

مهران
13 تیر 1397

سلام ، چطور می توانم کمپرسور را بصورت مستقیم راه بندازم؟ ، بدون استفاده از رله
با تشکر

میلاد
7 اسفند 1396

با سلام
معمولا اون پایه تکی یا همون پایینی یا بالایی که کنار اون دوپایه نیست c هست؟

فرهاد
1 شهریور 1396

    سلام. دوست عزیز همانطور که گفتیم پایه c از طریق اندازه گیری اهمی دو به دوی پایه ها بدست می آید. بزرگترین مقدار مربوط به دو پایه دیگر است و درنتیجه پایه سوم c خواهد بود.

    کارشناس5: شعبانی
    7 تیر 1399

با سلام خدمت شما
می خواستم بدونم راهی هست که بشه مقدار btu کمپرسورهای کولر گازی (پیستونی و….) رو از روی اعدادی که روی انها نوشته شده تشخیص داد؟
باتشکر

Kian
13 تیر 1396

    بله
    از روی برچسب اطلاعاتی که روی کولر هست یه جا مقدار وات کولر نوشته
    مثلا 7000 وات
    این عدد رو تقسیم بر 3.5 کنید
    و سپس ضرب در 12
    میشه btu کولرتون

    سام
    25 خرداد 1398

خدا خیرتون بده کلی دنبال یه آموزش برای تشخیص ترمینال های کمپرسور کولر گشتم. استفاده کردیم. ممنون

بهروز حسینی
25 خرداد 1396

سلام. این پایه ها و مقاومت های بین شون برای موتور یخچال فریزر هم صدق میکنه یا متفاوته؟

امیر حسینی
5 خرداد 1396

سلام خسته نباشید
اگر لطف کنید سیم کشی کولر گازی پنجره ای را توضیح بدید و سیم کشی ترموستات
ممنون میشم برادر

سام
11 اردیبهشت 1396

    سلام
    دوست عزیز هر برند و مدل کولر گازی سیم کشی خاص خود را دارد. البته این نقشه در تمام کولر های گازی در داخل بدنه یا کنار جعبه برق چسبانده شده است.

    کارشناس 1: پیرنیا
    16 اردیبهشت 1396

سلام با تشکر از شما، سوال من اینه که چطوری بفهمیم که این موتور چه رله ای می خوره؟ و موتور چه خازنی می خوره؟ ممنون میشم

Javad_smf
30 فروردین 1396

    سلام. تمامی اطلاعات در برچسب فنی کولر گازی درج شده است. شما با داشتن توان موتور با یکسری محاسبات امکان به دست آوردن نوع خازن دستگاه را خواهید داشت.

    کارشناس 1: پیرنیا
    2 اردیبهشت 1396

با سلام کولر گازی ما وقتی کمپرسور روشن میشه تمام بدنه برق میگیره، همه سیم ها و اتصالات ب دقت چک شدن انگار مشکل از خود کمپرسور هستش، چندجا شنیدم میگن وقتی موتور قدیمی و مستهلک میشه برق میگیره بنظرتون چاره چیه؟

جبار منصوری
28 فروردین 1396

    سلام
    باید تمام قطعات با اطمینان و استفاده از لوازم ایمنی تست شود. بهترین راه این است که شما سوکت های سر کمپرسور را خارج کنید و اقدام به روشن کردن کولر گازی کنید. حالا تست کرده و اگر برق داشت که مطمئنا از کمپرسور نبوده و باید در جای دیگری دنبال مشکل باشید. اگر غیر از این بود مشکل از کمپرسور کولر گازی شما بوده و باید تعویض گردد

    کارشناس 1: پیرنیا
    3 اردیبهشت 1396

    سلام اگر ممکن هست راهنمایی کنید که سیم کشی کمپرسور به چه صورت هستش یعنی مثلا نول رو مستقیم بدیم به کمپرسور؟ یا اول به خازن بدیم بعد به کمپرسور؟ و اینکه نول در کمپرسور کدام پایه است؟ و فاز را اول بدیم به خارن یا مستقیم به یکی از پایه های کمپرسور وصل میشود؟ و پایه سوم کمپرسور از کجا تغذیه میشود؟
    ممنون میشم

    محسن وصلیات
    22 خرداد 1398

      سلام
      نول رو مستقیم به کمپرسور بدید.
      سیم پیچی داخل کمپرسور یکی اصلی و یکی کمکی هستش (s,r)
      سیم پیچ داخل کمپرسور اصلی وقتی موتور روشنه عمل خودش رو انجام میده و اون یکی (کمکی) فقط استارت اولیه برای شروع کارکردن کمپرسور (موتور) هستش.

      امان باستان
      11 آبان 1398

ممنون آقای پیر نیا از مطالب خوبتون لطفا در صورت امکان دو مطلب بنده رو هم رو سایت بگذارید
1.آموزش روغن کاری یاتاقان بلوور
2.آموزش ارتباط سیم های وصلی به پنل خارجی با r-s-c کمپرسور و پایه های خازن

غلامرضا نعمتی
17 آبان 1395

    سلام
    خواهش میکنم دوست عزیز
    1. فن بلیور های داخلی به روغن کاری احتیاج ندارد به هیچ عنوان و در صورت خرابی باید کاملا باز شده و چک شود
    2. منظور شما را از سوال دوم متوجه نشدم لطفا بیشتری توضیح بدید

    کارشناس 1: پیرنیا
    20 آبان 1395

      کمپرسور کولر دو تیکه ام از پایه یکی از ساکت ها سوراخ به اندازه سوزن نشتی داشته ایا میشه آن را جوشکاری کرد

      سید حبیب موسوی
      15 تیر 1399

باسلام میخاستم بدونم که برای سرما دهی بهتر کپسول گاز رو وارونه کنیم یا نه مشکلی پیش میاد?

نسیم دارم
5 مرداد 1395

    سلام
    اگر گاز کولر شما R410 است حتما باید کپسول را برای شارژ گاز وارونه کنید. ولی اگر گاز کولر شما R22 است، نباید این کار را بکنید و باید به صورت گاز سیستم را شارژ کنید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    5 مرداد 1395

    سلام اگه گاز ترکیبی باشه بله حتما باید به صورت مایع یا کپسول رو وارونه شارژ کنید. البته باید حتما در نظر داشته باشید که اگه کم گاز باشد باید گاز دستگاه رو خالی کنید نشتی رو بگیرید وکیوم کنید بعد شارژ گاز کنید. چرا؟ چون شما نمیدونید کدوم گاز خارج شده یا کدوم گاز به نسبت گازهای دیگه کمتره بخاطر همین موضوع باید گاز اولیه رو خالی کنید گازهای ترکیبی شامل R134. R410. R408. R600 اینها گازهای ترکیبی هستن. ولی گاز R22. R12 نیازی به کپسول وارونه یا مایع اضاف کردن نیست.

    سعید دهقانی
    6 خرداد 1398

      سویچ کولرسوخت میخوام مستقیم کنم چطور

      الیاس البوعبادی
      14 مرداد 1399

      سلام خسته نباشی…..اگه سیم های کمپرسور رو اشتباه بزنیم چقدر احتمال سوختن کمپرسور هست…..درحال حاضر کمپرسور کار میکند اما تعداد دفعات اوورلود ان بالاست

      کیوان رجبی
      31 مرداد 1399

    سلام.
    متاسفانه وارانه کردن کپسول گاز.کار اشتباهیه.
    باید گاز به ارامی وارد کمپرسور شود.کمپرسور گاز را به مایع تبدیل میکند و به سیستم تزریق میکند.
    ورود گاز مایع به کمپرسور اسیب میزند.

    ميلاد خيرابادي
    20 خرداد 1398

    سلام
    یه متور سه فاز دارم چهار فیش داره
    فیش چهارم چیست
    اکثر موتورها سه فیش RSC هستن

    عای کعبی
    23 بهمن 1400
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس