آموزش نحوه شارژ گاز R410a در کولر گازی اینورتر (کم‌مصرف)؟

شارژ گاز R410Aآموزش نحوه شارژ گاز  R410a در کولر گازی اینورتر (کم‌مصرف)؟

قبل از اینکه به روش شارژ گاز R410a بپردازیم باید توضیحاتی داده شود تا شما با این نوع مبرد بیشتر آشنا شوید.

گازهای فریون یا همان مبرد استفاده‌شده در لوازم برودتی شیمیایی بوده و از ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شود که در طی سال‌ها استفاده از آن‌ها سعی شده که هرساله نوعی از این ترکیبات تهیه شود که علاوه بر بازده بالاتر نسبت به گازهای قدیمی‌تر با محیط سازگاری بیشتر و (ODP  (OZON POTANTI DEPLETION (تخریب لایه ازون) کمتری داشته باشد. بیشترین تخریب لایه ازون توسط مبرد R11 می‌باشد که به‌عنوان مبنا قرار داده‌شده و با عدد یک نشان داده می‌شود حال هرقدر مبرد دارای ODP کمتری باشد صدمه کمتری به لایه ازون وارد می‌کند.

که شما می‌توانید بحث کامل آن را در صفحه مبردها دنبال کنید.

مواد تشکیل یا ترکیبات دهنده گاز  R410a چیست؟

گاز  R410a از ترکیب دو گاز (R-125 ( CF3CHF2 و (R32 (CH2F2 به‌صورت ۵۰ /۵۰ تشکیل‌شده است که ازلحاظ سرمادهی بسیار خوب بوده و دارای نقطه‌جوش منفی ۵۱٫۴- درجه است که در مقایسه با گاز R22 که دارای نقطه‌جوش منفی ۴۰٫۸ درجه است بسیار بازده بالاتری داشته و سازگار با ODP نیز می‌باشد که دارای ظرفیت سرما سازی بسیار خوبی بوده و برای مبدل‌های حرارتی کوچک مانند کولر گازی بسیار عالی ست.

نحوه شارژ کردن کولر گازی با گاز R410a

با توضیحات بالا به‌صورت مختصر و مفید با گاز  R410a آشنایی پیدا کردید و باید به این نکته توجه کنید که این گاز محصول جدیدی است که در اکثر کولرگازی‌های اینورتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مراحل انجام کار

وقتی شما با کولر گازی اینورتر مواجه می‌شوید برای شارژ گاز یا تعمیر کولر گازی اولین کاری که می‌کنید باید به برچسب فنی کولر توجه کرده و از نوع گاز و مقدار  به کار رفته در سیستم طمئن شوید مانند شکل زیر که میبینید گاز آن را R410a معرفی کرده و مقدار آن را ۱٫۱۰ کیلوگرم مشخص کرده است.برچسب فنی کولر گازی

وقتی از نوع گاز سیستم که R410a مطمئن شدید باید از نبود یا کمبود گاز در سیستم مطمئن شوید اگر در این مورد مشکلی دارید به صفحه نحوه شارژ گاز مراجعه کنید

بعد از موارد بالا در این سیستم شارژ گاز R410a به دو حالت می‌تواند وجود داشته باشد:

  1. خالی بودن کولر از گاز به‌صورت کامل
  2. کمبود گاز در کولر گازی اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

خالی بودن کولر ارز گاز به‌صورت کامل

اگر سیستم کاملاً فاقد گاز  R410a بود بهترین و اصولی‌ترین روش برای شارژ گاز به‌صورت وزنی است که با استفاده از ترازو مقدار موردنیاز گاز شارژ می‌شود

نکته: روی برچسب فنی دستگاه مانند شکل بالا نوع گاز و مقدار آن درج‌شده است.

مقدار گاز درج‌شده روی برچسب فنی برای ۵ متر لوله محاسبه‌شده پس اگر در نصب کولر گازی شما مقدار لوله بیشتر از ۵ متر استفاده‌شده باشد باید به ازای هر متر لوله بیشتر ۲۰ گرم گاز به سیستم اضافه‌تر شارژ کنید

اما اگر برای شارژ گاز ترازو نداشتید می‌توانید با استفاده از گیج مانوفیلد به مقدار ۱۱۰ PSI تا ۱۲۰ PSI گاز شارژ کنید البته این مقدار گاز برای زمانی است که دمای محیط داخل یعنی او اواپراتور ۲۷ درجه سانتی‌گراد و دمای محیط بیرون یعنی کندانسور ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد توجه داشته باشید گاز  R410a باید حتماً به‌صورت مایع شارژ شود یعنی هنگام شارژ باید کپسول را برعکس کنید مانند شکل زیر:شارژ گاز R410a

به دلیل فرکانسی بودن موتور کولرهای گازی اینورتر نمی‌توان آن‌ها را با استفاده از آمپر دستگاه شارژ کرد زیرا کمپرسور این نوع سیستم دائماً بر اساس دمای محیط و دستور کاربر به کولر در حال تغییر دور موتور است یعنی ممکن است الآن در بیشترین حالت خود باشد مثلاً ۶ آمپر ولی چند ثانیه بعد در کمترین حالت یعنی ۱ آمپر. پس به‌هیچ‌عنوان این روش برای شارژ گاز R410a توصیه نمی‌شود.

 

کمبود گاز در کولر گازی اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

 زمانی که شما با سیستمی روبرو می‌شوید که متوجه می‌شوید گاز آن براثر نشتی یا هر علت دیگر کم شده است بعد از پیدا کردن علت کمبود گاز باید آن را شارژ کنید.

اضافه کردن گاز  R410a با گاز R22 کمی تفاوت دارد

با توجه به اینکه گاز  R410a از دو گاز مختلف تشکل شده است وقتی سیستم نشتی دارد شما دقیقاً نمی‌دانید که چه مقدار از کدام گاز در سیستم وجود دار د و چه مقدار از کدام گاز خارج‌شده است پس اصولی‌ترین و علمی‌ترین روش این است که اگر متوجه شدید ۱۰% تا ۱۵% بیشتر از گاز کل سیستم کم شده است حتماً باید تمام گاز را خالی کرده و دوباره آن را شارژ کنید ولی اگر کمتر از مقدار ذکرشده از سیستم گاز خالی‌شده بود می‌توانید آن مقدار را به صورت مایع اضافه کنید.

نکته: البته روش بالا روش علمی و اصولی شارژ گاز  R410a کولر گازی اینورتر است ولی به دلایلی که مطمئناً شما هم اگر جزو تعمیرکاران ایرانی باشید میدانید در ایران بسیاری از تعمیرکاران به این روش عمل نمی‌کنند و در هر حالتی از کمبود گاز ، گاز را به سیستم اضافه می‌کنند که این کار مشکلات زیر را به همراه خواهد داشت

  • سیستم بازده و سرمای کافی را نخواهد داشت
  • در درازمدت باعث صدمه زدن به کمپرسور می‌شود
  • روغن کولر گازی را فاسد می‌کند

و مطمئناً مشتری از سرمای دستگاه راضی نبوده و این‌یک امتیاز منفی (ازلحاظ کسب درآمد درازمدت) برای یک تعمیرکار است که یک مشتری ناراضی داشته باشد

حتماً برای شارژ گاز R410a به نکات زیر توجه کنید:

  1. قبل از شارژ علت خارج شدن گاز را پیدا و رفع نمایید.
  2. قبل از شارژ گاز حتماً حتماً و حتماً سیستم را وکیوم کنید.
  3. گاز R410a باید به‌صورت مایع شارژ شود یعنی کپسول را هنگام شارژ برعکس کنید تا مایع وارد سیستم شود.
  4. در هنگام شارژ از طریق گیج مانوفیلد حتماً از گیج فشار بالا استفاده کنید چون فشار گاز R410a حدوداً دو برابر R22 است.

مطالب مرتبطی که به دانستن آن نیاز دارید :

 

*اگر درباره موضوع بالا سوالی دارید بپرسید تا ما یا دوستانتان کمکتان کنیم.

امتیاز : 4.3 رای ها : 11

110 دیدگاه

  • منصور مردانی

    سلام خسته نباشید،مطالبتان خوب بود.یه سوال وقتی که گاز۴۱۰ را وزنی شارژ میکنیم میبایست فشار ۱۱۰ psi تا ۱۲۰ باشد.ولی فشار گیژ ۱۷۰ میباشددمای محیط ۳۵ درجه.به نظرتان مشکل کجاست

    • محمد پیرنیا

      سلام
      شما باید از طول لوله مطمن شوید مقدار در ج شده گاز روی برچسب برای ۵ متر لوله تعیین شده اکر لوله کمتر یا بیشر هست طبق امورش مقدار کاز هم باید تغییر کند ولی اکز از طول لوله مطمن هستید و سیستم را به درستی وکیوم کرده اید اولویت با شارژ گاز وزنی است پس اگر در کارکرد کولر مشکلی نیبت به درجه گیح توحهی تداشته باشید

  • حسام اتفاق

    سلام
    – مقدار ۲۰ گرم در متر همیشه ثابت هست؟ اگر نیست در مثالی که زدید نحوه محاسبه و رسیدن به عدد ۲۰ را لطفا راهنمایی کنید.
    – هنگام شارژ جریان مصرفی چه تغیری می کند(کم یا زیاد می شود).
    – کم بودن یا زیاد بودن گاز چه تاثیری و ارتباطی با این موارد دارد ( جریان مصرفی – وجود برفک در محدوده شیر بزرگتر – میزان سرما )

    • محمد پیرنیا

      سلام
      بله تقریبا مقدار شارژ ۲۰ گرم برای اضافه شدن هر متر طول لوله تقریبا ثابت هست
      هنگام شارژ گاز امپر سیر سعودی دارد و باید تا رسیدن به امپر دقیق دستگاه بالا بروزد البته توجه داشته باشید به دلیل فرکانسی بودن دستگاه های اینورتر چون فرمان کم یا زیاد شدن دور کمپرسور از پنل داخلی صادر میشود (نسبت به دمای داخلی) شما میبایست کولر را در حالت turbo یا خالت تست قرار دهید تا کمپرسور و فن با بیشترین توان خودشون شروع به انجام کار کنند
      کم بودن وزیاد بودن ارتباط مستقی با موارد بالا دارد کم بدن گاز = امپر پایین . کمبود سرما و گرم شدن شیر بزرگ با لوله برگشت با لوله گاز و بالعکس

      • حسام اتفاق

        من فکر میکردم روش اصلی که متداول هست تنظیم از طریق فشار هست.
        از طریق فشارسنج دو قلو فشار که حدود ۵۰ بود را به نزدیک ۶۰ رساندم. گاز نسبتا زیادی مصرف شد شاید حدود ۲۵۰ گرم.
        بعد از توضیح شما آمپر را چک کردم دیدم آمپر حدود۹A هست . لیبل دستگاه ۶٫۶ آمپر هست و ماکسزیمم ۷٫۸A
        آیا این میتونه از شارژ زیادی باشه ؟ چطور میتونم فشار رو کم کنم جوری که روغن خارج نشه ؟
        دستگاه مشابه در همین محل که با هم نصب شده حدود ۶٫۵A هست.
        متشکر

        • محمد پیرنیا

          سلام
          بهترین و اصولی ترین روش شارژ گار از طریق آمپر دستگاه هست
          بله شما گاز زیادی به سیستم تزریق کردید که باید از طرق همان گیچ که به سیستم وصل میکنید کم کم شیر گبج را باز کنید تا گاز حخالی شود نگران کم شدن روغن هم نباشد از این طرق روغن زیادی خارج نیمشود فقط کم کم و به ارامی گاز را خالی کنید تا امپر به اندازه لازم برسد

  • هوشنگ تدین

    با سلام!
    یه کولر گازی هست اجنرال سرد پیستونی ،گازش کاملاً خالی شده،وقتی لیبلشو نگاه میکنم،که چه گازی بزنم! نوشته ۴۱۰a,
    ولی این برچسبش مال گرم وسرده ولی این فقط سرده
    به نظر شما چکار باید کرد ؟؟؟؟؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیر متاسفانه به دلیل اینکه برخی افراد خدانشناس کولر معمولی حتی با کیفیتی پایین تر از معمولی را به جای کولر گازی اینورتر به مردم میفروشند ما آموزشی برای شناسایی کولر گازی اینورتر تهیه کردیم که شم میتوانید از اینجا به ان دسترسی داشته باشید
      ولی اگر شما تعمیرکار باشید اسان ترین راه سر والف شیر سرویس کولر است که کولر اینورتر که گاز R410a دارد سر والف بزرگتری نسبت به گاز R22 دارد یعنی با شیلنگ گیج R22 قادر به شارج ان نخواهید بود.

  • هوشنگ تدین

    بابت جعلی بودن برچسب منظورم بود،نوشته ساخت ژاپن در صورتی که از این کولرهای قاچاقیه،فکر می کنم برچسب مال خودش نباشه

  • رامین

    با سلام.
    اگر امکان دارد فیلمی در مورد آموزش شارژ گاز r410 بدهید.
    با تشکر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      به صورت کامل در سایت اموزش داداه شده است اگر سوالی دارید بپرسیذ تا جواب داده شود درباره فیلم هم به زودی در خد امکان انجام خواهد شد

  • رامین

    سلام
    برای شارژ گاز ۴۱۰ میشه از گیج ۲۲ استفاده کرد و سوال بعدی این که برای شارژ ۴۱۰ باید سر شیلنگ را به شیر رفت(لوله نازک) وصل کنیم یا شیر برگشت.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      ما گیجی مخصوص گاز ۴۱۰ یا ۲۲ نداریم بلکه گیج فشار پایین و فشار بالا داریم که معمولا بخاطر اینکه گار ۴۱۰ دارای فشار بالایی است از گیج فشار بالا استفاده میشود و گاز ۲۲ از گیج فشار پایین بلکه ملاک تمامی گاز ها برای شارج برحسب Psi است که بر روی تمامی گیج مانوفیلد وجود دارد مثلا شما با گیچ فشار بالا هم میتوتنید اقدام به شارژ گاز ۲۲ کنید فقط باید به مقدار مثلا ۶۰Psi گاز شارژ کنبد
      ۲- گیج باید به لوله برگشت که اسم های متفاوتی از جمله (ساکشن ، مکش ، گاز، )دارد وصل شود و این لوله همان لوله بزرگ است

  • ادریس بلقن ابادی

    سلام
    موقع شارژ کردن کولر گازی با گاز A410با درجه فشار قوی که همان درجه قرمز است .شروع به گاز کردیم و شیلنگ قرمز به لوله فشار وصل میکنیم درجه pslبه ۱۲۰ رسید اما متوجه شدیم که گاز مصرف شده ۳ کیلو شده و روی کمپرسور زده ۱/۶ چه باید بکنیم؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      شارژ گاز ورنی بهترین و اصولی ترین روش شارژ گاز است اگر که بعد از وکیوم انجام میشود شما باید از این طریق عمل میکردید متاسفانه باید گاز سیستم را حالی کرده ودوباره شارژ کنید از طول لوله کولر مطمن شوید

  • هوشنگ تدین

    سلام
    آقای پیرنیا اگه بشه گروهی تو تلگرام درست بشه عالی میشه!!!
    تا دوستان تجربیاتشونو رد وبدل کنند..

    • محمد پیرنیا

      سلام
      ممنوتن از نظره شما چشم حتما بعد از تعطیلات عید فطر انجام میشه …

  • هوشنگ تدین

    تشکّر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      خواهش میکنم امیدواریم بتونیم به دوستان کمک کنیم و از نظراتشون استفاده کنیم

  • رامین

    با سلام
    در بعضی جاها لوله کولر اسپیلت خیلی کوتاه است .آیا میشه از اندازه لوله کولر از حد ۵ متر کم کرد . ایا این کار روی راندمان کولر تاثیر میگذارد.
    با تشکر

    • هوشنگ تدین

      سعی کن اضافشو حلقه کنی،نقش تله روغنو بازی می کنه وخوبه
      چون گاز موجود در کمپرسور برای پنج متر لوله محاسبه شده اگه کم بشه فشار اضافی رو کمپروسور میاد

    • محمد پیرنیا

      سلام
      بله همونطور که دوستمون گفتن بهتره که کمتر از ۵ متر نباشه

  • asan

    سلام وخسته نباشی کولر گازی قبلا گازش R22بوده حالا من ۴۱۰ زدم واسه موتور مشکلی پیش نمیاد .سردی داره امپر کم تر شده

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دلیل شما برای این کار چیه ؟ این کار کاره اشتباهیه مثل اینکه به جای روغن ماشین روغن سرخ کردنی تو موتور ماشین بریزین (گاز گازه ولی هر گردی که گردو نیست)

    • هوشنگ تدین

      گاز به خودی خود اشکالی ایجاد نمی کنه تا مدتی هم سرد می کنه! ولی متاسفانه چون نوع روغنهاشون بهم فرق داره بعد از مدتی روغن کارایی خودشو از دست داده ولجن میشه وکمپرسور میسوزه!!سریع گازشو عوض کن!!!!

  • asan

    سلام یک اسپیلیت ۱۵۹ هزار صنعتی مدیا است سه تا موتور اسنکرون داره ی موتورش روشن میشه بعد از ۵ دقیقه دوباره خاموش روشن میشه یک بار گاز شده

  • محمدهوشنگی

    باسلام خدمت مهندس پیرنیا.
    من ب تازگی یک دستگاه کولر گازی مهر اصل ۲۴۰۰۰اینورتر خریده ام ک احساس میکنم سرمایش کولر در حد مطلوب نیست در زمان اوج گرمای هوا بیرون کندانسور با تمام توان کار میکند که تا حدودی سرمای آن در این حالت بیشتر میشود ولی در زمان شب کندانسور در حدی کار میکند ک احساس میکنی کار نمیکند ب شرکت هم زنگ زدن نصاباشون دوباره اومدن گیچ گذاشتن که ۱۵۰ رونشون داد من پیشنهاد کردم که مقدار فشار رو به ۱۰۵ برسونن که گفتن این کار برای مقدار گازی که شرکت ب دستگاه تزریق کرده اصولی نیست و تنها حرفی ک گفتند این بود ک میزان سرمایش کولر ها در این حد میباشد . میخواستم اگر موردی ب ذهنتون میرسه منو راهنمایی بفرمایید.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      ببنید به هیچ عنوان به این صورت نمیتونم نظری بدم چون باید کولر چک بشه ولی دقت کنید که اگر کولر در جای مناسب نصب شده و اینکه نصاب کولر گازی قبل از شارژ گاز کولر رو با دستگاه وکیوم کرده باید وقتی کولر روشن است اگر با دماسنج جلوی کولر بگیرید دمایی معادل ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد رو نشون بده یا اگر با دست این کار رو میکنید دستتون یه سرمای یخچالی رو حس کنه در این حالت کولر سالمه و مشکلی نداره ولی در غیر این صورت ….
      چک کنید و اطلاع بدید

  • محمدهوشنگی

    باسلام مجدد .جناب مهندس در زمان نصب کولر نصاب حدود ۵دقیقه کار وکیوم رو انجام دادند در ضمن یونیت داخلی رو هم حدود ۲۰ سانتیمتر با فاصله از سقف نصب نمودند . این که نصاب کارشون رو درست انجام دادند شکی ندارم ولی نصاب یه مطلبی رو بار دوم که برای اندازه گیری فشار گاز اومده بود برام گفتند ( ای کاش قبل از خرید یه مشاوره ای میکردین) حالا نمیدونم رو چه حسابی این حرف رو زدند .

    • هوشنگ تدین

      متاسفانه کولرهای اینورتر برای مناطق گرمسیر جواب نمی ده،
      احتمالاً شهر شما هم در این محدوده باشه،معتدل ونیمه گرمسیری خوبه برای مناطق گرمسیر موتور پیستونی،تجربه خودمه

  • EBRAHIM

    سلام مهندس شارژ گاز۴۱۰ ازطریق لوله مکش در کولر اینورتر.فشار باید چند PSIبرسد؟ممنون

    • محمد پیرنیا

      سلام
      در گزمای ظهر تابستان فشار باید روی ۱۱۰ تا ۱۱۵psi یاشد

  • EBRAHIM

    salam.bebakhshid agar ma kolero dar halat turbo bezarim kefayat mikonad ?

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز لطفا فارسی تایپ کنید در ضمن من اصلا متوجه منظور شما نشدم

  • جهانگیر احمدی

    سلام ببخشید ی کولر مدیا اینورتر ۱۲۰۰۰ همه چیش نرمال کار میکنه فقط نشتی داشته ی مدت با گاز کم استفاده شده منگازشو خالی کردم پس از وکیوم ششارژش کردم چون ترازو نداشتم ۱۱۰psi گاز زدم لوله رفت سرده ولی پنل سرمایی نداره (روی یک کانکس۶ متری تو فضای کویریه ولی میگت قبلا هم همینجا بوده جواب میداده)با تشکر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      باید مطمن بشید که دستگاه رو خوب وکیوم کرده باشید
      گاز رو به صورت مایع تزریق کرده باشد و اگز این کار را درست انحام دادید حتما تست کنید که کمپرسور از فشار نیفتاده باشد

  • مهرداد

    سلام بنده یه کولر به پستم خورده که دست دومه و گاز ٢٢ میخوره مشکل از اونجا شروع شد که بعد از نصب و شارژ گاز کولر خنک نمیکند مجبور شدم گازشو کلا خالی کنم وکیوم کنم و دوباره گاز بزنم ولی بازم خنک نمیکنه لوله ها رو هم چک کردم باز بودن لوله های اواپراتور و کندانسور هم باز هستن شما راهنمایی کنید این کولر چه مرگشه؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      مشکلاتی که میتونه دلییل بر خنک نکردن کولر باشه تقریبا میتونه اینا باشه که چک کنید و مشکل رو برطرف کیند
      آمپر دستگاه را چک کنید که درست باشد
      شیر برقی رو چک کنید که ایا سالم است یا نه (هنگام کار کولر دوتا از لوله های شیر برقی باید داغه داغ و دوتای دیگه سرد سرد باشد اگر هر ۴ لوله هم دما باشد شیر برقی خراب است )
      باید قبل از تزریق گاز کمپرسور را جک میکردید که از فشار نیافتاده باشد حتما بعد از چک کردن موارد بالا کمپرسور را هم چک کنید

  • مهران ملكپور

    سلام کولر ما اینورتر هست گاز زدن نه به روشی که شما میگید برعکس نکرد والان خنک نمیکنه چیکار کنم

    • محمد پیرنیا

      سلام
      باید گاز کاملا خالی بشه و دستگاه وکیوم و دوباره شارژ گاز بشه جتما این کار را انجام بدین استفاده کردن از کولر در این حالت باعث صدمه زدن به بعضی از قسمت ها میشود

  • رامین

    سلام.با تشکر از سایت مفیدتان و آموزش هایی که ارائه می کنید.آموزش جدیدی در سایت قرار نمی دهید مثل شیر برقی ، سوپر هیت ، فیلم آموزشی شارژ گاز ۴۱۰ و … باتشکر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      به دلیل حجم بالای کار در فصل تابستان متاسفانه وقت لازم برای اپلود اموزش کامل و جامع در این باره نشده است ولی در اولین فرصت ممکن این کار انجام خواهد شد

  • مقدم

    کولر ۲ تا از پره های فن شکسته و احتمالا گیر کرده بود بین یه پره باقی مونده. پره رو عوض کردم. کولر روشن میشه فن نمیچرخه.زمانی که فن باید بچرخه یکم که میخوام فن رو با دست بچرخونم یکم سفته. ۱ دقیقه بعد . کمپرسور شروع به لرزش شدید میکنه . خاموش که میکنیم کولرو تا ۱۰ ثانیه بعدش میلرزه. همین کار خاموش روشنم انجام میدیم گاهی باد سرد میاد گاهیی باد گرم.
    البته یکم از گازو از ظریق شیر سیرویس باز کردم
    در مورد روغن هم توضیح دهید. ضروری

    • محمد پیرنیا

      سلام
      من متوجه نشدم یعنی فن کندانسور موتور بیرونی دستگاه شکسته وشما کولر رو روشن میکنید ؟
      لطفا واضح تر توضیح بدید

  • ابراهیم

    سلام بانتشکر.علت اینکه کمپرسور به محض روشن شدن شروع به امپر کشیدن میشود وفیوز اصلی قطع می شودچی میتونه باشه؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      علت های زیادی میتونه داشته باشه
      ولتاژ کم برق ورودی
      جام کردن کمپرسور
      خرابی خازن
      اتصالی داشتن کولر
      و….
      اگر تعمیرکار نیستید از کولر استفاده نکنید و حتما با یک تعمیرکار مشورت کنید

  • vafay

    سلام،آقای پیرنیا،آدرس کانال مشکل داره،اِد نمیشیم،اگه میشه آدرس جدید بزن

  • میثم کاظمی

    سلام و عرض ادب
    جناب پیرنیا میشه گاز ۴۱۰a رو با ۶۰۰a عوض کرد ؟ در کولر اینورتر
    یا در مقایسه این دو گاز کدام برای کولر جهت سرمایش بیشتر بهتر عمل میکنه ؟
    یا اصلا همچین کاری ممکن نیست ؟
    ممنون

    • محمد پیرنیا

      سلام
      نخیر به هیچ وجه این کار را نکنید جون ساختار کمپرسور کولر گازی مناسب این گاز نیست و اینکه گاز ۶۰۰ استعال زاست و خطرات بیشتری دارد بهترین گازی حاضر برای کولر گازی گازی R410a است

  • سید محمد موسوی

    سلام جناب پیر نیا، روز به خیر.
    مدتیه دارم تلاش می کنم تو رنج ۳ تا ۴ میلیون تومن یه کولر گازی مناسب(گرم و سرد) بخرم. اما با توجه به برندها و مدل های متنوع و با مشخصات متفاوت، نتونستم خیلی با اطمینان به نتیجه برسم. ( نتیجه بررسی بنده: برند هایسنسه، مدل ورسای، سری TG با گاز R410a) که البته ظاهرا نمایشگر نداره . شاید هم مخفیه! .لطفا اگه ممکنه یه برند مشخص با مدلی که با شرایط زیر هماهنگی داشته باشه به حقیر معرفی کنید. ممنون.
    محل استفاده: شمال ایران با رطوبت: ۵۰تا ۷۰درصد
    میزان استفاده: کم تا متوسط
    شکل ظاهری زیبا ترجیحا با نمایشگر دیجیتال
    تنظیم پنل افقی و عمودی هردو از طریق کنترل( البته اگه وجود داشته باشه)
    توان دستگاه ۲۴ یا ۳۰ – برای سالن حدود ۶۰متر مربع بدون نور مستقیم خورشید.
    فاصله کمپرسور تا پنل حدود ۱۰ متر
    محل نصب کمپرسور: خیلی در معرض باد نیست. حدود ۳تا ۴ساعت از شبانه روز در مسیر تابش مستقیم خورشید.لکن باسایه بان.
    نوع گاز مصرفی، متناسب با محیط زیست
    ممنونم.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      گزینه های زیادی وجود داره که شما میتونید نسبت به قیمت و امکانات استفاده کنید و درباره ظاهر هم این یک موضوع سلیقه ای است که نمتوان نظر داد ولی موردی که انتخاب کردید مورد خوبی است

  • رامین

    سلام.هم لوله رفت و هم برگشت کولر برفک زده وباد سرد نمیزد بعد ۱ساعت کار کردن کولر برفک از بین رفت و باد سرد میزد ولی دوباره هر دو لوله برفک زد .دمای هر دو لوله هم یکی هستش مشکل کمبود گاز هست یا مشکل دیگه داره.با تشکر

    • محمد پیرنیا

      سلام
      باید کولر چک بشه ولی احتمال داره گازه کولر زیاد باشه یا در یک جایی از کولر کیپی وجود داشته باشه ولی حتما با یک تعیمرکار برای بازیدی تماس بگیرید

  • Karim

    بی نهایت ممنون بخاطر راهنمایی هایی که برای تمامی تعمیرکار آن محترم انجام میدهید

    • محمد پیرنیا

      خواهش میکنم امیدواریم مفید باشه

  • محمد ملکان

    سلام
    یه سوال داشتم از خدمت شما بزرگواران
    پارسال کولر ۳۰۰۰۰ اینورتر ال جی با گارانتی تکنو سرویس خریدم، موقع نصب شرکت نصاب اصلی رو نفرستاد و یه نصاب که بعدا فهمیدم تازه کار بوده رو فرستاده بود. موقع نصب و گرفتن فشار گاز شلنگ فشارسنجش پاره شد و یه مقدار گاز خارج شد.
    از همون پارسال بنظرم سرمایشش خوب نیست و یه نصاب دیگه رو آوردم گفت سرماش خوبه.
    روی برچسب مبرد نوشته : R22-410
    یه برچسب جداگانه دیگه وزن R22 رو نوشته ۱۴۵۰ گرم.
    چنین چیزی درسته؟ تا حالا به اینطور کولری برخورد داشتین با اینجور برچسب؟ کدوم گاز درسته؟
    الان هم بنظرم سرماش کمتر شده. پیشنهاد شما چیه؟
    ببخشید طولانی نوشتم.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      کولر شما اینورتر نیست و متاسفانه سره شما کلاه رفته البته باز هم باید یک تعمیرکار کولر رو از نزدیک ببینه ولی من با چندین نفر دیگه در این یاره صحبت کردم ایشان هم مشکل شما را داشتند ولی اگر کولر سرما نداره باید سیستم توسط تعمیرکار چک بشه

  • بیستون

    با سلام. چرا وقتی کولر روشن می شود نه ابی از لوله خروجی می چکد و نه خنک می کند. البته فن روشن و موتور هم کار می کند. با تشکر.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دلایل زیادی داره ولی اگر مطمنید که کمپرسور کار میکنه حتما باید گاز سیستم چک بشه و اینکه کمپرسور به درستی کار کنه اگر تعمیرکار نیستید حتما برای حل مشکل با یک تعمیرکار مشورت کنید

  • رضا

    سلام. میشه از گاز ۴۱۰ تو کمپرسور های معمولی استفاده کرد؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      نخیر شرایط استفاده از گار ۴۱۰ بستگی به قطعات و سخت افزار مخصوص خودش است

  • مجید ماه وش

    با سلام و خسته نباشید
    یه سوال داشتم این که برای شارژ گاز r410 در اسپیلت ۱۲۰۰۰ باید دستگاه روشن باشد و شارژ انجام داد ضمنا بنده می خوام به روشی که شما در سایت گذاشتید که از طریق دمای کندانسور و دمای اواپراتور ٬فشار تعیین میشود شارژ را انجام دهم
    خیلی ممنون

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز روش شارژ گاز دمایی بیشترین استفاده را در فصل زمستان دارد بهترین روش در شارژ گاز ۴۱۰ به علت ترکیبی بودن گاز در صورت کمبود خالی کردن کامل گاز و شارژ مجدد به وسیله ترازو میباشد البته بعد از وکیوم کردن سیستم

      • مجید ماه وش

        ممنون از راهنماییتون و اینکه ایا در کل برای شارژ دستگاهی که کاملا از گاز خالی است باید اسپیلت را اول روشن کرد و شروع به شارژ نمود
        ممنون

        • محمد پیرنیا

          سلام
          در حالت خاموشی کمی گاز رو باز میکنیم که مقدار کمی گاز وارد سیستم شود ولی بعد از آن برای شارژ کامل حتما باید کولر روشن شود و تمامی اماری که درباره شارژ گاز اعلام میشود مانند ۴۱۰ را ۱۱۰ psi شارژ کنید مربوط به زمانی است که کمپرسور در حال کار و در مدار است

          • مجید ماه وش

            سلام مجدد
            خیلی ممنون از وقتی که گذشتید و جواب بندرو دادید
            ممنون از سایت خوبتون

  • رضا

    سلام به همگی و سلام خدمت دوستانی که با صبر و حوصله زیاد به سوالات ما پاسخ کامل و دقیق می دهند.
    من یه کولر با کمپرسور معمولی خریدم ولی گازش ۴۱۰ هستش.
    ولی سرماش فرقی با کولر های گاز r22 فرقی نداره.
    نصاب که اومد اول گاز داخل پنل داخلی و خالی کرد بعد نصب یونیت داخلی و وصل کردن لوله ها به یونیت خارجی یه دستگاهی بهش وصل کرد که توش گاز بود البته مایع شبیه فشار سنج بود.آخه شما توی نحوه شارژ کولر با گاز r410 با یه کپسول که سروتهش باید کرد توضیح دادین.
    حالا ممکن اون گاز R22 بوده و حواسش نبود که گاز این کولر ۴۱۰؟
    یا کلا سرمای کمپرسور های معمولی با گاز r22 و r410 یکیه؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز اون گازی که شما در داخل یونیت داخلی کولر گازی مشاهده کردید برای سالم نگه داشتن پنل داخلی هنگام حمل و نقل است و باید هنگام نصب خالی شود ولی درباره شارژ گاز و اینکه گاز کولر شما چه نوع گازی بوده است باید عرض کنم که برچسب فنی که در کنار کندانسور وجود دازد شرح تمامی موارد لازم کولر گازی را در خود دارد که هر سرویس کار کولر گازی باید اول به آن رجوع کند
      درباره گاز ۲۲ و ۴۱۰ هم باید عرض کنم که سرمای باد خروجی این دو گاز هیچ فرقی با هم نمیکند

  • رضا

    گاز کولر ۴۱۰ هستش.
    پس چرا اینورترا ۲۴۰۰۰ سرمای بیشتری داره؟یعنی مقدار گاز بیشتری میخوره و بیشتر گاز و فشرده میکنه؟

    • محمد پیرنیا

      نخیر دوست عزیز سرمای کولر ربطی به اینورتر بودن کولر گازی یا نبودن نداره و ربطی هم به مقدار گاز نداره یک کولر گازی معمولی با مقدار گاز مناسب سرمایی برابر با یک کولر گازی اینورتر با مقدار گاز مناسب داره

    • محمد پیرنیا

      نخیر دوست عزیز سرمای بیشتری ندارن این احساس اشتباه شماست

  • رضا

    سلام ببخشید خیلی اذیتتون کردم.
    یعنی سرمای یک کولر بستگی به مقدار گازیه که تزریق میشه یعنی یه کول مثلا ۱ کیلو گرم گاز میخوره سرماش کمتر از کولری که ۱/۲ کیلوگرم گاز میخوره؟ربطی به نوع گاز نداره؟
    ولی توی یکی از صفحات خوندم یکی از مزایای گاز ۴۱۰ سرمایش بیشتر نسبت به ۲۲٫

  • علی

    سلام خسته نباشید کولر اینورتر ال جی نکست وان خریدم کمپرسور مشکل داشت عوضش کردن بعد وکیوم گاز ق۴۱۰ زده شد که حدودا ۶۵-۷۰ زدن یه مدت بعد اومد حود ۶۰ تا اضافه کرد که ۱۳۰ شد الان این طور تزریق مشکل داره و کپسول رو هم برعکس نکردند

    • محمد پیرنیا

      سلام
      راستش من اطلاعی از نحوه کار تعمیرکار شما ندارم ولی اگر کولر گازی شما با گاز R410 کار میکند برای تزریق گاز حتما و حتما باید به صورت مایع به سیستم تزریق شود (کپسول برعکس شود)

  • علی

    کولر گازی اینورتر باید کپسول رو ترازو قرار بگیره و اون مقدار وزن رو که تو بدنه کولر درج شده بزنند یا ۱۳۰ تا بزنند با امپر بزنند.تعمیر کار گاز اضافی زده بود حدود ۱۴۰ تا وا کرد گاز بیرون بره و ۱۳۰ تا بشه مقاری روغن هم رو زمین بود این روغن برای گاز هست یا از کمپرسور اومده و این اشکال داره. با تشکر که جواب می دید ممنون

  • علی

    سلام
    اگر ترازو بگذارند مستقیم به پنل خارجی وصل میشه یا باید مانوفیلد هم ببندند

  • شهرام چالاك

    سلام اقای پیرنیا
    من یه کولر اسپیلت اجنرال ۳۰۰۰۰ دارم حالت فن رو در حالت اتوماتیک گذاشتم قبلا که کولر off میکرد فن داخلی هم خاموش میشد ولی الان ۱ ماه هست که فن خاموش نمیشه و کولر خنکی قبل رو هم نداره یعنی احساس میکن کولر زود off میکنه تعمیر کار اوردم گیج وصل کرد گفت گرفتگی داره و افت فشار باید تعمیر بشه ایا صحت داره،از کجا معلوم که گاز کم نیست

    • محمد پیرنیا

      سلام
      سوال شما زیاد واضح نیست ولی با انجام مراحل زیر میتونید از سالم یا خراب بودن کولر گازی خودتون مطمن شوید کولر رو در حالت cool قرار بدین و دما را روی ۱۸ یا ۲۰ بگذارید در این حالت وقتی دستتون رو جلوی پنل میگیرید باید باد خنک تولید بشود اگر غیر از این است مطمنا کولر گازی شما نیاز به تعمیر دارد که باید یک تعمیرکار کولر گازی کاملا چکاب کرده و عیب رو به شما اطلاع بده درباره فن داخلی هم متوجه نشدم که منظور از خاموش نشدن فن چیه؟ یعنی زمانی که کولر گازی رو خاموش میکنید باز هم فن روشن است ؟

  • armin

    سلام
    سایت خوبی دارید ممنون که راهنمایی میکنید اگه تعمیر کار گاز r410 با ترازو بزنه مثلا ۱۳۰۰گرم این زمانش چند دقیقه طول می گشه سریع تموم میشه یا ۱۰ یا ۲۰ دقیقه طول میکشه

    • محمد پیرنیا

      سلام
      شارژ گاز ربطی به زمان نداره هم میشه چند دقیقه این کار رو انجام داد هم اینکه میشه ساعت ها طولش داد که این علاوه به نظر تعمیرکار نسبت به شرایط محیطی و آب و هوایی متغیره

  • amir

    سلام گاز r410 روغنی هست؟ اگر مقداری اضافی به کولر زده شه و بعد بیرون بریزند به صورت روغن در جایی که ریخته شده می مونه؟

    • محمد پیرنیا

      سلام
      بله گاز R410a حاوی روغن است و اینکه در بستگی داره که به چه نحوه تخلیه شده تا روغن به همراه داشته باشد یا نه

      • amir

        از کولر با شلینگ که به مانوفیلد وصل بود

  • amir

    از پنل بیرونی

  • مرتضی مهردل

    باسلام خدمت آقای پیرنیا
    در مورد فشار گیج نرمال گاز برای اسپلیت R22 و R410a میخواستم بدونم در تابستان و زمستان چقدر باید باشد و نحوه شارژ در زمستان به چه صورت است؟ در ضمن بنده دوره ای در آموزشگاه تهران گذراندم متاسفانه تبلیغات در سایت زیاد میکنند آموزشگاه رفتم مبلغ رو کامل میگیرن و بعدش خبری از مدرس خوب و آموزش مناسب نیست لطفا به بنده و دوستان همانندم که شهرستان هستیم راهنمایی کنید که چطور میتونیم در مورد نصب و تعمیرات تجربه بهتری کسب کنیم. چون در حین کار سوالات بیشتری برام پیش اومده که نیاز به مشاوره دارم. سپاسگزارم

    • محمد پیرنیا

      سلام
      درباره شارژ گاز دستگاه در زمستان باید عرض کنم که به دلیل افت شدید فشار گاز داخل کپسول شارژ گاز کمی زمان بر خواهد بود که شما باید این کار رو باحوصله بیشتری انجام بدین و بهترین روش استفاده از شارژ گاز آمپری است چون اگر بخواهید به صورت کاملا دقیق شارژ گار کنید باید ار روش های محاسبه ساب کول و سوپر هیت استفاده کنید که کار علمی و تخصصی است
      درباره دوره های آموزشی هم باید بگم که تمام آموزشگاه ها به دلیل کمبود وقت و امکانات نمیتوانند ۰ تا ۱۰۰ مطالب رو شرح بدن بلکه تمام مسایل پایه و اصولی رو توضیح میدن که یاد گرفتن بقیه مطالب تعمیر سرویس و نصب کولر گازی به عهده خود شماست بهترین روش برای یادگیری کامل تجربه تجربه و تجربه است مثلا چند ماهی رو با یک تعمیرکار باتجربه سره کار برید یا اینکه مثلا برای خم زدم لوله یا جوشکاری یک مقدار لوله تهیه کنید و در منزل این کار رو انجام بدین

  • موسی

    سلام خسته نباشید
    کولر۱۴۵۰۰جنرال مدتی بوی گاز ازاتصال مهره ها حس کردم برودتش هم کم شده گیج نصب کردم۱۰۰ رو نشون داد علتش چی میتونه باشه ؟ ایا باید کلا گازکولر رو وکیوم کنم ؟اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

  • موسی

    سلام
    وکیوم کردم دوباره گاز زدم چواب نداد

  • موسی

    کسی نیست جواب بده

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز توضیحات شما کامل نیست ولی باید عرض کنم که شما باید تمام مسیرهای و لوله کولر گازی را برسی کنید تا مطمن بشید که جایی لوله ها دو پهن نشده باشد و اینکه شیر سرویس رو چک کنید که بسته نشده باشد بعد از چک کردن تمام این موارد باید کل سیستم رو از لحاظ کرفتگی برسی کرده و با ازت شستشو بدین تا مشکل حل شود بار هم اگر سوالی بود خوشحال میشم جواب بدم

  • موسی

    سلام
    لوله خم داشت عوض کردم به تعمیرکار گفتم گفت موتور ضعیف کرده چون فشارش گیج۱۰۰نشون میده

    • محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز تشخیص دقیق اینکه کمپرسور کم فشار شده یا اصطلاحا از فشار افتاده یا نه به این صورت است که باید کمپرسور کاملا از لوله ها جدا شده و تست شود و دوم اینکه اگر تشخیص تعمیرکار کولر گازی شما این است خوب باید قبول کنید .

  • فردین حسینی نسب

    سلام مهندس من ۱۵ سال کار گاز انجام دادم الان میخوام برم داخل کار کولر و چیلر باید از کجاشروع کنم ممنون

    شماره همراه:۰۹۱۸۳۷۳۱۳۰۲

    • محمد پیرنیا

      سلام
      بهترین و اصولی ترین روش برای شما که به موارد فنی اگاهی دارید شرکت در کلاس های فنی و حرفه ای و خصوصی تعمیر کولر گازی – تعمیر چیلر و تعمیرات لوازم تهویه مطبوع است و بعد از گذراندن این دوره ها باید با یک تعمیرکار متخصص به کار خودتان ادامه بدهید

  • Sepehr2005

    سلام خدمت اساتید محترم.
    این روش شارژ گاز و توضیحات در کولرهای استند ۳فاز هم ۴۸۰۰۰BTU قابل اجرا میباشد؟
    واگر چنان چه راهکارهای دیگری وجود دارد لطفا اطلاع رسانی بفرمایید.

    • محمد پیرنیا

      سلام
      روش شارژ گاز در تمامی سیستم های تهویه مطبوع تقریبا یکی است و اصول کار در همه این موراد باید رعایت شود

  • کاوه بیات

    سلام مهندس پیرنیا عزیز،کولر ۲۴۰۰۰ بدون اینورتر میخوام بگیرم چه مارکی پیشنهاد میدین؟ شما نماینده رسمی خدمات پس از فروش هیتاچی هستین؟ یعنی ما ازهرفروشگاهی هیتاچی بخریم شما خدمات پس از فروش انجام میدین؟
    شما نماینده فروش معتبر مبشناسین معرفی کنید

    • کارشناس 2 : علوی

      سلام
      دوست گرامی ما به هیچ عنوان امکان نظر دهی درباره برند های تولید کننده کولر گازی را نداریم و پیشنهاد میکنم که شما کولر گازی را از مراکز معتبر خریداری کنید درباره خدمات پس از فروش هم باید عرض کنم که در هنگام خرید باید به شرکت گارانتی کننده توجه داشته باشید چون شرکت های زیادی این برند را تحت پوشش خدمات خود دارند

  • شهرام

    درود مهندس پیرنیا
    یه کولر گازی دارم که هر چندماه یک بار باید شارژ گازبشه میدونم نشتی داره فقط نمیدونم چه جاهای باید چک بشه وچطوری نشتی رو بگیرم اگه راهنمای بشم سپاس گذارم

    • کارشناس 2 : علوی

      سلام
      نشت یابی کاره تخصصی و سختی است که ابزار لازم خود را میخواهد و اینکه بعد از پیدا کردن نشتی باید محل به دقت جوشکاری شده و تا نشتی برطرف شود ایا شما ابزار لازم مانند ازت و جوشکاری را برای کولر گازی در اختیاز دارید ؟

  • وفایی

    با سلام خدمت مهندس پیر نیا
    سوال اینکه برای پی بردن به اینکه نشتی از کجا هست باید هوا داخل لوله ها کرد تا محل مورد نظر پیدا بشه آیا توسط موتورهای یخچال (هم فشار و هم به عنوان وکیوم) میشه استفاده کرد
    خطری نداره
    یا باید ازت باشه
    ممنون از سایت خوبتون

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      بستگی به نوع نشتی داره و راه های نشت یابی خیلی خیلی زیاده ولی یکی از راه ها تزریق گاز ازت با فشار بالا در سیستم است برای پی بردن به محل نشتی

  • وفایی

    و سوال دوم اینکه در جا به جایی کولر علاوه بر جمع کردن گاز کولر میشه روغن موجود در لوله ها و پنل داخلی رو هم جمع کرد؟
    ممنون

  • امیر رضایی

    سلام
    خسته نباشید
    من یه کولر تراست سی هزار اینورتر خریدم به نصاب در موقع نصب گفتم وکیوم انجام میدهید گفت اینا گاز تست دارن وقتی برای اولین بار میخوان نصب بشن و نیازی به وکیوم ندارن، درسته؟
    طول لوله هم هفت متر هست و دومتر لوله جوش داد به پنج متر لوله خودش.
    از نظر سرمادهی که عالی هست
    ولی من در این موارد وسواس دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      گاز تست ربطی به وکیوم کردن سیستم ندارد ولی تاثیر زیادی بر وکیوم سیستم دارد یعنی نشان دهنده این است که این لوله ها کاملا سالم است البته راه های زیادی برای وکیوم هست که میتوان یک سیستم رو وکیوم کرد

  • محمد رضا جاوید

    سلام استاد ، می خوستم بپرسم اگر برای کولر مشکلی پیش نیاد و نشتی پیدا نکنه ، باز هم پس از کدتی استفاده نیاز به پر کردن گاز دارد ؟؟ یا ممکنه خود به خود نشتی پیدا کنه ؟ و اگر نشتی پیدا نکرد میشه تا ابد بدون تعویض گاز ازش بهره کشید ؟؟

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      خیر اگر نشتی نداشته باشد نیاز نیست که هر ساله شارژ شود ولی به مرور زمان بعد از مدت ها استفاده یخصوص اگر در فصل زمستان یا هر وقت دیگری به مدت چندین ماه از کولر گازی استفاده نکیند امکان نیاز به شارژ گاز زیاد است

  • نيما

    سلام آقای پیرنیا ، کولر گازی سامسونگ ۲۵۰۰۰ خریدم که مشکلاتی دارد ،خدمتتان عرض میکنم : در سلف تست ، دستگاه ارور کمبود گاز می دهد ولی سرما ۱۲ درجه در خروجی پنل داخلی است ،‌لوله ها هم یخ نمی زند آمپر هم به جای اینکه ۹٫۵ باشد ( طبق جریان نامی دستگاه ) حدود ۱۵٫۵ می باشد ، بنظر شما مشکلی در کولر است ؟

    • کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      امکان دوپهن شدن لوله وجود دارد باید کل لوله رو کاملا چک کنید و در دوحالت سرمایش و گرمایش کولر را تست کنید تا از سالم بودن کمپرسور هم مطمن شوید

  • مشکلات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

    لطفا به این سوال پاسخ دهید *