آموزش نحوه شارژ گاز کولر ماشین در فصل تابستان

نحوه شارژ کولر گازی ماشین و خودرو

آیا کولر ماشین شما هم خنک نمی کند؟ پس این آموزش را حتما دنبال کنید.

در این آموزش قصد داریم به‌صورت کاملاً ساده شارژ کردن کار کولر ماشین را به شما آموزش بدهیم که شما بتوانید با کمترین هزینه کولر ماشین خود را شارژ کرده و از سرمای لذت‌بخش کولر ماشین خود در فصل تابستان استفاده کنید.

قبل از هر چیز باید به‌صورت مختصر اطلاعاتی را درباره کولر خودرو بدانید که نحوه کار آن به چه صورت بوده و چگونه کار می‌کند.

نحوه کار کولر ماشین به چه صورت است؟

کلیک کنید

حالا که شما با نحوه کار کولر اتومبیل آشنا شده‌اید می‌توانید به‌صورت ساده به شارژ گاز کولر ماشین خود بپردازید

با توجه به اینکه این کار یک کار تخصصی است و تا یک مرحله خاص شما قادر به تعمیر و شارژ گاز کولر ماشین خود هستید درصورتی‌که با مشکل مواجه شدید با عیب را فراتر از دانش فنی خود دیدی حتماً با یک تعمیرکار مشورت کنید

زمانی که کولر ماشین شما خنک نمی‌کند احتمالات زیادی برای این کار وجود دارد که یکی از شایع‌ترین این اشکالات کمبود گاز یا نبود گاز در سیستم است که ما در این آموزش فقط به شارژ گاز پرداخته و اگر مشکلی غیرازاین در سیستم کولر گازی خودرو خوددارید حتماً باید با متخصص این کار مشورت کنید.

اگر در فصل تابستان کولر خودرو خود را روشن کردید و متوجه شدید که سرمای مطلوبی ندارد یا اصلاً سرمایی ندارد نیازی به شارژ گاز دارد که به روشهای زیر می‌توانید این کار را انجام دهید

شارژ گاز کولر ماشین به دو طریق انجام میشود.

مرحله اول: اضافه کردن گاز

مرحله دوم: پر کردن کامل گاز کولرگازی ماشین

وسایل لازم بر ای این کار:

  1. شیلنگ مخصوص یا کپسول ۱ کیلوی گاز R134 همراه با گیج و شیلنگ
  2. رابط شیلنگ
  3. گیج مانوفیلد
  4. کپسول یک کیلویی گاز

شارژ گار کولر ماشین

مرحله اول: اضافه کردن گاز

برای این‌که مطمئن شوید سیستم شما گاز دارد یا نه ابتدا باید داخل موتور لوله و والف کولر را پیدا کنید مانند شکل زیر

شارژ گاز کولر ماشین

بعد از پیدا کردن آن درپوش آن را (معمولا آبی رنگ) بازکرده و با انگشت یا یک وسیله دیگر والف را فشار دهید اگر گاز با فشار بیرون زد مشخص می‌شود که سیستم گاز دارد و باید اضافه شود ولی اگر بعد از فشار والف گازی بیرون نزد مشخص می‌شود که سیستم فاقد گاز است و باید شارژ گاز کامل انجام شود

ما ابتدا مرحله اول را پی می‌گیرم .خوب بعد از مشخص شدن اینکه سیستم دارای گازاست ولی مقدار آن به اندازه کافی برای خنک کردن نیست شما باید شیلنگ گیج را به والف وصل کنید و کمی پیچ شیلنگ نزدیک گیج را بازکرده تا هوای داخل شیلنگ خارج شود چون به‌هیچ‌عنوان نباید به‌جز گاز هوا یا رطوبتی وازد سیستم شود .

بعدازآن شیر کپسول را بازکرده تا مقداری گاز وازد سیستم شود و شیر گیج را بسته و ماشین را روشن می‌کنیم و کولر ماشین را نیز روشن کرده و سرعت پنکه آن را روی تندترین حالت قرار داده و دوباره گیج را چک می‌کنیم تا ببینیم گیج چه عددی را نشان می‌دهد معمولاً عددی بین ۳۵ تا  ۴۰psi عدد موردنظر ماست اگر عدد کمتر از آن مقدار است کمکم شیر گاز را بازکرده تا به عدد موردنظر برسیم وقتی به عدد موردنظر رسیدم یعنی اینکه سیستم کاملاً دارای گاز است و کار ما به اتمام رسیده است

مرحله دوم شارژ گاز کامل کولر ماشین برای زمانی که کولر شما کاملا بدون گاز است…

سوال بپرسید2

 

امتیاز : 4.2 رای ها : 18

52 دیدگاه

  • جواد شبان

    سلام وقت بخیر بسیار سپاسگزارم از مطالب آموزنده شما.سرشت نیکوی شما از بیان زیبا و روانتان هویداست.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      نظر لطف شماست امیدوارم بتونیم بیشتر کمکتون کنیم

  • محمد

    سلام همه خودرو ها باید بین۳۵تا ۴۰psi باشه؟
    وااینکه چند درجه باید باشد چون
    بصورت psiنوشتید منظورم اینه که اسپیلت بین۶۵تا۷۰هست کولر خودرو باید چقدر باشه؟

  • محمد

    سلام همه خودروها باید ۳۵تا۴۰باشه؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      بله تقریبا برای همه خودرو ها عمومیت داره

  • رامین

    سلام.مرحله دوم شارژ گاز کامل کولر ماشین برای زمانی که کولر شما کاملا بدون گاز است را آموزش نمی دهید.با تشکر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      به زودی این اموزش اپلود خواهد شد

  • sohrab

    با درود و خسته نباشید
    ضمن تشکر از آموزش های بسیار کاربردی وسلیسی که میدهید بی صبرانه منتظر آموزش بخش دوم میباشیم.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      چشم حتما به زودی

      • sohrab

        بی صبرانه منتظرم………
        خیلی ممنونم از آموزشهایی که میدهید .
        یه راهنمایی میخواستم موقع اضافه کردن گاز به مدار کولر اتومبیل شیلنگ گیج رو فقط به لوله کم فشار وصل میکنیم یا هر دو؟

        • محمد پیرنیا

          سلام
          لازم نیست فقط به لوله کم فشار وصل بشه کافیه

  • هومن

    با سلام،من چند بار تابستان گاز کولر ماشین را شارژ کردم اما بعد مدتی تخلیه کی شود ،تحد فشار هوا هم قرار داده شده هیچگونه نشتی ندارد کاسه نمد کمپرسور هم تعویض شده اما بعد از یک یا دو ماه باد گرم می زند لطفا راهنمایی کنید متشکرم

    • محمد پیرنیا

      سلام
      مطمن باشید قسمتی از سیتم نشتی داره که باید حتما پیدا بشه
      حتما والف ها رو هم چک کنید

    • sohrab

      مال ماشین دوستمم گازش تخلیه شده بود من براش با حوصله لوله پر فشار از درایر تا قسمتی که به اپراتور وصل میشه رو باز کردم که هم درایر رو عوض کنم برای دوستم هم ببینم اورینگ هاش سالمه که دیدم سمت درایر اصلا اورینگ نداره!!!!!
      بعضی از مکانیکها خیلی بی وجدان وسنبل کار و فقط اجرت بالا میگیرن متاسفانه
      خودت یه چک بکن مدار رو .من خودم از این دست سایتها خیلی مطالب یاد گرفتم و موفق به عیب یابی و تعمیر خیلی از جاهای ماشین خودم و دوستام شدم و خیلی خودم مدیون دست اندرکاران این سایتهای آموزشی مثل همین سایت میدونم.
      خیلی برام تعمیر ماشینم توسط خودم لذت بخشه.با هیچ لذتی هم نمیتونم مقایسه کنم.
      هر کمکی هم از دستم بربیاد برای شما دریغ نمیکنم بهم بگو.

  • ماهان مهتابی

    درود از مطالب بسیار آموزنده شما سپاسگذارم خسته نباشید

    • محمد پیرنیا

      سلام
      خواهش میکنم خوشحالیم موثر واقع شد

  • محمد رضائی

    باسلام آموزشهائی که توسط استادان عزیر در سایت ضما ارائه شده است ومیشود بسیار ارزنده و کمک خیلی زیادی برای استفاده کننده دارد از این لحاظ جای تشکر قدردانی دارد.ازعزیزان تقاضامندم نحوه باز وبستن اواپراتور پراید رادرسایت مد نظر قرار دهند با تشکر.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      لطف دارید شم وظیفس
      شما چرا اواپراتور پراید رو باز کردید ؟

  • ali bji

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون….فشار مورد نیاز برای تست کولر ماشین به وسیله ی psi باید چقدر باشه

    • محمد پیرنیا

      سلام
      منطور از تست چیه منظور ارت هست ؟

  • مهدی صباحی

    با سلام خدمت استاد محترم
    اگر گاز سیستم بطور کامل تخلیه بشه لازمه که سیستم بوسیله روغن هم شارژ بشه یا شارژ گاز کافیه؟
    اگر پاسخ مثبته شارژ روغن در سیستم چطور انجام میشه
    با تشکر از استاد پیر نیا

    • محمد پیرنیا

      سلام
      نخیر نیاز به شارژ روغن در سیستم نیست ولی قبل از شارژ گاز کولر گازی حتما ابتدا سیستم را وکیوم کنید

  • محمود مودبی

    سلام ممنونم ازمطالب زیبایتان

  • حسین دهقانی

    سلام باید کپسول گاز سرپا و ایستاده باشه یا باید ان را بخوابانیم موقع گاز زدن
    در فصل زمستان هم میشه گاز زد یا مخصوص تابستانه
    لطفا توضیح کامل برام بفرستید ممنون از همکاری شما

    • محمد پیرنیا

      سلام دوست گرامی سوال شما واضح نیست لطفا کمی واضح تر سوال خودتان را مطرح کنید

    • ارش

      با سلام .
      و کسب اجازه از اساتید محترم
      کپسول باید به صورت ایستاده باشد.جهت اطلاع تان هیچ وقت کپسول را برعکس نکنید.منظور تزریق مبرد به صورت مایع باعث آسیب جدی به کمپرسور میشود.در زمستان هم میشود شارژ گاز انجام داد در صورتی که اطراف ترموستات را گرم نگه دارید تا عمل شارژ گاز به خوبی صورت بگیرد.کلا در یک محیط گرم این کار را انجام دهید.

  • رضا درویشی

    با سلام دوست عزیز بنده تعمیرکار کولر اتومبیل هستم با ۲۷ سال سابقه کار در جنوب کشور خدمتتان عرض کنم که در مورد فشار گاز در داخل مدار نمیتوان گفت که کولر تمام خودروکولردر فشار ۳۵ الی ۴۰ psi شارژ میشوند چون درجه حرارت هوای محیط و فشار کمپرسور و درصد خلوص گاز و Rpm فن خنک کننده کندانسور و موارد دیگری هست که در اندازه فشار ساکشن تاثیر دارند مورد بعدی اینه که قبل از شارژ گاز بنا به تشخیص تعمیرکار حتما باید مقدار روغنی که بر اثر نشتی از مدار خارج شده است باید شارژ شود

  • رضادرویشی

    با سلام دوست عزیز بنده تعمیرکار کولر اتومبیل هستم با ۲۷ سال سابقه کار در جنوب کشور خدمتتان عرض کنم که در مورد فشار گاز در داخل مدار نمیتوان گفت که کولر تمام خودروکولردر فشار ۳۵ الی ۴۰ psi شارژ میشوند چون درجه حرارت هوای محیط و فشار کمپرسور و درصد خلوص گاز و Rpm فن خنک کننده کندانسور و موارد دیگری هست که در اندازه فشار ساکشن تاثیر دارند مورد بعدی اینه که قبل از شارژ گاز بنا به تشخیص تعمیرکار حتما باید مقدار روغنی که بر اثر نشتی از مدار خارج شده است باید شارژ شود

    • محمد پیرنیا

      سلام
      ممنون از مطالب خوبی که عنوان کردید بله این مسایل هم قابل ذکر است ولی به دلیل اینکه این این اموزش کلی است امکان توضیحات خیلی ریز وجود ندارد

  • حبیب کده

    سلام و ممنون از راهنمایی های شما
    آیا می توان از گاز اسپیلت در خودرو استفاده کرد
    بعضا می شنویم که بعضی افراد جهت سرمایش بیشتر از ترکیب گاز خودرو و اسپیلت استفاده می کنند
    آیا درسته یا خیر
    چرا

    • محمد پیرنیا

      سلام
      نخیر دوست گرامی تمامی گاز های فریونی از ترکیبات متفاوتی تولید شده است که با توجه به هر دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد و انجام این کار بسیار برای کمپرسور و قطعات دیگر مضر بوده و امکان اسیب رساندن به کمرسور کولر گازی شما وجود دارد

  • محمد دادستانی

    سلام
    گاز کولر ماشین من کاملا تخلیه شذه بود و تعمیرکار فرمود باید روغن هم شارژ شود
    حالا چکار کنم؟
    میشه روغن اضافه تخلیه بشه؟

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      در شارژ مجدد گاز کولر گازی نیازی به شارژ روغن نیست مگر در زمانی که تمامی روغن سیستم مخصوصا به صورت مکش خالی شده باشد

      • محمد دادستانی

        سلام مجدد
        حالا چکار کنم؟ روغن اضافه رو میشه تخلیه کرد؟

        • کارشناس1: پیرنیا

          سلام
          شما چه مقدار روغن به سیستم اضافه کرده اید و اینکه از چه نوع روغنی استفاده کرده اید؟

  • رحيم

    ی کمپرسور دارم نصب نشده چطور باید بفهمم سالمه ،چون از شیلنگا روغن میده

    • کارشناس 2 : علوی

      سلام
      با برق مستقیم دادن به کمپرسور و روشن کردن آن البته با دقت بسیار بالایی این کار را انجام دهید

  • امین

    باسلام لطفا میشه بگید که از کجا بفهمیم که گاز هنوز فول نشده و دوباره باید اضافه بشه باتشکر.

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      چک کردن گاز کولر گازی باید توسط گیج و مانوفیلد یا ترازو و یا امپر متر سنجیده شود

  • ارش

    سلام
    ببخشید میشه واسه کامل کردن شارز گازکلر ماشین با گاز یخچال کامل بشه یا باید تخلیه بشه

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      باید چک کنید که از چه نوع گازی برای اتومبیل یا یخچال استفاده شده که برای تکمیل کردن یا شارژ مجدد هم از همان گاز استفاده شود

  • احمد رضازاده

    با سلام. برای شارژ گاز کامل کولر اتوموبیل باید ابتدا توسط وکیوم پمپ سیستم خلاء کامل شده بدین صورت که دو تا شیر تبدیل آبی و قرمز که به شلنگهای تزریق گیج دوقولو متصل هستند را به والف های لوله های قسمت کم فشار و پر فشار وصل میکنیم و سر دیگر شلنگها را به گیج های کم فشار و پر فشار وصل میکنیم و اتصالات را محکم میکنیم. مسیر وسط گیج را به شلنگ زرد وصل کرده و سر دیگر را به وکیوم پمپ وصل میکنیم. سپس تمام شیر ها را باز میکنیم و وکیوم پمپ را روشن میکنیم تا عقربه فشار هر دو گیج به زیر صفر تا انتها برسد و آنگاه والوهای گیج دوقولو را میبندیم و پمپ را خاموش میکنیم. اگر عقربه های گیج ها کوچکترین تکانی در جهت افزایش نداشتند یعنی سیستم نشتی ندارد و برای اطمینان بیشتر بمدت یک ساعت صبر میکنیم. سپس که سر ساعت به گیج ها نگاه کردیم و نشتی ندیدیم مجدد پمپ را روشن کرده و شیرهای گیج دوقولو را باز میکنیم و صبر میکنیم تا نیم ساعت پمپ سیستم را تحت خلاء نگاه دارد تا هر گونه مولکول هوا یا مخصوصا رطوبت مسیر کاملا خارج شود. توجه کنید این خیلی مهم است و اکثر تعمیرکارها بدلیل نداشتن دانش کافی این مرحله را انجام نمیدن و فقط وقتی گیج ها فشار منفی را نشان دادن سریع پمپ را خاموش و شارژ گاز میکنن که کاملا اشتباه است. خوب پس از گذشت زمان نیم ساعت وکیوم پمپ را خاموش میکنیم مجدد تمام شیرها را محکم میبندیم. شلنگ زرد را از پمپ جدا کرده و به کپسول گاز وصل میکنیم. شیر کپسول را کمی باز میکنیم و اتصال شلنگ زرد را از محل گیج دوقولو کمی شل میکنیم و به محض شنیدن صدای خروج گاز دوباره آن را میبندیم. این کار برای خروج هوا از داخل شلنگ است. سپس ماشین را روشن و کلید AC کولر را زده و دور فن را تا آخر قرار میدیم و شیشه های ماشین را پایین میدیم. توجه کنید در این مرحله چون گاز در سیستم نیست کمپرسور تو مدار نمیاد که این طبیعی است. سپس شیر کپسول را که قبلا برای خارج کردن هوا باز کرده بودیم میبندیم و شیر آبی گیج را باز میکنیم و شیر قرمز را همچنان بسته نگه میداریم. توجه کنید شیر قرمز گیج هنگام شارژ گاز حتما باید بسته باشد. سپس دوباره شیر کپسول را مقداری باز میکنیم و به محض اینکه گیج فشار ضعیف مقداری فشار نشان داد دوباره شیر را میبندیم و دوباره این کار را تکرار میکنیم تا کمپرسور کلاج کرده و در مدار بیاید. آنگاه مرحله به مرحله و با حوصله شیر کپسول را باز و بسته میکنیم و به اعداد گیج دوقولو نگاه میکنیم. بهتر است در این مرحله مقداری آب روی رادیات کندانسور کولر بریزیم تا شبیه سازی دمای ۱۸ درجه محیط را توسط این کار انجام دهیم. هنگامی که عدد گیج فشار ضعیف بین ۳۰ تا ۳۵ psi و گیج فشار قوی به حدود ۲۲۰ psi رسید شارژ گاز کامل شده است. آنگاه ابتدا تمام شیر ها را از روی گیج گرفته تا تبدیل ها و کپسول میبندیم و اتصالات شلنگها را از روی لوله ها جدا میکنیم. کولر را خاموش میکنیم و ۱۰ دقیقه صبر میکنیم. سپس با مقداری کف محل والف های روی لوله های کم فشار و پر فشار را تست نشتی میکنیم. اگر مقداری حباب بیرون زد با آچار والف والفها را سفت میکنیم. دوباره کولر را روشن و پس از ۵ دقیقه با دماسنج دمای دریچه های اواپراتور داخل ماشین را چک میکنیم که دمای باد باید حدود ۶ درجه باشد. موفق باشید. اگر سوالی داشتید در خدمت هستم.

  • جاوید یاوری

    سلام و خسته نباشید میخواستم کولر ماشین گاز بزنم ولی دوتا والف تو لوله کشی کولرش هست یکی رو لوله باریک ویکی رو لوله ضخیم ازطریق کدومش شارژ گاز کنم؟ ممنونم

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      دوست گرامی شما چرا قصد شارژ گاز کولر گازی ماشین خود را دارید ؟ و اینکه قصد تزریق چه نوع گازی را دارید

  • حمید

    سلام به دوستان ِ
    برای من یه سوال پیش اومده که آیا گاز کولر خودرو رو میشه میکس کرد تا سرمایش بیشتری داشته باشه.
    بخاطر اینکه چند وقت پیش اهواز بودم و سوار یه پراید شدم که از شدت برودت سرما دستم رو بردم جلوی دریچه کولر حالت سوزش بهم دست داد خیلی خیلی خنک بود.از سرماش به راننده گفتم درجه فن رو کم کنه.
    برم خیلی مهمه لطفا راهنماییم کنید و باید چکار کنم.
    یه چیزی گفت که متوجه نشدم گفت با گازR12 پیشه یه استاد کار میکس گاز کردم.

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      نخیر دوست عزیز این کار اصلا کار درست و اصولی نیست مطمن باشید اگر این کار از لحاظ کیفی و کمی به صرفه بود قبل از انجام تست و راه اندازی میشد

    • احمد رضازاده

      سلام. گاز R12 به هیچ وجه با روغن سنتتیک گاز R134 مخلوط نمیشه و باعث میشه سیستم و کمپرسور خشک کارکنه که باعث صدمه شدید به کمپرسور تا حد گیرپاچ و هزینه تعمیر بالا برای شما خواهد داشت. متاسفانه یک سری تعمیرکارهای بی انصاف فقط برای اینکه پول بگیرن و ادعا کنند که سرمای خوبی تحویل شما خواهند داد اخیرا این کار را انجام میدن که حد در زمان کمتر از یک ماه حتما کمپرسور شما داغون خواهد شد که اگر هم مراجعه کنید پاسخ منطقی به شما نخواهند داد و هزار دلیل برای شما میارن که اشکال را به گردن سیستم شما بندازن. پس مراقب باشید گول این موارد را نخورید. اگر تعمیرکار مجرب و با سواد باشد و تقلب در کارش نباشد با همین گاز R134 سرمای مطلوبی به شما خواهد داد.

  • جاوید یاوری

    سلام کولر کم خنک میکنه گازR134 رو دوتا لوله والف هست از طریق کدوم گاز بزنم؟

    • احمد رضازاده

      دوست عزیز اولا توصیه میکنم به شما که این کار را به عهده متخصص بگذارید. اگر هم خواستید خودتان انجام دهید در تمام اتوموبیل ها داخل محفظه موتور دو تا لوله هست که یکی قطر کمتر دارد که مربوط به لوله و والف پر فشار HP است و لوله دیگر که قطر بیشتری دارد با والف آن مربوط به قسمت کم فشار LP است که شما باید گاز را از والف LP تزریق کنید.

  • علی رضا یوسفی

    سلام ماشین پرادو مدل ۲۰۰۶ دارم به تازگی سرمایش تنها در سمت راست وجود دارد و باد کولر راننده گرم است.

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      امکان خرابی فن یا گرفتگی در مسیر خروجی فن وجود دارد

  • محمد

    سلام
    کولر ۲۰۶ را که گازش تخلیه شده بود بعد از رفع نشتی گاز زدم .عالیه کار می‌کرد ولی بعد از یک هفته دیگر کالج کمپرسور عمل نمی‌کرد.گاز دارد.کلاچ سالم است.نشتی ندارد.سایت گلس لهیدگی داشت عوض کردم.برنامه bsi مجددا زده شد.بدنبال تعمیرکارکولر هستم.

  • مشکلات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

    لطفا به این سوال پاسخ دهید *