ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
شارژ گاز کولر ماشین + آموزش نشت یابی (علت نشتی و رفع نشتی)

شارژ گاز کولر ماشین + آموزش نشت یابی (علت نشتی و رفع نشتی)

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

آیا کولر ماشین شما هم خنک نمی کند؟ در این صورت با ما همراه باشید و مطالب این مقاله کاراباما را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین اقدام را جهت رفع مشکل خود انجام دهید.

در این آموزش، قصد داریم تا در رابطه با شارژ گاز کولر ماشین مطالبی را به صورت آموزشی برای شما عزیزان مطرح کنیم. آنچه می خوانید، بنابر اطلاعات و تجارب چندین تعمیرکار فنی مجموعه کاراباما بوده که به صورت ساده و بدون ذکر جزئیات گردآوری شده است. از آنجایی که تنوع مدلها و برندهای کمپانی های ساخت خودرو بسیار زیاد است، نحوه شارژ گاز آنها در مراحلی ممکن است متفاوت باشد. البته هر یک از آنها نیز ممکن است نکته خاص به خود داشته باشند. با این حال سعی شده است تا کلیت فرآیند شارژ گاز کولر خودرو و نکات اساسی به طور کامل پوشش داده شود.

در صورتی که جهت شارژ گاز خودرو خود به کمک احتیاج دارید، تعمیر کولر گازی خودرو را به متخصصان کاراباما بسپارید تا خسارت و آسیبی به خود یا خودروتان وارد نشود. اگر می خواهید خودتان شخصا به شارژ گاز کولر ماشین تان اقدام کنید، ابتدا مطالب پیش رو را به طور کامل مطالعه نموده و در صورتی که هرگونه سوال یا نظری دارید، در انتهای صفحه می توانید از ما بپرسید.

هشدار!!

از آنجا که شارژ گاز کولر خودرو یک کار کاملا تخصصی می باشد، توصیه می کنیم که برای شارژ گاز کولر خودروتان به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید. تنها افرادی که دانش کافی و تجربه انجام تعمیرات خودرو دارند، قادر خواهند بود که شارژ گاز کولر را بصورت صحیح و ایمن و بدون آسیب رساندن به خودرو انجام دهند. بنابراین در صورتی که هیچ تجربه ای در این زمینه ندارید، حتما به تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده ؟

برای بسیاری از ما پیش آمده که پس از مدتی از کارکرد کولر ماشین خود، متوجه کاهش سرمای آن شده ایم. دلایل کاهش سرمای کولر خودرو می تواند متفاوت و متنوع باشد. اما یکی از دلایل اصلی این مشکل، کمبود گاز کولر ماشین است. بنابراین اولین راه تشخیص کم شدن گاز کولر توجه به میزان سرمای باد کولر است. دومین راه تشخیص که فنی محسوب می شود، بستن گیج فشار سنج به ماشین و اندازه گیری میزان گاز موجود است. در این حالت اگر فشاری که بر روی گیج نشان داده می شود از میزانی که برای شارژ گاز توصیه می گردد کمتر باشد، پس گاز کولر ماشین کم شده است.

ما با همه جور داستانی مواجه شده ایم! بعد از یک روز خسته کننده و طولانی به خانه برمی گردید و برای دوش گرفتن آماده می شوید. اما آب گرمی در کار نیست! با کمی بررسی متوجه می شوید که پکیج تان ایراد پیدا کرده و اصلا کار نمی کند! در چنین شرایطی، بهتر است به جای حرص خوردن، با مرکز تعمیر پکیج ایران رادیاتور تماس بگیرید تا دستگاه تان بیش از اندازه در حالت استراحت نماند و بدون فوت وقت به برنامه روتین زندگی تان برگردید. در این مرکز تکنسین های پکیج ایران رادیاتور، خدمات تخصصی باکیفیتی را در زمینه نصب، تعمیرات و سرویس این دستگاه به مشتریان ارائه می دهند.

شارژ گاز کولر خودرو می تواند دو حالت داشته باشد. حالت اول مربوط به زمانی است که کولر به طور کامل فاقد گاز است و حالت دوم مربوط به زمانی است که ماشین تنها کمبود گاز دارد. مراحل شارژ گاز کولر خودرو برای این دو حالت تفاوت های اندکی دارند. از جمله تفاوت ها می توان به این موارد اشاره نمود:

  • در حالتی که سیستم فاقد گاز است، ابتدا باید سیستم وکیوم شده و از رطوبت و هوا خالی گردد و سپس شارژ گاز کولر انجام شود.
  • اگر سیستم کمبود گاز دارد، ابتدا باید علت کمبود و نشتی گاز مشخص شود. پس از رفع مشکل نشتی گاز، شارژ گاز کولر جهت تکمیل گاز کولر خودرو انجام می گیرد.

علت نشتی گاز کولر خودرو

با این وجود که نشتی گاز مبرد کولر خودرو تنها دلیل کاهش سرما و خنکی کولر ماشین تان نیست، اما علت بروز این نشتی های گاز کولر خودرو را می توان موارد زیر دانست:

  • زمان کارکرد

دقیقا همانند سایر قطعات خودرو، عامل زمان کارکرد کولر و اصطکاک و تنش های ناشی از کارکرد کولر ماشینتان، در خرابی کولر و نشت مبرد از آن موثرند. ساییده شدن یک بست و یا لاستیک و یا سوراخ شدن و ترک برداشتن لوله های سیستم کولر خودرو، می تواند منجر به نشت گاز کولر شود. برخی از گازهای مبرد خاصیت فراریت دارند که این امر، خود موجب کاهش مقدار آنها پس از گذشت مدت زمان یکی دو سال می گردد.

  • محبوس نبودن

بر خلاف کولر گازی شما در خانه، کولری که در داخل ماشینتان تعبیه شده در داخل یک محفظه و بصورت یک واحد یکپارچه نمی باشد. درواقع اجزای سیستم کولر ماشینتان، در قسمت های مختلف خودرو قرار داشته و همین سبب می شود که در معرض عوامل مزاحم بسیاری چون نمک هایی که در فصل زمستان بر روی جاده می پاشند و یا سایر عوامل خورنده دیگر، که می تواند قطعات و لوله ها را خورده و سوراخ نماید و موجب نشتی گردد، قرار داشته باشند.

  • رطوبت

در صورتی که یک شیلنگ لاستیکی، بست پلاستیکی و یا هر قطعه دیگری از سیستم کولر ماشین، به هر دلیلی خراب شده و اجازه نفوذ رطوبت را به داخل سیستم بدهد، رطوبت وارد شده با گاز مبرد مخلوط شده و یک اسید خورنده ایجاد می کند که موجب ایجاد سوراخ های نشت گاز و خرابی دیگر اجزای سیستم کولر نیز می گردد.

  • خسارت ناشی از عوامل جاده ای و تصادف

ممکن است در اثر برخورد یک سنگ، افتادن در یک گودال و یا هر عامل مزاحم و آسیب زایی که ممکن است بر روی جاده پیش بیاید، اجزای سیستم کولر ماشین مانند لوله ها، شلنگ ها، بست و غیره، آسیب دیده و سوراخ شوند و نشتی گاز مبرد به وجود بیاید. همچنین در اثر تصادفات جاده ای نیز ممکن است برای سیستم خنک کننده مشکلی پیش آید.

راه های نشت یابی گاز کولر خودرو

به چند طریق مختلف می توان نشتی گاز کولر ماشین را متوجه و برای نشت یابی گاز کولر خودرو اقدام نمود. اگرچه تمام این فرآیند یک امر تخصصی بوده و از عیب یابی کولر، نشتی یابی و رفع آن تا شارژ مجدد گاز کولر ماشین را باید افراد حرفه ای و متخصص انجام دهند.

  • استفاده از لامپ فرابنفش

بسیاری از گازهای مبرد با یک رنگ قابل تشخیص در کارخانه مخلوط می شوند. این رنگ در زیر لامپ فرابنفش یا اصطلاحا نور سیاه، مشخص بوده و بنابراین می توان به راحتی نشتی گاز کولر ماشین را تشخیص داد.

  • شناساگر الکترونیکی

این قطعه یکی از ابزارآلات تخصصی تعمیرکاران بوده و اصطلاحا اسنیفر یا بوکننده نام دارد. این وسیله قادر به تشخیص بوی گازهای هالوژنه است که می تواند کوچکترین نشتی ها را نیز بیابد.

  • استفاده از گاز نیتروژن

در این روش و با استفاده از گاز نیتروژن، تمام سیستم کولر ماشین از گاز مبرد خالی شده و سپس با نیتروژن پر می شود. در تست نیتروژن با استفاده از صدای هیس مانندی که در نقاط دارای ترک و سوراخ به گوش می رسد، نشتی گاز کولر را می یابند.

  • استفاده از عامل تشخیص نشتی

در این روش با استفاده از یک محلول مخصوص که حاوی یک عامل تشخیص نشتی بوده، با اسپری محلول بر روی سیستم کولر از بیرون و مشاهده نقاطی که کف تولید شده، نشتی سیستم را می یابند. در این روش که برای یافتن نشتی های تقریبا بزرگ در نقاط قابل دسترس استفاده می شود، به راحتی و با ایجاد کف در این نقاط نشتی سیستم را مشخص می کند.

رفع نشتی گاز کولر خودرو

معمولا نشتی گاز کولر به اواپراتور مربوط است که در این مواقع می بایست آن را تعمیر و یا تعویض نمود. در صورتی که سوراخ یا ترک به وجود آمده خیلی بزرگ باشد، ممکن است تعویض اواپراتور تنها گزینه ممکن باشد.
در صورتی که نشتی به لوله و یا یک بست مربوط است، می توانید رفع نشتی را خودتان نیز انجام دهید. البته با این فرض که تجربه و دانش فنی لازم را داشته باشید. در این مواقع معمولا تعویض قطعه لازم است.

وسایل لازم برای شارژ گاز کولر ماشین

  1. شیلنگ مخصوص یا استفاده از کپسول ۱ کیلویی گاز R134 به همراه گیج و شیلنگ
  2. رابط شیلنگ
  3. گیج مانوفیلد
  4. کپسول یک کیلویی گاز

شارژ گار کولر ماشیننکته:

سازندگان خودروهای شخصی با توجه به ساختار کمپرسور و کندانسور کولر و ماشین، نوع گاز مبرد استفاده شده در داخل کولر را مشخص می کنند. معمولا اکثر سازندگان از گازهایی چون R134a و R22 و R12 استفاده می کنند.
تغییر گاز مبرد کولر خودرو به هیچ عنوان اصولی و صحیح نمی باشد. بنابراین مخلوط کردن و یا استفاده از یک گاز متفاوت با آنچه که سازنده برای کولر ماشینتان مشخص نموده، کار اشتباهی است. دلیل این امر، مطابق بودن و همخوانی گاز مبرد با ساختار کمپرسور و نیز نوع روغن استفاده شده در سیستم است. در صورت تعویض گاز به صورت عمدی، روغن ممکن است با گاز جدید مطابقت نداشته و مخلوط نشود و درنتیجه سیستم و کمپرسور خشک کار کنند که منجر به آسیب به کمپرسور شده و تاحد گریپاژ کردن و سوختن هم پیش می رود!

مقدار گاز کولر ماشین های مختلف

میزان گاز مورد استفاده در خودرو بر اساس مدل و نوع ماشین متفاوت است. به طور مثال، برای مقدار گاز کولر پژو 206، پژو پارس و 405، کیا اسپرتیج، تویوتا هایلوکس III، سانتافه II و سوناتا V به ترتیب مقدار 650، 580، 510، 450، 850، 550 گرم گاز مبرد از نوع R134a لازم است.

همچنین میزان گاز کولر پراید و خانواده آن، در مدل های مختلف بر اساس سازنده کولر و کمپرسور متفاوت است. به طور مثال: میزان گاز کولر تیبا با کولر ساخته شده توسط سردساز خودرو (کمپرسور FOTON)، 675 گرم از نوع R134a است. اما مقدار گاز کولر تیبا با کولر سندن (کمپرسور SANDEN)، 550 گرم است.

انواع گاز کولر خودرو و بهترین مارک گاز کولر خودرو

گاز کولر ماشین چه نوع گازی است؟ این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد. گاز مبرد یا خنک کننده ای که در کولر خودرو شما وجود دارد، دقیقا همان مبردی بوده که در یخچال ها استفاده می شود. البته همانطور که اشاره شد، انواع مختلفی از گاز در کولر خودروها استفاده می شوند که شما باید حتما از نوع گاز استاندارد ماشین تان استفاده کنید. R134a، R22، R12 از معروفترین انواع گاز کولر ماشین هستند. از جمله بهترین مارک گاز کولر خودرو نیز می توان به برند ایسکون (ISCON)، هانی ول (HONEYWELL)، گالکو (GALCO) و… اشاره کرد.

مراحل شارژ گاز کولر ماشین

در مرحله اول، ابتدا داخل موتور را نگاه کرده و لوله کولر و شیر یا اصطلاحا والو کولر را پیدا کنید.

لوله گاز مبرد و شیر کولر ماشینلوله گاز و شیر کولر خودرو سواری

سپس درپوش آن را که معمولا آبی رنگ است، باز کنید و با انگشت یا یک وسیله دیگر شیر کولر را فشار دهید. اگر گاز با فشار بیرون زد، مشخص می شود که سیستم دارای گاز است و باید تکمیل گاز شود. اما اگر گازی بیرون نزد، مشخص می شود که سیستم فاقد گاز بوده و باید کامل شارژ گاز شود.

مراحل شارژ گاز کولر ماشین

همانطور که پیشتر اشاره شد، مراحل شارژ گاز کولر به صورت کامل تفاوت های اندکی با تکمیل شارژ دارد. در این جا با تکمیل شارژ گاز کولر، مطالب را ادامه می دهیم.
در این مرحله می بایست شیلنگ گیج را به شیر یا همان والو متصل کنید و کمی پیچ شیلنگ نزدیک گیج را باز کرده تا هوای داخل شیلنگ خارج شود. به یاد داشته باشید که ‌به هیچ عنوان نباید بجز گاز، هوا یا رطوبتی وارد سیستم شود.

حال شیر کپسول را باز کنید و اجازه دهید مقداری گاز وارد سیستم شود. سپس شیر گیج را بسته و ماشین را روشن کنید. کولر را روشن کرده و سرعت فن را بر روی بیشترین حالت ممکن قرار دهید. گیج فشار را نگاه کرده و عدد آن را که فشار گاز کولر خودرو است، بخوانید. در صورتی که فشار گاز کولر ماشین بین 35 تا 40 psi باشد، عملیات شارژ گاز به اتمام رسیده است.

فشار صحیح برای شارژ گاز کولر ماشین

اگر عدد گیج از این مقدار کمتر بود، مجددا شیر کپسول را باز کنید و اجازه دهید تا مقدار فشار به عدد مورد نظر برسد. در حالتی که این عدد بیشتر از بازه مورد نظر بود، می بایست مقداری از گاز موجود در سیستم را خالی کنید تا فشاری بر روی کمپرسور کولر خود نداشته باشید.نکته!

دقت کنید که بازه 35 تا 40 psi به صورت نرمال برای اکثر ماشین ها جوابگو هستند. البته این بازه از چندین عامل متفاوت تاثیر می پذیرد. مهمترین این عوامل عبارتند از: دمای محیط اطراف (درجه حرارت شهر شما)، فشار کمپرسور، خلوص گاز مبرد و دور فن خنک کننده و…، در صورتی که بر اثر نشت گاز مبرد مقداری از روغن موجود در سیستم خارج شده، می بایست این مقدار شارژ شود. اما در حالت کلی و در اکثر اوقات نیازی به شارژ روغن نیست!

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام من شارژگاز انجام دادم همچی عالیه چه کارکرد کمپرسور چه خنک کردن ولی ماشین وقتی رو سلو هست گیج ۳۵رو نشون میده ولی گاز که میدم گیج میاد رو ۲۵ .کاری هست که بخوام انجام بدم تاثیری رو کمپرسور نداره به مرور زمان.
ممنون میشم زود جواب بگیرم با تشکر

حمید
24 تیر 1401

باسلام. ماشین من ۴۰۵هست قبلا کمپرسور خراب شد نو خریدم عوضش کردم . دیگه اون سرما که قبلا داشت رو نداره . چند بارم گازشو عوض کردم . کمپرسورشم از هر نظر درست کار میکنه . . فقط عیبش رو نمیتونن پیدا کنن که چرا دیگه اون سرمای اولی رو نداره
باتشکر . اگه دوستی نظری داره بگه ممنون میشم

فردین محمدی
20 تیر 1401

سلام پراید ۸۷ سیستم کولر سندن هست به تازگی کل سیستم سرویس شده از همه لحاظ اما در ساعتهای گرم خنکی نداره

فرشادفتحی
5 تیر 1401

با سلام آیا گاز زیاد کولر باعث خراب شدن کمپرسور میشود؟؟

سید محمد بحرانی
26 خرداد 1401

سلام خسته نباشید استاد مطالب خیلی مفید بود صمدی از تبریز

کامل صمدی
1 مرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده
    ما همیشه آماده خدمت رسانی هستیم

    نسیم اسلام پور
    2 مرداد 1400

بهترین گاز برای ال 90 چه گازی هست که بیشترین سرمایش رو داشته باشه.خیلی ممنون از مطالب مفید و آموزنده

علی
8 تیر 1400

    درود بر شما عزیزان کار شناس
    پژو 206 دارم،. فشار گاز کولر 40psiمیباشد ولی کولر اصلا خنک نمیکند،،، هنگام شارژ کپسول وارونه بوده
    آیا فشار گاز زیاده یا گاز مایع باعث می‌شود که گاز در سیستم حرکت نکند
    در ضمن در هنگام کولر احساس میکنم فشار بیشتر از قبل به کمپرسور میاد
    تشکر از شما که وقت میزارید

    رضا
    12 مرداد 1400

بادرود و سپاس پژو206 اینجانب بعلت خرابی اورینگ پایین تر از برف پاک کن کنار مخزن اب گازش تخلیه شد تعمیر کار با کمپرسور یخچال کار را انجام داد سوال ایا کولر اکنون رطوبتی دارد؟ و برای تمیز کردن سیستم از رطوبت با دستگاه مناسب ایا گازی که در کولر است قابل استفاده است ودستگاه وکیوم توانایی تفکیک گاز از رطوبت را دارد یا باید گاز جدید تزریق گردد باتشکر فراوان مطالب بسیار مفید است.

اهورا نادری
25 خرداد 1400

آقا من نمیتونم سوال بپرسم چرا رو صفحه نشون میده سوالامو

بهنام ساتکی
10 خرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    هر سوالی دارید بپرسید. سوال شما پس از بررسی و تایید، پاسخ و نمایش داده می شود.
    موفق باشید

    علوی
    12 خرداد 1400

باسلام واحترام لطفا بفرمایید چگونه متوجه درجه گاز کوجود در سیستم باشیم چون در فصل ما درجه حرارت کندانسور بالاست وزیاد نشون میده در حالیکه هنوز کامل شارژ نشده

كمال بهرامي
16 اسفند 1399

با سلام خدمت شما. من کولرم سال گذشته بعد از اینکه روی درجه سوم یا آخر گذاشتم بعد دو سه بار استفاده دیدم باد خنک نمیزنه پرسیدم گفتن هیچ گازی نداره و احتمالا نشتی داشته یک بار دادم و گاز داخلش رو پر کردن تا دو ماه خوب بود و دوباره بعد اینکه یکی دوبار تو اخرین درجه گذاشتم و ی مسافتی رو استفاده کردم حالا دوباره بادش کم شده و پرسیدم گفتن 50 60 درصد گاز خالی شده نمیدونم چرا اینطوری میشه و چکار باید بکنم

موسوی
13 شهریور 1399

شلنگ کولر چسبیده به بدنه جلوی ماشین ( ال 90 ٍe1 )و سوراخ شده . ممکنه علت آن عدم قرار گرفتن موتور در جای خود باشه چون من به نمای داخل موتور ال90 نگاه کردم . شلنگ از بدنه جلوی ماشین فاصله داشته .؟

رحیم میزانی
5 مرداد 1399

گاز کولر r22 رو میشه جایگزین r134 کرد،
مداری که با ۱۳۴ کار کرده رو کامل تخلیه و شستشو بدیم بعد ۲۲ شارژ کنیم؟البته کمپرسور هم پیستونی ۱۰ پیستونی هست .ممنون اگه راهنمایی کنید

سعید چگینی
23 تیر 1399

سلام ، سمند 86دارم پارسال گاز به کولر زدم خوب خنک میکرد ، توجاده برای اینکه مدام سرما بده،سنسور کنار پدال گاز رو بیرون کشیدم ،فرداش بوی گاز شدید تو ماشین پیچید ، توقف کردم+خاموش و روشن چیزی متوجه نشدم ،دوروز بعد که خواستم کولر بگیرم صدای فیس از زیر داشبورد اومد فهمیدم گاز خالی کرده ،
میشه بگید چرا گاز خالی کرده ؟
دلیلش بیرون کشیدن سنسور دما میتونه باشه؟
به نظرتون از قسمت اواپراتور نشت گاز داشته؟
میتونید کمک کنید ممنون میشم پاسخ بدید

حسن خسروی
11 تیر 1399

خودروی بنده ریو مدل87تاسال96احتیاجی به گاز نداشت سال 98 گاز زده بعداز سه ماه گازش رفت یکی از شیلنگ ها سوراخ شده تعویض کرده امسال هرچه آب کف زدن نشتی پیدا نکرده حال تعمیرکار می گوید کمپرسور نشتی دارد برحدس گمان لطفا راهنمایی کنید متشکرم

علی محبی
18 خرداد 1399

عالی بود

عبدالعلی یعقوبوند پاپی
1 خرداد 1399

با سلام به تازگی کولر ماشین پراید رو شارژ کردم. تا سه روز خوب سرد می کرد و شیلنگ کمپرسور رو عوض کردم و آچار کشی هم کرده بودم ولی الان باد گرم میده بیرون ممکنه از کمپرسور باشه ؟

ali moghimi
28 اردیبهشت 1399

با توجه به اینکه سال گذشته شارژ گاز کولر پراید را انجام دادم و زمستان اصلا کولر پراید را که باید چند بار روشن می کردم تا در تابستان راحت باشم نکردم، حال خنک نمی کند و فشار گاز ۴۰psi می باشد. مشکل چیست؟ ممنون میشم

سیدعلی هاشمی مطلق
23 اردیبهشت 1399

با سلام خدمت شما من پراید دارم وقتی کولر روشن میکنم یکم گازه ماشینو فشار میدم از سوپاپ کمپرسور گازو تخلیه میکنه ولی کل گاز خالی نمیشه ولی چند بار تخلیه کنه خالی میکنه . لطفا دلیل اینو برام توضیح بدین. در ضمن گاز کولرو استاندارد میزنم

محمود معمار
18 اردیبهشت 1399

با سلام تشکر میکنم از مطالب مفید و پرکاربردتان. خیلی استفاده کردم ممنونم

علی
26 فروردین 1399

    با سلام. خوشحالیم که توانسته ایم مطالبی مفید و کاربردی برای شما تولید کنیم.

    کارشناس5: شعبانی
    13 خرداد 1399

سلام آقا خسته نباشید. ماشین پرایده گاز کم نمیکنه منتهی بعد از یک هفته که کار میکنه خاصیت گاز کولر از بین میره یعنی فشار نمیفته نشتی هم نداره . یعنی از چی میتونه باشه؟ ممنون میشم کمکم کنید

Masood jokar
20 فروردین 1399

با سلام و وقت بخیر
کولر خودرو توسان روی چه psi باید باشد
باتشکر

امير خزايي
30 بهمن 1398

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت اساتید محترم
پراید 131 دارم که کولرش خنک نمیکرد و یک بار هم بردم تا گازش را تعویض کنند و بعد از شارژ گاز دوباره عمل نکرد و چون تعمیرکاری که شارژ گاز را انجام داده بود گفت که مسیر گاز یک گرفتگی دارد و من هم وقت ندارم و گازش پر است و فقط باید بدهی همکاران مسیرش را باز کنند. میخواستم بدانم که 1- احتمالا” چه قسمتی از مسیر گرفتگی دارد 2- اینکه گازی که شارژ شده به همان مقدار میماند یا اینکه تخلیه شده است؟
متشکر از راهنمایی هاتون

ابراهیم
3 بهمن 1398

سلام بسیار عالی بود خیلی توضیح دادین تشکر انشالله موفق باشید.

کریم
21 مهر 1398

سلام. ماشین من پرادو 2017 هستش از قشم. تعمیرکار وقتی که گاز کولر به ماشینم تزریق کرد از اول تا تکمیل گاز، کپسول گاز را وارونه قرار داد. اگه موتور کولر از کار بیفته خیلی گرونه باید چه کار کنم؟ لطفا توضیح بدید ممنون

طیب تاند
9 شهریور 1398

سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالبتون
ماشین من جنسیس کوپه هست از وقتی گاز کولر زدم شیلنگ اصلی رطوبت زیادی روش جمع شده و از اون یه مایع سیاه میریزه یجورایی مخلوطی از آب و روغن هست. سرمای کولر کم نشده در ضمن هر وقت کولر میزنم بعد از‌ ۴ ساعت این مایع میریزه رو زمین به اندازه نوک انگشت. این مورد مشکلی برای کمپرسور کولر ایجاد نمیکنه؟!

محمدرضا ن
20 مرداد 1398

سلام . کولر خودروی من زیاد خنک نمی کرد رفتم که گاز گیری کنم . استادکار ابتدا شیلنگ تخلیه را وصل کرد و گاز را خالی کرد از شیلنگ تخلیه مقدار مایع چرب مثل روغن خالی شد این مربوط به چی بوده و آیا اشکالی برای کمپرسور ایجاد نکرده و یا نمیکند ؟ البته بعد از 3 دقیقه ای تخلیه با شیلنگ که انتهایش آزاد بود، استادکار نوک شیلنگ را به یک دستگاهی وصل کرد که اون روغن خالی نشه لطفا توضیح دهید که کار اشتباه بود یا نه و چه کاری باید انجام دهم که آسیبی به موتور کولر وارد نشود ؟ الان کولر خنک میکند

تراب رشنو
17 مرداد 1398

سلام خسته نباشید
من ساکن چابهار هستم و ماشین فلوئنس ۲۰۱۲ منطقه دارم حدود یک ماه و ده روز پیش متوجه شدم که کولر ماشینم خراب است، تعمیر کار به من گفت نشتی دارد و نشتی را در بست های لوله کولر دانست و نشتی آن را گرفت و با کپسول آبی سر قرمزی گاز آن را شارژ کرد ، قصد مسافرت به خراسان را کردم اما متأسفانه در ایرانشهر متوجه شدم کولر ماشین سرد نمیکند، در گناباد آن را برای تعمیر بردم، گفتند کمپرسور کولر بنده مشکل دارد و کاسه نمد آن خراب است، با بدبختی کاسه نمد آن را پیدا کردم و کمپرسور را نیز تعمیر کردم، اما در گناباد گفتند که کپسول سر قرمز مخصوص یخچال و کامیون‌های یخچال دار است و برای ماشین مناسب نیست و خطرناک است، بنابراین اینبار بعد از تزریق روغن آن را با کپسول سر آبی گاز زدند، اما الان هم متوجه شدم که کولر ماشین در حالت ایستاده سرد نمیکند و بعد از حرکت با افزایش کار موتور ماشین ،کولر سردتر میکند، متاسفانه به نظر می‌رسد که دریچه های وسطی ماشین هم مسدود است و زیاد هوایی از آن خارج نمیشود،
سوال بنده از شما بزرگواران این است که آیا تعمیرکار گناباد درست گفته؟ چرا ماشین در حالت سکون و بی حرکتی سرد نمیکند؟ برای برطرف شدن این مشکل چه باید کرد؟ برای رفع انسداد دریچه های وسطی چه کنم؟
ممنونم از راهنمایی های ارزشمندتان

امیر شهنواز
11 مرداد 1398

    سلام، گاهی اگر فشار گاز داخل مدار زیاد باشد ،کمپرسور در دور موتور پایین به سرعت قطع و وصل میکند و سرمای مطلوبی ندارد. به یک آدم خبره مراجعه کنید فشار سیستم را اندازه بگیرد. اگر زیاد بود کمی از گاز رو باید خالی کند، ضمنا اگر در اولین لحظه تو حالت درجا که کولر روشن میکنید صدای فییس شنیدید گاز داخل سیستم کم است و باید مقداری شارژ شود. به دریچه ها هم دست نزنید انسدادی ندارد

    امین اکبری
    29 مرداد 1398

سلام دوستان
ماشین من پژو slx هستش و جدیدا احساس کردم که کولر ماشین در حال حرکت باد گرم میزند و بعد از اینکه دور موتور رو تا 4000 و 5000 rpm بالا میبرم دوباره روشن میشه و خنک میشه مشکل کار کجاست؟؟؟ لطفا راهنماییم کنید؟؟

مسعود
4 مرداد 1398

سلام و خسته نباشید
ماشین من ریو هست و مدت هفت ساله که دارمش الان وقتی کولر میگیرم گاهی وقتها خنکه و گاهی خنک نیست. به من گفتن شاید نشتی داره ولی میخواستم از شما کمک بگیرم از کجا بفهمم کولر ماشین نشتی داره؟ ممنون

رضا آریایی
12 تیر 1398

سلام خسته نباشید
هنگام شارژر گاز کولر خودرو دور موتور رو چند باشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

مروتی
12 تیر 1398

سلام خسته نباشید.
میخواستم با ازت سیستم کولر ماشینو نشت یابی کنم، نهایت فشاری که میشه ازت زد چند بار یا psi هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
با تشکر فراوان از راهنمایی های خوبتون

امیر رضایت
8 تیر 1398

    300 psi خوبه ولی نهایت 350 هم میتونید بزنید

    مزدک رهگذر
    28 تیر 1398

سلام ، وقت بخیر
من پراید مدل 90 دارم ، وقتی شاسی کولر رو میزنم و فن رو روی 1 قرار میدم چراغ سبز شاسی روشن میشه ولی وقتی رو حالت 2 و 3 قرار میدم خاموش میشه ، علتش چی میتونه باشه.
ممنون

مهدي
22 خرداد 1398

سلام وقت استاد گرامی و ارجمند بخیر طبق فرمایشات شما عقربه گیج باید رو ۳۵ تا ۴۰ باشد اما فرمایش نکردید دور کیلومتر باید رو چه شماره ای باشد اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید.
ماشین بنده اپتیما هست

مهدی آب برین
17 خرداد 1398

    با سلام. حدودا روی 2000 دور باشد کفایت می کند.

    کارشناس5: شعبانی
    13 خرداد 1399

باسلام. برای شارژ کامل گاز کولر پژو آردی چند درجه گاز باید وارد کنیم؟

مسعود
16 خرداد 1398

سلام من چند وقت پیش تصادف داشتم تعمیرکار گاز کولر را خالی کرد و گفت به احتمال زیاد چون تصادف داشتی ممکنه کولرت سوراخ شده باشه یا نشتی داشته باشه اول ببر تست کولر رو انجام بده بعد گاز بزن خواستم ببینم ایا جایی رو میشناسید که تست کولر رو انجام بدن ماشینم پژوپارس قدیمه

امید
16 خرداد 1398

با سلام میخواستم بپرسم درجه های روی مانیفولد به چه صورت است چون روی درجه ها هم psi نوشته شده هم نوع گازها مثلا r22 و با هم فرق میکنه شما میگی درجه روی 60 مثلا باشه در صورتیکه درجه psi با r22 یا 134a با هم فرق میکنه. کولر ما که میتسوبیشی 30000 هست و گاز r22 روی 65 و psi روی 100 میشه کدام رو باید در نظر بگیریم؟ یکی میگه psi ویکی میگه نوع گاز کدام درسته؟ اگر ممکنه زود جواب بدید ممنون.

آر‌ش
12 خرداد 1398

با سلام و تشکر از زحمات شما در ارائه اطلاعات خوب و موثر
ماشین من ریو هست .
– وقتی کولر رو روشن می کنم صدایی شبیه شرشر آب میده و باد گرم می زنه .
– لوله های کولر که داخل محفظه موتور گرم هستند و خنک نمیشن.
– درپوش یکی از لوله ها رو باز کردم و گاز رو چک کردم که با فشار هوای خشکی زده بیرون

ناصر باقرزاده
7 خرداد 1398

سلام وقتتون بخیر
سوالم این است گفته شد فشار گاز باید بین ۳۵ تا ۴۰ باشه میخواستم بدونم دور موتور را باید روی چند ثابت نگه داریم چون هر چه دور موتور بالا تر بره فشار گاز کم میشه ممنون میشوم اگه راهنمایی کنید

مختاری
2 خرداد 1398

    با سلام. دور موتور را در حدود 2000 نگه دارید

    کارشناس5: شعبانی
    13 خرداد 1399

    سلام گاز ۱۳۴ که برای شارژ یخچال هست رنگ فیروزه ای هست با گاز ۱۳۴ ماشیش فرق داره

    علی زارع
    7 خرداد 1400

سلام و ممنون از راهنمایی های جامع . در مورد گاز کولر r134 با کپسول مشکی رنگ اسپانیا کسی اطلاعات دارد؟ آیا این نوع گاز با گاز r134 کپسول آبی رنگ تفاوت دارد؟ با تشکر از وب سایت عالی شما.

علی رامیار از نمایندگی هیوندا کرج
30 اردیبهشت 1398

    نه فرقی نداره

    اسماعیل نجاریان
    1 خرداد 1398

سلام ماشین من بیوک هستش گاز فابریکش r12 بود کمپرسور کولرشو عوض کردم مال دوو انداختم که گازشون r134 هستش
الان بنظرتون باید r12 بزنم یا ۱۳۴

بهروز
16 اردیبهشت 1398

    سلام. گاز کولر باید متناسب با کمپرسور باشد تا آسیبی نبیند.

    کارشناس5: شعبانی
    13 خرداد 1399

سلام آیا از گاز r22 میتوان برای شارژ کولر ماشین استفاده کرد؟

احمدی
28 فروردین 1398

    با سلام. در صورتی که کمپرسور کولر گازی خودرو متناسب با گاز r22 کار می کند، حتما باید از همین نوع گاز استفاده کنید.

    کارشناس5: شعبانی
    13 خرداد 1399

سلام خسته نباشید دوست عزیز
پژو دارم مدل 90
هنگام روشن کردن کولر کمپرسور کلاچ نمیکنه
وقتی گیجو میزنم به والف کم فشار و پرفشار . در قسمت کم فشار، فشار میچسبه به آخر گیج حدود 9بار و در قسمت پرفشار، فشار 12 بارو نشون میده مشکل از کجاست؟ تکرار میکنم در حالت کمپرسور خاموش اینجوریه چون کمپرسور کلاچ نمیکنه

رشید
27 فروردین 1398

سلام به اساتید گرامی، میخواستم بدونم که علائم زیاد بودن گاز کولر خودرو چی میتونه باشه؟ من ماشینو تازه گاز زدم ولی سرمای خوبی نداره، البته تعمیرکار کپسول گاز رو وارونه کرد و تزریق رو به صورت مایع انجام داد، در ضمن اواپراتور تازه تعویض کردم، ممنون

علی اکبر مدبری
14 مهر 1397

این کپسول گاز (R134a) مگه به صورت مایع نیست وقتی که توی کپسوله؟ اگه کپسول گاز رو به LP وصل کنیم مایع وارد میشه یا گاز؟ چون LP قسمت بعد از اواپراتور هستش (ساکشن کمپرسور) که حالت گازی هستش. قائدتا اگه مایع وارد بشه که کمپرسور میترکه چون مایعات غیر قابل تراکم هستن

سام سپه پور
21 مرداد 1397

باسلام،
آیا همونطور که یکی از کاربران فرمودن، به ازاء مقداری گاز 134، مقداری گاز 410 تزریق کرده و سرمادهی بهترشده، آیا اساتید یا کاربران، نظرات و تجاربی دراین زمینه دارن که راهنمایی کنن؟
ممنون

ح.آزاد
18 مرداد 1397

    سلام نه کار خوبی نیست. گاز میکس باعث از بین رفتن سیستم مخصوصا کمپرسور میشه

    hosain55
    3 اردیبهشت 1398

سلام
وقتی کولر ماشین خوب خنک نمیکرد به نمایندگی مراجعه کردم و بعد از تخلیه کامل و مجدد پر کردن گاز، سرما کولر عالی شد ولی درجه ۱-۲-۳ که میذارم، فن حدودا یک دقیقه کار میکنه به اندازه ۱۰ ثانیه خاموش میشه دوباره فن روشن میشه این کار پشت سر هم ادامه داره ولی روی درجه ۴ فن همیشه روشن! قبلا در هنگام کولر گرفتن همیشه فن روشن بود روی تمام درجات! مشکل کار چیه که بعد از تعویض گاز کولر ماشین به وجود اومد؟

علیرضا
17 مرداد 1397

سلام خسته نباشید … ماشین من تیبا هست
حجم گاز بیشتر از ۲۸ قبول نمیکنه و اگر بیشتر بزنیم مرتب خاموش روشن میکنه … مشکلش چی هست به نظرتون؟

سعید صدارت
10 مرداد 1397

    سلام. دوست عزیز کندانسور اتوموبیل شما تا یک حجم معین شده ای میتواند گاز را به مایع تبدیل کند. اگر بیشتر گاز برنید نه تنها سرما بیشتر نمیشه بلکه به عکس کمتر هم میشه و روی کمپرسور فشار زیادی میاد و امکان داره آسیب جدی ببینه. پس فشار گاز به هیچ عنوان در زمان شارژ گاز نباید بیشتر از 35psi شود.

    کارشناس5: شعبانی
    16 خرداد 1399

کولر ماشینم یکسره کار میکنه و اتومات نمیکنه علت این مشکل به خاطر روغنی که به آن زده کولر ساز یا چیز دیگریه؟

احمد مفتخری
5 مرداد 1397

با سلام، خسته نباشید
زمانی که گاز خودرو پراید خالی میشه و مجددا میخواهیم شارژ گاز کنیم، نیاز مجدد به روغن هست و چه مقدار روغن نیازه؟

مهدی خسروی
30 تیر 1397

سلام
خودرو 206 درایر جداگانه. اگر گاز کولر خودرو کاملا تخلیه شده باشه چند دقیقه برای وکیوم کردن سیستم نیازه؟
تشکر میکنم

محسن قربانی
23 تیر 1397

سلام
وقت بخیر
مدل ماشین من ام وی ام ۱۱۰ اس هست میخواستم بدونم چه مدل هایی از گاز رو میتونم به ماشینم بزنم؟

بهزاد قوامی
22 تیر 1397

از اینکه خیلی با حوصله و ذکر جزئیات مطالب تهویه مطبوع را آموزش میدین تشکر میکنم .
لطفا راهنمایی کنید که گاز ۱۳۲ برای یخچال و کولر ماشین مثل گاز ۲۲ فقط گاز باید شارژ بشه یا گاز و مایع با هم؟

بهرنگ دادگر
20 تیر 1397

سلام وقت بخیر
آیا گاز مارک های مختلف دارد و خوب و بد دارد یا همه یک چیز هستند؟

محمد
26 خرداد 1397

    با سلام. گاز کولر خودرو برندهای مختلفی دارد و چندی از سازندگان معروف عبارتند از ایسکون، هانی ول، گالکو و…

    کارشناس5: شعبانی
    16 خرداد 1399

با سلام استاد محترم. ممنونم که وقت میزارین ولی کاش انصافم داشتین…سوال و جوابا رو خوندم ولی شما همون فوت کار رو انگار واسه خودتون و همکارانتان حفظ کردید، بگذریم … میشه کلا طریقه وصل گیج رو با رنگای شلنگ زرد قرمز و آبی توضیح بدین؟ دیدم سوال کردن و شما زحمت کشیدین توضیح زیرکانه ای دادین…مثلا فشار بالا کدومه؟ فشار پایین کدومه؟

حمید ذوقی
25 خرداد 1397

    با درود و سلام
    جناب مهندس پیرنیا در پیام های گذشته پاسخ این سوال رو فرمودند و در خصوص اینکه شما متوجه پاسخ ایشان نشدید بخاطر عدم آشنایی شما با سیستم هست که در صورتی واقعاً مایلید خودتان اقدام به تعمیر کنید، حتماً قبل از آن جزوات و کتب مربوط به اصول سرد کننده را مطالعه کنید. تا از صدمه زدن به خود و دستگاه جلوگیری کنید. لوله های دهش در کمپرسورها لوله دیس شارژ یا HP نام دارد که در فصول مختلف سال و مقدار رطوبت محیط، فشاری بین 180 تا 230 PSI دارد و در خودرو شیر قرمز به آن متصل میگردد و بیشتر جهت شارژ گاز به صورت وزنی و یا گرفتن فشار کمپرسور استفاده میشود. لوله مکش و یا ساکشن LP میباشد که نسبت به لوله HP قطر بالاتری دارد و شیر آبی روی آن نصب میشود که در صورتی که در گیج شارژ گاز نگاه کنید جهت داشتن دمای 6 درجه سانتی گراد در دریچه کولر خودرو، باید فشار ساکشن یا همان LP شما 37 PSI باشد.

    R.NAZARI
    16 خرداد 1399

با سلام و خسته نباشید
دوستان کسی راهی بلد نیست بدون نیاز به باز کردن داشبورد بشه نشتی گاز کولر ماشین رو تشخیص داد؟

بابک
15 خرداد 1397

سلام
ببخشید علی رقم اینکه شما تاکید میکنید که به هیچ وجه گاز مایع نزنید به سیستم فشار میاره و کمپرسور، ولی من ماشین خودم سمند هستش و گاز مایع زدم و الان تقریبا یکی ۲ سالی میگذره و کولر عین ساعت کار میکنه و هیچ اتفاقی نیوفتاده. بنظر شما برای بقیه ماشین هایی که مراجعه میکنند به من هم گاز مایع بزنم؟ سوال بعدیم این که گاها گیج رو که وصل میکنم به ماشین و شیر کپسول گاز رو باز میکنم، با اینکه مدتی صبر میکنم ولی عقربه گیج تکون نمیخوره چرا؟

امیر بخشی
13 خرداد 1397

با درود به همه دوستان گرامی و دست به آچار
با توجه به عدم وجود تعمیرکاران دوره دیده و مجرب، بهتر است برای حفظ محیط زیست، کار شارژ گاز کولر خودرو را به اساتید مربوطه محول نمود.
کمک به حفظ محیط زیست در اولویت است و در کشورهای پیشرفته، انجام شارژ گاز خودرو غیر مجاز بوده و باید حتما توسط متخصصین آن انجام شود.

سیاوش.ق
29 اردیبهشت 1397

با سلام خدمت استاد
استاد این گاز 134 یخچال با گاز 134 کولر اتومبیل فرق میکنه
آیا گاز یخچال رو واسه اتومبیل میشه استفاده کرد ؟؟
با تشکر

شاهین یوسفی
9 اردیبهشت 1397

    سلام اره گازشون یکیه

    علی حیدری
    21 خرداد 1397

سلام. ممنون از مطالب مفید شما. گاز ازت برای شستشوی مدار لازم است؟ به کمپرسور ماشین آسیب نمیرساند؟
مقدار گاز کولر سمند LX چند گرم میباشد؟ روغن کمپرسور همان روغن 134 میباشد؟ در زمان شارژ گاز برای روغن کاری مدار جهت نرم شدن رینگها از کجا روغن را وارد مدار میکنیم و چقدر؟برای تعویض کل روغن کمپرسور آن را از کجای کمپرسور خالی میکنیم و چه مقدار باید روغن بریزیم و از کجا؟ ببخشید که سوالات زیاد شد

محمد علی علمدار میلانی
8 اردیبهشت 1397

سلام. اگر گاز کولر خودرو بیش از 40 باشه مثلا 45 یا بالا تر چه اتفاقی میوفته؟

امین
6 اردیبهشت 1397

    سلام. دوست عزیز هیچ گاه از مقدار توصیه شذه بیشتر گاز شارژ نکنید. گاز اضافی در سیستم کولر به کمپرسور فشار آورده و کندانسور توان لازم برای مایع کردن آن را ندارد. بنابراین به سیستم کولر آسیب می رسد و همچنین سرمای کولر کاهش می یابد.

    کارشناس5: شعبانی
    16 خرداد 1399

سلام بنده یه پژو پارس داشبورد جدید دارم که کولرش تهویه اتوماتیک هست یه مشکل داره که اف که میکنه دیگه روی گاز برنمیگرده توی خود سیستم هم خطای سنسور دمای محیط بیرون رو میزنه حالا اصلا این سنسور کجا هست و این سنسور اصلا ربطی به مشکل اف کردن داره یا نه ؟؟؟البته من خودم کارم تو کولر اسپلیت هستش وفشار گاز سیستم هم 50psi هست

رضا کثیر
2 مهر 1396

    فشار گاز رو بیار روی ٣۵. مشکل کولر شما اینه که گازش زیاده سنسور فشار بالا عمل میکنه

    ميلاد غفاري
    6 اردیبهشت 1397

    سلام در پارس های داشبورد جدید ک سیستم تهویه آنها اتوماتیک بوده اگر چنانچه پانل الکتریکی خطایی ثبت کنه دیگه کولر کار نمیکنه مال شما هم که الان زده سنسور دمای محیط بیرون یه سنسور داره داخل سپر جلو… جلو پنجره ماشین باز کنید قسمت پایین یه سنسور میبینید که یه فیش با دوتا سیم بهش وصله این سنسور و مخصوصا فیششو چک کن درست میشه

    احمد فرودی نیا
    25 تیر 1398

با سلام آیا بعد از وکیوم کردن روغن از مدار خارج میشه؟ آیا نیاز به اضافه کردن روغن هست یا خیر؟ سپاس

نیکدل
15 شهریور 1396

سلام و درود خدمت کارشناسان و دوستان عزیز
چند وقت پیش فن جلوی موتور از کار افتاد و گاز کولر ماشین از قسمت سوئیچ سه مرحله ای تخلیه شد و پس از تعویض سوئیچ شارژ گاز کولر انجام دادم که متاسفانه سرمایش سابق حاصل نشد…بعد از مدت کوتاهی دوباره همین قضیه تکرار شد با این تفاوت که گاز از قسمت سوپاپ کمپرسور تخلیه شد البته مقداری از گاز… و مقداری باقیست … گاز 134a درجه یک با خلوص 99.99% خریداری کردم الان میخوام انجام بدم …آیا نیازه که شارژ روغن هم انجام بشه؟ نیاز به وکیوم کردن داره؟ گاز قبلی کاملا تخلیه کنم؟ از لوله کم فشار یا همون L گاز باید وارد بشه؟
درضمن ماشینم سمند هست

حامی
12 مرداد 1396

سلام و ممنون از راهنمایی
من یه سمند ef7 صفر گرفتم. فشار گاز های و لو پرشر در دور یک موتور چقدر باید باشه؟ کولر ماشین من وقتی اتاق سرد شد و بخصوص شبها به صورت رگباری دور تند فن رادیاتور رو قطع و وصل میکنه. بردم نمایندگی کلید سه کاره طرح ایساکو با مارک ساندن نصب کرد درست نشد. از کلید سه کاره سامفر استفاده کنم ؟

محسن سهیلی
11 مرداد 1396

سلام. وقت بخیر. از راهنمایی شما در حل مشکلات بسیار سپاسگذارم
تفاوت گیج آبی و قرمز رنگ چیست؟ و در چه مواقعی هر دو مورد استفاده قرار میگیرند؟ از لطف شما متشکرم

حسین محمدی
8 مرداد 1396

    سلام
    یکی از گیج ها، گیج فشار بالا است و دیگری گیج فشار پایین که در مواقع مختلف استفاده میشود

    کارشناس 1: پیرنیا
    14 مرداد 1396

سلام. بهترین گاز R۱۳۴a برای پراید که خنکی بهتری بده چه مارکیه؟ در ضمن فشار گاز کولر پراید در زمان شارژ گاز کامل در لوله برگشت در حالت روشن و خاموش چند psi باید باشه؟ متشکرم

حمیدفلاحی
6 مرداد 1396

آقا من بیشتر شارژ کردم. یهو رو قرمز رنگ جداش کردم حالا کولر ماشینم چند ثانیه کار میکنه قطع میشه باید چیکار کنم؟

محمد تهراني
31 تیر 1396

    سلام
    اگر شارژ گاز کولر ماشین را بیش از حد انجام داده اید، باید از میزان گاز سیستم کم کنید

    کارشناس 1: پیرنیا
    4 مرداد 1396

سلام، با تشکر از مطالب مفید و آموزنده شما دوست عزیز
سوالی داشتم!
شارژ گاز کولر پراید رو زدم و درجه رو روی عدد 37 ثابت کردم. تا زمانی که کمپرسور کولر روشنه باد سرد میزنه، وقتی کمپرسور خاموش میشه باد گرم میشه. علت از چی میتونه باشه؟ آیا گاز زیاد وارد مدار شده؟ یا کمه و هنوز نیاز به شارژ داره؟
از روی شیشه گیج که به جریان گاز نگاه میکنم، دیگه گاز به محض وارد شدن به سیستم قل قل نمیکنه، و به صورت مایع و بدون حباب وارد سیستم میشه. آیا این موضوع طبیعیه؟ یا خیلی گاز وارد شده؟
ممنون از شما

مهرداد هدایتی
26 تیر 1396

بسیار ممنـونم از مطالب بسیار مفیـدتون کـه بـدون هیـچ چشمـداشتی اطلاعـات مفیـد و ارزندتـون در اختیـار دیگــر کـاربـران از جملـه بنـده قــراردادیـد. بعضـی اوقات اکثـر مکـانهایی کـه در رابطه با سرمـایش خـودرو فعـالیت میکنند، انصـاف را کنـار میگــذارنـد و مبـالغ آنچـنانـی را بـرای کـوچکتـرین کـاری کـه انـجام میدهند طلب میکننـد، با اطلاعــاتـی کـه شما در اختیار دیگـران قـرار دادید، احتمـالا افـراد زیـادی هستنـد کـه تمـکن مـالی ندارند و مطالب شما گـره گشا بـوده بـراشـون.

azoor
13 تیر 1396

    سلام
    هدف ما افزایش اطلاعات و کمک به دوستان است. هرچند در مواقعی که تجربه و دانش کافی وجود ندارد، توصیه می کنیم برای جلوگیری از خسارت حتما به متخصص مراجعه کنید. اما خوشحالیم که توانسته ایم در رفع مشکل شما و دیگران کمکی کرده باشیم.

    کارشناس 1: پیرنیا
    18 تیر 1396

سلام با تشکر از اطلاعات مفید شما. یک سوال داشتم خدمتتون. کولر خودرو که روشن میکنم بعد از چند دقیقه ترموستات کردن کولر یه صدای شبیه بوق قطار میده. لطفا راهنمایی بفرمائید سپاسگزارم

حمید اشکان پور
19 خرداد 1396

    سلام
    این صدا مداوم است یا یعد از مدتی قطع میشود ؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    20 خرداد 1396

    منم این مشکلو داشتم. تسمه کولر رو تعویض کن

    نوید
    29 فروردین 1398

با سلام جهت اندازه گیری گاز خودرو میشه از درجه باد لاستیک خودرو استفاده کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

احمدرضا
8 خرداد 1396

    سلام
    باید تبدیل کنید چون درجه باد خودرو به بار تعریف شده و درجه گاز کولر گازی به PSI

    کارشناس 1: پیرنیا
    9 خرداد 1396

    سلام وقتتون بهخیر نوع گاز ال۹۰پارس تندر

    محمد فردوسی
    24 خرداد 1400

با سلام من یک سیستم کولر روی کامیون سوار کرده ام. برای شارژ گاز مراجعه کردم ایرادی میگیرند که کمبرسور 12 است و بقیه 36
سوال این است چه باید کرد و چه گازی باید شارژ کرد با تشکر

روح الله روشن نمایی
8 خرداد 1396

    سلام
    دوست گرامی کمپرسور 12 است و بقیه 36 یعنی چی؟ لطفا توضیح بدید
    اگر منظور شما از این اعداد نوع گاز است، باید مطابق با نوع کمپرسور گازی شارژ کنید که همخوانی داشته باشد. همخوانی کمپرسور و سایر سیستم کولر خودرو نیز لازم است.

    کارشناس 1: پیرنیا
    9 خرداد 1396

سلام
ماشینی که گاز کاملا خالی کرده و کولر آن کلاچ نمیکند میشود با هوا پر کرد تا ببینیم کلاچ میکند یا نه؟ و بعد اقدام به گاز زدن کنیم؟
با تشکر

عبدالعلی کرمی
5 خرداد 1396

سلام
کولر ۲۰۶ را که گازش تخلیه شده بود بعد از رفع نشتی گاز زدم. عالی کار می‌کرد ولی بعد از یک هفته دیگر کلاچ کمپرسور عمل نمی‌کرد. گاز دارد. کلاچ هم سالم است. نشتی هم ندارد. علت چیست؟

محمد
1 خرداد 1396

سلام ماشین پرادو مدل 2006 دارم به تازگی سرمایش تنها در سمت راست وجود دارد و باد کولر راننده گرم است.

علی رضا یوسفی
31 اردیبهشت 1396

    سلام
    امکان خرابی فن یا گرفتگی در مسیر خروجی فن وجود دارد

    کارشناس 1: پیرنیا
    1 خرداد 1396

سلام کولر کم خنک میکنه گازR134 رو دوتا لوله والف هست از طریق کدوم گاز بزنم؟

جاوید یاوری
30 اردیبهشت 1396

    دوست عزیز اولا توصیه میکنم به شما که این کار را به عهده متخصص بگذارید. اگر هم خواستید خودتان انجام دهید در تمام اتوموبیل ها داخل محفظه موتور دو تا لوله هست که یکی قطر کمتر دارد که مربوط به لوله و والف پر فشار HP است و لوله دیگر که قطر بیشتری دارد با والف آن مربوط به قسمت کم فشار LP است که شما باید گاز را از والف LP تزریق کنید.

    احمد رضازاده
    31 اردیبهشت 1396

سلام به دوستان
برای من یه سوال پیش اومده که آیا گاز کولر خودرو رو میشه میکس کرد تا سرمایش بیشتری داشته باشه؟
بخاطر اینکه چند وقت پیش اهواز بودم و سوار یه پراید شدم که از شدت برودت سرما دستم رو بردم جلوی دریچه کولر حالت سوزش بهم دست داد خیلی خیلی خنک بود. به راننده گفتم درجه فن رو کم کنه. یه چیزی گفت که متوجه نشدم گفت با گاز R12 پیشه یه استاد میکس گاز کردم!

حمید
29 اردیبهشت 1396

    سلام
    دوست عزیز این کار اصلا کار درست و اصولی نیست. مطمئن باشید اگر این کار از لحاظ کیفی و کمی به صرفه بود قبل از انجام تست و راه اندازی میشد

    کارشناس 1: پیرنیا
    30 اردیبهشت 1396

    سلام. گاز R12 به هیچ وجه با روغن سنتیک گاز R134 مخلوط نمیشه و باعث میشه سیستم و کمپرسور خشک کار کنه که باعث صدمه شدید به کمپرسور تا حد گیرپاچ و هزینه تعمیر بالا برای شما خواهد شد. متاسفانه یک سری تعمیرکارهای بی انصاف فقط برای اینکه پول بگیرن و ادعا کنند که سرمای خوبی تحویل شما خواهند داد اخیرا این کار را انجام میدن که در زمان کمتر از یک ماه حتما کمپرسور شما داغون خواهد شد که اگر هم مراجعه کنید پاسخ منطقی به شما نخواهند داد و هزار دلیل برای شما میارن که اشکال را به گردن سیستم شما بندازن. پس مراقب باشید گول این موارد را نخورید. اگر تعمیرکار مجرب و باسواد باشد و تقلب در کارش نباشد با همین گاز R134 سرمای مطلوبی به شما خواهد داد.

    احمد رضازاده
    31 اردیبهشت 1396

با سلام. برای شارژ گاز کولر ماشین باید ابتدا توسط وکیوم پمپ سیستم خلاء کامل شود. بدین صورت که دو تا شیر تبدیل آبی و قرمز که به شلنگهای تزریق گیج دوقولو متصل هستند را به والف های لوله های قسمت کم فشار و پر فشار وصل میکنیم و سر دیگر شلنگها را به گیج های کم فشار و پر فشار وصل میکنیم و اتصالات را محکم میکنیم. مسیر وسط گیج را به شلنگ زرد وصل کرده و سر دیگر را به وکیوم پمپ وصل میکنیم. سپس تمام شیرها را باز میکنیم و وکیوم پمپ را روشن میکنیم تا عقربه فشار هر دو گیج به زیر صفر تا انتها برسد و آنگاه والوهای گیج دوقولو را میبندیم و پمپ را خاموش میکنیم. اگر عقربه های گیج ها کوچکترین تکانی در جهت افزایش نداشتند، یعنی سیستم نشتی ندارد و برای اطمینان بیشتر بمدت یک ساعت صبر میکنیم. سپس که سر ساعت به گیج ها نگاه کردیم و نشتی ندیدیم مجدد پمپ را روشن کرده و شیرهای گیج دوقولو را باز میکنیم و صبر میکنیم تا نیم ساعت پمپ سیستم را تحت خلاء نگاه دارد. تا هر گونه مولکول هوا یا مخصوصا رطوبت مسیر کاملا خارج شود. توجه کنید این خیلی مهم است و اکثر تعمیرکارها بدلیل نداشتن دانش کافی این مرحله را انجام نمیدهند و فقط وقتی گیج ها فشار منفی را نشان دادند سریع پمپ را خاموش و شارژ گاز میکنند که کاملا اشتباه است. پس از گذشت زمان نیم ساعت وکیوم پمپ را خاموش میکنیم و مجدد تمام شیرها را محکم میبندیم. شلنگ زرد را از پمپ جدا کرده و به کپسول گاز وصل میکنیم. شیر کپسول را کمی باز میکنیم و اتصال شلنگ زرد را از محل گیج دوقولو کمی شل میکنیم و به محض شنیدن صدای خروج گاز دوباره آن را میبندیم. این کار برای خروج هوا از داخل شلنگ است. سپس ماشین را روشن و کلید AC کولر را زده و دور فن را تا آخر قرار میدهیم و شیشه های ماشین را پایین میکشیم. توجه کنید در این مرحله چون گاز در سیستم نیست کمپرسور داخل مدار نمیاد که این طبیعی است. سپس شیر کپسول را که قبلا برای خارج کردن هوا باز کرده بودیم میبندیم و شیر آبی گیج را باز میکنیم و شیر قرمز را همچنان بسته نگه میداریم. توجه کنید شیر قرمز گیج هنگام شارژ گاز حتما باید بسته باشد. سپس دوباره شیر کپسول را مقداری باز میکنیم و به محض اینکه گیج فشار ضعیف مقداری فشار نشان داد دوباره شیر را میبندیم و دوباره این کار را تکرار میکنیم تا کمپرسور کلاچ کرده و در مدار بیاید. آنگاه مرحله به مرحله و با حوصله شیر کپسول را باز و بسته میکنیم و به اعداد گیج دوقولو نگاه میکنیم. بهتر است در این مرحله مقداری آب روی رادیات کندانسور کولر بریزیم تا شبیه سازی دمای 18 درجه محیط را توسط این کار انجام دهیم. هنگامی که عدد گیج فشار ضعیف بین 30 تا 35 psi و گیج فشار قوی به حدود 220 psi رسید، شارژ گاز کولر خودرو کامل شده است. آنگاه ابتدا تمام شیرها را از روی گیج گرفته تا تبدیل ها و کپسول میبندیم و اتصالات شلنگها را از روی لوله ها جدا میکنیم. کولر را خاموش میکنیم و 10 دقیقه صبر میکنیم. سپس با مقداری کف محل والف های روی لوله های کم فشار و پر فشار را تست نشتی میکنیم. اگر مقداری حباب بیرون زد با آچار والف والفها را سفت میکنیم. دوباره کولر را روشن و پس از 5 دقیقه با دماسنج دمای دریچه های اواپراتور داخل ماشین را چک میکنیم که دمای باد باید حدود 6 درجه باشد. موفق باشید. اگر سوالی داشتید در خدمت هستم.

احمد رضازاده
29 اردیبهشت 1396

    با سلام. از اینکه اطلاعات و دانش خود را به این صورت و با دقت در خدمت ما و دوستان قرار داده اید، بسیار متشکریم.

    کارشناس5: شعبانی
    16 خرداد 1399

    ممنون از توضیح کامل و بی نقص شما
    فقط هنگام تست فشار مثبت سیکل با هوا ایا کاهش 50 در جه ای (psi) گیج فشار بالا طی دو روز طبیعیه ؟ می دونم دما و حجم شیلنگهای مانومتر تو این کاهش بی تاثیر نیست مقدار مجاز کاهش فشار هوا در تست فشار مثبت و یا افزایش فشار در تست وکیوم که فرمودید نباید تکون بخوره چند خط و چقدر ه (تو یک ساعت ) قطعا بدون تغییر نمیشه باشه هر سیستم بسته ای بالاخره یه لیک و نشتی استاندارد داره

    محمد ميري
    10 مرداد 1401

سلام
ببخشید میشه واسه شارژ گاز کولر ماشین با گاز یخچال کامل بشه؟ یا باید تخلیه بشه؟

ارش
23 اردیبهشت 1396

    سلام
    باید چک کنید که از چه نوع گازی برای اتومبیل یا یخچال استفاده شده که برای تکمیل کردن یا شارژ مجدد هم از همان گاز استفاده شود و نیازی به تخلیه در صورت تکمیل گاز نیست.

    کارشناس 1: پیرنیا
    24 اردیبهشت 1396

    گاز کولر مناسب برای هیوندای ورنا مدل ۱۳۸۳ چه گازی هست ممنون میشم پاسخ بدید

    احسان
    23 تیر 1398

آیا میتوان از گاز ۱۲۲ بجای ۱۳۴ استفاده کرد؟ فرقشون چیه اگه نمیشه؟ سپاسگذارم

Javad adria
22 اردیبهشت 1396

    نه هر کمپرسور مختص یه گاز طراحی شده. حتما آسیب میزنه

    مهدی حسن زاده
    5 تیر 1398

با سلام لطفا میشه بگید که از کجا بفهمیم که گاز هنوز فول نشده و دوباره باید اضافه بشه؟ باتشکر.

امین
21 اردیبهشت 1396

    سلام
    چک کردن گاز کولر باید توسط گیج و مانوفیلد یا ترازو یا آمپر متر سنجیده شود. هر زمان به وزن مورد نظر یا فشار مورد نظر رسید، کار شارژ گاز کولر تمام میشود.

    کارشناس 1: پیرنیا
    21 اردیبهشت 1396

    سلام امروز کولرو برام شارژ کرد اون شلنگی که وسل به گاز و به ماشین وسل میشه گاهی در مورد 2تا سرنگ آب میزد 2باره میزد به ماشین شیره کپسول باز می‌کرد دلیلش چیه؟؟؟؟

    نیما جباری
    14 خرداد 1400

      سلام دوست عزیز
      اگر دستگاهتون نیاز به سرویس یا تعمیر داره می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان تعمیر و سرویس دستگاهتون رو ثبت کنید.
      ما در کنارتون هستیم

      علوی
      17 خرداد 1400

با دروود فراوان. کولر ماشین من وقتی هوا خیلی گرم باشه زیاد خنک نمیکنه مخصوصا وقتی دور بالا بزارید. تعمیرکار گفته یا مال فیلتر یا گازش کمه. چجوری میتونم بفهمم گازش کمه آیا راهی هست؟ سپاس از شما

جواد
18 اردیبهشت 1396

یه کمپرسور دارم نصب نشده چطور باید بفهمم سالمه ؟ چون از شیلنگا روغن میده

رحيم
14 اردیبهشت 1396

    سلام
    با برق مستقیم دادن به کمپرسور و روشن کردن آن میتوانید سلامت آن را چک کنید. البته با دقت بسیار بالایی این کار را انجام دهید

    کارشناس 2 : علوی
    14 اردیبهشت 1396

سلام
گاز کولر ماشین من کاملا تخلیه شده بود و تعمیرکار فرمود باید روغن هم شارژ شود. حالا چکار کنم؟ میشه روغن اضافه تخلیه بشه؟

محمد دادستانی
11 اردیبهشت 1396

    سلام
    در شارژ مجدد گاز کولر ماشین نیازی به شارژ روغن نیست مگر در زمانی که تمامی روغن سیستم مخصوصا به صورت مکش خالی شده باشد

    کارشناس 1: پیرنیا
    11 اردیبهشت 1396

      سلام مجدد
      حالا چکار کنم؟ روغن اضافه رو میشه تخلیه کرد؟

      محمد دادستانی
      12 اردیبهشت 1396

      سلام
      شما چه مقدار روغن به سیستم اضافه کرده اید و اینکه از چه نوع روغنی استفاده کرده اید؟

      کارشناس 1: پیرنیا
      13 اردیبهشت 1396

سلام و ممنون از راهنمایی های شما
آیا می توان از گاز اسپیلت در خودرو استفاده کرد؟ بعضا می شنویم که بعضی افراد جهت سرمایش بیشتر از ترکیب گاز خودرو و اسپیلت استفاده می کنند آیا درسته یا خیر؟ چرا؟

حبیب کده
27 فروردین 1396

    سلام
    نخیر دوست گرامی تمامی گازهای فریونی از ترکیبات متفاوتی تولید شده است که با توجه به هر دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد. انجام این کار یعنی میکس گاز بسیار برای کمپرسور و قطعات دیگر مضر بوده و امکان آسیب رساندن به کمپرسور کولر شما وجود دارد.

    کارشناس 1: پیرنیا
    28 فروردین 1396

با سلام. دوست عزیز بنده تعمیرکار کولر اتومبیل هستم با ۲۷ سال سابقه کار در جنوب کشور. خدمتتان عرض کنم که در مورد فشار گاز در داخل مدار نمیتوان گفت که کولر تمام خودروها در فشار ۳۵ الی ۴۰ psi شارژ میشوند. چون درجه حرارت هوای محیط و فشار کمپرسور و درصد خلوص گاز و Rpm فن خنک کننده کندانسور و موارد دیگری هست که در اندازه فشار ساکشن تاثیر دارند. مورد بعدی اینکه قبل از شارژ گاز بنابه تشخیص تعمیرکار حتما باید مقدار روغنی که بر اثر نشتی از مدار خارج شده است شارژ شود.

رضادرویشی
28 اسفند 1395

    سلام
    ممنون از مطالب خوبی که عنوان کردید. به دلیل اینکه این آموزش کلی است امکان ارائه توضیحات خیلی ریز وجود ندارد و ممنونیم از شما برای تکمیل این آموزش.

    کارشناس 1: پیرنیا
    29 اسفند 1395

سلام باید کپسول گاز سر پا و ایستاده باشه یا باید آن را بخوابانیم موقع شارژ گاز کولر ماشین؟
در فصل زمستان هم میشه گاز زد یا مخصوص تابستانه؟ لطفا توضیح بدید. ممنون از همکاری شما

حسین دهقانی
1 اسفند 1395

    سلام دوست گرامی
    کپسول باید به صورت ایستاده باشد. هیچ وقت کپسول را برعکس نکنید. منظور تزریق مبرد به صورت مایع است که باعث آسیب جدی به کمپرسور میشود. در زمستان هم میشود شارژ گاز کولر انجام داد، در صورتی که اطراف ترموستات را گرم نگه دارید تا عمل شارژ گاز به خوبی صورت بگیرد. کلا در یک محیط گرم این کار را انجام دهید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    3 اسفند 1395

با سلام خدمت استاد محترم
اگر گاز سیستم بطور کامل تخلیه بشه لازمه که سیستم بوسیله روغن هم شارژ بشه یا شارژ گاز کافیه؟
اگر پاسخ مثبته شارژ روغن در سیستم چطور انجام میشه
با تشکر از استاد پیر نیا

مهدی صباحی
10 شهریور 1395

    سلام
    نخیر نیاز به شارژ روغن در سیستم نیست ولی قبل از شارژ گاز کولر خودرو حتما ابتدا سیستم را وکیوم کنید

    کارشناس 1: پیرنیا
    10 شهریور 1395

      ابتدا بایستی علت خارج شدن گاز مشخص بشود اگر بر اثر نشتی باشد بایستی ابتدا نشتی رفع بشود و سپس تمامی مراحل تخلیه،وکیوم و شارژ بایستی انجام بشود.

      ابوالفضل گرجی
      1 اردیبهشت 1400

      سلام کولر ماشینم نشتی دارد پیش کولر ساز بردم اورینگ های کمپرسور کاسه نمد وچند اورینگ دیگه عوض کرده باد زده زیر فشار گذاشته روی ۲۱۵درجه ولی متاسفانه بعداز چندساعت فشار اومده روی ۱۹۰درجه تمام اتصالات و کف زده نشتی شو پیدا نکرده ازشما راهنمایی وکمک میخوام اگرتعمیرکار داری لطفا آدرس بدید تا خدمت برسم اگرم لازمه شماره تلفن بزارم ماشینم زانتیا ۲۰۰۰

      احمدمرادی
      30 خرداد 1401

      این افت فشار چند ساعته می تونه تاثیر دمای هوای تست و رادیات کولر باشه چون هوا تو حجم ثابت محبوس شده با افزایش دما فشار میره بالا با کاهش دما میاد پایین
      در حالیکه سیکل کولر تحت تست هوا هستش یه دور یا ماشین بزنید تا دمای اب رادیات و موتور بیاد بالاو حتی فن رادیات روشن بشه حالا فشار تست را بخونید دقت داشته باشید موقع وصل کردن گیج فشار حجم مسیر شیلنگش هم به حجم کل اضافه میشه و یه مقدار کاهش فشار هم مربوط به این موضوع میشه (قانون گازها همینه : برای یک مقدار مشخص گار از لحاظ جرمی با افزایش دما در حجم ثابت فشار میره بالا و برعکس همچنین در دمای ثابت با افزایش حجم فشار کاهش پیدا می کنه و بر عکس )

      محمد ميري
      10 مرداد 1401

    سلام
    نشتی کولر بجز میسر لوله ها و شیلنگ ‌و رادیاتور ممکنه از خود کمپرسور هم نشتی داشته باشه که بسیار جزیی باشه آیا تشکیلات مانند سردخانه توی داشبورد هم ممکنه خراب باشه

    ابراهیم ملک
    15 تیر 1399

با سلام و تشکر از سایت خوبتون….فشار مورد نیاز برای تست کولر ماشین به وسیله ی psi باید چقدر باشه

ali bji
2 شهریور 1395

    سلام
    منطور از تست چیه منظور ارت هست ؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    2 شهریور 1395

درود از مطالب بسیار آموزنده شما سپاسگذارم خسته نباشید

ماهان مهتابی
22 مرداد 1395

    سلام
    خواهش میکنم خوشحالیم موثر واقع شد

    کارشناس 1: پیرنیا
    22 مرداد 1395

با سلام، من چند بار تابستان گاز کولر ماشین را شارژ کردم اما بعد مدتی تخلیه می شود، تحت فشار هوا هم قرار داده شده هیچگونه نشتی ندارد کاسه نمد کمپرسور هم تعویض شده اما بعد از یک یا دو ماه باد گرم می زند. لطفا راهنمایی کنید متشکرم

هومن
14 مرداد 1395

    سلام
    مطمن باشید قسمتی از سیتم نشتی داره که باید حتما پیدا بشه
    حتما والف ها رو هم چک کنید

    کارشناس 1: پیرنیا
    14 مرداد 1395

      سلام‌
      خسته نباشید
      ماشین من پارس موتور زانتیا است.چه نوع گازی براش خوبه؟

      آتشکار
      9 مرداد 1398

      گاز آر134

      محمد
      15 خرداد 1400

    من از این دست سایتها خیلی مطالب یاد گرفتم و موفق به عیب یابی و تعمیر خیلی از جاهای ماشین خودم و دوستام شدم و خیلی خودم رو مدیون دست اندرکاران این سایتهای آموزشی مثل همین سایت میدونم. ممنونم ازتون. ماشین دوستمم گازش تخلیه شده بود و من براش با حوصله لوله پرفشار از درایر تا قسمتی که به اپراتور وصل میشه رو باز کردم که هم درایر رو عوض کنم هم ببینم اورینگ هاش سالمه یا نه که دیدم سمت درایر اصلا اورینگ نداره!!!!! بعضی از مکانیکها خیلی بی وجدانن و سنبل کار و فقط اجرت بالا میگیرن متاسفانه. خودت یه چک بکن مدار رو.

    sohrab
    15 مرداد 1395

    سلام دوست عزیز احتمالا سیستم شما نشتی خیلی ریز داره که تشخیص اون فقط کار سرویسکارایی هست ک با ازت نشتیابی میکنن. اگه بتونید پیدا کنید حتما نشتی سیستمتون پیدا میشه

    مهدی حسن زاده
    5 تیر 1398

      با سلام ما یه 405 مدل 85 خریدیم که کولر ش گاز نداره.اگر نشتی داشته باشه تعمیر و گازش چقدر هزینه داره

      حبیبه سیستانی
      16 مرداد 1399

      با سلام و خسته نباشید
      من تازه کولر ماشینم رو شارژ کردم اما مکانیک به من گفت چون مدتی است که کولر خودروی شما کار نکرده باید چند روز صبر کنید تا کم کم بادش خنک شود ایا این عملکرد درست است

      عرفان خزایی
      31 خرداد 1400

    سلام ماشین من سمند بردم پیش برقک

    سلام آیا کاسه نمد کمپرسور کولر ماشین چه ربطی در نشتی گاز ماشین دارد

    مختار حسینی
    21 تیر 1401

    بادرود .بدون تردید سیستم نشتی داره و حتما مربوط به اواپراتور (رادیاتور داخل کابین خودرو) میباشد .متاسفانه اکثر تعمیرکاران سواد درستی ندارن

    غلامرضا دیانی
    12 مهر 1401

با درود و خسته نباشید
ضمن تشکر از آموزش های بسیار کاربردی و سلیسی که میدهید بی صبرانه منتظر آموزش بخش دوم میباشیم.

sohrab
9 مرداد 1395

    سلام
    ممنونم. خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده اند. حتما به زودی ادامه آموزش شارژ گاز کولر خودرو را قرار می دهیم.

    کارشناس 1: پیرنیا
    11 مرداد 1395

      بی صبرانه منتظرم….خیلی ممنونم از آموزشهایی که میدهید .
      یه راهنمایی میخواستم موقع اضافه کردن گاز به مدار کولر اتومبیل شیلنگ گیج رو فقط به لوله کم فشار وصل میکنیم یا هر دو؟

      sohrab
      15 مرداد 1395

      سلام
      لازم نیست فقط به لوله کم فشار وصل بشه کافیه

      کارشناس 1: پیرنیا
      15 مرداد 1395

      شیلنگ کم فشار (آبی) رو به لوله کم فشار (لوله ضخیم) وصل میکنیم و شیلنگ زرد رو هم به کپسول گاز کولر متصل میکنیم.

      ابوالفضل گرجی
      1 اردیبهشت 1400

سلام.مرحله دوم شارژ گاز کامل کولر ماشین برای زمانی که کولر شما کاملا بدون گاز است را آموزش نمی دهید.با تشکر

رامین
2 مرداد 1395

    سلام
    به زودی این اموزش اپلود خواهد شد

    کارشناس 1: پیرنیا
    2 مرداد 1395

سلام همه خودروها باید 35تا40باشه؟

محمد
2 مرداد 1395

    سلام
    بله تقریبا برای همه خودرو ها عمومیت داره

    کارشناس 1: پیرنیا
    2 مرداد 1395

      با سلام و عرض خسته نباشی.ماشین پراید دارم.وقتی کولر ماشین روشن کردم دود سفیدی از دریچه کلر بیرون زد.و بعدا بوی بد و نامطبوعی هم میده .در ضمن کمپرسور هم نشتی گاز داره. به نظر جنابعالی عیبش چیه ؟ با تشکر

      Mohammad Moridi
      20 مرداد 1399

سلام همه خودرو ها باید بین35تا 40psi باشه؟
وااینکه چند درجه باید باشد چون
بصورت psiنوشتید منظورم اینه که اسپیلت بین65تا70هست کولر خودرو باید چقدر باشه؟

محمد
29 تیر 1395

    65-70psi مربوط به گاز r22 isj گاز r134 همین 35-40 هست.

    سعید آشوری
    19 خرداد 1400

سلام وقت بخیر بسیار سپاسگزارم از مطالب آموزنده شما.سرشت نیکوی شما از بیان زیبا و روانتان هویداست.

جواد شبان
21 تیر 1395

    سلام
    نظر لطف شماست امیدوارم بتونیم بیشتر کمکتون کنیم

    کارشناس 1: پیرنیا
    21 تیر 1395

      سلام
      ماشین من پراید هستش و اینکه کاملا همه سیستم کولر بخوبی کار میکنه تا دریچه داخل اتاق که با تنفس کردن جلویی دریچه بخار هم میکنه ولی اتاق ماشین رو خنک نمیکنه و از اواپراتور بعد از خاموش کردن کولر آب زیادی خارج میشه دلیل را لطفا بگویید

      امید یوسفی
      27 اردیبهشت 1398

      سلام یکی از وظایف اواپراتور خارج کردن رطوبت اتاق ماشین از طریق همون شیلنگ هست . خروج آب ازون شیلنگ کاملا طبیعیه و نشون دهنده اینه کولر کار خودشو درست انجام میده. تو مناطق شرجی بعد از توقف و خاموش کردن کولر حتی اون آب به حدی هست که از زیر ماشین راه میوفته.

      مهدی حسن زاده
      5 تیر 1398

      سپاس از راهنمایی استادانه شما
      لطفا سایتهای دیگه از شما یاد بگیرند که این آموزش رابی دریغ وبدون پکیج های آموزشی در اختیار خواهان این مطلب قرار داده اید.

      علیرضاطاهرخانی
      20 خرداد 1399

      سلام پرایدم لوله گاز کولرش یه سوراخ کوچیک برداشته وداره خیلی کم نشت می‌کنه باید چیکارش کنم
      ممنون میشم راهنماییم کنید،🙏

      عمران قنبری
      14 شهریور 1399

      برای ماشین میتوان از گاز R22 استفاده کرد

      موسی ساعدی
      16 اردیبهشت 1400

      سلام وقت بخیر. تشکر از سایت خیلی خوبتون. ببخشید من کولرم نشتی داشت که برطرف کردم بعد با دستگاه وکیوم کردم. الان خیلی بادش سرد نیست. تعمیرکار بهم گفت چون مدتی گاز توی کولر نبوده باید چند روز کار کنه و یواش یواش بادش خنک تر میشه. آیا این ادعا درست است؟ بازم تشکر از وقتی که میزارید.

      احسان رحیمی
      14 اردیبهشت 1399

      سلام خودروی اچ30کراس دارم.کولرش گاز خالی میکنه. 1/5ساله که درگیرم .درجا مشکلی نداره ولی در حرکت خیلی سریع گاز تخلیه شده و باد گرم میزنه.لطفا پاسخ دهید.نمایندگی هم عاجز مونده. ممنون

      احسان همواره جهرمی
      16 تیر 1399

      سلام لوله رو بسیار با احتیاط باز کنید،پیش یک جوشکار حرفه ای آلومینیم و آرگون ببرید تا سوراخ رو جوش بده در غیر این صورت بایستی لوله مورد نظر تعویض گردد.

      ابوالفضل گرجی
      1 اردیبهشت 1400

      سلام.باید پنجره ها و دریچه تهویه از بیرون رو ببندید تا هوا از بیرون خودرو به داخل وارد نشود . همچنین لاستیکهای دربها وشیشه ها و لاستیکهای عایق بندی اتاق نباید درز داشته باشد . در صورتی که هیچ هوایی وارد اتاق خوردو نشود میزان رطوبت به حداقل خواهد رسید.و راندمان خنک سازی کولر افزایش می یابد

      سید محسن حسینی
      18 خرداد 1399

      از مطالب مفید و ذی ارزش شما کمال تشکر را دارم.

      رضا متین خواه
      26 خرداد 1399

      با سلام من کولر ماشینم نشتی گاز داره هر جا هم بردم نتونستن پیدا کنن ولی آخرین باری که گاز پر کردم در حین رانندگی متوجه شدم یک دفعه یک مه سفید از درچه کولر اومد تو اتاق و بعد کولر از کار افتاد و متوجه شدم این نشتی نبوده این اتفاق میفتاده و یک دفعه خالی میشده حالا میشه منو راهنمایی کنید ایراد چی بوده و چطور میشه حل کرد؟

      کامروز انبیر
      19 تیر 1399

      سلام من به ۲۰ روز پیش کولر ماشین گاز کردم الان از کار افتاده خنک نمیکنه نشتی هم نداره میشه راهنمای کنی مشکلش چیه ممنون

      وحید هیبت زهی
      10 تیر 1400

      سلام ممنون از مطالب مفیدتونِ.یه سوالی برام پیش اومده که آیا میشه با استفاده از کپسول co2 کولر ماشینرو شارژ کرد؟ همون کپسول های آتش نشانی که میه ازش یخ خشک ه تولید کرد

      هادی بلالی
      14 آذر 1399

    پژو405

    محمد اسماعیلی
    24 خرداد 1400

    با سلام و خسته نباشید.میزان حجم گاز کوار تندر نود مدل ۹۶ باید چند PSI باشد؟آیا نحوه گاز گیری یا شارژ گاز این‌ خودرو با سایر خودروها مثل پارس و ۴۰۵ و یا ۲۰۶ متفاوت است؟با تشکر از راهنمایی شما.

    بابک باصری
    12 تیر 1400

    سلام پارس معمولی چه نو گازی میخواد؟

    ۷خخخخخخخخ
    13 تیر 1400
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس