ارائه خدمات در تهران - البرز - اصفهان - مشهد - شیراز - تبریز - رشت - قم - کیش - اراک
تفاوت کولر گازی اینورتر و معمولی

کولر گازی اینورتر و معمولی چه تفاوتی دارند؟

تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی در چیست؟ آیا استفاده از کولر گازی اینورتر مزیتی نسبت به کولر گازی معمولی دارد؟ کدام کولر گازی بهتر است؟ معمولی یا اینورتر؟ مصرف انرژی کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی چگونه است؟

تأیید‌‌‌‌‌‌‌شده توسط تیم تخصصی کاراباما

اطلاعات این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام اساسی، با متخصصین مشورت نمایید.

پیش از آنکه به بیان تفاوت های میان کولر گازی های اینورتر و معمولی بپردازیم، بهتر است بدانید که این دو نوع کولر گازی در سیکل مکانیکی و سرمایشی خود، تا حد بسیار زیادی مشابه هستند.

به طوری که حتی اجزای به کار رفته در سیستم های این دو نوع کولر گازی نیز، مشابه بوده و تنها در چند جزء محدود تفاوت دارند. تفاوت اصلی در واقع، در مدار الکتریکی متفاوت کولر گازی اینورتر در مقایسه با کولر گازی معمولی است.

تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی

تفاوت کولر گازی های اینورتر و معمولی – مزایا و معایب
فرق کولر گازی اینورتر و معمولیتوضیحات
موتور کولر گازی اینورتر و معمولیموتور کولر گازی اینورتر دارای سرعت متغیر است. این در حالی است که سرعت کمپرسور برای کولر گازی معمولی ثابت است.
مصرف انرژی کولر گازی های اینورتر دارای مصرف برق بسیار کمتری نسبت به مدل های معمولی هستند.
تکنولوژی بکار رفته در کولر گازی اینورتر و معمولیسومین تفاوت در این است که تکنولوژی اینورتر در کولر گازی، موجب خنک کنندگی و گرمایش کارآمدتر و سریعتری نسبت به مدل معمولی کولر گازی می شود.
میزان سر و صداچهارمین فرق کولر گازی های اینورتر و معمولی، در میزان سر و صدای تولیدی آنهاست که در مدل های اینورتر، این مقدار بسیار کمتر است.
عدم وجود خازن و سیم پیچ استارتپنجمین تفاوت به عدم وجود خازن و سیم پیچ استارت در داخل سیستم داخلی کولر گازی اینورتر برمی گردد.
عمر مفیدکولر گازی های اینورتر دارای استهلاک کمتری بوده و عمر مفید بیشتری دارند.

مزایای کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی

مزایای کولر گازی اینورتر نسبت به کولر گازی معمولی به صورت زیر است:

1. سرعت متغیر

با تغییرات مقادیر ولتاژ و فرکانس برق ورودی به کمپرسور، سرعت کارکرد موتور یا همان کمپرسور در کولر گازی های اینورتر، قابلیت تغییر داشته و به این صورت عمل می کند که در لحظه شروع به کار یا راه اندازی، با سرعت کمتری عمل کرده و سپس به مرور بیشتر می شود.

همین امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی بوده به طوری که در برخی گزارشات، این کاهش تا ۶۰٪ نیز گزارش شده است.

تعمیر تخصصی کولر گازی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته درخواست تعمیر

2. مصرف برق کمتر

مصرف برق کمتر کولر گازی اینورتر

به طور کلی کمپرسور کولر گازی و اسپلیت معمولی، هنگام راه اندازی یعنی در لحظه استارت به کار، به دلیل غلبه بر حالت اینرسی، همواره به انرژی بیشتری در مقایسه با حالت کارکرد مدوام خود نیاز دارند.

در این مواقع جریان آمپر مصرفی کولر گازی به نزدیک 2 و حتی 3 برابر حالت معمولی کارکرد خود می رسد.

اما با استفاده از کمپرسورهای dc – inverter در کولرهای گازی و داکت اسپیلیت ها، به دلیل متغیر بودن سرعت کمپرسور و درواقع سرعت کمتر آنها در ابتدای کار، این بار زیاد بر دستگاه و کنتور برق وارد نشده و درنتیجه میزان مصرف را کاهش می دهد.

همچنین بعد از رسیدن دستگاه به دمای مورد نظر، کمپرسور خاموش نمی شود، بلکه دور خود را کم می کند. زمانی که نیازی به تمامی ظرفیت کمپرسور وجود ندارد، دستگاه می تواند برحسب نیاز خود، به صورت هوشمند از درصدی از توان خود استفاده کند. در نتیجه هزینه مالی شما برای برق مصرفی کولر گازی اینورتر پایین تر می آید.

این درحالی است که کولر گازی های معمولی چنین قابلیتی را نداشته و از زمان شروع به کار، با ۱۰۰٪ توان خود تا لحظه خاموش شدن یا اتومات کردن، به کار خود ادامه می دهند.

علت مصرف زیاد برق کولر گازی
۵ دلیل مصرف زیاد برق کولر گازی + راهکارهای کاهش مصرف

یکی از عوامل کلیدی در افزایش قبض برق، یک کولر گازی ناکارآمد است. قبض‌های بالای […]

3. دمای یکنواخت تر و سرمایش/ گرمایش سریعتر

دیگر تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی این است که، سرعت سرمایش و گرمایش کولر گازی های مجهز به سیستم اینورتر، بیشتر از کولر گازی های معمولی است.

همچنین دمای تولید شده در اتاق بسیار یکنواخت تر است. دلیل این امر، به همان متغیر بودن سرعت کمپرسور کولر گازی های اینورتر برمی گردد.

در ابتدای شروع عملیات سرمایش یا گرمایش، کولر گازی اینورتر توان خود را برای رساندن دمای محیط به دمای مطلوب به کار می برد و هنگامی که به دمای مطلوب می رسد، به جای خاموش شدن، قدرت موتور را با کاهش سرعت چرخش کمپرسور، کاهش می دهد.

بنابراین دمای دلخواه حفظ شده و یک مقدار یکنواخت پیدا خواهد کرد.

اما در کولر گازی غیر اینورتر یا معمولی، سرعت خنک سازی و گرمایش یکنواخت است و با رسیدن دمای محیط به مقدار دلخواه، کمپرسور دستگاه خاموش شده و پس از گذشت مدتی و افت چند درجه ای، مجددا روشن می شود و برای رسیدن به دمای دلخواه دوباره به کار می افتد.

این روند موجب یک نوسان دمایی در محیط می گردد و سرعت کمتری نیز نسبت به مدل اینورتر خواهد داشت.

تنظیم بهترین درجه برای کولر گازی و کاهش مصرف برق دستگاه
تنظیم بهترین درجه برای کولر گازی و کاهش مصرف برق دستگاه!

در این مقاله در رابطه با تنظیم بهترین دما برای گرمایش و سرمایش کولر گازی […]

4. لرزش و صدای کمتر و عمر مفید بیشتر

لرزش و صدای کمتر و عمر مفید بیشتر

کمپرسورهای معمولی برای کار کردن نیاز به آمپر بالایی دارند و در نتیجه انرژی زیادی به صورت گرما تلف می شود و به خاطر دور زیاد، لرزش و صدای نسبتا زیادی نیز تولید می کنند.

این در حالی است که کمپرسورهای اینورتر بسیار کم صدا بوده و به خاطر قابلیت کارکرد با دور پایین، کمترین انرژی گرمایی را تلف می کنند.

علاوه بر این، به دلیل قابلیت کارکرد با دور متغیر و عدم نیاز به خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور دستگاه، کولر گازی های اینورتر دارای استهلاک مکانیکی و نیز حرارتی کمتری در طول مدت کارکرد خود بوده و همین امر موجب افزایش طول عمر مفید این دستگاه ها در مقایسه با مدل معمولی می گردد.

افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!
افزایش طول عمر کولر گازی با 5 نکته طلایی!

یکی از وسایل سرمایشی و گرمایشی پر کاربرد، کولر گازی است که اگر دچار خرابی […]

5. عدم وجود خازن و سیم پیچ استارت

دیگر تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی این است که، در ساختار داخلی کمپرسورهای اینورتردار، سیم پیچ استارت وجود ندارد و طراحی آن به صورت سیم پیچ ستاره است.

همانطور که می دانیم یکی از مشکلات و عوامل مصرف داکت اسپیلیت ها، استفاده از خازن در آن ها است که مخصوصا هنگام استارت، آمپر زیادی از شبکه برق می گیرد و باعث صدمه زدن به سایر وسایل برقی می شود.

خازن به صورت دائم کار ذخیره و تأمین آمپر را برای کمپرسور به عهده دارد. اما سیستم اینورتر، برق ورودی AC متناوب را به DC تبدیل و با کنترل فرکانس، دور کمپرسور را تنظیم می کند و دیگر برای استارت اولیه و همچنین کارکرد، نیازی به خازن ندارد.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات فوری و تخصصی کاراباما پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته
10+

سال سابقه

+1100

تکنسین ماهر

180

روز گارانتی

کلام پایانی

نکته قابل توجه آن است که اگر ساختار کمپرسور بر اساس اینورتر طراحی نشده باشد، با نصب کیت های تغییر ولتاژ روی دستگاه، فقط فرکانس برق تغییر می کند و در کارکرد کمپرسور تفاوتی ایجاد نمی شود و دستگاه قابلیت کارکرد با دور متغییر را پیدا نخواهد کرد.

با مقایسه های انجام شده بهتر است هنگام خرید کولر گازی، مدل های اینورتر را خریداری کنید. این دستگاه ها علاوه بر اینکه عمر مفید بیشتری دارند، به میزان قابل توجهی نیز در مصرف برق و انرژی صرفه جویی خواهند کرد.

پرسش و پاسخ

در صورتی که پرسش شما نیاز به پیگیری داشته باشد کارشناسان ما با شما تماس می‌گیرند.

سلام
فشار رو باید طبق گاز سیستم در نظر بگیرید و فشار سیستم به علت دمای بالاتر در تابستان بیشتر می شود

سجاد
24 خرداد 1398

باسلام با توجه به اینکه در درجه مانیفولد چند خط عدد نوشته شده. یکی که psi هست ویکی روبروش نوشته شده r22 ودیگری 134aو… کدام عددها را باید در نظر بگیریم. یکی میگه عددی که جلوی آن نام گاز را زده ویکی میگه درجه ای که روبروی آن نوشته شده psi. من بک کولر 30000 میتسوبیشی دارم وقتی درجه وصل میکنم درجه psi روی 100 هست و درجه r22 روی 65 کدام رو باید در نظر بگیرم. در ضمن من در زمستان درجه زدم psi روی 45 بود وگاز زدم تا 60 ولی حالا که هوا گرم شده درجه روی 100 نشون میده البته psi مشکل چی هست اگر ممکنه رذهنمایی فرمایید

آرش
13 خرداد 1398

بادرود فراوان
بعداز نصب ووکیوم ابتدا برای ازاد کردن گاز در مدار بایستی کدام لوله بزرگتر یا باریکتر شیر را باز بکنیم با سپاس فراوان

ایوب جوکار
19 مرداد 1397

من آخرشم متوجه نشدم که اینورتر بهتره با توجه به اختلاف قیمت خیلی زیاد یا معمولی .
فروشنده ها که هر کدوم یه چی میگن

وحید رضا نقیبی
1 مرداد 1397

    اینورتر به درد نمیخوره این هم که نوشتن تولید صدای کم داره اشتباهه…شما فرض کن دستگاه اینورتره، باز و بسته شدن درب منزل درب بالکن گرمای آشپزخونه و استفاده از سرویس های بهداشتی همه اینا عواملیه که دستگاه اینورتر مدام تغییر دور میده باعث میشه راندمان دستگاه پایین بیاد. دستگاه معمولی با گرید انرژی اِی دبل پلاس بگیرید بهتره

    خلج
    3 آذر 1399

باسلام
وقت به خیر
لطفا بهترین حالت کولر گازی جنرال را بفرمایید
تقریبا سه هفته است که اسپیلیت نصب شده
در ابتدا مصرف برق متعادل بود و در حال حاضر مصرف برق دو یا سه برابر شده
لازم به توضیح است که حالت های مختلف رو امتحان کردم ولی نتیجه نگرفتم
سپاس

حسینم حسنی
20 تیر 1397

سلام
من یک کولر گازی اجنرال اینورتر دار از بانه خریدم.موقع استارت امپر رو اندازه گیری کردم بصورت اروم بالا میره ولی زمانی که دما به دمایی که ست کردیم میرسه کلا کمپرسور رو خاموش میکنه.ممنون میشم راهنمایی کنید.

مجتبیجعفیی
26 خرداد 1397
متخصصان با تجربه
180 روز گارانتی خدمات
سرعت در ارائه خدمات
اعلام هزینه قطعی
تضمین اصالت قطعه
اولویت با تعمیر قطعه
درخواست تعمیر تماس