ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
نکاتی که برای شستن لباس با آب سرد باید بدانید!

نحوه شستن لباس‌ با آب سرد و چگونگی شستشوی لباس نخی

آیا درست است که لباس‌های کثیف فقط با آب گرم یا داغ تمیز می‌شوند؟ خیر این تصور اشتباه است! امروزه تکنیک‌های پیشرفته ماشین لباسشویی‌ها و مواد شوینده جدید، به سادگی امکان شستن لباس در آب سرد را به طور موثر فراهم می‌کنند. حتی می‌توان گفت که با استفاده از آب سرد، شرایط مناسب‌تری برای تمیز شدن بهتر لباس‌ها فراهم می‌شود. در این مقاله نکاتی برای چگونگی بهتر شستن لباس با آب سرد را توضیح می‌دهیم.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

مزایای شستن لباس با آب سرد

مواد پاک کننده جدید آنزیم هایی دارند که می‌توانند در آب 60 درجه به خوبی موثر باشند. اگر آب بیش از حد گرم باشد (بالای 75 درجه) ممکن است مواد شوینده قدرت پاک کنندگی کمتری نشان دهند.

بسیاری از مواد شوینده جدید در آب سرد به خوبی کار می‌کنند، اما برخی از مواد شوینده مخصوص آب سرد هستند. این گونه شوینده‌ها برای لباس‌های ورزشی با الیاف مصنوعی بسیار مناسب هستند.

برخی از مدل‌های ماشین لباسشویی جدید، به صورت خودکار مقداری آب گرم را برای کمک به قدرت پاک کنندگی مواد شوینده اضافه می کنند.

شستن با آب سرد باعث کاهش ساییدگی و پارگی لباس‌ها نیز می‌شود که به ماندگاری بیشتر آنها کمک می‌کند.

حدود 90 درصد از انرژی مصرفی ماشین لباسشویی، هنگام استفاده از آب گرم برای شستشو است. بنابراین می‌توانید با شستن لباس‌ها با استفاده از آب سرد، به صرفه جویی در هزینه‌های خود کمک کنید.

شستشو در آب سرد به جلوگیری از چین و چروک لباس‌ها کمک می‌کند.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

نکات شستشوی لباس با آب سرد

برای شستن لباس با آب سرد، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • لباس‌ها را از یکدیگر تفکیک کنید تا از رنگ دادن البسه به یکدیگر جلوگیری کنید.
  • از مواد شوینده کمتری استفاده کنید. استفاده بیش از حد از موادشوینده موجب باقی ماندن لک و سفیدی روی لباس می‌شود.
  • از مواد شوینده مایع استفاده کنید. شوینده‌های پودری لکه‌ها را از بین می‌برند اما در چرخه‌های کوتاه آب سرد به خوبی حل نمی‌شوند.
  • از آب سرد برای از بین بردن لکه های پروتئینی مانند عرق و خون استفاده کنید. آب داغ می‌تواند این گونه لکه‌ها را روی پارچه تثبیت کند و همچنین باعث شود پارچه چروک یا جمع شود.

از بین بردن لکه های روی لباس با آب سرد یا گرم؟

از بین بردن لکه های روی لباس با آب سرد یا گرم؟

بسیاری از لکه‌های غذا یا نوشیدنی مانند شکلات، مربا، غذای کودک و لبنیات با خیساندن و شستشو با آب سرد راحت تر پاک می‌شوند. آب سرد برای لکه‌های ادرار و خون نیز توصیه می‌شود.

سایر لکه‌ها، به خصوص لکه‌های روغنی یا چرب، در آب گرم یا داغ بهتر از بین می‌روند. لکه های گوجه فرنگی نیز در آب گرم راحت‌تر پاک می‌شوند.

در چه مواردی برای شستشوی لباس از آب سرد استفاده نکنیم؟

در حالی که شستن لباس با آب سرد یک گزینه عالی برای اکثر لباس‌ها است، چهار مورد وجود دارد که بهتر است از آب گرم یا حتی داغ برای شستن آنها استفاده کنید.

اگر با هر یک از این موارد سر و کار دارید، از آب سرد صرف نظر کنید و از گرمترین دمای آب مجاز مطابق با برچسب مراقبتی لباس استفاده کنید.

  1. شستشوی لباس‌های افراد بیمار: اگر بعد از بیماری خود یا یکی از اعضای خانواده‌تان البسه را می‌شویید، سعی کنید از آب گرم یا از چرخه ضدعفونی کننده ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  2. شستشوی لباس در مناطق سرد یا فصل زمستان: اگر در آب و هوای سردتری زندگی می‌کنید، دمای آب از شیر آب می‌تواند کمتر از ۴۰ درجه فارنهایت باشد. برای تمیز شدن لباس‌هایتان، بهتر است از آبگرم استفاده کنید.
  3. شستشوی لباس‌های خیلی کثیف: اگر با لباس‌هایی که بسیار کثیف یا لکه‌دار هستند، سر و کار دارید، از آبگرم برای شستشو استفاده کنید.
  4. شستن حوله و ملحفه: از آنجایی که این اقلام عرق و کثیفی زیادی را جذب می‌کنند، بهتر است آنها را در دمای گرم‌تر بشویید تا به خوبی تمیز شوند.
بایدها و نبایدهای شستشوی پتو در لباسشویی
بایدها و نبایدهای شستشوی پتو در لباسشویی

پیش از پرداختن به موضوع باید یادآور شویم نکاتی که در این مطلب خواهید دید […]

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

جلوگیری از آب رفتن لباس نخی هنگام شستن

یکی از مشکلاتی که هنگام شستشوی لباس نخی با آن سروکار داریم، این است که لباس «آب» می‌رود. اصلی‌ترین دلیلی که باعث آب رفتن لباس نخی و پنبه‌‌ای می‌شود، گرما است.

آب داغ باعث آسیب به تار و پود پارچه می‌شود و الیاف آن را تغییر می‌دهد. برای جلوگیری از آب رفتن لباس نخی هنگام شستن به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در ابتدا یک تشت را پر از آب سرد کنید و مقداری نرم کننده یا شامپو به آن اضافه کنید.
  • پس از چند دقیقه لباس‌ها را از تشت خارج کنید و به خوبی فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. (برای جلوگیری از چروک شدن لباس، هرگز آن را بیش از حد فشار ندهید.)
  • سپس لباس را روی یک حوله تمیز قرار دهید و به همراه حوله رول کنید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس حوله را باز کنید.
  • یک حوله دیگر بردارید و لباس خود را روی آن قرار دهید.
  • لباس را به آرامی با دست بکشید تا به اندازه مناسب تغییر شکل دهد.
  • در آخر، لباس را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

ممکن است این روش شستشو کمی سخت و زمان بر باشد، اما ارزش آن را دارد که از لباس های نخی خود محافظت و از آسیب به الیاف آن جلوگیری کنید.

شستشوی لباس نخی با ماشین لباسشویی

برای شستشوی لباس نخی می‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید. فقط باید مراقب دما و تنظیمات ماشین لباسشویی برای پارچه مورد نظرتان باشید. در صورتی که پارچه نخی یا پنبه‌ای در معرض حرارت زیاد قرار بگیرد، اصطلاحا آب می‌رود.

بنابراین همیشه باید تنظیماتی را انتخاب کنید که دمای آب در آنها بالا نبوده و شوینده مورد استفاده هم باید ملایم باشد.

  • استفاده نادرست از برنامه‌ها و تنظیمات ماشین لباسشویی نه تنها باعث آسیب دیدن لباس‌ها می‌شود بلکه به مرور زمان به دستگاه نیز آسیب وارد می‌کند و ممکن است ناچار به تعمیر لباسشویی شوید.
  • پارچه‌های نخی با درصد پنبه‌های مختلف، نیازمند روش‌های شستشوی متفاوتی هستند.
  • با این حال نوع دوخت، فرم لباس، طرح، رنگ و چاپ آن‌ها روی نوع چرخه شستشو تاثیر می‌گذارد.
  • از این رو، همیشه قبل از شستشوی لباس‌های نخی دستورالعمل روی برچسب آن را به دقت بخوانید.

اگر شک دارید، بهترین انتخاب، چرخه ملایم و مقدار شوینده کم است. البته آیتم‌هایی مانند حوله بافت ضخیم‌تری داشته پس می‌توان از روش‌های شستشوی سنگین‌تر استفاده کرد. با این حال هیچ وقت مانتو و تیشرت‌های خنک تابستانی را با دمای بالا نشویید زیرا به طور کامل از بین می‌روند.

چه دمایی برای شستشوی پارچه نخی مناسب است؟

پارچه‌های 100 درصد نخی باید حتما در آب سرد یا نهایتا آب ولرم شستشو داده شوند. آب سرد هم به ثابت ماندن رنگ پارچه کمک می‌کند و هم جلوی جمع شدن الیاف را می‌گیرد.

بعضی از افراد احساس می‌کنند برای تمیز شدن یک لباس حتما باید آن را با آب گرم و حجم زیادی از مواد شوینده بشویند. این موضوع را در نظر داشته باشید که شستشو با آب گرم عمر لباس را کوتاه کرده و رنگ‌ها را کدر می‌کند.

اگر قرار است لباس‌هایی را بشویید که بسیار کثیف هستند، می‌توانید از آب داغ برای از بین بردن میکروب‌ها استفاده کنید. به خصوص در مواردی مانند حوله که به دلیل رطوبت بالا، احتمالا باکتری‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند.

اگر از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، به سرعتِ چرخه شستشو هم دقت کنید. اگر سرعت، بالا و زمان شستشو طولانی باشد، به الیاف پارچه آسیب می‌رسد.

از طرفی اگر برای همه لباس‌ها، دمای بالا و شستشوی سنگین را انتخاب کنید، جدا از اینکه پارچه از بین می‌رود نتیجه‌ای جز خرابی دستگاه و مراجعه به مراکز تعمیر لباسشویی نخواهید داشت.

کلام پایانی

دمای ایده آل برای شستن لباس‌ها بین 68 تا 104 درجه فارنهایت (30 تا 40 درجه سانتی گراد) است. این محدوده دما در از بین بردن کثیفی و لکه از لباس موثر است و همچنین به اندازه کافی ملایم است که به پارچه آسیب نرساند.

درجه حرارت‌های بالاتر را می‌توان برای اقلامی که به شدت کثیف هستند استفاده کرد، اما در صورت امکان باید از آنها اجتناب کرد تا از چروک شدن جلوگیری شود.

دمای پایین‌تر برای اقلام ظریف بهتر است و می‌تواند به صرفه جویی در انرژی کمک کند. بهتر است، برچسب مراقبت روی لباس را برای دستورالعمل‌های خاص شستشو بررسی کنید. اگر درجه دمای ماشین لباسشویی به درستی تنظیم نمی‌شود از مرکز خدمات تعمیر لباسشویی راهنمایی بگیرید.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس