کمپرسور کولر گازی | آموزش گام به گام تست کردن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی


راه های تست کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یا موتور در هر دستگاهی مانند قلب تپنده آن سیستم عمل می‌کند ویکی از حیاتی‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود. دستگاه‌های تهویه مطبوع هم از این قاعده مستطثنی نیستند در این آموزش قصد داریم به نحوه تست کمپرسور و تعمیرات تخصصی کولر گازی بپردازیم.

ممکن است برای شما سؤال پیش‌آمده باشد که چه موقع کمپرسور احتیاج به تست کردن و تعویض کردن دارد؟

به دلیل اینکه کمپرسور کولر گازی تقریباً غیرقابل تعمیر است و یک قطعه تعویضی می‌باشد هزینه تعویض و خرید آن نسبتاً بالا است یک تعمیرکار باید از معیوب بودن کمپرسور مطمئن شود تا علاوه بر مشکلات تعویض این قطعه هزینه زیادی نیز به مشتری تحمیل نگردد پس همیشه پیشنهاد میشود برای تعمیر کولر گازی از متخصص ترین افراد استفاده کنید.

وقتی شما با کولر گازی مواجه می‌شوید که یکی از مشکلات زیر را دارد احتمال کمپرسور آن معیوب بوده و نیاز به چک کردن و تعویض دارد.

  • زمانی ‌که کولر گازی را روشن می‌کنیم فن داخلی کارکرده ولی به‌محض وارد شدن کمپرسور به مدار فیوز محل عمل می‌کند (فیوز می‌پرد)
  •  فن بیرونی روشن‌شده ولی کمپرسور روشن نمی‌شود.
  • از میزان گاز کولر گازی و محل نصب آن (که مثلاً یک کولر گازی ۱۲ هزار برای یک ساختمان ۱۰۰ متری نصب نشده باشد) مطمئن هستید ولی کولر گازی سرمای کافی را ندارد.

در صورت بروز چنین مشکلاتی باید قبل از تست کمپرسور قطعات سر راه کمپرسور تست شود و درنهایت اقدام به تست و تعویض کمپرسور کنید

  • یکی از اصولی‌ترین روش‌ها این است که شما تست کنید آیا برق به ترمینال کندانسور می‌رسد؟
  • اگر برق به آنجا می‌رسد مرحله بعد نوبت به تست کنتاکتور است باید تست کنید کنتاکتور عمل می‌کند و جریان به خازن منتقل می‌شود؟
  • و درنهایت باید خازن را تست کرده و مطمئن شد که خازن سالم و جریان کامل را به کمپرسور منتقل می‌کند

مطلب پیشنهادی : عیب یابی کولر گازی و برطرف کردن مشکلات

اگر از تمام مراحل بالا مطمئن شدید نوبت به تست کمپرسور می‌رسد.

کمپرسور به سه روش قابل تست کردن است که در اینجا به توضیح این سه روش به‌طور مفصل می‌پردازیم.

روش اول: تست سیم‌پیچ

روش دوم: تست صدا (hammering)

روش سوم: تست کارکرد یا فشار کمپرسور

روش اول تست سیم‌پیچ

در این قسمت سه مرحله برای تست کردن وجود دارد

برای اطمینان حتما قبل از انجام مراحل تست فیوز اصلی را قطع کرده و از قطع جریان برق مطمئن شوید

  1. درپوش ترمینال کمپرسور را باز را برمی‌داریم و از روغنی نبودن سوکت های کمپرسور مطمئن شوید زیرا روغنی شدن این سوکت ها مانع برقراری ترمینال و سوکت می‌شود. اگر با این کار مشکل برطرف نشد مرحله دوم را انجام می‌دهیم.
  2. مرحله بعد تست سیم‌پیچ است شما برای این کار باید یک اهم‌تر همراه داشته باشید اهم‌تر را روی بوق (Buzzer) یا اهم قرار می‌دهیم و کانکتور های کمپرسور (S,R,C) را دوبه‌دو باهم چک می‌کنیم در این حالت تمام کانکتور ها باید اصطلاحاً به هم راه داده) اهم داشته (یا بوق (Buzzer) داشته باشند پس اگر روی بوق تنظیم‌شده باشد شما باید حتماً صدای بوق را بشنوید.اگر شما صدای بوق را شنیدید پس مطمئناً سیم‌پیچ سالم است و شما باید به روش‌های دیگر (روش دوم و سوم) کمپرسور را ازنظر مکانیکی تست نماییدولی اگر شما صدای بوق را نشنیدید (یا کانکتور ها به هم راه ندادند) شاید کمپرسور اورلود کرده و قطعه اورلود آن عمل کرده است شما باید مطمئن شوید که مشکل از اورلود کمپرسور نیست که کانکتور های به هم راه نمی‌دهندhow to Air conditioning compressor test
  3. مرحله سوم تست اتصال بدنه است در تمام کمپرسورهای به‌هیچ‌عنوان نباید کانکتور های کمپرسور به بدنه راه دهد یا بوق داشته باشد برای تست این روش اهم‌تر را روی اهم یا بوق قرار می‌دهیم.یکسره سیم اهم‌تر را به کانکتور و سر دیگر را به بدنه کمپرسور یا لوله رفت متصل می‌کنیم اگر به آن راه داد یا بوق داشت نشان‌دهنده خرابی کمپرسور و سیم‌پیچ است ولی اگر راه نداد نوبت به مراحل بعد می‌رسد

توجه: حتماً در قسمت تست بدنه مطمئن شوید که قسمتی از بدنه کمپرسور که سیم اهم‌تر را برای تست به آن وصل می‌کنید رنگ‌شده یا کثیف نباشد زیرا رنگ و کثیفی مانع اتصال سیم اهمتر به بدنه و تست صحیح است

همیشه سالم بودن سیم‌پیچ داخلی کمپرسور نشان‌دهنده سالم بودن کمپرسور نیست در بسیاری از مواقع سیم‌پیچ کمپرسور سالم است ولی مشکلات دیگری دارد که باعث عدم کارکرد یا کارکرد ضعیف آن می‌شود

برای دیدن مراحل دوم و سوم کلیک کنید.

مرحله دوم: تست صدا (hammering) کمپرسور

مرحله سوم: تست کارکرد یا تست فشار کمپرسور

مطالب مرتبطی که به دانستن آن نیاز دارید :

 

خلاصه خدمات
آموزش گام به گام تست کردن کمپرسور کولر گازی
Rate :
3 based on 5 votes
نوع سرویس
آموزش گام به گام تست کردن کمپرسور کولر گازی
ارائه دهنده خدمات
دیجی تعمیرگاه,
Ebn-e-Yamin St,N sohrevardi ave,Tehran-19166,
Telephone No.02154584
استان
تهران، کرج
توضیحات
آموزش نحوه تست کردن کمپرسور کولر گازی به صورت قدم به قدم | از چه را هایی میتوان فهیمد یک کمپرسور کولر گازی سالم است و نیاز به تعویض ندارد؟

تعداد کل نظرات: 377

  • منصور بتویی

    سلام تست صدای کمپرسور چطوره ؟ چطور میشه انجام ذاد

    • admin2
      admin2

      سلام در آموزشهای اتی حتما به ان پرداخته خواهد شد.

  • hasan

    سلام و ممنون از راهنماییتون
    دوست عزیز اون ۲ تا راه دیگه رو کی قرار میدید؟
    دوست عزیز یه کولر ۲۴۰۰۰ جنرال با کمپرسور توشیبا دارم که مدتیه کمپرسورش کار نمیکنه البته وقتی کولر را روشن میکنم و هنگامی که میخواد گاز رو به جریان بندازه کمپرسور در حد ۲ یا ۳ ثانیه روشن میشود و مشخص است که کار میکند ولی مثل این میمونه که جام کرده یا گیر کرده و بلافاصله قطع میشه و دوباره در فاصله زمانی نا معینی همین اتفاق میافته ولی باز هم کار نمیکنه
    لطفا اگر با این توضیحات میتوانید بهم بفرمایید که آیا مشکل از کمپرسور است یا نه ؟
    و اگر کمپرسور خراب شده آیا به هیچ عنوان قابل تعمییر نیست ؟
    و آخرین سئوال اینکه هزینه کمپرسور با تعویض و … به صورت کامل چقدر است؟
    ممنون میشم پاسخ بنده رو بدید
    ممنون از لطفتون

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      باسلام
      راه دوم هم اپلود شد میتونید از اینجا ببینید
      اولا که کمپرسور کولر گازی یک پکیج کامل هست و به هیچ عنوان قابل تعمیر نیست
      برای مشکل کمپرسورتن دلایل زیادی میتونه وجود داشته باشه که یکیش مشکل جام کردن یا خورد شدن روتور داخلی میتونه باشه و یکی دیگه مشکل سیم پیچ
      باید کولر رو تست کنید ببینید هنگام راه اندازی چه مقدار امپر میکشه از این طریق تا حدودی میشه متوجه شد که چه مشکلی داره
      شما قبل از هر کاری بهتره که اول مقدار جریان برق وخازن کولر گازی رو تست کنید بعد به فکره تعویض کمپرسور باشید چون معمولا هزینه بالایی داره حدود ۱ ملیون البته بسته به توع کمپرسور مصرفی
      ما پیشنهاد میکنم اگر متخصص نیستید حتما بک تعمیرکار، کولر گازی رو چک کنه

    • پیمان

      با سلام این مشکل یا خازن یا کندوکتور موتور مشکلی نداره به احتمال زیاد موتور نیست اگه موتور باشه هیچ وقت قطع وصل نمیکنه و بعد موتور پلمپ شدس و هیچ وقت تعمیر نمی شد هزینه ای موتور هم بستگی به دستگاهه که چند هزار کمپرسور یا همون موتور بستگی داره اول شما خازن و کندوکتور تست کنید ببینین مشکلی نداشته آخه بعصی از کولر ها دارن و بعضی ها کندوکتور نداره امید وارم از توضیحاتم فهمیده باشید یاعلی

  • ایرج مرادی

    با سلام و تشکر از راهنماییهای شما
    من تعمیر کار کولر هستم جدیدا با مشکلی مواجه شده ام اگه ممکنه راهنمایی کنید .
    من کمپرسور کولر اسپلیت جنرال ۳۰۰۰۰عوض کردم . قبل از اقدام به نصب کمپرسور چک کردم ظاهرا مشکلی نداره ولی بعد از نصب و وکیوم به محض گاز زدن تقریبا حدود ۳۵psi کمپرسور حدود ۱۲ امپر میکشه و سریع به حدی داغ میشه که اور لود میشه . نمی دونم مشکل چیه . تمام لوله ها م با اذت شستشو کردم . فقط ایا احتمال داره کمپرسور ایراد داشته باشه ؟
    از راهنماییتون ممنون هستم .

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      توجه داشته باشید حتما قبل از نصب باید کمپرسور به طور کملا دقیق باید تست بشود چه از نظر مکانیکی و چه الکترونیکی
      اگر از سلامت کمپرسور مطمن هستید با توجه به توضیح شما احتمال بسته شدن مسیر شیر برقی ولوله مویی بسیار بالاست

    • پارس تهویه

      سلام شیر برقی رو حذف کن تا در آینده مشکل نخوره دوما لوله مویی رو شستشو بده سوما کمپرسور معادل خودش انتخاب کن با شماره فنی مطابقت داشته باشه درظاهر ممکنه ۳۰ هزار باشه ولی ممکنه ۳۲۰۰۰ باشه اهم سیم پیچ کمپرسور قبل از نصب بگیر . گاز رو خالی کن درحالت خالی بار ببین چن آمپر مصرف داره!

    • پیمان

      شیر برقی باید عوض بشه

  • sobhan mohamadi

    سلام باد کولر ما یهو گرم شد خاموشش کردیم یه ربع بعد روشنش کردیم درست شد بیشتر ظهر اینطور میشه شبها خوبه الان چند روزه اینطور شده لطفا در رفع ایرادش راهنمایی کنید با تشکر

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      برای این مشکل ۴ دلیل وجود داره
      اولیش اینه که کولر شما جای درستی نصب نشده و تهویه مناسبی نداره
      کولر شما شدیدا به سرویس نیاز داره و باید سرویس بشه
      کولر شما مناسب منطقه اب و هوایی شما نیست
      و در اخر هم ممکنه کولر نیاز به گاز داشته باشه و یا اینکه کمپرسور اون دچاز مشکل شده باشه

    • پیمان

      چون برق خونه تون موقع ظهر نمیکشه موتور قطع وصل میکنه باد سرد و باد گرم میده

  • علي درياني

    سلام خسته نباشیم.می تونید توضیح بدید چطور میشه شیر برقی رو دراورد و کدام لوله رو میشه به هم وصل کرد

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      شیر برقی بحث طولانی داره که در چند خط نیمشه توضیحش داد اگر منظورتون از وصل کردن لوله اینه که از مسیر حذف کردن شیر برقیه باید عرض کنم خدمتتون که در دوستان دارن یک اموزش کامل درباره شیر برقی و نحوه کارکرد اون و طریقه عوض کردنش آماده میکنن که در اولین فرصت یه صورت فیلم به صورت کامل روی سایت قرار داده میشود.

  • رضا سحرخیز

    سلام و خسته نباشید یه سوال دوهفته پیش کولر رو سرویس و گازگیری و چک کامل کردیم خازنش هم سالمه جای خوبی هم نصب کردم‌فقط ظهرها که روش میکنم بعد از ۲۰ثانیه کمپرسور صدای جیغ ترمز میده. هر چندبار که از فن میزنم رو موتور صدا میده. شبا این مشکل رو نداره از یه تعمیر کار سوال کردم گفت کمپرسورش نیم سوز شده با تشکر.

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام البته اگه بخواهیم نظره دقیقی بدیم باید کاملا سیستم چک بشه ولی با توجه به کارایی که شما انجام دادی احتمال مشکل در کمپرسور بالاست

    • پیمان

      بله همینطوره

  • ایرج مرادی

    با سلام
    چطور میشه از سلامت لوله مویی و شیر برقی اطمینان حاصل نمود؟
    با تشکر از راهنماییهای خوب شما

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      متاسفانه یا خوشبختانه یکی از بدیهای تعمیرات کولر گازی تشخیص سخت عیب اون هست چون یک سیستم بسته بوده ووووو
      اما درباره سول شما باید بگم که نمیتونید دقیقا و صد در صد مطمن شد که آیا این قطعات مشکل داشته یا نه ؟ باید با تست گرفتم از تک تک قطعات در اخر یه این قطعات رسید اما نکته ای که عیب یابی این قطعات باید بدانیم این است که
      ۱- لوله مویی در کولر گازی به دلیل ضخامتش خیلی به ندرت به مشکل میخوره و مثل لوله مویی یخچال احتمال خرابی خیلی خیلی کمتری داره اما یکی از علایم خرابیش اینه که قبل از لوله مویی برفک زده یا یخ میزند
      ۲ – اما درصد خرابی شیر برقی خیلی خیلی بالاست که در اموزش های اینده حتما به طور مفصل همراه با فیلم ب اون پرداخته میشه اما یکی از واضح ترین نشانه خرابی اینه که در حالت عادب ع تا لوله شیر برقی در زمان کارکرد کولر ۲ به ۲ دمای متفاوت دارند مثلا ۲ تا از انها سرد و۲ تا داغ ولی اگز شیر برقی با مشکل مواجه شود یا خراب شود تمامی ۴ لوله تقریبا با هم دما میشوند و امپر دستگاه پایین می اید

  • نادر نجفی

    سلام. کولر اسپیلت ال جی ۳۰۰۰۰ گلد اسمارت دارم. فن وکمپرسور مدتی کار میکنند. اما پس از حدود نیم ساعت کمپرسور بیرون دیگر کار نمیکند و فقط باد گرم میزند . خازنها و گاز اسپیلت چک شده اند و مشکلی ندارند. عیب دستگاه چیست؟؟؟
    با سپاس از محبتتان

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      علت های زیادی متوایند برای این مشکل وجود داشته باشد که در زید مختصرا به ان میپردازم
      ۱- خرابی برد یا سنسور داخلی
      ۲-کثیفی کندانسور دستگاه البته اگر فقط کمپرسور بعد از مدتی خاموش میشود و فن کار میکند این احتمال کمتر است
      ۳-کیپی در سیستم
      ولی قبل از هر نظر قطعی باید سیستم برسی شود و آمپر دستگاه چک شود که با توجه به توضیحات مختصر احتمال خرابی برد با سنسور از همه قوی تر است

    • هانیه

      سلام خسته نباشد
      کولر گازی ما در ابتدا خوب کار میکند ولی پس از گذشت پنج شش ساعت از روشن بودن باد آن خیییلی کم میشود؛کولر روشنه ولی یه باد خییییلی ضعیف داره؛ اگه کولر رو ب مدت یکساعت خاموش کنم باد کولر درست میشه ولی باز بعد از گذشت پنج شیش ساعت دوباره بادش خیییییلی کم میشه بنظرتون مشکل از چیه؟
      ممنون

      • کارشناس1: پیرنیا
        کارشناس1: پیرنیا

        سلام
        احتمال خرابی برد فرمان وجود دارد که باید برسی و تعمیر شود البته اگر در این ۵ و ۶ ساعت هیچ مشکلی با میزان پرتاب باد آن ندارید

  • محمد شعباني

    سلام
    من یه ٢۴٠٠٠ ال جی دارم که وقتی روشن میکنم کارکردش عادیه
    جریان مصرفی بین ٨/۵ تا ٩ هستش
    اما بعد از یک دقیقه کارکرد جریان بسیار بالا رفته و صدای کمپرسور عوض میشه انگار تحت فشاره و اورلود عمل میکنه
    بعد از اون فقط فن کار میکنه و هر چند دقیقه بعد از استارت مجدد کمپرسور همین اتفاق میوفته
    میخواستم بدونم چه علت هایی میتونه باعث این عملکرد بشه
    تست سیم پیچ و اتصال بدنه و میزان ظرفیت خازن با اهممتر انجام شده و همه چیز عادیه

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دلایل زیادی برای به وجود امدن این حالت وجود دارد که با چک کردن دقیق یاید متوجه عیب شد ولی به چند مورد از مهمترین علت های اشاره میکنم
      ۱-گیر بودن شیر برقی با هر گرقتگی در سیستم
      ۲- تنظیم نیودن گاز سیستم
      ۳- مشکل نوسان برق ورودی به سیتم
      ۴- کثیف بودن سیستم

      • محمد شعباني