ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

تقریبا بیشتر دستگاه های تهویه مطبوع، از جمله کولرهای گازی، برای انجام عمل تهویه و خنک کردن محیط از گازهای فریونی مانند R22 ،R410A ،R407A و… استفاده می‌کنند. کمبود این مبردها یا سیال‌های خنک کننده که اصطلاحا «گاز» خوانده می‌شوند، یا نبود آنها در سیستم کولر گازی، تمامی سیکل سرمایش را مختل کرده و با مشکلات جدی مواجه می کند. در این مقاله انواع روش های شارژ گاز کولر گازی به صورت کامل بیان شده است.

 

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

پیش از آنکه بخواهید شخصا برای شارژ گاز کولر گازی خود اقدام کنید، بهتر است از خطرات این کار به طور کامل آگاهی داشته باشید.

قبل از هر چیز، در صورتی که کولر به شارژ گاز نیاز دارد، به این معنی بوده که گاز اولیه کولر بنابر دلایلی تخلیه شده و نشتی دارد. در این صورت، اولین اقدام اصولی، عیب یابی کولر گازی است تا علت تخلیه و نشت گاز را یافته و محل دقیق نشتی را پیدا کنید.

همچنین در صورت لزوم، ممکن است گاز کولر جمع شده و یا تخلیه شود. در این هنگام لازم است تا احتیاط های ایمنی را جدی گرفته و نحوه کار با گاز کولر گازی را بدانید.

بدلیل سمی و خطرناک بودن گاز مبرد کولر، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، احتمال ایجاد مشکلاتی برای شما و اعضای خانواده وجود دارد.

نهایتا مرحله آخر کار، شارژ گاز در کمپرسور کولر گازی است که در این مرحله نیز باید چگونگی انجام این کار را به خوبی دانسته و رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از نشتی و آب بندی دستگاه، بطور کامل انجام شود.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی

امروزه شارژ گاز کولر گازی که توسط تکنسین‌های حرفه‌ای انجام می‌شود، معمولا بصورت وزنی و به کمک ترازو انجام می‌گیرد. با این حال در این قسمت تمامی روش های موجود برای شارژ گاز ارائه شده است:

1. شارژ گاز وزنی با ترازو

بهترین و اصولی‌ترین روش ممکن برای شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز وزنی است. در این روش مقدار گازی که باید درون سیستم شارژ شود، به کمک ترازوهای مخصوصی وزن شده و سپس عملیات شارژ گاز انجام می‌شود.

بطور مثال:

  • در صورتی که کولر گازی به نیم کیلوگرم گاز مبرد برای عملکرد صحیح خود احتیاج دارد و فاصله لوله کشی شده میان پنل داخلی و خارجی کولر که در حالت نرمال بوده، در حدود 5 متر باشد، مقدار نیم کیلوگرم گاز مبرد به کمک ترازو وزن شده و به داخل سیستم پمپ می شود.
  • همچنین در حالتی که فاصله لوله کشی اضافه گردد، با توجه به یک استاندارد کلی، برای هر متر اضافه شده مقدار گازی که باید اضافه گردد تا راندمان کاری دستگاه افت نکند، 20 گرم تعیین شده است.
  • این بدان معنی بوده که اگر 7 متر لوله کشی میان دو تکه پنل کولر گازی اسپلیت انجام شده است، مقدار گاز موجود در سیستم باید به اندازه 40 گرم از مقدار تعیین شده اولیه برای کارکرد نرمال (بر روی برچسب فنی کولر یا پلاک آن نوشته می‌شود) اضافه شود.
  • اگر این مقدار را نیم کیلو گرم در نظر بگیریم، حال به 540 گرم گاز مبرد احتیاج است که این مقدار را توسط ترازوی وزنی مشخص می‌کنند.
تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. روش های شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز آمپری

روش های شارژ گاز کولر گازی، شارژ گاز آمپری

در این روش، میزان شارژ گاز کولر گازی بر اساس مقدار آمپری که با اتصال آمپرمتر به کولر بدست می‌آید، تعیین می‌شود. هر وسیله الکتریکی دارای یک میزان مصرفی برق و یک آمپراژ مصرفی است.

تکنسین تعمیر کولر گازی، می‌داند که در صورتی که عملکرد کولر گازی صحیح و اصولی باشد، بدین معنا که مقدار گاز موجود در سیستم درست و به اندازه است، مقدار آمپر مصرفی کولر گازی چه عددی خواهد بود (میزان نوشته شده بر روی برچسب فنی کولر).

  • با توجه به این امر و با اندازه گیری آمپر مصرفی کولر، میزان گاز موجود در سیستم تنظیم می‌شود.
  • برای اینکار یک آمپر متر کلمپ را به یکی از سیم‌های ورودی کمپرسور وصل می‌کنیم.
  • کولر را روشن کرده و به عدد آمپر متر نگاه می‌کنیم.
  • اگر کمتر از عدد نوشته شده بر روی پلاک دستگاه باشد، میزان گاز کمتر و اگز بیشتر باشد، گاز اضافی در سیستم داریم.
نکته

برای شارژ گاز کولر گازی اینورتر استفاده از روش آمپر مناسب نیست. به این دلیل که موتور کولر گازی اینورتر بصورت فرکانسی و بر اساس دما، تنظیمات و… در حال تغییر دور است، آمپر کولر متغیر بوده و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. لذا برای شارژ گاز کولر گازی اینورتر خود از سایر روش ها استفاده کنید.

3. شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

شارژ گاز به وسیله گیج مانوفیلد و جدول دمایی

شارژ گاز کولر گازی به روش گیج مانوفیلد و جدول دمایی به صورت زیر است:

  1. در این روش برای شارژ گاز کولر گازی، تکنسین دمای هوای اطراف پنل داخلی (اواپراتور) و دمای هوای اطراف پنل خارجی (کندانسور) را بدست آورده و با استفاده از جدولی که توسط تولید کنندگان گاز کولر تهیه می‌شود، میزان فشار گاز کولر گازی را برای دو دما بدست می‌آورد.
  2. سپس با اتصال گیج مانوفیلد که برای سنجش فشار به کار می‌رود، شارژ گاز کولر گازی تا رسیدن به فشار موردنظر انجام می‌شود. (این روش چندان قابل اعتماد نبوده و درصد خطای بالایی دارد.)

در تصاویر زیر، جدول مربوط به دو گاز R22 و R410a قابل مشاهده است. همانطور که واضح است:

  • ابتدا دمای محیط بیرونی و داخلی را یافته و سپس محل تقاطع این دو ردیف را پیدا می‌کنید.
  • عددی که بدست می آید، میزان فشار گاز موجود در سیستم را برای 5 متر لوله مشخص می‌کند.
  • توجه به این نکته بسیار مهم است! اگر کمبود گاز کولر گازی زیاد باشد و شما به این مساله بی توجه باشید، علاوه بر افت عملکردی قابل توجه، روغن کولر گازی به سرعت فاسد شده و در دراز مدت سبب از کار افتادن کمپرسور نیز می‌شود.

میزان فشار گاز کولر گازی R22

میزان فشار گاز کولر گازی R22

میزان فشار گاز کولر گازی R410A

انواع حالت های شارژ گاز کولر گازی

به طور کلی سه حالت برای شارژ گاز کولر وجود دارد. همچنین به یک تعبیر دیگر می توان این چنین گفت که در 3 حالت کولر گازی به شارژ گاز نیاز دارد:

1. شارژ گاز کولری که تازه نصب شده است

شارژ گاز کولری که تازه نصب شده است

زمانی که یک کولر گازی را به تازگی خریداری می‌کنید، معمولا به اندازه ۵ متر لوله، گاز مبرد داخل سیستم کندانسور محبوس شده است.

پس از اتمام نصب کولر گازی بطور کامل، می‌بایست سیستم را وکیوم کرده و زمانی که از عدم وجود هوا و رطوبت در داخل سیستم مطمئن شدید، می‌توانید شیر سرویس را باز کرده و گاز را به کل سیستم منتقل کنید.

البته باید به این نکته توجه کنید که مقدار گاز شرکتی که در سیستم وجود دارد، معمولا فقط برای ۵ متر لوله کافیست. بنابراین در صورتی که لوله کشی اضافی برای نصب کولر گازی به کار رفته است، باید مقدار گاز را هم به همان نسبت اضافه کرد.

نکات شارژ گاز کولری که تازه نصب شده است
اگر کولر گازی تازه شما که جدیدا نصب شده است، از همان 5 متر لوله اولیه استفاده کرده، نیازی به شارژ گاز اضافی در سیستم نیست.
توجه داشته باشید که در نصب کولر گازی، سعی کنید از همان 5 متر لوله استفاده کنید و نه کمتر، زیرا ممکن است فشار روی کمپرسور افزایش پیدا کند.
اگر لوله اضافه آمد، می‌توانید آن را به صورت حلقه درآورده تا نقش تله روغن را بازی کند.

2. کولر گازی کاملا فاقد گاز است

کولر گازی کاملا فاقد گاز است

پیش از هر چیزی، ممکن است این سوال به ذهنتان برسد که چطور می توان از میزان گاز موجود در کولر گازی اطلاع یافت؟ روش تشخیص میزان گاز موجود در کولر گازی به چه صورت است؟

  • یکی از روش‌های تشخیص وجود و یا عدم وجود گاز در کولر گازی، فشار دادن شیر سرویس است.
  • با فشار دادن شیر سرویس، در صورت وجود گاز در سیستم، گاز بیرون زده و قابل تشخیص است.
  • در غیر اینصورت، می‌بایست شارژ گاز انجام شود.
  • در این شرایط مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت به این صورت است که قبل از شروع به شارژ گاز، ابتدا می بایست سیستم به طور کامل وکیوم شده و هرگونه رطوبت و هوایی از سیستم حذف گردد.
  • سپس باید به دنبال علت نشتی گاز کولر گازی باشید و این مشکل را برطرف کنید.
  • توجه کنید که در صورت عدم نشت یابی، ممکن است پس از چند روز مجددا گاز کولر گازی تخلیه شده و هزینه شارژ مجدد را برای شما به بار آورد!
  • پس از رفع مشکل نشتی، پلاکی که روی کولر گازی حک شده و مقدار گاز موجود در کولر گازی را به ازای 5 متر لوله به کار رفته در نصب مشخص می‌کند، بخوانید و به کمک ترازو این مقدار گاز مبرد را وزن کنید.
  • در صورت به کار رفتن لوله اضافی نیز، مقدار گاز اضافی لازم را محاسبه و به گاز اولیه اضافه کنید.
  • اگر از مقدار دقیق طول لوله کشی به کار رفته برای نصب کولر گازی اطلاع ندارید، می‌توانید از روش های دیگر شارژ گاز استفاده کنید.

3. اضافه کردن گاز کولر گازی (تکمیل شارژ گاز اسپیلت)

اضافه کردن گاز کولر گازی (تکمیل شارژ گاز اسپیلت)

علائم کمبود گاز کولر گازی که در هنگام تعمیرات کولر می‌توانند راهنمای شما باشند، عبارتند از:

  • سنجش فشار گاز کولر گازی با نصب گیج فشارسنج روی شیر سرویس (میزان معمول این عدد 60psi است.)
  • عدم سرمادهی کافی کولر در محیط نصب شده.
  • یخ زدن یا برفک زدن فین‌های اواپراتور در حالت سرمایش کولر.
  • یخ زدن لوله رفت کندانسور (لوله نازک).

کمبود گاز یکی از علت های آب دادن کولر گازی است. بنابراین پس از شناسایی علائم کمبود گاز کولر گازی، باید حتما علت کمبود گاز کولر را بیابید و آن را رفع کنید.

سپس می‌توانید از چند طریق مختلف شارژ گاز کولر را انجام دهید. به این دلیل که از میزان فعلی گاز موجود در سیستم اطلاعی ندارید، استفاده از ترازوی وزنی کاربردی ندارد.

یکی از کارهای ممکن، تخلیه کامل گاز موجود در سیستم و شارژ مجدد گاز کولر از نو است. این حالت، به این دلیل که گازهای خارج شده برای محیط زیست خطرناک بوده و احتمال انتشار در محیط را دارند و نیز هزینه بیشتری دارد، صرفه اقتصادی نداشته و چندان مورد استقبال نیست.

اما روش های دوم و سوم شارژ گاز، در این موارد کاربرد دارند. معمولا روش آمپرمتر را که دقت بهتری دارد، به کار می‌برند.

علائم زیاد بودن گاز کولر گازی

علائم زیاد بودن گاز کولر گازی

از رایج‌ترین نشانه‌های زیاد بودن گاز کولر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم زیاد بودن گاز کولرگازی
هوای محیط گرفته است و رطوبت زیادی در فضای اتاق وجود دارد.
مصرف کولر گازی بیشتر از حد استاندارد بوده و مبلغ قبض برق بیشتر از حد معمول است.
کندانسور بیش از حد داغ است.
کولر گازی در حین کار خاموش و روشن می‌شود.

زمان شارژ کولر گازی

اگر گاز کولر گازی تمام شده باشد یا مقدار آن کم باشد، می توانیم شاهد اختلال در عملکرد سیستم باشیم. با سرویس منظم و دوره ای کولر گازی و بررسی مقدار گاز آن، می‌توانید در زمان مناسب برای شارژ گاز اقدام کنید.

در صورت مشاهده هریک از موارد زیر ممکن است گاز کولر گازی تمام شده باشد و نیاز به شارژ آن باشد:

  • باد کولر گازی گرم است.
  • اواپراتور یخ زده است.
  • کولر گازی صدای زیاد و غیرطبیعی دارد.
  • مصرف کولر گازی بیشتر از حد معمول شده است.
در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

برای شارژ گاز کولر گازی به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • تکمیل شارژ گاز کولر گازی با گاز r22 متفاوت از تکمیل گاز r410a است.
  • اضافه کردن گاز R410a به گاز موجود در کولر نیاز به دقت بیشتری دارد، زیرا این گاز از ترکیب مساوی (50/50) دو گاز R125 و R32 تشکیل شده و هنگامی که کولر گازی دچار کمبود گاز است، نمی‌توان بطور دقیق تشخیص داد که از هر کدام از دو گاز به چه میزان در سیستم موجود است.
  • روش اصولی که در صورت کمبود گاز و تکمیل شارژ گاز r410a باید انجام گیرد، این است که اگر مقدار نشتی گاز کولر اینورتر بیشتر از ۱۵ درصد باشد، بهتر است که کل گاز کولر گازی را خالی کرده و دوباره آن را شارژ کنید.
  • اما اگر مقدار کمبود گاز کولر کمتر از ۱۵ درصد است، می‌توانید عملیات شارژ گاز کولر گازی را به وسیله کپسول گاز r410a به صورت مایع (کپسول برعکس) انجام دهید.
  • اگر کمبود گاز کولر گازی بیش از 15 درصد باشد و بدون توجه به این مسئله اقدام به شارژ گاز اسپیلت کنید، ممکن است ضمن اینکه کولر بازدهی لازم را نداشته باشد و سرمای قبل را به شما ندهد، باعث شوید روغن کولر گازی خیلی زود فاسد شود و در دراز مدت نیز موجب صدمه رسیدن به کمپرسور کولر گازی شوید.
  • در ضمن حتما حتما پیش از شارژ گاز سیستم را وکیوم کنید!

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام خسته نباشید در روش آمپری مقدار آمپری که رو ییونیت بیرونی نوشته شده مدنظره یا خوده کمپرسور

علی منجزی
21 خرداد 1401

سلام و خسته نباشید یه اسپیلت چند روز پیش شارژ گاز کردم اما بعد اتمام وکیوم فراموش کردم که شیلنگ تزریق گاز را هوا گیری کنم یعنی چند ثانیه باز میکنند تا هوا خارج بشه من کار را نکردم مستقیما گاز را تزریق کردم به نظ شما اشکالی که ندارد ؟ممنون از پاسختون

hj530
21 خرداد 1401

سلام وعرض ادب
کولر میتسوبیشی 13هزار دارم وقتی گیج رو بهش وصل میکنم فشار گاز آرام بالا وپائین میشه وکولر توی هوتی گرم اورلود میکنه فشار گاز هم روی 70تنظیم‌کردم توی ظهر باهوای تقریبا 50درجه ،میشه بگید علتش چیه ؟ممنون

محمد هاشمی
20 خرداد 1401

سلام, خسته نباشین
یک شخص آشنا به مباحث فنی به من گفت برای این که بفهمید کولر کم گاز هست یا نه به لوله ورود و خروج کنار کندانسور دست بزنید لوله خروج (قطر بزرگتر) باید سرد باشه ولی لوله ورود نباید سرد باشه، اگر لوله ورود هم سرد بود یعنی کولر کم گاز هست.
این روش به نظر شما درسته؟

امیرحسین
20 خرداد 1401

سلام خسته نباشید
برای کولر گازی دوسال پیش گاز زدیم ،والان یک ماه شده کولر هر از گاهی گرما میده ولی زیاد نه هفته پیش هنگ کرد خاموش شد خود به خود والان که دریچه باز کردیم این توری ها رو بشوریم دیدیم داخلش برفک زده، یخ زده .
وبا تعمییر کارش حرف زدیم گفتن گاز باید زده بشه.
مشکلش چیه ممنون میشم جواب بدین

سعیدی
16 خرداد 1401

چرا سایز دیس شارژ کولر هایی که گاز آر ۴۱۰ دارن بزرگتر از سایر کولر های دیگه است

عماد
7 اسفند 1400

ما موتور کولر 24000 دوو را تعویض کردیم و موتور نو روش انداختیم ولی باد یخ نمیدهد

شهلا برتینا
22 مرداد 1400

سلام و عرض ادب
من یه کولر ۲۴۰۰۰ گری نو از گناوه خریدم و در همدان نصبش کردم.ولی بعد از نصب سرمای اسپیلت کمتر از حد نرمال بود.بخاطر همین نصاب گاز رو تخلیه کرد و مجددا گاز رو با r22 پر کرد. در نهایت مشکل حل نشد .ضمن اینکه لوله های رفت و برگشت سرد بودند ولی الان بعد از دوهفته لوله رفت (نازک) گرمه در حالیکه لوله برگشت سرده و همچنان سرمایش کولر کمه . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

مقدم
20 مرداد 1400

    سلام مقدم عزیز
    شما می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای تعمیر کولر گازی گری رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    نسیم اسلام پور
    21 مرداد 1400

با سلام
برای جمع کردن گاز هنگام سرویس کولر اسپیلیت بعد از بستن شیر رفت چند دقیقه لازمه تا شیر برگشت بسته بشه؟
و دوم بعد از اینکه شیرهای رفت و برگشت بسته شدن تا زمان خاموش کردن کولر، موتور برای حدود ۱۰ ثانیه یا بیشتر روشن بمونه مشکلی پیش میاره یا نه
با تشکر

احمد
18 تیر 1400

سلام ببخشید در صورتیکه اسپیلت با گاز 410 با سه متر لوله بین یونیت ها تازه نصب شده باشه و فشار برگشت گاز روی 150 psi هست نیاز هست فشار گاز رو کم کنم؟ و در صورت کم کردن فشار تا حدود 130 مشکلی برای سیستم پیش نمیاد با توجه به ترکیبی بودن گاز
اصولا روش کم کردن فشاز گاز 410 به چه صورت هست؟ ممنون از راهنمایی های بی دریغ شما

جعفر عزیزی
11 تیر 1400

سلام .‌کولر میتسوبیشی ۳۰۰۰۰ دارم شب ها از میزان سرمایش آن کم می شود ولی روزها که هوا گرم است سرمایش خوبی داره .در ضمن درجه گاز آن ۵۲ است که با افزایش شارژ گاز هیچ‌تغییری ایجاد نمی شود

یحیی کمالی
19 خرداد 1400

    سلام دوست عزیز
    اگر دستگاهتون نیاز به سرویس یا تعمیر داره می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان تعمیر و سرویس دستگاهتون رو ثبت کنید.
    ما در کنارتون هستیم

    علوی
    19 خرداد 1400

باسلام.کولر گازی بنده با گاز R22 کار میکنه ولی از سرمادهی R22 راضی نیستم میشه بجای این گاز یه گاز قوی تر کرد؟ممنون

امیر
8 دی 1399

سلام کولر من اسپیلت ۳۰ هزار اوجنرال هست وقتی برقش وصل میشه بدون روشن کردن موتور بیرونی روشن میشه.و دوبار یخ زده بود و وقتی کولر را خاموش میکنم از یونیت داخلی صدا میاد.البته تازه سرویسش کردم.ممنون میشوم راهنمایی بکنید.فشار گازشم روی ۶۵ تنظیم کردند.ث

علی باقری
14 مهر 1399

با سلام. چرا کمپرسورهای موشکی داغ هستند ولی برعکس کمپرسولرهای پیستونی که بر کولرهای پنجره ای نصب شده اند باید خنک باشند؟؟

مهدی مدحتی
15 شهریور 1399

سلام وقتتون بخیر.
من یدونه کولر گازی generalدارم که چند وقت پیش به خاطر نشتی که پیدا کرده بود تعمیر کار اوردم و گازR22تزریق کرد.از وقتی این کار رو کرده دستگاه بیش از حد امپر میکشه و فیوز 25امپر میپره من حدسم اینه که احتمالا گاز زیادی به سیستم من تزریق کرده و داره به دستگاه فشار میاد.من محاسبات امپر مورد نیاز سیستمم رو انجام دادم و دیدم که فیوز 25 امپر باید مناسب باشه چون 30000BTU/H تقریبا 12.3امپر لازم داره که جریان لحظه ای تقریبا 24.8امپر هم بخواهد بکشد فیوز 25 امپر مناسب خواهد بود .
من میخواستم بدونم چطوری میتونم مقدار گازی رو که به سیستمم تزریق کرده رو اندازه بگیرم تا با جدول مقایسه کنم ایا این مقدار گاز مناسب بوده یا خیر؟لازم به ذکر است که سرمایش دستگاهم مناسبه.

علیرضاامین زاده
26 مرداد 1399

برای شارژ گاز ۴۱۰ بصورت مایع از طریق لوله دیس شارژ عمل کنیم یا از لوله ساکشن ؟ چون از لوله ساکشن گاز مایع برای کمپرسور خطرناک است

حسین
9 مرداد 1399

با سلام. من یک اسپیلیت 30000 خریدم نصاب زمان نصب با یک اشتباه گازش را کامل خالی کرد ودوباره گاز r410 زد الان زمانی که روشن می کنم تا 15 دقیقه باد گرم میزنه بعد شروع میکنه به خنک کردن. خنک کنندگیش هم بد نیست البته موقع گاز زدن با ترازو اینکارو کرد ولی بعد دوباره با گیج اندازه زد و باز مقداری گاز اضافه کرد. علت دیر خنک کردنش و اینکه خنک کنندگیش متوسه میتونه زیاد بودن گاز باشه؟

محمد
7 تیر 1399

اگر مدتی طول بکشد تا بخواهم گاز اسپلیت را شارژ کنم آیا dدر این مدت که از کولر استفاده می کنم ممکن کولر آسیب ببیند و هزینه ای گزاف تر باید متحمل شوم یا می شود برای مدتی تحمل کرد و بعد شارژ کرد؟ دیگر آنکه چه مدت؟

Amireh
5 تیر 1399

سلام ببخشید لوله مکش یخ میزند هم کندانسور هم اوپراتور همش تمیز تمیزه علتش چی میتونه باشه

محسن
24 خرداد 1399

سلام مهندس . ایا گاز ۴۱۰ که به صورت مایع باید شارژ شود از همان خط مکش کمپرسور باید کپسول را متصل کرد؟ ایا شارژ گاز مایع برای کمپرسور ضرر ندارد؟

ساسان
24 خرداد 1399

    سلام
    بله از لوله برگشت (ضخیم) باید شارژ شود و اینکه نخیر این نوع گاز آسیبی به کمپرسور وارد نمیکند

    کارشناس5: شعبانی
    24 خرداد 1399

سلام آقای پیرنیا، کولر گازی سامسونگ ۲۵۰۰۰ خریدم که مشکلاتی دارد، خدمتتان عرض میکنم: در سلف تست، دستگاه ارور کمبود گاز می دهد ولی سرما ۱۲ درجه در خروجی پنل داخلی است، ‌لوله ها هم یخ نمی زند آمپر هم به جای اینکه ۹٫۵ باشد ( طبق جریان نامی دستگاه ) حدود ۱۵٫۵ می باشد، بنظر شما مشکلی در کولر است ؟

نیما
24 خرداد 1399

    سلام
    امکان دوپهن شدن لوله وجود دارد. باید کل لوله رو کاملا چک کنید و در دو حالت سرمایش و گرمایش کولر را تست کنید تا از سالم بودن کمپرسور هم مطمئن شوید.

    کارشناس5: شعبانی
    24 خرداد 1399

سلام. می خوستم بپرسم اگر برای کولر مشکلی پیش نیاد و نشتی پیدا نکنه، باز هم پس از مدتی استفاده نیاز به پر کردن گاز دارد؟؟ یا ممکنه خود به خود نشتی پیدا کنه ؟ و اگر نشتی پیدا نکرد میشه تا ابد بدون شارژ گاز ازش بهره کشید ؟؟

محمد رضا جاوید
24 خرداد 1399

    سلام. خیر اگر نشتی نداشته باشد نیاز نیست که هر ساله کولر شارژ گاز شود. ولی به مرور زمان بعد از مدت ها استفاده، بخصوص اگر در فصل زمستان یا هر وقت دیگری به مدت چندین ماه از کولر گازی استفاده نکنید، امکان نیاز به شارژ گاز زیاد است.

    کارشناس5: شعبانی
    24 خرداد 1399

سلام کولر ما اینورتر هست و گاز 410 میخوره. زمان شارژ گاز تعمیرکار به روشی که شما میگید انجام نداد و برعکس نکرد. الان خنک نمیکنه؟ چیکار کنم

مهران ملكپور
24 خرداد 1399

    سلام. دوست عزیز باید گاز کولر کاملا خالی بشه و دستگاه وکیوم بشه و دوباره شارژ گاز بشه. حتما این کار را انجام بدین چون استفاده کردن از کولر در این حالت باعث صدمه زدن به قسمت های مهم میشه.

    کارشناس5: شعبانی
    24 خرداد 1399

سلام
برای شارژ گاز ۴۱۰ میشه از گیج ۲۲ استفاده کرد ؟ و سوال بعدی این که برای شارژ ۴۱۰ باید سر شیلنگ را به شیر رفت (لوله نازک) وصل کنیم یا شیر برگشت؟

رامین
24 خرداد 1399

    سلام
    دوست گرامی ما گیجی مخصوص گاز ۴۱۰ یا ۲۲ نداریم. بلکه گیج فشار پایین و فشار بالا داریم که معمولا بخاطر اینکه گار ۴۱۰ دارای فشار بالایی است از گیج فشار بالا استفاده میشود و گاز ۲۲ از گیج فشار پایین. ملاک تمامی گاز ها برای شارژ برحسب Psi است که بر روی گیج مانوفیلد وجود دارد. مثلا شما با گیچ فشار بالا هم میتونید اقدام به شارژ گاز ۲۲ کنید فقط باید به مقدار مثلا ۶۰Psi گاز شارژ کنید. در مورد سوال دوم، گیج باید به لوله برگشت که اسم های متفاوتی از جمله (ساکشن، مکش، گاز و…) دارد وصل شود و این لوله همان لوله بزرگ است.

    کارشناس5: شعبانی
    24 خرداد 1399

سلام
1- مقدار ۲۰ گرم در متر همیشه ثابت هست؟ اگر نیست در مثالی که زدید نحوه محاسبه و رسیدن به عدد ۲۰ را لطفا راهنمایی کنید.
2- هنگام شارژ گاز جریان مصرفی چه تغییری می کند (کم یا زیاد می شود)؟
3- کم بودن یا زیاد بودن گاز چه تاثیری و ارتباطی با این موارد دارد؟ (جریان مصرفی، وجود برفک در محدوده شیر بزرگتر، میزان سرما)

حسام اتفاق
24 خرداد 1399

    با سلام
    1- بله تقریبا مقدار شارژ ۲۰ گرم برای اضافه شدن هر متر طول لوله ثابت است.
    2- هنگام شارژ گاز آمپر سیر صعودی دارد و باید تا رسیدن به آمپر دقیق دستگاه بالا برورد. البته توجه داشته باشید به دلیل فرکانسی بودن کمپرسور کولرهای اینورتر، چون فرمان کم یا زیاد شدن دور کمپرسور از پنل داخلی صادر میشود (نسبت به دمای داخلی)، شما میبایست کولر را در حالت turbo یا تست قرار دهید تا کمپرسور و فن با بیشترین توان خود شروع به انجام کار کنند.
    3- در صورت کم بودن گاز آمپر پایین است و سرما کاهش می یابد و شیر بزرگ و لوله برگشت گرم است و بالعکس.

    کارشناس5: شعبانی
    24 خرداد 1399

      من فکر میکردم روش اصلی که متداول هست تنظیم از طریق فشار هست.
      از طریق فشارسنج دو قلو فشار که حدود ۵۰ بود را به نزدیک ۶۰ رساندم. گاز نسبتا زیادی مصرف شد شاید حدود ۲۵۰ گرم.
      بعد از توضیح شما آمپر را چک کردم دیدم آمپر حدود ۹A هست . لیبل دستگاه ۶٫۶ آمپر هست و ماکزیمم ۷٫۸A
      آیا این میتونه از شارژ زیادی باشه ؟ چطور میتونم فشار رو کم کنم جوری که روغن خارج نشه ؟
      دستگاه مشابه در همین محل که با هم نصب شده حدود ۶٫۵A هست.
      متشکر

      حسام اتفاق
      24 خرداد 1399

      دوست عزیز. بهترین و اصولی ترین روش شارژ گار از طریق آمپر دستگاه هست
      بله شما گاز زیادی به سیستم تزریق کردید که باید از طریق همان گیچ که به سیستم وصل میکنید کم کم شیر گیج را باز کنید تا گاز خالی شود. نگران کم شدن روغن هم نباشید، از این طریق روغن زیادی خارج نمیشود فقط کم کم و به آرامی گاز را خالی کنید تا آمپر به اندازه لازم برسد.

      کارشناس5: شعبانی
      24 خرداد 1399

وقتی گاز کولر ایده ال باشد آیا لوله رفت و برگشت باید سرد باشند

داراخدادادنژاد
23 خرداد 1399

باسلام… ممنونم از توضیحاتتون استاد محترم … میشه بگید که فشاری که گیج در حالت خاموشی نشون میده چند باید باشه؟ برای اسپیلت تراست سی هزار من روی گیج در حالت خاموشی 17.5kg/cm رو نشون میده و وقتی روشن میکنم 3.5

حمید
17 خرداد 1399

درود ، مقاله آموزشی جالبی بود ، محتوای مقاله به خیلی از سؤالهام پاسخ داد . ممنونم از شما

محمد
14 خرداد 1399

    با سلام. خوشحالیم که این مطالب برای شما مفید بوده اند دوست عزیز.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

با سلام
آیا برای جابجایی کمپرسور کولر به اندازه یک متر جلوتر نیاز به قطع کردن لوله های گاز خنک کننده هست و اگر هست راهی هست که گاز تخلیه نشود؟

سعید
7 اردیبهشت 1399

    با سلام. دوست عزیز پیش از جابه جایی باید گاز کولر جمع شود. می توانید در مطلب پمپ داون کولر گازی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام کولر گازی 24000 هزار در یک فروشگاه جابجا شده توسط یک نفر به اصطلاح متخصص، اما بعد از دو ماه باد گرم زد. کولر گازی شارژ گاز رو شارژ شد تا سه ماه خنک کرد اما الان دوباره باد گرم میزنه

امیر نظری
23 مهر 1398

    با سلام. بارها توصیه شده که در صورت نبود تخصص حتما برای موارد مهمی همچون جابجایی کولر و یا سرویس و شارژ گاز آن از تعمیرکاران باتجربه استفاده کنید. متاسفانه اطلاعات کمی بیان شده و نمی توان به درستی عیب یابی نمود. احتمال می رود سیستم در اثر جابه جایی دچار نشتی و کمبود گاز شده باشد.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

با سلام کولر گازی با گاز ‌‌r407 لوله رفت یخ میزنه و لوله برگشت گرمه آیا نیاز به گاز داره؟ اگه هم گاز میخواد گاز قبلی باید تخلیه شه یا نه رو همون گاز بزنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

غلامرضا
24 شهریور 1398

سلام
سایتتون عالیه
من کولر ۲۴۰۰۰ پاناسونیک دارم. چند ماه پیش سرویس شده. جدیدا لوله کم فشار (ضخیم تر) یخ میزنه. فشار گاز در حالت روشن ۵۵ و خاموش ۱۳۰ بود. لطفا راهنمایی کنید
با تشکر

مسعود
4 شهریور 1398

سلام جناب پیرنیا
ممنون از اطلاعات خوبتون
یک دستگاه اسپلیت میتسوبیشی اینورتر ۲۷۰۰۰ خریداری کردم و برج ۱۰ پارسال هم نصب شد، و تا الان استفاده نشده بود حال که روشنش کردیم، سرمایش ندارد و با شرکت تماس گرفتم گفتن که باید شارژ گاز بشه و آمدن مقداری شارژ گاز کردن و برودت دستگاه کمی بهتر شد و گفتن که گاز روغن دار همراهشون نیست باید برن بیارن. میخواستم راهنماییم کنین آیا گفته ایشون منطقی هست؟ و سوال دوم اینکه اجرت شارژ گاز چقدر هست ؟
ممنون از شما .

جلالی
18 مرداد 1398

سلام لطفا طریقه تست کردن گاز کولر یا اندازه گیری گاز اسپیلت را با استفاده از گیج مرکب بصورت ساده توضیح دهید. برای اینکه بدونیم نیاز به شارژ گاز مجدد هست یا نه.

سیروس شهرکی
17 مرداد 1398

با سلام. کولر گازی کار کرده خریدیم که نصاب بعد نصب مقدار کمی گاز زد. بعد از چند روز شدت سرما کم شد. نصاب دیگری آمد و گفت که کولر گازی نشتی داره و نشتی رو برطرف کرد و شارژ گاز انجام داد. الان دوباره سرما زیادی ندارد بخصوص ظهرها، بعد از تماس گفتن که نصاب قبلی وکیوم نکرده و هوا و گاز مخلوط شده و برای داشتن سرمای زیاد باید گاز خالی بشه وکیوم بشه بعد پر بشه. آیا گفته نصاب درسته؟
ممنون می‌شم راهنمایی کنید.

بهنام جعفری
30 تیر 1398

    با سلام. دوست عزیز همواره مراجعه به متخصصین باتجربه شما را از صرف هزینه اضافی باز می دارد. ابتدا منظور شما از سرمای زیاد چیست؟ اگر کولر دمای محیط را به دمای تنظیم شده می رساند، انتظار سرمای زیاد بی معنیست! در صورتی که کولر مثل سابق خنک نمی کند، ممکن است ایرادی وجود داشته باشد که لزوما به میزان شارژ گاز کولر گازی هم مربوط نیست و می تواند دلایل دیگری داشته باشد. اما به طور کلی هنگامی که گاز کولر تخلیه می شود، حتما پیش از شارژ گاز مجدد اسپیلت لازم است تا دستگاه وکیوم شود.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام و خسته نباشید.
۲تا سوال داشتم. چه مقدار گاز برای کولر جنرال ۱۲۰۰۰ مناسبه یا استاندارده؟
اگه کولر اوتومات نکنه ایرادش چیه و چه صدماتی داره؟

رضا عسگری
30 تیر 1398

    با سلام. مقدار گاز لازم را باید از روی برچسب فنی یا اصطلاحا پلاک کولر بخوانید. در صورتی که کولر اتومات نمی کند، دلایل زیادی برای آن وجود دارد که به طور ساده نمی توان آن را عیب یابی کرد و لازم است اطلاعات بیشتری داده شود و یا دستگاه بازدید شود.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

با عرض سلام و ادب مهندس عزیز
یه کولر گازی گری 30000 دارم حدود یکساله نصب شده. چند وقتیه احساس میکردم سرمایش کم شده. تعمیرکار امد با گیج چک کردن که مقدار گاز کافی نیست. بعد از تکمیل شارژ گاز، الان میبینم که کندانسور کنتاکت نمیکه. به عبارتی کمپرسور یکسره کار میکنه. حال نگرانم که مشکلی باشه … درضمن کولر نرمال به نظر میاد ..ممنون میشم راهنمایی کنین

غلامرضا.ب ب
27 تیر 1398

سلام
با عرض خسته نباشید خدمت کارشناس محترم سایت
اگر در مراحل شارژ گاز کولر با گاز R22 به مقدار ۱۵psi گاز بصورت مایع (سروته) تزریق شود مشکلی ایجاد میکند یا خیر؟ ممنونم

حسین
23 تیر 1398

سلام. ممنون از نشر اطلاعاتتون.
اونجا که گفتید اگر گاز کولر خیلی کم باشه نباید گاز اضافه کنید چونکه باعث فاسد شدن روغن میشه. منظورتون فقط گاز r410 است یا هر دو گاز؟

بهزاد خدابخشیان
15 تیر 1398

سلام کولر ۳۰۰۰۰ جنرال ۱۱.۶ آمپر ، ۱۰.۹ آمپر نشان میده آیا کمبود گاز داره یا خوبه؟

کامبیز امیری
9 تیر 1398

سلام و خسته نباشید بخاطر پاسخ های صبورانه شما
من یک کولر اسپلیت ال جی نکست وان دارم که سال 95 خریدم.الان یک سال است که بعضی مواقع در پنل داخلی عرق میکنه و به پایین چکه میکند. سرویس کار آوردم و چک کرد و گفت که احتمالا یا از رطوبت خونه است یا اینکه نیاز به شارژ گاز دارد و دو کیلو گاز نیاز دارد و با حدود قیمت 500 تومان هزینه ….
سوال اول اینکه شرایط خونه در 3 سال گذشته تغییر نکرده آیا رطوبت میتواند دلیل عرق کردن کولر باشد؟ در این شرایط شهرهای شمالی کشور چه وضعیتی دارد؟ سوال دوم اینکه برچسب اطلاعات فنی کولر به یک و سه دهم کیلو گاز اشاره کرده، آیا مقدار گازی که سرویس کار اشاره کرده (2 کیلو ) درست است؟ سوال سوم برای کسی که ابزار و وسیله چک کردن گاز رو نداره، چطور باید متوجه بشه گاز کم کرده یا نه. البته یه سرمای نسبی هم کولر داره و نمیشه گفت سرمای کولر کم شده است.

خدادادی
20 خرداد 1398

    با سلام. دوست عزیز در صورتی که کولر چکه می کند، شما را به مطالعه مطلب آبریزش کولر گازی دعوت میکنیم. در خصوص سوال دوم، میزان گاز وجود در سیستم باید بر اساس مقدار نوشته شده بر روی پلاک باشد و در صورتی که لوله کشی اضافی در نصب کولر به کار برده شده، به ازای هر متر 20 گرم اضافه شود. علائم کمبود گاز کولر گازی را نیز در متن به طور کامل توضیح داده ایم.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام کولر گازی 18000 پنجره ای دو لوله اواپراتور یخ میزنه و 7 آمپر جریان میکشه و آمپر 10 باید باشه. علت میتونه نشتی باشه یا لوله گیر باشه؟

حوت ستار
17 خرداد 1398

    با سلام. دوست عزیز بر اساس مواردی که فرمودید می توان گفت که کولر گازی کمبود گاز دارد و باید شارژ گاز انجام دهید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام مهندس دوتا کپسول R22 دارم یکیش ایسکون هست یکیش هم رفرون، حالا یه کولر دست دوم خریدم هیچ گازی نداره، قراره اوستا بیاد برام گازش کنه کپسول باید چجوری بزاره برعکس بزاره یا نه؟

محسن ح
16 خرداد 1398

سلام، آیا برای نشتی کولر حتما باید از گاز ازت استفاده شود یا با باد و سپس وکیوم کردن کافی است؟ و اینکه آیا ممکن است که نشتی بعد از سالها در لوله های توکار باشد. ممنون مهندس

رحمان پورقنبری
20 اردیبهشت 1398

سلام خسته نباشین
من یه سوال داشتم نوع گاز کولر پاناسونیک در سرمایش کولر تاثیر داره؟ آخه کولر نو خریدم ولی باد خیلی سرد نمیزنه تعمیرکار هم چک کرده میگه گاز کم نداره.
ممنون از سایت خوبتون

علی نجف ابادی
27 مرداد 1397

    با سلام. نوع گاز کولر گازی با توجه به نوع کمپرسور و مدل و برند کولر شما فرق دارد و بر روی پلاک دستگاه نوشته شده است. اگر از همان گاز استفاده می کنید دلیلی برای نگرانی نیست و در صورتی که کولر دمای اتاق را به مقدار تنظیم شده می رساند، هیچ عیبی ندارد. اما در غیر اینصورت پیشنهاد میکنیم که با تعمیرکار ماهر برای بازدید کولر تماس بگیرید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام یه کولر گازی گری ٣٠٠٠٠ صفر که شخصی نصب کرده و بعد از نصب کولر متوجه میشود که خنک نمی کند. بعد از یک تعمیرکار کمک میگیره که منجر به تخلیه گاز اصلی و شارژ گاز مجدد میشه که باز هم مشکل حل نمیشه. بعد از وکیم کامل، میزان شارژ گاز کولر گازی ٣٠٠ گرم بود و درجه گیج آمد روی ۶۵ ولی هیچ خنکی حاصل نشد. لطفا راهنمایی کنید.

سجاد برامكي
10 مرداد 1397

پنل بیرون یه کم حالت برق گرفتگی داره. ارت ساختمان هم کار میکنه. علت؟
کولر ۳۰۰۰۰ اجنرال موتور اسکرول. درجه برودت نهایت تا چند میتونه پایین بیاد؟ اساسا موتور اسکرول سردتر میکنه یا پیستونی؟

علی علوی
10 مرداد 1397

سلام جناب مهندس
رو پلاک کولرها یه وزن گاز مورد نیاز کولر رو میزنه و یه فشار گاز کولر. مثلا رو یه کولری زده r22-2.93kg و فشار رو زده 0.8mpa چه رابطه ایی بین فشار گاز و وزن گاز وجود دارد که ما با گیج در حین گازگیری اگه فشار به درجه مطلوب رسید متوجه میشیم که گاز کافی وارد کولر شده؟

محسن وصلیات
10 مرداد 1397

    با سلام. اگر از روش شارژ گاز وزنی استفاده می کنید، باید به میزان گفته شده کولر گازی شارژ گاز شود و اگر از روش آمپرسنج یا گیج فشار استفاده می کنید باید بر اساس آمپر یا فشار گاز متوجه میزان شارژ گاز کامل کولر گازی شوید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام
موتور کولر گازی پنجره ای ما سوخت و در تعمیرگاه یک موتور دست دوم روی آن نصب کردند. بعد تعمیر باد کولر مثل قبل خنک نیست. خواهش می کنم راهنمایی بفرمایید، آیا ایراد از موتور نصب شده است یا نوع گاز کولر گازی با گازی که برای پر کردن موتور استفاده شده متفاوت است؟
آیا امکان دارد موتوری که تعمیرکار نصب کرده معیوب یا نیم سوز باشد؟
با تشکر از شما

آرش همایی
8 مرداد 1397

سلام مهندس ببخشید کولر اسپیلت ۲۴ هزار موتور روتوری گازش چک شده خوبه آمپر چک شده خوبه تازه هم سرویس شده گاز R22 هم هستش سیستم هم وکیوم شده تا حالا هم مشکلی نداشته ولی جدید روشن که میکنی بعضی موقع یک ربع بعضی موقع شش ساعت بعضی موقع یک روز کامل کار میکنه بعد کمپرسور میشه آتیش خاموش میشه کمپرسور فقط فن داخل با فن بیرون کار میکنه روش درست کردنش رو می فرمایید سپاس گذارم

محسن رضایی
19 تیر 1397

باسلام ممنون از زحمات شما میخواستم بدونم در هنگام نصب کولر نو اگر طول لوله از 5 متر کمتر باشه تمام گاز رو استفاده میکنیم؟

صادق دریساوی
16 تیر 1397

    با سلام. پیشنهاد اصولی این است که از 5 متر لوله استفاده شود. می توانید لوله اضافی را به صورت حلقه و بعنوان تله روغن به کار ببرید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

با عرض سلام. من مجبور شدم کولر دوتیکه خودم را جابه جا کنم و تعمیرکار که آوردم برای جابه جا کردن، لوله های کولر را وکیوم نکرد هوا و رطوبت داخل لوله ها را با باز کردن گاز در داخل لوله ورودی و خروج گاز از لوله خروجی انجام داد و گفت اینطوری هم می شود هوای لوله را خارج کنیم. من سوال پرسیدم گفتن با رفتن رطوبت در گاز باعث سوختن کمپرسور میشود و من کاملا گاز کولر را خارج و دوباره گازگیری کردم ولی الان کولر سرمای قبلا را ندارد چی کار باید بکنم؟ تشکر

محمد
9 تیر 1397

    با سلام. دوست گرامی در صورتی که شما وارد نبوده و تخصص فنی ندارید، باید همیشه از یک تعمیرکار برای انجام شارژ گاز استفاده کنید. دلایل زیادی می توانند در کاهش سرمای کولر شما موثر باشند. آیا در مرتبه دوم پس از تخلیه و پیش از شارژ گاز مجدد کولر، دستگاه را وکیوم کرده اید؟ احتمالا مشکل از همینجاست.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

با سلام. کولر اسپیلت با مارک GREE سال گذشته سرما نداد، تعمیرکاری امد گفت و گاز نداره، (در حالی که دو سال قبلش خوب کار میکرد) گاز زدند اما اتفاقی نیفتاد. تعمیرکار دیگه ای امد و گاز زد بعد همه لوله ها یخ میزدند و دستگاه داخل منزل هم یخ میزد و آب میریخت. حالا هم همون وضع هست و تعمیرکار دیگه میگه که کولر نشتی داره. لطفا راهنمایی کنید تا از دست این تعمرکارا خلاص بشم. ممنون

داود رزمجو
2 تیر 1397

    با سلام. دوست عزیز کمبود گاز می تواند یکی از دلایل کاهش سرمای کولر گازی باشد. توصیه می کنیم که از تعمیرکار متخصص کولر گازی گری بخواهید تا دستگاه را بازبینی و عیب یابی نماید و در صورت وجود نشتی، پس از رفع آن سیستم را وکیوم و آنگاه شارژ گاز نماید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام مهندس وقت بخیر.
شارژ گاز r410 باید به صورت مایع باشه ظاهرا. دلیلش رو میتونم بپرسم. و اینکه مثل r22 از همون شیر سرویس ساکشن یعنی لوله مکش باید شارژ بشه؟

پارسا
20 خرداد 1397

سلام ، مهندس من با خود کمپرسور کولر وکیوم انجام دادم اشکالی نداره ؟
لوله رفت باز ، سر لوله به کپسول بسته میشه ، در اینحالت دستگاه کار میکنه و هوای محیط داخل رو از شیر رفت خارج میکنه بعد از گذشت ۱۵ دقیقه شیر کپسول متصل به لوله رفت باز و شیر رفت بسته میشه تا مقداری گاز داخل سیستم متراکم بشه بعد شیر برگشت هم تا فشار کم بسته میشه که وقتی لوله رفت از کپسول جدا و به دستگاه متصل میشه کمی گاز بده و هوا نکشه و بعد هم که لوله محکم شد روال شارژ آغاز میشه. البته تعمیرکار نیستم و فقط برای سیستم خودم انجام دادم که به پمپ وکیوم نخوام نیاز داشته باشم ، علت هم کلأ تعویض کمپرسور بود که خودم انجامش دادم

بنظر من بهترین حالت در صورت نداشتن ابزار برای تنظیم گاز استفاده از دماسنج جلوی باد خروجی پنل هستش ، وقتی ساعاتی دستگاه یکسره کار کرده و دمای محیط تثبیت شده گاز رو کم میکنیم اگر دما افزایش یافت گاز اضافه میکنیم ، در صورت کاهش دما در یکی از دو حالت کم کردن یا اضافه فرق نمیکنه انقدر ادامه میدیم به اون کار تا حداکثر دمای تبرید بدست بیاد چون از یه نقطه به بعد سیستم پاسخ معکوس خواهد داد
ممنون از تجربیاتتون

حمید کریمی
18 خرداد 1397

سلام لطفا بفرمایید که شارژ گاز کولر گازی در زمستان و تابستان چه فرقی داره؟

علی گودرزی
17 خرداد 1397

سلام. ممنون از مطالب خوبتون. مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپلیت گری رو به صورت تصویری یا ویدئویی اگر بزارید ممنون میشم.

رضوی زاده
6 خرداد 1397

سلام
روی پلاک کولر ۳۰ هزار سامسونگ گاز ۲۲ نوشته فشار طراحی ساکشن ۱۰۰ پی اس آی و فشار دیس ۴۵۰ تا است. من هر کولری تا الان شارژ کردم تا ۶۰ الی ۶۵ گاز میزدم. این کولر هم کارنت آمپرش ۱۳ بود. مکس کارنتش ۲۱ آمپر بود. من ۷۵ زدم با آمپر ۱۴. کولرهای دیگه که تا ۶۰ شارژ‌ میکردم. خط مایعم خیلی سرد میشد. اما این کولر هیچ چیزی تا ۷۵ رخ نداد. ولی تو اواپم سرما داشتم. در ضمن کمپرسورش رو هم خودم تعویض کردم.

کاری زاده
6 خرداد 1397

سلام. از شمال کشور از شهر آمل هستم و تو کار نصب و تعمیرات کولر گازی و یخچال هستم. دوست دارم با مجموعه شما همکاری کنم و کارهای نصب تو شمال رو براتون انجام بدم.

حسینی
9 بهمن 1396

    با سلام. دوست عزیز میتوانید از طریق صفحه استخدام تکنسین اطلاعات و درخواست خود را برای ما ارسال کنید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

سلام. دیروز یک نصاب اومد کولر دوتیکه ی مارو که ازش آب میریخت، پنلش رو باز کرد و سرویس کرد و بست. بعدش کمپرسور رو چک کرد که ۳۰تا گاز داشت و ۳۵تا شارژ گاز کرد. میخواستم بپرسم که گاز کمپرسور باید ۶۵تا باشه یا بیشتر؟

کامران باورصاد
20 مهر 1396

    سلام
    این عدد کاملا بستگی به یک سری موارد دارد که در هر دستگاهی متفاوت است و عدد مشخصی نیست. بر روی پلاک دستگاه مقدار گاز موجود در سیستم نوشته شده که باید این مقدار در سیستم شارژ گاز شود.

    کارشناس 1: پیرنیا
    7 آذر 1396

سلام استاد من کولر TCL32 دارم مدتیه هر 20/30 دقیقه کمپرسور و فن باهم خاموش میشن تایمرشو چک کردم خاموشه. خواستم علتشو ببینم چیه؟

منتظرنصر
23 شهریور 1396

سلام
ببخشید انواع گاز کولر گازی که هست رو میشه داخل کولر امتحان کرد که کدوم بهتره؟
ممنونم

عباس
3 شهریور 1396

سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم
کولر 30 هزار تراست است گازش رو چک کردم با گیج 75 نشون میده. اما آمپر سنج 3 آمپر کمتر از نرم تعریف شده موتور کولر (ضمنا بوشهر شدت گرمی هوا بسیار بالاست). راهنمایی بفرمایید باید به کدومش اعتماد کنم؟

جهاندوست
2 شهریور 1396

سلام. نشتی گاز کولر گازی را چگونه پیدا کنیم و ماده ای هست که نشتی را زودتر پیدا کند؟

حسین محمودی
30 مرداد 1396

    با سلام. نشتی گاز کولر گازی را به کمک چک کردن فشار لوله ها به کمک گیج فشاری، به وسیله تست کف و نیز گاز ازت در سیستم می یابند. اینکار تخصصیست و به تجربه احتیاج دارد و توصیه می کنیم که حتما به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

با درود بیکران و وقت بکام….
کولر گازی ۳۲ هزار هایسنس ایستاده داریم که پارسال بدلایل برق گرفتگی بدنه آن و سپس باد گرم و خنک نبودن محیط استاندارد درنظر گرفته شده، بعد از حدود 2 ماه کارکرد، کمپرسور آن سوخت و به کمک گارانتی، کمپرسور نویی با همان مشخصات از طریق نمایندگی آن تعویض نمودیم. متاسفانه سال بعد، پس از ۳ ماه، دوباره باد گرم آن شروع شد و یکبار هم شارژ گاز نمودند ولی ۱۰، ۲۰ روز بعد همان آش و همان کاسه. برای آخرین بار به نمایندگی مربوطه ارجاع دادیم و اینبار علت تمامی مشکلات را در گرفتگی لوله مویی آن میدونستند که بعد از تعویض این قطعه، این مشکل بوجود اومده که سیستم وکیوم نمیشه، یعنی سیستم اجازه خلا کردن را بوسیله پمپ وکیوم نمیده و حالا موندیم که با این مشکل جدید بوجود اومده چه کنیم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

Bahman Miree
27 مرداد 1396

سلام و خسته نباشید. کولر گازی ال جی 24 هزار دارم که گازگیری کردم و رادیاتور نصف آن سرد میشود و نصف بعدی سرد نمیشود مشکل کجاست ؟

حسین محمودی
21 مرداد 1396

    سلام
    قبل از هر کاری باید سیستم را از گاز تخلیه کنید و سپس وکیوم کامل شود و دوباره شارژ گاز شود. اگر مشکل حل نشود امکان گرفتگی در سیستم بسیار زیاد است

    کارشناس 1: پیرنیا
    22 مرداد 1396

سلام کولر گازی با گاز فریون 410 رو میشه گاز 22 زد؟

صالحی
16 مرداد 1396

    سلام
    نخیر این امکان وجود ندارد

    کارشناس 1: پیرنیا
    20 مرداد 1396

سلام ممنون از مطالب مفیدتون
1- چرا باید سیستم را با پمپ خلا وکیوم کرد؟
2- اگر دستگاه بدون گاز مبرد روشن باشد برای مدت طولانی چه اتفاقی می افتد؟

محمد عبایی
14 مرداد 1396

    سلام
    تا ذرات رطوبت از سیستم تخلیه شود البته دلایل مفصل تری دارد ولی در نهایت برای همین دلیل استفاده میشود
    اگر کولر گازی شما برای مدت زیادی بدون گاز روشن شود مدام اورلود کرده و در نهایت به کمپرسور آسیب خواهد رسید

    کارشناس 1: پیرنیا
    14 مرداد 1396

      سلام وخسته نباشید یک کولر گری خریدم که از گاز R410استفاده شده ایا این گاز بهتره یا R 22چون سرویسکار میگه اسپلیت گری که از R 410 اسفاده شده است تقلبی هستن و باعث نگرانی من شده

      صباح حسینی
      31 فروردین 1401

اگر از آب برای شستن قسمت خارجی کولر گازی و پره استفاده کنیم مشکلی پیش نمیاد؟ قسمتی هست که نباید آب وارد بشه؟ همه ی برندها یکی هستند؟

آرش
7 مرداد 1396

    سلام
    باید قبل و بعد از شستن کولر گازی را خاموش کنید تا کاملا خشک شود. ولی در کل خطری وجود ندارد

    کارشناس 1: پیرنیا
    14 مرداد 1396

سلام
گاز کولر زیاد میخام کمش کنم روغن موتورم پس میده بیرون باید چیکار کنم

سجاد
22 تیر 1396

    با سلام. دوست عزیز در این صورت لازم است تا به کمک اتصال گیج فشاری به دستگاه و پس از باز نمودن شیر دیسشارژ، از روی گیج تا رسیدن به فشار گاز درست مقدار اضافی گاز را تخلیه کنید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

باسلام.
کولرمان رو چند وقت پیش شارژ گاز کردم. اوایل خیلی خوب کار میکرد. لوله باریک رطوبت میزد و حتی رادیات داخل اتاق به قدری رطوبت میزد که در عرض 24 ساعت 20 لیتر اب جمع میشد ولی چند وقتی است که رطوبت نمیزد و سرمای کولر هم کم شده است. امپر کولر هم تقریبا 1 امپر نسبت به زمانی که کولر را شارژ کردم اضافه شده و درجه گاز هم از 63 به 70 رسیده است. به نظر شما ایا در مسیر لوله مکش نشتی وجود دارد و امکان دارد که هوا به داخل مکش کرده باشد که علت بالا رفتن امپر و درجه گاز باشد که سرمای کولر کم شده ؟ به نظر شما دوباره گاز رو تخلیه کنم و شارژ گاز کنم ؟
ایا نیازی هست که لوله های رادیات داخل ساختمان را با گاز مایع شست و شو بدم ؟ ایا از مایع ضد برودت یا همان مایع ضدیخ که برای یخچال استفاده میشود برای کولر گازی هم استفاده کنم؟ به چه مقدار؟
با تشکر از راهنمایی تون.

رضا ایران نژاد
16 تیر 1396

    سلام
    دوست گرامی قبل از هر کاری کولر گازی را سرویس کنید و از سالم بودن موتور فن داخلی و بیرونی مطمئن شوید و تا حد امکان کولر گازی را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه دارید

    کارشناس 1: پیرنیا
    18 تیر 1396

سلام، چطور میشه فهمید سیستم وکیوم شده یا نه، و اگر وکیوم نشده باشه راهش چیه که بعدا مشکلی پیش نیاد؟؟

پارسا
9 خرداد 1396

    سلام
    راهی برای اینکه بفهمیم وکیوم شده یا نه وجود ندارد. راهی به جز اینکه سیستم تخلیه و دوباره وکیوم بشه ندارد.
    اگر سیستم وکیوم نشود گاز با رطوبت و هوا مخلوط شده و در سیکل سرمایش اختلال به وجود می آید و سرمایش کم میشود.

    کارشناس 1: پیرنیا
    9 خرداد 1396

سلام،
در موقعی که کپسول گاز آخرش باشد و موقع تزریق آنرا برعکس کنیم و بصورت مایع شارژ شود، آیا باعث سوختن کمپرسور میشود؟ نوع گاز کولر گازی ۲۲ است. اگر کندانسور نشتی داشته باشد باعث سوختن کمپرسور میشود؟ ممنون اگر پاسخ دهید

محمد آروین
8 خرداد 1396

    گازگیری کولر پنجره ای بدون نشتی یابی انجام شده. آیا میشود بدون نشتی کولر گاز کم کنه ؟ علت چیه؟

    مرتضی زادسر
    4 اردیبهشت 1399

سلام با تشکر از سایت بسیارخوب و کاربردی شما
من سوالی دارم. میخواستم ببینم اگه کولر دوتیکه کلا در محیط همیشه سایه باشه میشه بجای لوله های مسی ازشیلنگ پرس استفاده کرد؟

امید
1 خرداد 1396

    سلام
    نخیر امکان استفاده از شیلنگ پرس وجود ندارد. شیوه استاندارد استفاده از لوله های مسی است

    کارشناس 1: پیرنیا
    2 خرداد 1396

سلام
من یک کولر گازی سامسونگ اینورتر مدل گود وان خریدم. نصاب اومد نصبش کرد حین نصب نشتی داشت. ایشون گفتند روغن مشکلی نیست الان زیاد سرد نمیکنه. راهنمایی بفرمایید. گارانتی هم هست میخوام بدونم اون نشتی چند لحظه‌ای ای گاز بود یا روغن؟ یا اینکه مشکلی برای کمپرسور پیش نیومده سرما ش هم خیلی کمه!
با تشکر

محمد
27 اردیبهشت 1396

    سلام
    اگر کولر گازی شما روعن زده احتمال نشتی از همان قسمت محتمل است و اگر کولر گازی شما گارانتی دارد حتما با نمایندگی رسمی سامسونگ در شهر یا شهرستان خودتان تماس گرفته و مشکل را برای ایشان توضیح دهید

    کارشناس 1: پیرنیا
    4 خرداد 1396

سلام مهندس. یه کولر گازی 30000 پیستونی دارم گاز r22 میخوره و گازش نشت کرده میخام r410 بزنم مشکلی نداره؟ در واقع میخام تفاوت سرماشونو احساس کنم

محمد موسوي
8 اردیبهشت 1396

    با سلام. دوست عزیز کمپرسور کولر گازی شما با گاز r22 مطابقت داره و در صورتی که گاز r410 بزنید، اگر در همان ابتدا مشکلی در سرمایش کولر نداشته باشید، قطعا بعد از مدتی از کارکرد دستگاه کمپرسور آسیب خواهد دید.

    کارشناس5: شعبانی
    17 خرداد 1399

با سلام. من سال پیش اقدام به جابجایی کولر کردم و گاز دستگاه نیز توسط متخصص به داخل کندانسور برگشت داده شد. حال بعد از جابجایی قصد دارم خودم کولر را راه اندازی کنم خودم فنی هستم و کلیه کارهای نصب شامل نصب کولر همچنین نصب لوله های رفت و برگشت، و سیم کشی را کامل و به صورت اصولی انجام دادم. سوالم این است آیا برای باز کردن شیرهای گاز کندانسور، نیاز به انجام وکیوم می باشد یا خیر؟ اگر نیاز نیست لطفا نحوه باز کردن و راه اندازی شیرهای گاز کندانسور را بفرمایید. ممنونم

نادر
4 اردیبهشت 1396

    سلام
    دوست گرامی حتما و حتما نیاز به انجام وکیوم کامل کولر گازی به صورت کاملا اصولی وجود دارد. در صورت عدم انجام این کار راندمان کولر گازی در دراز مدت به شدت افت کرده و به اجزاء آن آسیب خواهد رسید. در صورت بروز هر گونه مشکل اعلام کنید تا شما را راهنمایی کنیم

    کارشناس 2 : علوی
    7 اردیبهشت 1396

سلام
علت زود خاموش شدن کولر چیست؟ لوله رفت برفک میزند. آمپر نامی دستگاه 11.2 تا 12 میباشد که با آمپرمتر اندازه گیری کردم 9.8 نشان میدهد.

سیامک
3 اردیبهشت 1396

    سلام
    دلایل زیادی از جمله نیاز به شارژ گاز و سرویس نشدن کولر گازی باعث به وجود آمدن این مشکل خواهد شد

    کارشناس 2 : علوی
    15 اردیبهشت 1396

سلام من کولرم رو بعد از چهار سال که خریدم دوباره شارژ گاز اضافی کردم. البته نمایندگی این کار رو کرد و قبل شارژ فشار ۱۰۰ بود و الان ۱۳۰ هستش. حالا وقتی کولر رو خاموش میکم یه ۵ ثانیه صدای فیییس توی لوله ها میاد. کولر هم ال جی اینورتر هستش ۲۴۰۰۰. حالا علت این صدا چیه و چکار کنم؟ باید گازشو کمتر کنم؟

مهیار اخباری
3 اردیبهشت 1396

    سلام
    اگر در سرمادهی کولر گازی مشکلی به وجود نیامده است نیاز به تعمیر مجدد ندارد. البته باید عنوان کنید که دلیل شارژ گاز مجدد کولر گازی شما چه بوده؟

    کارشناس 2 : علوی
    15 اردیبهشت 1396

باسلام
میشه لطف کنید و انواع گاز کولر گازی های موجود در بازار رو بگید. از قبیل جنرال، اوجنرال، ال جی، وسپونت، گری، پاناسونیک، میتسوبیشی و سوپرجنرال. هر کدام از چه نوع گازی استفاده میکنند؟
ممنونم از سایت بسیار مفیدتون

سـلطان
26 فروردین 1396

    سلام . دوست گرامی هر برند کولر گازی مدل های مختلفی از کولر گازی را تولید کرده که هر مدل، گاز متفاوتی برای خنک کردن استفاده میکند. ولی عموما در تمامی کولر گازی ها گاز R22 و R410a استفاده میشود. به جز موارد کمی از کولر گازی های پرتابل

    کارشناس 1: پیرنیا
    27 فروردین 1396

دمای هوا 35 درجه بود. آمپر متر هم جای دیگه تست کردم سالم بود

زبیرفرد
22 فروردین 1396

    سلام مجدد. معمولا روی پلاک کولر گازی 2 نوع آمپر نوشته میشود. یکی آمپر نرمال دستگاه یکی ماکسیمم آمپر دستگاه، شما باید دقت کنید که 12 آمپر مقدار نرمال دستگاه است یا ماکسیمم؟ و اینکه در فواصل زمانی متفاوت آمپر کولر گازی را مورد برسی قرار دهید. البته باید دقت کنید که سرمای تولید شده مطلوب است یا خیر؟؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    23 فروردین 1396

با سلام
از سایت خوبتون کمال تشکر رو دارم
فقط یه سوال برام پیش اومده و اون اینکه میتونیم گاز r134a رو به اسپلیت که با گاز r22 کارمیکنه اضافه کنیم؟؟
با تشکر

علی
21 فروردین 1396

    سلام. نخیر ترکیب این دو گاز کاملا با هم متفاوت است و در صورت انجام این کار بازده کولر گازی شما بسیار افت خواهد کرد و روغن دستگاه نیز کاملا فاسد خواهد شد.

    کارشناس 1: پیرنیا
    21 فروردین 1396

سلام. کولر 24000 پاناسونیک گیج بهش وصل کردم 45 psi بود. شروع کردم به شارژ کردن گاز تا 55 رسید سرما خوب بود. ولی آمپر متر که وصل کرده بودم از رو 5/87 بالاتر نمی رفت. رو پلاک دستگاه 12 آمپر نوشته بود. مشکلش چیه؟ گازش 22 هست.

زبیرفرد
19 فروردین 1396

    سلام . دمای هوای محیط چند درجه است و آیا از سالم بودن آمپر متر خود مطمئنید؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    19 فروردین 1396

سلام. ببخشید موقع شارژ r410a که به صورت مایع هست از سمت شیر سرویس رفت باید شارژ شود؟ یا برگشت؟ چون تو کتابها و اکثر سایتها نوشته به لوله مایع یا همان رفت وصل کنیم. در صورتی که شما میگویید به لوله برگشت وصل کنیم! با این توصیف با ورود مایع به کمپرسور، کمپرسور نمیسوزد؟

علی اصغر
3 اسفند 1395

    سلام. دوست عزیز هنگام شارژ گاز کولر شیلنگ گیج متصل به کپسول باید به لوله ای وصل شود که کار مکش را انجام میدهد، تا بتواند گاز را از درون کپسول مکش کند. این لوله در تابستان لوله برگشت یا همان لوله ضخیم است و در زمستان برعکس میشود.

    کارشناس 1: پیرنیا
    4 اسفند 1395

      اصولا از سمت مکش و بصورت گاز شکل بایستی شارژ گاز کولر را انجام داد ولی میتوان با سر و ته کردن کپسول گاز و متصل کردن شیلنگ به لوله رفت (دیس شارژ یا تخلیه) و بستن شیر خروجی و مانیتور کردن گیج فشار و باز کردن بموقع شیر خروجی، شارژ گاز کولر را در زمان بسیار کمتری انجام داد

      اسی پلنگ
      28 اسفند 1395

سلام.تشکر از راهنماییتون!
برای شارژ گاز کولر گازی در زمستان راهنمایی فرمایید. فشارها برابر نیستند!

امید حسینی
6 بهمن 1395

    سلام
    هر چند که منظور شما از نابرابری فشارها واضح نیست، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا فشار گاز داخل کپسول و داخل سیکل کم میشود. بهترین راه برای شارژ گاز کولر گازی در زمستان استفاده از آمپر دستگاه است و روش آمپر متر است.

    کارشناس 1: پیرنیا
    7 بهمن 1395

سلام مدت زمان وکیوم کردن برای 7متر لوله چند دقیقه است؟

علی
2 بهمن 1395

    سلام. بهتره شما با مدت زمان محاسبه نکنید و از گیج مانوفیلد برای این کار استفاده کنید. چون اصولی ترین روش هست. ولی حدودا بین 30 تا 45 دقیقه باید زمان ببرد.

    کارشناس 1: پیرنیا
    3 بهمن 1395

با سلام
امروز برای شارژ گاز کولر گازی اسپلیت رفتیم. کولر در حال شارژ گاز عقربه گیج عدد وکیوم را نشان میداد علت آن چیست؟

Ali nasir
27 دی 1395

    سلام. آیا کولر رو درحالت گرمایش شارژ میکردید ؟؟؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    27 دی 1395

سلام
چرا هنگام شارژ گاز لوله رفت و برگشت یخ میزنه و زمانی که شیر گیج بسته میشه درجه به زیر صفر برمیگرده مثل زمانی که داره وکیوم میشه؟

كامران حسيني
5 دی 1395

    سلام
    شما در چه زمان اقدام به شارژ گاز میکنید یا بهتر بگم در چه حالتی از کولر، سرمایش یا گرمایش ؟؟؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    9 دی 1395

سلام من خونه نوساز دارم درست میکنم. کولر وسط پذیرایی میشه آیا می تونم لوله خالی زیر کار بذارم؟ فاصله تا پنجره و پشت بام 8 متری هست. چکار کنم راهنماییم کنید لطفا در ضمن پشت دیوار خونه همسایه هست. متشکرم

عادل طاهایی
27 آذر 1395

    سلام
    بله دوست عزیز یکی از مرسوم ترین و مناسب ترین روش ها در ساخت و ساز امروزی، نصب یا لوله کشی توکار کولر گازی است که شما میتوانید برای زیبایی و استفاده حداکثری از متراژ این کار رو انجام بدید. ولی باید دقت داشته باشید که این کار کاملا تخصصی بوده و کار لوله کش آب نیست. بلکه باید با نصاب و یا تکنیسین لوله کشی توکار کولر گازی تماس بگیرید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    28 آذر 1395

سلام. درحالت سرمایش اندازه گیری کردم و در ضمن گاز اسپیلت R22 هست. تشکر

رضایی
19 آذر 1395

    سلام مجد. این اندازه گیری رو در این فصل از سال (یعنی فصل سرد) انجام داده اید؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    22 آذر 1395

سلام. اسپیلت 12هزار گری دارم. در حالت روشن فشار گاز کولر گازی 70 هست و در حالت خاموش تقریبا فشار گاز 120 است. آیا فشار گاز مناسب هست؟ تشکر

رضایی
17 آذر 1395

    سلام
    این فشار گاز را درچه حالتی اندازه گیری کرده اید؟ حالت سرمایش یا گرمایش؟ و اینکه کولر گازی شما از کدام گاز استفاده میکند گاز R22 یا R410a ؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    18 آذر 1395

سلامى دوباره. از کمپرسورى که پشت بوم گذاشتیم آب نشتى میکنه، بطورى که کل پشت بوم رو آب برداشته. احتمال داره که نصاب کولر چیزى رو از قلم انداخته باشه؟ براى رفع عیب چه باید کرد؟ ممنون

سهراب
14 آذر 1395

    سلام
    تولید آب توسط کندانسور در زمستان زمانی که کولر گازی روی حالت گرمایش تنظیم شده است، طبیعیست.

    کارشناس 1: پیرنیا
    14 آذر 1395

سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز. روش شارژ گاز کولر گازی در زمستان و سرما چگونه است؟ چون فشار گاز کم میشه و نمیشه شارژ کرد.

سهراب
14 آذر 1395

    سلام
    بهترین روش شارژ گاز کولر در زمستان یا فصل سرما، استفاده از آمپر دستگاه هست. البته اصولی و عملی ترین روش استفاده از سابکول و سوپر هیت است ولی به دلیل محاسبات زیاد معمولا انجام نمیشود

    کارشناس 1: پیرنیا
    14 آذر 1395

    با عرض سلام و خسته نباشید
    در یک سیستم سرمایشی با گاز R22 با فشاز گاز Lp=50psi و Hp= 200psi تقریبا در یک هوای بهاری و ۳۰ درجه، کندانسور و لوله خروجی از رادیاتور (اواپراتور) تا کنداسور یخ میبندد. علت چیست؟

    اسی پلنگ
    28 اسفند 1395

      سلام
      چک کنید ببینید تخلیه سرما در اواپراتور به درستی انجام میشود ؟

      کارشناس 1: پیرنیا
      1 فروردین 1396

سلام. لطفا در مورد عددهای داخل گیج آبی فشار پایین توضیح دهید که هر کدام مربوط به چه نوع گازی هست

رضایی
10 آذر 1395

    سلام
    دوست عزیز شما از این اعداد برای اندازه گیری هر گازی میتوانید استفاده کنید ولی اگر به انتهای هر درجه نگاه کنید نوع گاز نوشته شده است

    کارشناس 1: پیرنیا
    11 آذر 1395

سلام من کولر گازیم را نصب کردم ولی هواگیری نکردم. میبینم که سرماش کمه آیا علت همینه؟

عليلو
4 آذر 1395

    سلام. منظور از هواگیری نکردن کولر وکیوم کردن است؟ اگر منظور شما وکیوم کردن است باید عرض کنم که بله وکیوم نکردن باعث پایین آمدن رانمان کولر گازی شما شده و در دراز مدت آسیب جدی به کمپرسور و دیگر قطعات اسپیلت شما وارد خواهد کرد.

    کارشناس 1: پیرنیا
    5 آذر 1395

      وکیوم به معنی ایجاد خلا یا همان هواگیری است افراد بیسواد برای بالا بردن کلاس کاری از واژه های انگلیسی بجای واژه های فارسی استفاده میکنن

      اسی پلنگ
      28 اسفند 1395

      آقای پلنگ! اول که این کامنت شما رو خوندم این سوال برایم پیش آمد که اگه یه نفر (منظورم به آقای پیرنیاست) داره بخوبی و آرامش و بدون هیچ نفع شخصی جواب تک تک سوالهای مردم رو میده و حالا بنابه هر دلیلی از سوال کننده میپرسه “آیا منظور شما از هواگیری همون وکیوم کردنه “، چرا یهو یه نفر میپره وسط و یجورایی یه متلک بی ادبانه میندازه؟؟ اونهم در شرایطی که دیدن کامنت های دیگه ی آقای پلنگ نشون میده گویا ایشان هم از جمله بیسوادان هستند که از کلماتی مثل “مانیتور کردن” و غیره و غیره استفاده میکنه! خب اگه کسی دستی بر آتش داشته باشه میدونه احتمالا آقای پلنگ بجای دستگاه وکیوم مثل نصاب های آنچنانی، عمل وکیوم رو با یه کمپرسور دسته دوم یخچال انجام میده و میخواد سهل انگاری خودش رو توی کارش بپوشونه. ضمنا جهت اطلاع باسوادان، بطور کل معنی وکیوم با هواگیری کاملا متفاوته. در پناه حق

      فرشادمهر
      19 اردیبهشت 1396

با سلام. سؤال من از شما اینه آیا در هوای برفی 0 درجه شارژ گاز امکان دارد؟ سرویس کار توی ظرف آب که روی پیکنیک در حال گرم شدن بود این کارو انجام میداد. آیا در این حالت شارژ انجام می شه؟ با سپاس از شما

moslem.hz1355
4 آذر 1395

    سلام. بله به دلیل سرمای هوا گاز داخل کپسول به مایع تبدیل شده و از کپسول خارج نیمشه. باید کپسول گرم بشه تا امکان شارژ گاز رو داشته باشن. این کار مرسومه و مشکلی نداره

    کارشناس 1: پیرنیا
    5 آذر 1395

سلام
کولر ۱۴۵۰۰ جنرال مدتی بوی گاز از اتصال مهره ها حس کردم. برودتش هم کم شده، گیج نصب کردم و فشار گاز رو ۱۰۰ نشون داد. گازش رو خالی کردم و دوباره شارژ گاز کردم. هنوز فشار گیج رو 100 نشون میده. احتمال دادم گرفتگی لوله باشه. لوله برگشت رو عوض کردم بازم نتیجه نگرفتم. احتمال داره لوله ورود مشکل داشته باشه؟ یا اشکال از جای دیگه است؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

موسی
10 آبان 1395

    سلام. دوست عزیز توضیحات شما کامل نیست ولی باید عرض کنم که شما باید تمام مسیرهای لوله کولر گازی را بررسی کنید تا مطمئن بشید که جایی لوله ها دو پهن نشده باشند و اینکه شیر سرویس رو چک کنید که بسته نشده باشد. بعد از چک کردن تمام این موارد باید کل سیستم رو از لحاظ گرفتگی برسی کرده و با ازت شستشو بدین تا مشکل حل شود. شما سیکل رو با ازت شستشو دادید؟ یا فقط گاز رو خالی کردید و دوباره شارژ گاز انجام دادید؟

    کارشناس 1: پیرنیا
    13 آبان 1395

      سلام کولر ایستاده مدیا۳۶هزاردارم موتور کوپلندt3 ظهر فشارش گرفتم ۸۰psi بنده اهوازم ولی کولرهرربع ساعت افت میکنه بااینکه درجه اش تااخر زدم ۱۷ لوله برگشت هم عرق کرده وسرماش اینگار بیشتره رفته میشه بگین ممکنه مشکل کجا باشه ممنون میشم

      مصطفی ح
      29 تیر 1399

سلام
من مبتدی هستم. روش شارژ کردن آمپری چطوری انجام میشه؟ میشه آموزش رو تصویری نشون بدین و بگین با چه وسیله ای میشه آمپر شارژ کولر رو چک کرد؟

موسی
3 آبان 1395

    سلام
    شما یک آمپر متر کلمپ باید تهیه کنید و با استفاده از برچسب فنی سیستم که روی آن درج شده آمپر دستگاه را چک و شارژ گاز کنید. میتونید با مراجعه به این آموزش روش شارژ گاز به وسیله آمپر متر کلمپ رو کاملا مشاهده کنید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    13 آبان 1395

    یک کلمپ آمپرمتر رو از یکی از سیمهای ورودی کمپرسور آویزون کن. کولر رو استارت بزن و آمپرمتر رو نگاه کن. اگر آمپر کمتر از مقدار نوشته شده رو کمپرسور بود گاز کم و بالعکس گاز زیاد است. اگر گاز به میزان مناسب شارژ شود، جریان برابر با جریان پلاک کمپرسور یا کولر خواهد بود.

    اسی پلنگ
    28 اسفند 1395

با سلام. علت شارژ نشدن گاز کولر اسپیلت در حالی که فشار گاز آن 50 میباشد و لوله برگشت یخ زده و نیاز به گاز دارد، چیست؟ کپسول گاز کاملا پر میباشد.

محسن
1 آبان 1395

    با سلام. اولا که باید گاز کم کم تزریق شود و ثانیا باید به این نکته توجه کنید که اگر در فصل زمستان یا فصل سرد سال اقدام به شارژ گاز کولر گازی میکنید، به علت کم شدن فشار مبرد داخل کپسول زمان خیلی بیشتری برای شارژ گاز باید صرف کنید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    1 آبان 1395

سلام وقت بخیر. کولر پاناسونیک منزل را به علت عدم سرمایش به تاریخ اردیبهشت گاز مجدد زدیم (حدود 40 واحد) اما الان که مهر هست دوباره با باد نسبتا گرم و عدم سرمایش مواجه شدیم. چه باید کرد؟

فاطمه میار
30 مهر 1395

    سلام. مطمئنا در سیستم شما نشتی وجود دارد که باعث خالی شدن گاز مبرد داخل سیستم میشود. البته باید عرض کنم که این نشتی باید نشتی خیلی ریزی باشد. حتما برای حل شدن مشکل با یک تعمیرکار کولر گازی متخصص تماس گرفته تا مشکل شما حل شود.

    کارشناس 1: پیرنیا
    1 آبان 1395

وظیفه روغن کمپرسور کولر گازی چیست و آیا روغن در هنگام کار کمپرسور در لوله ها هم می آید؟

سيد محمد
29 مهر 1395

    سلام. وظیفه روغن در کمپرسور روان تر شدن حرکت گاز در لوله هاست و بله روغن به همراه گاز داخل لوله ها شده و جابه جا میشود

    کارشناس 1: پیرنیا
    1 آبان 1395

سلام مدتی است کولر اسپلیت 24000 معمولی بانه ای در منزل نصب کردم که بعد از یکماه از کار کردن آن در یک روز که به خانه آمدم متوجه شدم (کولر از قبل خاموش بود) روی پنل کنترل آن E9 ثبت شده که پس از قطع برق مجدد این خطا ظاهر می شود. لطفا راهنمایی فرمائید علت چیست؟

مهدی پور
24 مهر 1395

    سلام

    لطفا بفرمایید چه مشکلی برای کولر گازی شما به وجود میاید بعد از نمایش این ارور روی صفحه نمایش تا بعد از آن برای تعمیر کولر گازی جنرال شما اقدام شود.

    کارشناس 1: پیرنیا
    24 مهر 1395

با سلام خدمت مهندس عزیز
الان مطالبی در مورد وکیوم و خارج کردن هوا و رطوبت داخل سیستم خوندم و مقایسه اش کردم با نحوه نصب کولر گازی توسط نصاب که سوالاتی برام پیش اومد. یک کولر گازی نو مارک جنرال 18 هزار خریدم و نصاب اومد نصبش کرد. اول اینکه وقتی خواست پنل رو نصب کنه سر لوله ها یه پلاستیک بود که با باز کردنش صدای خروج هوا یا شاید برعکسش ورود هوا به داخل لوله های پنل اومد (خودم فکر میکنم لوله ها خلا داشت و هوا به داخل لوله های پنل رفت) سیم های برق رو نصب کرد. بعدش 2 عدد لوله 3 متری همراه کولر گازی بود یک سرش رو به پنل نصب کرد و سر دیگرش رو به کمپرسور نصب کرد. بعدش برق رو وصل کرد و فکر کنم هنگام روشن بودن کمپرسور یکی از شیرهای متصل به کمپرسور رو با آچار آلن کمی شل کرد و صدای خروج هوا یا گاز ازش می اومد و بعد از چند ثانیه سفتش کرد. الان با خوندن مطالب سوالاتی برام پیش اومده:
1- اینکه هوا و رطوبتی که وارد لوله های پنل و همچنین لوله های 3 متری کمپرسور شده نباید خارج می شد؟ چون نصاب هیچ دستگاهی غیر از دریل برای کندن دیوار همراهش نبود
2- اینکه وقتی کولر گازی رو روشن میکنم لحظه ای که کمپرسور روشن میشه از داخل پنلش یک لحظه صدای ورود هوا (مثل صدای باد زدن چرخ ماشین) میاد. این صدا طبیعیه یا نشان دهنده مورد خاصیه؟
3- کمپرسور نیاز به شارژ اولیه نداشته؟ سرمای کولر گازی به نظرم متعادله نه میتونم بگم کمه نه میتونم بگم وقتی جلو پنل می ایستم بادش خیلی خنکه. آخرش گفت کمپرسور شما از نوع موتور سنگینه . اصطلاح موتور سنگین معنیش چیه؟ و به کدوم نوع از کمپرسورها میگن؟
ممنون میشم در مورد تمام سوالاتم بهم پاسخ بدید
با تشکر

اسماعیل
23 مهر 1395

    سلام
    دوست عزیز تمام مواردی که شما فرمودید مطالعه شد. تمام موارد بالا مورد تایید است و میشه گفت مشکل جدی وجود ندارد. ولی درباره وکیوم کردن باید عرض کنم که وکیوم کردن روش های مختلفی دارد که همانطور که در آموزش مطرح شد، بهترین و اصولی ترین روش وکیوم کردن با دستگاه وکیوم مخصوص است. ولی متاسفانه با توجه به اینکه تمام موارد فنی در ایران حتی در بزرگترین شرکت های تولید کننده یا خدمات دهنده رعایت نمیشود، نمیتوان انتظاری زیادی داشت. اما درباره وکیوم کردن کولر گازی باید عرض کنم که اگر کولر گاری را شما به صورت نو اکبند خریداری کردید مشکل خاصی در این نوع وکیوم کردن وجود ندارد. ولی اگر کولر گازی برای نصب مجدد آماده شود، حتما باید از دستگاه وکیوم استفاده شود. به کمپرسورهای پیستونی به اصطلاح موتور سنگین میگن که البته چندان اصطلاح درستی نیست.

    کارشناس 1: پیرنیا
    23 مهر 1395

سلام با تشکر از سایت آموزشی شما. یک کولر گازی ۲۴۰۰۰ ال جی نصب کرده ام اما هر ۴ دقیقه آف میکند و دوباره روشن میشود. تمام اصول نصب را هم رعایت کرده ام.

خداداد جودکی
15 مهر 1395

    اگر شما تعمیرکار کولر گازی هستید اطلاعات فنی بیشتری در اختیار ما قرار بدین چه زمان کولر خاموش میشود آیا برای تعمیر کولر گازی ال جی (LG) اقدامی کرده اید یا فقط نصب شده ؟ در چه دمایی کولر قرار گرفته است و …

    کارشناس 1: پیرنیا
    16 مهر 1395

سلام با تشکر از سایت خوب و مفیدتون
اگر بخواهیم اسپیلت را باز کنیم و جای دیگر نصب کنیم چگونه این کار انجام میشود که گاز آن خارج نشده و نیاز به شارژ نداشته باشد؟
با تشکر

مهدی
31 شهریور 1395

    سلام
    دوست عزیز در سایت کاراباما آموزش مفصلی برای جمع کردن گاز کولر گازی تهیه شده که شما میتوانید با مراجعه به آن آموزش مشکل خودتون رو حل کنید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    1 مهر 1395

سلام
من در حالت روشن بودن کولر شیر خروجی گاز را بستم و منتظر شدم تا در سی ثانیه گاز کاملا به موتور برگردد و شیر ورودی را هم بستم و اسپلیت را خاموش کردم. برای شستن شبکه داخل اتاق اینکار را کردم چون دستگاه نداشتم. میخواستم بدونم برای وصل دوباره بدون دستگاه چکار کنم؟
با تشکر

داود سلامی
20 شهریور 1395

    کمپرسور رو نصب کن و مهره ورودی یا همون لوله بزرگو کمی شل بزار. خروجی کمپرسور یا همون سمت لوله کوچک، شیرشو باز کن و بعد از خارج شدن مقداری گاز مهره نیمه باز را سفت کن و شیر وروردی رو باز کن. سیستم آماده استفاده است

    اسی پلنگ
    28 اسفند 1395

بادرود فراوان
یک کولر مولتی 48000 ال جی تک فاز هست که نصاب قبلی با تبدیل شیر مکش را از 1/2 به 5/8 تغییر داده و دو پنل داخلی 24000 روی آن نصب کرده است. به گفته مشتری با استفاده از یک پنل موردی نداشته ولی با روشن شدن پنل دوم هردو پنل باد گرم میزده. بعد از یک سال و نیم با وجود اینکه از یک پنل و فقط در حالت سرمایش استفاده میشده کمپرسور 24000 کولر سوخته ولی کمپرسور دوم که 18000 سالمه. آیا تعویض کمپرسور در این وضعیت منطقیه یا باید از پنل داخلی 12000 استفاده بشه؟ مشکل باد گرم زدن در حالت دوپنله به چه علت میتونه باشه؟

جواد شبان
30 مرداد 1395

    سلام. معمولا کارکرد و عیب یابی کولرهای گازی چند پنل بسیار مشکل بوده و تنها با چک کردن تمامی سیستم و مدار آن امکان اعلام نظر وجود دارد.

    کارشناس 1: پیرنیا
    30 مرداد 1395

سلام مهندس از پاسخگویی سریع و صادقانه شما کمال تشکر و قدر دانی دارم. لطف کنید بهترین ابزار خمکاری لوله مسی سایز بالا را معرفی کنید. ایا میتوان از زانو و جوشکاری استفاده کرد؟ مثلا میشود از دو زانوی 45 درجه برای یک خم نود درجه استفاده کرد؟
پیروز باشید.

جواد شبان
26 مرداد 1395

    سلام. خواهش میکنم.
    ببنید این کار امکان پذیر است که شما برای خم کردن از زانو استفاده کنید. ولی به دلیل اینکه بعد از جوشکاری ناحیه جوشکاری شده به شدت مقاومت خودشو رو از دست میده، نمیشه همیشه و همه جا این کار رو انجام داد و کار اصولی نیست. البته در بعضی از شرایط شما مجبور به این کار هستید.
    اما بهترین ابزار خم لوله فنر و لوله خم کن است. ولی باید دقت داشته باشید که استفاده از این ابزار هم نیازمند تجربه و تمرین است.

    کارشناس 1: پیرنیا
    26 مرداد 1395

سلام
ببخشید یه سوپر مکس ۱۲ هزار هست که هر از گاهی کمپرسور خاموش میشه و رو حالت فن کار میکنه امروز دم صبحی نگاه کردم دیدم شیر لوله مسی کلفت تر تا قبل عایق یخ زده و فشار گاز روی ۵۷ بود. البته هوامون نسبتا شرجی هست. به نظرتون یخ زدن و مشکل خاموش شدن کمپرسور چی میتونه باشه؟ در حالتی که کمپرسور روشن هست سرمای کولر عالیه

علی
25 مرداد 1395

    سلام. زمانی که کولر خاموش میشه احتمالا کولر کنتاکت میکنه و شاید فیلتر پنل هم شستشو و سرویس نشده. حتما کولر رو سرویس کنید تا مشکل برطرف بشه

    کارشناس 1: پیرنیا
    26 مرداد 1395

سلام جناب پیرنیا. امکان دو حالته کردن کولر گازی های فقط سرد با اضافه کردن شیر چهار راهه هست؟ مثلا سامسونگ سفارش امارات آیا برنامه گرمایش روی مدار الکترونیکی تعریف شده؟ آیا قابلیت اضافه کردن این برنامه وجود داره؟ روی کنترلشون حالت گرمایش هست.

جواد شبان
23 مرداد 1395

    سلام با نصب شیر برقی و تنظیماتی در برد میشه این کار رو انجام داد. ولی اصلا کار با ارزش و به صرفه ای نیست. چون علاوه بر هزینه مشکلات بسیار زیادی به همراه داره و در نهایت هم ممکنه بازدهی مناسبی حاصل نشه

    کارشناس 1: پیرنیا
    25 مرداد 1395

سلام میخواستم ببینم دور فن پنل داخلی هم تاثیری روی کارکرد کمپرسور مثلا آمپر بالاتر و کمتر دارد؟

محمد
11 مرداد 1395

    سلام
    نه زیاد تاثیری نداره

    کارشناس 1: پیرنیا
    12 مرداد 1395

      درصورتی که رادیاتور کولر سوراخ شود و گاز کولر خارج شود روغن کمپرسور هم همراه گاز خارج شده و هنگام شارژ مجدد گاز کولر، روغن کمپرسور هم باید شارژ شود؟

      امیر ویسی
      31 اردیبهشت 1399

      با سلام. بله در صورتی که روغن سیستم تخلیه یا دیسشارژ شود لازم است تا مجددا شارژ گردد.

      کارشناس5: شعبانی
      17 خرداد 1399

سلام
ببخشید در چه موقع باید وکیوم را خاموش کرد منظورم باید چه عددی روی گیج نمایش دهد تا خاموش کنیم؟ با کمال تشکر

داریوش
6 مرداد 1395

    سلام. زمانی که گیج به منفی 28 یا 30 رسید و صدای پمپ وکیوم عوض شد

    کارشناس 1: پیرنیا
    9 مرداد 1395

باسلام
مطالب شما عالی است. بهترین نوع گاز کولر گازی 24 هزار گری کدام است؟
تعمیرکار آمد و ابتدا چند دقیقه گاز داخل کولر را خالی کرد و بعد روی 62 گفت کافیه اما بعد از چند روز کمتر شده و دوباره تست کرد حدود 60 بود.
آیا نیاز به شارژ گاز دارد؟ و زمانی هم که آمد گفت شبکه کنی برفک زده. آیا وکیوم هم نیاز داشته یا نه؟؟
ممنون از راهنمایی شما

غلامرضا محبت
4 مرداد 1395

    سلام
    اولا یخ زدن سیستم نشانه کمبود گاز است. دوما اگر گاز سیستم کاملا خالی شده باید وکیوم میکردند و این که مقدار 60Psi برای کولر مناسب است. ولی این که چه نوع گازی بخرید، اگر منظورتان نوع گاز کولر است که گازی که روی برچسب فنی کولر زده شده را باید خریداری کنید. اگر منظورتان برند گاز کولر است که باید عرض کنم تمامی گازهای موچود در بازار در یک حد هستند و از لحاظ کیفیت زیاد فرقی ندارد.

    کارشناس 1: پیرنیا
    4 مرداد 1395

سلام. من یک دستگاه کولر اسپیلت دست دوم ۳۲۰۰۰ سامسونگ خریدم که نزدیک به چهار ساله کار نکرده. میخواستم بدونم پس از گذشت چهار سال گازش سالمه؟ گازم داخل کمپرسور جمع شده. راه تشخیص سالم بودن گاز چیه؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

مجید
1 مرداد 1395

    سلام. اینکه اصلا گاز داخل سیستم یا کمپرسور هنگام باز شدن جمع شده است را باید از فروشنده بپرسید یا با باز کردن شیر سرویس از وجود گاز مطمئن شوید. ولی درباره اینکه این گاز سالم است یا نه راهی یه جز راه اندازی و میزان کارکرد آن نیست. توجه داشته باشید که حتما بعد از نصب سیستم را وکیوم کنید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    1 مرداد 1395

باسلام. مقدار شارژ گاز کولر گازی ۲۴ هزار چند psi باید باشد؟

هادی شفیعی
30 تیر 1395

    با سلام. از آنجا که مدل ها و برندهای مختلف منفاوتند، لطفا دفترچه راهنما یا پلاک فنی دستگاه تان را برای اطلاع از این موضوع نگاه کنید

    کارشناس5: شعبانی
    19 خرداد 1399

باسلام. اگر موقع نصب هوای درون لوله ها کامل خالی نشود چه مشکلی پیش میاد؟

هادی شفیعی
28 تیر 1395

    سلام
    باعث ترکیب شدن هوا و روغن گاز شده و روغن را فاسد خواهد کرد که باعث صدمه زدن به قسمت های مختلف سیستم خواهد شد

    کارشناس 1: پیرنیا
    28 تیر 1395

    سلام خسته نباشید یدونه کولر گازی اسپیلت گری با گاز r410aدارم درهنگام روشن بودن فشارگاز ۱۴۰psiهست ولی سرمای کولر مناسب نیست؟

    علی
    15 خرداد 1401

با سلام
آقای پیرنیا از نظر سنجش گاز کولر ،پمپ داون کردن،خلا کردن و گاز گیری مجدد، چک کردن تمام قطعات برقی و تعویض آنها مشکلی ندارم .
گاز رو چک کردم بین 66 الی 68 psi می باشد.بنظر شما گاز رو تا 60 psi کاهش بدم.

مسلم محمدی
26 تیر 1395

آیا نیاز به کاهش میزان گاز کولر می باشد؟
در صورت نیاز به کاهش گاز،در هنگام کاهش گاز کولر سیستم در حال کار یا خاموش باشد ؟
این کاهش گاز در چه دمایی صورت گیرد؟
تاثیر دما بر فشار گاز نشان داده شده توسط گیج چیست ؟
با تشکر

moslem mohammadi
26 تیر 1395

    دما بر فشار گاز تاثیر مستقیم دارد اگر دما بالا برود فشار گاز هم بالا رفته وبالعکس برای کم کردن گاز هم باید با متخصص این کار صحبت کنید تا کولر را چک کنند و اینکه بهترین زمان برای شارژ گار ظهر است که دمای هوا بالاست و برای کم کردن گاز در حالت خاموشی کمپرسور بهتر است این کار انجام شود

    کارشناس 1: پیرنیا
    26 تیر 1395

سلام
یه اسپیلت 30 هزار اجنرال از لحاظ میزان گاز و کارکرد دستگاه همه چیز نرمال است ولی سرمای آن بسیار کم است. لوله رفت آن خنک است ولی لوله برگشت گرم میباشد. لطف کنید راهنمایی کنید

علی شعبانی
25 تیر 1395

    اگه لوله رفت سردِ و لوله برگشت گرمه، گاز مبرد کمه یا اینکه فشار کمپرسور پائینه و یا اینکه لوله مویی گرفته

    حسین
    29 اردیبهشت 1398

سلام من یه اسپیلت 24mkf پاناسونیک رو راه اندازی کردم که طول لوله تقریبا 2متر بیشتر از 5متر شد و فشاری که روی گیج نشون میداد 55 بود. سرماش خوب بود بعد از چند روز اومدم بهش گاز اضافه کردم تا 65 شد. فک کنم یه خورده سرماش کم شده لطفا راهنمایی کنید. همچنین در مورد شارژ گاز آمپری چگونه اقدام کنم؟

محمد
22 تیر 1395

    سلام. از اینکه کولر در جای مناسبی نصب شده مطمئن شوید و اینکه کمپرسور کولر سالم هست و برای انداه گیری آمپر دستگاه باید یک آمپر متر کلمپ داشته باشید که وقتی کولر در حال کار است آنر ا دور یکی از سیم های کولر یا فاز یا نول ببندید و آمپر دستگاه را چک کنید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    22 تیر 1395

با سلام آموزش شارژ گاز کولر گازی را به صورت تصویری هم بگذارید لطفا.

جعفر افتادگی
17 تیر 1395

    سلام. تا حد امکان سعی شده تا عکس های مرتبط قرار داده شود و مراحل شارژ گاز کولر گازی اسپیلت بصورت ساده و روشن توضیح داده شوند. اگر جایی از آموزش برای شما نامفهوم است لطفا سوال بفرمایید

    کارشناس 1: پیرنیا
    18 تیر 1395

      سلام، اسپیلت ۲۴۰۰۰ سامسونگ گرم و سرد دارم، مدتی هست که از پنل داخل پرتاب قطرات آب دارد، رادیاتور پنل داخل رو چک کردم، یخ زدگی ندارد، فشار گاز رو چک کردم در حالت روشن، دمای داخل ۲۷ درجه و دمای خارج ۴۵ درجه، ۶۲ بود، احساس میکنم سرمایش سابق رو نداره. ممنون میشم راجع به علت های ممکن راهنمایی کنید.

      محمد رسول
      26 خرداد 1399

سلام
برای کمک گرفتن از روش تست دمایی در شارژ گاز تکمیلی، دمای لوله برگشت چقدر باید باشد؟ برای اینکه بدانم ساب کولد یا سوپر هیت درست انجام میشود. وضعیت ظاهری لوله برگشت چطور باشد؟ قطرات آب، خشک یا چه حالت باید باشد؟ ساب کولد یا سوپر هیت

میرکاظم طباطبائی
14 تیر 1395

    سلام
    محاسبه کردن دمای لوله برگشت یا سوپر هیت و ساب کولد مبحث طولانیه که در آینده آموزش آن در سایت قرار خواهد گرفت ولی در بهترین حالت اگر لوله برگشت شبنم بزند وضعیت سیستم قابل قبول است.

    کارشناس 1: پیرنیا
    14 تیر 1395

      چرا کولر دوتیکه ۳۰ هزار تراست ظهرا رو حالت موتور کولر نمی افتد ؟./من خازن هم براش عوض کردم ممکن هستش از گاز کولر نصف کمتر باشه ؟ چون سرماش هم خوبه

      رسول م
      15 خرداد 1400

      سلام دوست عزیز
      شما می تونید با کاراباما (خط 02158406) تماس بگیرید و درخواست اعزام حرفه ای ترین متخصصان برای سرویس دستگاهتون رو ثبت کنید.
      ما در کنارتون هستیم

      علوی
      17 خرداد 1400

      سلام علت از کثیف بودن رادیادتور بیرونی یا جای نامناسب نصب شده که فن نمیتواند به خوبی رادیاتور خنک کند و باعث گرم شدن موتور میشود و اورلود داخل موتور عمل میکند وموتور خاموش میشوداگر یک ورق طراحی کنید که مانع آفتاب شود مشکل حل میشود

      مهدی پورصالح
      22 مرداد 1400

سلام.چندسال یکبار باید گاز زده بشه به کولر.یعنی شارژ بشه.

ناصر امیری
31 خرداد 1395

    سلام
    دوست من سوال شما خیلی کلی هست ولی باید بگم که بسته به نوع استفاده شما از کولر متفاوته. ولی معمولا اگر سیستم شما مشکلی نداشته باشه یعنی از نظر نشتی، هر 4 یا 5 سال احتیاج به تکمیل گاز داره. البته اگر برای مدتی از کولر استفاده نکنید مقداری از گاز آن تخلیه شده و اصطلاحا فرار گاز صورت گرفته است. در ضمن اگر هر سال گاز کولر شما به مقدار زیادی تخلیه میشود باید دنبال یک نشتی در سیستم بگردید.

    کارشناس 1: پیرنیا
    31 خرداد 1395

      سلام دستگاه در حالت خاموش 150psiفشار دارد زمانی که روشن میشود گیج روی 0psiمیماند و بالا نمی‌رود شارژ گاز نیز به همین شکل است چرا مشکل کجاست

      امیر عباس
      21 خرداد 1399

      گرفتگی خط یا معیوب بودن شیر ۴ طرفه

      آریا سپاهی
      23 خرداد 1399

    با سلام و خسته نباشید.
    آیا برای فاصله زیاد بین پنل داخلی و پنل خارجی
    میتوان گاز کولر را بیشتر از حد معلوم شارژ کرد.
    (تا راندمان بالاتر بماند)؟؟؟؟
    با تشکر ….

    علی قریب
    21 خرداد 1399
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس