ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
نحوه تست کپسول اکسیژن

نحوه تست کپسول اکسیژن، علل انفجار و نکات ایمنی

اول ایمنی بعد کار! این جمله را بارها و در موقعیت‌های مختلف شنیده ایم، اما بسیاری از افراد فنی که هر روزه با تجهیزات مختلف و خطرناک مثل کپسول هوا یا کپسول اکسیژن در ارتباطند، متاسفانه در رعایت نکات ایمنی و توصیه های متخصصین، بی دقتی کرده، برای خود و اطرافیانشان خطرات جبران ناپذیری را رقم می‌زنند. به همین دلیل در این مقاله از کاراباما قصد داریم در خصوص خطرات کپسول اکسیژن، نکات ایمنی کار با کپسول اکسیژن جوشکاری، تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی، دلایل انفجار کپسول اکسیژن و تست کپسول اکسیژن صحبت کنیم.

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

تقریبا تمامی تکنسین‌ها و متخصصانی که در صنعت تهویه و وسایل برودتی مشغول به کار هستند، کپسول هوا یا اکسیژن به همراه کپسول ازت یکی از لوازم اصلی کار آنها به شما می‌رود که برای مصارف مختلف به کار می‌برند. اگر برای انجام تعمیرات یا سرویس قصد استفاده از کپسول هوا یا اکسیژن را دارید، اما تجربه کافی و مهارت لازم را ندارید، شدیدا توصیه می کنیم که به هیچ عنوان به دستکاری یا کار با کپسول‌ها یا سیلندرهای هوا، اکسیژن و ازت اقدام نکنید. این کار حتما باید توسط افراد دوره دیده و باتجربه صورت بگیرد.

تفاوت کپسول هوا و اکسیژن

کپسول هوا به سیلندرهایی گفته می‌شود که برای ذخیره و پر کردن یا اصطلاحا شارژ انواع گازهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمدتا مورد مصرفِ این کپسول‌های هوا برای پر کردن گاز اکسیژن است. بنابراین کپسول اکسیژن را به طور عامیانه کپسول هوا نیز می‌گویند.

انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز
انواع روش های شارژ گاز کولر گازی و علائم کمبود گاز

پیش از آنکه بخواهید شخصا برای شارژ گاز کولر گازی خود اقدام کنید، بهتر است […]

خطرات کپسول اکسیژن

سیلندرها یا کپسول‌های اکسیژن را برای موارد مختلفی استفاده می‌کنند. از جمله: فرآیندهای صنعتی در ساخت فولاد، جوشکاری و برش فلزات، صنعت شیشه کاری، مصارف پزشکی برای کمک به تنفس و غیره.

در هر یک از مصارف اکسیژن به صورت کپسول اکسیژن، حوادث مترقبه و خطراتی وجود دارند که باید نسبت به آنها آگاه بوده و با رعایت نکات ایمنی سعی در دوری از آنها داشته باشیم. خطرات کپسول اکسیژن را می‌توان انفجار کپسول یا ترکیدن کپسول اکسیژن، نشتی، اشتعال خود به خود، واکنش پذیری شدید در مجاورت روغن و گریس و غیره نام برد.

در واقع علت اینکه چرا نباید با دست چرب به کپسول اکسیژن دست زد نیز همین است. اکسیژن تحت فشار و ترکیبات هیدروکربنی چون روغن و گریس، به شدت با هم واکنش زا بوده و موجب انفجار و آتش سوزی می‌شوند. حتی مقادیر کم از این هیدروکن ها با اکسیژن تحت فشار می تواند این نتایج را داشته باشد.

افزایش میزان غلظت اکسیژن در محل می‌تواند شرایط را برای حریق و اشتعال پذیری خود به خود آسان نماید. به همین دلیل یکی از مواردی که اغلب تکنسین‌ها را در هنگام کار با کپسول اکسیژن به خطر می‌اندازد، سیگار کشیدن است.

دلایل انفجار کپسول اکسیژن

گاز اکسیژن با فشار بسیار بالا در درون سیلندر یا کپسول پر می‌شود. بنابراین یک علت انفجار یا ترکیدن کپسول اکسیژن، ضعف سیلندر و بدنه آن بوده که به کیفیت ساخت شرکت سازنده مربوط می‌شود. همچنین در هنگام استفاده از کپسول اکسیژن و تجهیزات مربوطه، احتمال حریق و انفجار نیز وجود دارد که عمده دلایل آن عبارتند از:

  • رعایت نکردن موارد ایمنی
  • استفاده از موادی که با اکسیژن سازگار نیستند
  • استفاده از اکسیژن در تجهیزاتی که برای کار با اکسیژن ساخته نشده اند
  • استفاده نادرست از تجهیزات کار با اکسیژن
  • بالا رفتن غلظت اکسیژن در محیط بر اثر نشتی

مواردی که می‌توانند سبب افزایش غلظت اکسیژن در محیط شده و به بروز حریق کمک نمایند، عبارتند از:

  • نشت اکسیژن از شیلنگ‌ها و لوله‌ها
  • نشت اکسیژن از شیرهای غیر استاندارد و معیوب
  • باز بودن تصادفی شیرها
  • نشت از طریق اتصالات نامرغوب
  • استفاده بیش از حد از اکسیژن در جوشکاری و برش فلزات
  • تهویه نامناسب محیط کار
تست کمپرسور کولر گازی: معرفی 3 روش آسان و کاربردی
تست کمپرسور کولر گازی: معرفی 3 روش آسان و کاربردی

علت تست کمپرسور کولر گازی تست کمپرسور به دلایل زیر انجام می‌شود: انواع کمپرسور کمپرسور […]

تست کپسول اکسیژن و تشخیص آن از کپسول ازت

اگر شما هم در صنایع برودتی مشغول به کار باشید، مطمئناً کپسول اکسیژن و کپسول ازت از لوازم کار شماست که از اکسیژن برای جوشکاری و از ازت برای نشت‌یابی و شستشوی سیستم استفاده می‌کنید. اما شاید برای استفاده از این دو کپسول مرتکب اشتباه شوید! قطعا این اشتباه را حتی یک‌ بار هم انجام دهید، آخرین اشتباه زندگی شما خواهد بود! پس بهتر است روش تست کپسول اکسیژن را فرا بگیرید.

در خصوص تاریخ انقضای کپسول اکسیژن پر شده این گونه می‌توان گفت که اگر از تاریخ شارژ سیلندر گاز از آن استفاده ای نشده است، تاریخ انقضای خاصی را نمی‌توان برای آن مشخص نمود. اما در برخی از مراجع خارجی، 3 سال را برای نگهداری در منزل و انقضای کپسول اکسیژن پر شده توصیه کرده‌اند. برای اطمینان از بسته بودن سیلندر، از تست کف و صابون استفاده کنید و از گرفتن شعله در برابر آن خودداری کنید.

تعمیر تخصصی لوازم خانگی خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

نحوه تشخیص کپسول اکسیژن از کپسول ازت

هرگاه قصد استفاده از کپسول اکسیژن را داشتید، حتی اگر فروشنده هم به شما این اطمینان را داد که این کپسول ازت است یا اکسیژن است، برای تشخیص نوع کپسول، با احتیاط و نه خیلی نزدیک به دهانه شیر، یک نخ سیگار روشن را از سمت فیلتر آن جلوی خروجی کپسول بگیرید. اگر شعله سیگار خفه شد و خاموش شد، این کپسول ازت است. ولی اگر سیگار شعله کشید، این کپسول حاوی اکسیژن است.

نکات ایمنی کار با کپسول اکسیژن جوشکاری

  • در هنگام کار با کپسول اکسیژن جوشکاری نهایت دقت را داشته باشید.
  • برای حمل و نقل کپسول اکسیژن از چرخ های دستی استفاده کنید.
  • با استفاده از زنجیر و غیره از ثبات سیلندها و نیوفتادن آنها از ارتفاعات مطمئن شوید.
  • کپسول اکسیژن را از سیلندهای حاوی گازهای دیگر به خصوص گازهای قابل اشتعال جدا نمایید.
  • زمانی که از کپسول اکسیژن استفاده نمی‌شود، در محل مناسب نگهداری کنید که تهویه داشته و از مواد قابل اشتعال به دور باشد.
  • شیرها را به آرامی باز کنید، زیرا در اثر فشار خروج و اصطکاک مولکول‌ها، گرما تولید شده و احتمال حریق وجود دارد.
  • از باز بودن کامل پیچ تنظیم فشار رگولاتور مطمئن شوید.
  • از بسته بودن کامل شیر سیلندر اکسیژن بلافاصله پس از پایان کار اطمینان یابید.
  • تجهیزات اکسیژن و کپسول‌ها را تمیز نگه دارید و از نشست روغن و گریس روی آنها جلوگیری کنید.
  • از دستکش و دستمال تمیز برای نصب تجهیزاتی همچون رگولاتور استفاده کنید.
  • دستور العمل های سازنده تجهیزات را پیش از کار مطالعه کنید.
  • از نوار تفلون های مخصوص اکسیژن استفاده کنید.
  • گیج‌های با فشار پایین را در مسیرهای با فشار بالا نصب نکنید.
  • از یک گیج برای کنترل تمام سیلندها استفاده نکنید.
  • از بست‌های استاندارد برای اتصال شیلنگ به رگولاتور استفاده کنید.
  • سیلندرهای گاز و کپسول اکسیژن را در معرض نور مستقیم خورشید، محیط جوشکاری و دمای بالاتر از 65 درجه قرار ندهید.
  • برای روان شدن شیر و مهره‌ها از روغن کاری و گریس و غیره به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • از غلتاندن کپسول اکسیژن روی زمین خودداری کنید.
  • در هنگام کار با سیلندر تحت فشار در فاصله مناسب بایستید و روبه روی مانومتر نباشید.
  • از کپسول گاز اکسیژن طبی در مصارف صنعتی خودداری کنید.
آموزش گام به گام جمع کردن گاز کولر گازی (پمپ دان کردن)
آموزش گام به گام جمع کردن گاز کولر گازی (پمپ دان کردن)

مراحل جابجایی کولر گازی زمانی که قصد جابجایی کولر گازی یا اسپیلت را دارید، مراحلی […]

تفاوت کپسول اکسیژن پزشکی و صنعتی

کپسول گاز اکسیژن در پزشکی نیز کاربرد دارد و در انواع کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز خدمات درمانی به عنوان تجهیزات اکسیژن تراپی برای کمک به تنفس بیماران، به خصوص افرادی که به هیپوکسمی یا کمبود اکسیژن دچارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیلندر یا کپسول اکسیژن پزشکی به روش غربال گری مولکولی توسط دستگاه‌های اکسیژن ساز صنعتی تولید شده و در ابعاد مختلف با ظرفیت های 2 لیتری، 5 لیتری، 10 لیتری و … در بازار وجود دارد. گاز اکسیژن طبی بایستی در خلوص بالای 90% باشد که معمولا در بازه 90 تا 96% تهیه می شوند. این سیلندرها معمولا با فشار 100 بار پر می شوند.

کپسول گاز اکسیژن صنعتی اغلب برای جوشکاری و برش فلزات و در صنعت فولاد استفاده می‌شود. گاز اکسیژن موجود در این سیلندهای صنعتی به شدت اکسید کننده است و به سوختن کمک می‌کند، و معمولا در جوشکاری برای بالا بردن دمای شعله و ذوب موضعی فلزات و به صورت ترکیبی مانند اکسیژن-استیلن به کار می‌رود.

در صنعت شیشه سازی نیز از کپسول‌های اکسیژن برای مشعل‌های اکسیژن-هیدروژن برای پرداخت محصولات استفاده می‌شود. در صنایع دیگر چون جوهر سازی، تصفیه آب و اتومبیل سازی نیز کپسول های اکسیژن صنعتی به کار می‌روند.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

گاز اکسیژن این گونه از سیلندرها در گرید صنعتی در کارخانه تهیه و در کپسول‌ها شارژ می‌شود. گرید صنعتی به این معناست که درصد خلوص اکسیژن در کاربرد آن بسیار مهم است و بنابراین کپسول های اکسیژن صنعتی از درجه خلوص بسیار بالایی برخوردارند؛ به طوری که حتما باید درجه خلوص اکسیژن این سیلندها از 99.5% بالاتر باشد. این سیلندها در انواع ظرفیت‌ها موجوند اما معمولا ظرفیت کپسول گاز صنعتی بسیار بیشتر از کپسول های طبی بوده و در حدود 50 و 100 لیتر هستند.

سوالات متداول
1موارد مصرف سیلندرها و کپسول‌های اکسیژن چیست؟
2یکی از اصلی‌ترین دلایل انفجار کپسول اکسیژن چیست؟

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام وتشکر از مطلب خوبتون استفاده از اکسیژن جوشکاری برای مصرف پزشکی امکان پذیرهست؟ وآیا عوارضی داره

وفاکریمی
20 دی 1401

باسلام ایاقبل ازبازکردن فلکه هواگاز اول ریگلاتورراتااخربازکنیم یانه یه توضیحی برای کارباهواگاز رابدهیدممنون

علیرضانیکخواه
31 مرداد 1401

سلام من از سیلندرهای دو ونیم کیلویی ال پی جی برای هواگاز استفاده میکنم ولی متاسفانه این گازهای پیکنیکی نمیدانم به چه دلیلی هنگام خروج با چربی همراه هستند با وجودی که همکاران بنده چندین سال است که از این نوع سیلندرها استفاده میکنند ولی متاسفانه برای بنده پارسال در اثر خروج همین گازهای چرب اتفاق بدی افتاد و موجب ترکیدن و شعله ور شدن شلنگ هوا گاز شد خوشبختانه اسیب جانی نداشت امسال ان کپسول را کنار گذاشتم و کپسول نو دیگری تهیه کردم که متاسفانه بعد از یک سر جوش دادن دیدم که شیلنگ گاز شروع به چرب شدن کرد که بلافاصاله کار را متوقف و کپسول جدا کردم و شیلنگ را با بنزین شستشو دادم به دلیل اینکه در وسط کار بودم از گاز شهری استفاده کردم لااقل خیالم راحت بود که با گاز چرب روبرو نیستم متاسفانه این اتفاق فقط برای من افتاده و هیچ یک از همکاران این تجربه را نداشته اند نمیدانم ایراد از سیلندرها است یا گازها اتفاقا این سیلندر را به منزل منتقل کردم هنگام استفاده از خود چربی پس میدهد و دوده سیاه بجا میگذارد ایا شما میدانید ایراد کار کجاست ؟

مجید ذاکری
28 بهمن 1400

سلام. ایا میشه از کپسول گاز ماشین بجای هوا برش استفاده کرد

محسن صالحان
4 شهریور 1400

خیلی خطرناکه …نباید سیلندر نیتروژن رو اکسیژن کنی…و برای اینکار باید توسط یه شرکت دارایی تاییدصلاحیت داخل سیلندر ویدیو سکوپ شود تا از روغنی نبودن ان و اینکه ذرات دیگری در آن نباشد اطمینان حاصل کرد …سیلندر نیتروژن باتوجه به کاربردهای ممکن است داخل ان روغن برگشت خورده

سجاد شریفی
5 مهر 1399

برای اینکه متوجه شویم کپسول اکسیژن بیمار نشتی دارد چه باید کرد؟

علی قیاسی
1 مرداد 1399

    با سلام. طبق مقاله می توانید با کمک کف زدن بر روی خروجی کپسول و حباب درست شدن یا نشدن از نشتی آن باخبر شوید. راه دیگر استفاده از مانومتر و اندازه گیری فشار در چند روز و مقایسه آنهاست.

    کارشناس5: شعبانی
    7 مرداد 1399

سلام کبسول هوای ما امروز بالاش خیلی داغ کرد میخواستم بپرسم مشکل از کجاست خطری داره

مرتضی
5 خرداد 1399

دوست عزیز، کپسول اکسیژن بلا استفاده را با رعایت اصول ایمنی خالی کنید و دور بدنه آن و همچنین سر کپسول را با استفاده از سلفون کاملا بپوشانید (عایق کاری در برابر غبار و چربی های احتمالی محیط) که بمرور زمان می‌تواند بر سر رگولاتور کپسول بنشیند و اثر گزار باشد بنمایید، و کپسول را در محلی بدور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید هیچ مشکلی ندارد، ولی در کل از نگهداری کپسول اکسیژن بلا استفاده اجتناب کنید بهتر است.

پارسا
12 آبان 1398

سلام
من یک کپسول اکسیژن پر دارم که حدود دو ساله بدون استفاده همینطور یک کناری مونده میخواستم بدونم خطر داره یا نه؟
خالیش کنم دوباره شارژش کنم یا نه؟

جواد
9 شهریور 1398

سلام یه کپسول دارم وقتی باهاش جوش میدم یه بوی بد خفه کننده ای ازش خارج میشه راه حلی هست مثلا شستشو؟ممنون

مهدی
4 مرداد 1398

با درود خدمت شما ، ببخشید من یه کپسول کوچیک 5 لیتری نیتروژن دارم و میخوام اون رو با اکسیژن پر کنم چون سایز کوچیکه برای جوشکاری لوله های کولر گازی و یخچال استفاده کنم به نظر شما ایرادی نداره؟؟؟

حامد
21 خرداد 1398

بهترین راه برای رفع خطر استفاده از اکسیژن ساز و حذف این کپسول بسیار خطر ناک هست .
مشکل این جاست که اکسیژن ساز مقرون به صرفه برای این کار وجود نداره ولی من میخوام این محصول رو بسازم و با قیمت چهار تا پنج میلیون تومان راهی بازار کنم انشالله

امیر عسگری
5 مرداد 1397

    واقعا کپسول اکسیژن یک بمب همراه هستش . ما اهل صنعت همگی بارها دیدیم و شنیدیم که چه خرابیها که به بار نیاورده . منتها ای کاش حمایت میکردن از ما و شما .. ولی افسوس اختراع بی اهمیته .

    قباد میرزایی
    30 آذر 1397

درود و سپاس بی پایان به شما بزرگوار….
من دیروز یه کپسول ازت خریدم ضمن داشتن کپسول هوا ،،، یه طرح ابدایی در دست کار دارم که قسمتی از اون احتیاج به راه اندازی سیستم برودتی داره که من اولین باره دارم این کار رو تجربی انجام میدم ….
با توجه به تمام مراحل آموزشی که پشت سر گذاشتم اصلا اشاره ای به این اشتباه نشده بود،،، امروز مرحله شستشو و شارژ رو میخواستم انجام بدم که خیلی تصادفی با مقاله شما روبرو شدم ،،، الان امتحان کردم دیدم خدارو شکر درسته و مشکلی وجود نداره….
بسیار بسیار از شما و اون دوست عزیزی که اشاره به هر بار شارژ و هر بار امتحان کردن،،، ممنون از راهنمایی با ارزشتون.
موفق و پیروز باشید.

حمیدرضا صادقی
5 اردیبهشت 1397

با سلام و خسته نباشید اولین سایت پر بار و اموزنده ای هستید که واقعا خالصانه و بدون کم و کاست مطالب مفید و اموزنده رو بصورت رایگان در دسترس عموم قرار داده اید خدا خیرتون بده و صمیمانه ارزوی سلامتی و شادکامی براتون دارم خیلی خیلی سپاسگزارم از شما بزرگوار

Mohsen
7 آذر 1396

    سلام
    خواهش میکنم نظر لطف شماست

    کارشناس 1: پیرنیا
    8 دی 1396

با سلام . تشکر از راهنمایی با ارزشتان لطفا اگر امکان دارد در مورد متن زیر تصویر یا فیلم بگذارید :
برای تشخیص کپسول اکسیژن یک نخ سیگار روشن را از سمت فیلتر آن جلوی خروجی کپسول بگیرید اگر شعله سیگار خفه شد و خاموش شد این کپسول ازت است ولی اگر سیگار شعله کشید این کپسول حاوی اکسیژن است.
با سپاس

خلیلی
21 آبان 1396

بهترین دیدگاه همان دیدگاهی است که در بالا مطرح شده و این مسئله رو واقعاً جدی بگیرید دوستان

میثم شاهینی
30 تیر 1396

مدتی پیش در مغازه ویا شاید در کارخانه .گاز اکسیژن با CO2اشتباه شد در بیمارستان به بیمار اعمال شد و درگذشت .منظور من این هست که شاید کپسول از خود شما باشه و برای شارژ ارسال میکنید پس از تحویل طبق نوشته استاد ازمایش کنید .

پیمان تمدن
25 دی 1395

    سلام.میخاستم بگم من قبلا یه کپسول داشتم که ازت پر میکردم واسه کارای صنعتی.یه ساله که تو حیاط خونه کپسول خالیه فلکشم بازه .ولی الان یه مریض دارم تو خونه احتیاج به اکسیژن طبی داره کپسولو بردم اکسیژن طبی پر کردم بنظرتون واسه بیمار ضرر نداره؟شستشو نکردم ولی یه ساله فلکش بازه .پرسنلایی ک پر کردن گفتن مشکلی نداره بازم خاستم نظرات شمارو بدونم مرسی از لطفتون🙏🙏

    جواد رسولی
    5 آذر 1399

خوب چرا کپسولهاشون رو کوچیک نمیسازن؟

.مدیریت
21 تیر 1395

    سلام
    کوچک ؟؟؟ وقتی برای شارژ شدن به کارگاه برده میشود امکان اشتباه زیاد است به کوچک با بزرگی کپسول هم ربطی ندارد

    کارشناس 1: پیرنیا
    22 تیر 1395

      با سلام خدمت شما کارشناس محترم بنده یه کپسول اکسیژن صنعتی دارم و میخواستم بپرسم آیا میشه با گاز آرگون یا co2 شارژ بشه؟

      مجتبی حیدری
      4 دی 1399
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس