آموزش پیدا کردن پایه های (C,R,S) در کمپرسور کولر گازی

Compressor terminal Air conditioningآیا میدانید به چه روشی میتوانید پایه های (C,R,S) را در کمپرسور کولر گازی پیدا کنید ؟

امروز در دیجی تعمیرگاه قصد داریم نحوه پیدا کردن سوکت  (C,R,S) را در کولر گازی پیدا کنیم این کار به دلیل جایگزاری درست سوکت ها برای راه اندازی کمپرسور بسیار مهم بوده که در صورت جابجا زدن این سوکت ها به  کمپرسور باعث سوختن کمپرسور خواهد شد برای اینکه شما بتوانید سیم‌پیچ رانینگ (R) استارت (S) و مشترک (C) را در کمپرسور کولرگازی پیدا کنید می‌توانید به روش‌های زیر این کار را انجام داده که مراحل آن به شرح زیر است.

تست کمپرسور جهت مطمئن شدن از سالم بودن آن

۱-قبل از شروع هر کاری باید برق سیستم را کاملاً قطع کنید و از قطع بودن آن مطمئن شوید

۲- باید سیستم را چک کنید و مطمئن شوید که اورلود سیستم عمل‌نکرده باشد برای این کار باید با دست کمپرسور را لمس کنید و از سرد بودن آن مطمئن شوید زیرابه دلیل اینکه اورلود بر روی مسیر مشترک یا C بسته‌شده باشد اگر عمل کند این مسیر را قطع می‌کند

۳- باید از سالم بودن سیم‌پیچ مطمئن شوید برای این کار باید ارتباط تک‌تک سوکت ها را با بدنه کمپرسور برسی کنید و مطمئن شوید که هیچ‌کدام از این سوکت ها به بدنه راه ندارد اگر غیرازاین باشد کمپرسور سوخته و نیاز به تعویض دارد و اینکه تمامی این سوکت ها باید به هم راه دهند نمایندگی تعمیرات کولر گازی کریر

روش به دست آوردن  رانینگ ، استارت و مشترک کمپرسور (C,R,S)

بعدازاینکه از سالم بودن کمپرسور مطمئن شدید به‌وسیله اهم‌تر هر سه سوکت را دوبه‌دو مانند شکل زیر به هم با رنج اهم‌سنج آمپرمتر اندازه می‌گیرید بعد از تست دوبه‌دو تمام سوکت ها سه عدد به دست می‌آوریم مانند تصویر زیر.

پیدا کردن سوکت رانینگ کمپرسور

به‌وسیله اهم‌متر دوبه‌دو پایه‌های کمپرسور را اهم گیری می‌کنیم بزرگ‌ترین عدد مربوط به مقاومت بین دوپایه R,S است درنتیجه پایه باقی‌مانده پایه مشترک یا همان سوکت C است بعد از به دست آوردن پایه مشترک (C) آن را با دوپایه دیگر یک‌به‌یک اهم گیری می‌کنیم آن پایه‌ای که مقاومتش با پایه مشترک کمتر است سیم‌پیچ اصلی یا همان (R) است و آن پایه‌ای که مقاومتش با مشترک بیشتر است سیم‌پیچ استارت یا همان (S) است.

لازم به ذکر است که در بیشتر کمپرسورها شما دو علامت MAIN, و SUB را مشاهده می‌کنید که در اختصار سیم‌پیچ (C-R) را سیم‌پیچ اصلی یا (MAIN) و سیم‌پیچ (C-S) را سیم‌پیچ کمکی با (SUB) نام گزاری می‌کنند.

 

مطالب مرتبطی که به دانستن آن نیاز دارید :

 

سوال بپرسید2

امتیاز : 3.6 رای ها : 16

27 دیدگاه

  • نسیم دارم

    باسلام میخاستم بدونم که برای سرما دهی بهتر کپسول گاز رو وارونه کنیم یا نه مشکلی پیش میاد?

    • محمد پیرنیا

      سلام
      اگر گاز کولر شما R410 است حتما باید کپسول را برای شارژ گاز وارونه کنید ولی اگز گاز کولر شما R22 است نباید این کار را بکنید.
      و باید به صورت گاز سیستم را شارژ کنید

  • نسیم دارم

    سلام ببخشید فشار گیج در همه رده های کولر اسپیلت از دوازده هزار به بالا یکی است یا نه ممنون

    • محمد پیرنیا

      سلام
      فشار در گازهای مختلف متفاوت است ولی در یک گاز فشار ثابت است مثلا در گاز R22 فشار حدودا ۶۰Psi است

  • مهدی

    سلام خسته نباشید.
    ایا میشه اورلود کمپرسور را تعویض کرد

    • محمد پیرنیا

      سلام
      ما دو نوع اورلود داریم داخلی و بیرونی کولر های قدمی معمولا بیرونی بودن که قابل تعویض بود ولی اولود های امروزی اکثرا داخلی بوده که با خراب شدن باید کل کمپرسور عوض شود

  • حسين مرادي

    سلام: مطالب خیلی خوبی گذاشتین.از شما سپاس گذاریم
    لطفا اگه میشه نحوه ی گاز جمع کردن درون کمپرسور کولرهای اینورتری رو بزارین .مچکرم

    • محمد پیرنیا

      سلام
      نحوه جمع کردن گاز کولر در کولر های معمولی و اینورتر یکی است حتما به زودی انجام خواهدشد

  • حسين مرادي

    سلام
    مچکرم از توجه شما .من برای انجام جمع کردن گاز کولر سامسونگ اینورتری اقدام کردم. همانند کولرهای معمولی ، ولی زمانی که گیج در حالت کم کردن بود روی شماره ۵۵-۶۰ متوقف میشود و موتور خارج میشود.و از ادامه ی کار باز میماند.خیال کردم off کرده ولی مجدا” همینطور شد.برای جمع کردن کولرهای معمولی(زمانی که حالت موتوراست شیر سه راه را میبندم وسپس بعد از اینکه گیج در حالت خلع میرود شیر چهار راه یا همان برگشتی رامیبندم).

    • محمد پیرنیا

      سلام
      احتمالا برد فرمان کمبود فشار را صادر کرده است و خاموش شده برای انجام این کار کولر را در حالت تست قرار بدین تا با این مشکل مواجه نشوید
      حالت تست : فشار دادن دکمه پاور روی دستگاه به مدت ۱۰ ثانیه تا خاموش روشن شدن تمامی چراغ های پنل یا هم

  • حسین مرادی

    سلام مجدد
    از شما بابت راهنمایی کمال تشکر را دارم .ممنون

    • محمد پیرنیا

      خواهش میکنم

  • غلامرضا نعمتی

    ممنون آقای پیر نیا از مطالب خوبتون لطفا در صورت امکان دو مطلب بنده رو هم رو سایت بگذارید
    ۱٫آموزش روغن کاری یاتاقان بلوور
    ۲٫آموزش ارتباط سیم های وصلی به پنل خارجی با r-s-c کمپرسور و پایه های خازن

    • محمد پیرنیا

      سلام
      خواهش میکنم دوست عزیز
      ۱٫ فن بلیور های داخلی به روغن کاری احتیاج ندارد به هیچ عنوان و در صورت خرابی باید کاملا باز شده و چک شود
      ۲٫ منظور شما را از سوال دوم متوجه نشدم لطفا بیشتری توضیح بدید

  • علی

    با سلام
    از سایت خوبتون کمال تشکر رو دارم
    فقط یه سوال برام پیش اومده و اون اینکه میتونیم گاز r134a رو به اسپلیت که با گاز r22 کارمیکنه اضاف کنیم؟؟
    با تشکر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      نخیز ترکیب این دوگار کاملا با هم متفاوت است و در صورت انجام این کار بازده کولر گازی شما بسیار افت خواهد کرد و روغن دستگاه نیز کاملا فاسد خواهد شد

  • جبار منصوری

    با سلام کولر گازی ما وقتی کمپرسور روشن میشه تمام بدنه برق میگیره، همه سیم ها و اتصالات ب دقت چک شدن انگار مشکل از خود کمپرسور هستش، چندجا شنیدم میگن وقتی موتور قدیمی و مستهلک میشه برق میگیره بنظرتون چاره چیه؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      خوب باید تمام قطعات با اطمنان و استفاده از لوام ایمنی تست شود بهترین راه این است که شما سوکت های سر کمپرسور را خارج کنید و اقدام به روشن کردن کولر گازی کنید حالا تست کرده واگر برق داست که مطمنا از کمپرسور نبوده و باید در جای دیگری دنبال مشکل باشید و اگر غیر از این بود مشکل از کمپرسور کولر گازی شما بوده وباید تعویض گردد

  • Javad_smf

    سلام با تشکر از شما، سول من اینه که چطوری بفهمیم که این متور چه ریله می خوره و متور مشخصات و چه خازنی می خوره ممنون میشم

    • محمد پیرنیا

      سلام
      تمامی اطلاعات در برچسب فنی کولر گازی درج شده است شما با داشتن توان موتور با یکسری محاسبات امکان به دست اوردن نوع خازن دستگاه را خواهید داشت

  • حسن کاشانی

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدی که گذاشتید
    سالم و سلامت باشید

    • محمد پیرنیا

      سلام
      خواهش میکنم همچنین شما دوست گرامی

  • سام

    سلام خسته نباشید
    اگر لطف کنید سیم کشی کولر گازی پنجره ای را توضیح بدید وسیم کشی ترموستات
    ممنون میشم برادر

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز هر برند و مدل کولر گازی سیم کشی خاص خود را دارد البته این نقشه در تمام کولر های گازی ها در داخل بدنه یا کنار جعبه برق چسبانده شده است

  • امیر حسینی

    سلام. این پایه ها و مقاومت های بین شون برای موتور یخچال فریزر هم صدق میکنه یا متفاوته؟

  • احمد قادرخانی

    با سلام و احترام
    بنده یه کمپرسور ۱.۸ دانفوس قدیمی دارم . که جای پمپ باد ازش استفاده میکنم . میخوام در داخل خودرو توسط اینورتر dc به ac این پمپ را راه اندازی کنم که توان خروجی این مبدل به اندازه ای نیست که بتونه کمپرسور رو روشن کنه .
    حالا اگه امکانش هست راهنمایی بفرمایید که آیا میشه سر راه این دو دستگاه خازن یا چیز دیگه ای تعبیه کرد که بشه توان رو افزایش داد و کمپرسور رو روشن کرد .
    نوع اینورتر که روی ماشین نصب هست
    Input :12v dc
    Out put : 220v ac
    ۱۰۰۰ وات
    ممنون از مطالب مفیدتون

  • بهروز حسینی

    ممنون استفاده کردم

  • مشکلات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

    لطفا به این سوال پاسخ دهید *