آموزش تعویض کمپرسور کولر گازی جلسه دوم

آموزش تعویض کمپرسور کولر گازیدر این جلسه با نکات مربوط به تعویض کمپرسور روی دستگاه آشنا خواهید شد

مرحله اول

بعد از تهیه کمپرسور و مطابقت مشخصات آن ازلحاظ ظاهر و ازنظر فنی نوبت به این می‌رسد که شما اقدامات لازم را برای تعویض کمپرسور انجام دهید

قطع کردن برق کمپرسور

اولین کاری که برای تعویض کمپرسور باید انجام شود این است که برق سیستم را کاملاً قطع کنید و از کار کردن با سیستمی که برق در آن جریان دارد جدا خودداری کنید می‌توانید برق کولر گازی سامسونگ را از مینیاتوری آن کاملاً قطع کنید

خالی کردن گاز سیستم

گاز موجود در سیستم را کاملاً خالی کنید به‌نحوی‌که هیچ مقدار گازی در سیستم باقی نماند بعد از تخلیه گاز سیستم باید لوله رفت‌وبرگشت را بازکنید تا از عدم وجود گاز در سیستم مطمئن شوید اگر در هنگام جوشکاری گازی در سیستم وجود داشته باشد با باز شدن سر کمپرسور تمامی مواد ذوب‌شده را به سمت صورت شما پرتاب خواهد کرد

اماده‌سازی کندانسور

به علت اینکه تعویض کمپرسور کاری ظریف و سنگین است و نیاز به‌دقت بالایی دارد سعی کنید اگر کندانسور در ارتفاع نصب‌شده است حتماً آن را به‌جای مطمئن منتقل کنید تا درنهایت آرامش و امنیت به ادامه کار رسیدگی کنید
نکته: بعضاً کمپرسور در ارتفاع و جاهایی با دسترسی بد قرارگرفته است معمولاً وظیفه منتقل کردن کمپرسور از ارتفاع به پایین با مشتری است پس حتماً قبل از برآورد هزینه به مشتری، محل نصب کمپرسور را در نظر بگیرید تا درصورتی‌که خودتان مجبور به این کار شدید ازلحاظ سختی کار و هزینه متضرر نشوید و یا اینکه این موضوع را با مشتری درمیان بگذارید تا در هنگام کار از بابت این موضوع با مشکل مواجه نشوید (جنگ اول به از صلح آخر)

باز کردن کندانسور

بعد از انتقال کندانسور به یک مکان مطمئن نوبت به این می‌رسد که قاب کندانسور را بازکنید شما می‌بایست تمامی قابی که اطراف کمپرسور است را به‌صورت کامل بازکنید و تمامی ترمینال ها و سیم‌هایی را که به کمپرسور ختم می‌شود و همچنین سوکت کمپرسور را کاملاً بازکنید توجه داشته باشید که هیچ‌گونه آسیبی حین جوشکاری به این سیم وارد نشود
بعد از باز کردن قاب به‌وسیله حوله خیس یا دستمال خیس تمامی عایق‌های اطراف کندانسور را بپوشانید

جوشکاری و باز کردن سره لوله کمپرسور

بعد از اماده‌سازی این مراحل باید به‌وسیله هوا گاز لوله‌های متصل به کمپرسور را که یکی به بالای اکومولاتور و یکی به بالای کمپرسور متصل است را جدا کنید دقت کنید که در هنگام جوشکاری آسیبی به لوله منتهی به کمپرسور وارد نشود بعد از باز کردن جوش‌ها و رهاسازی آن‌ها صبر کنید تا لوله‌ها کمی خنک شده یا به‌وسیله دستمال مرطوب از حرارت لوله‌ها بکاهید

بیرون کشیدن کمپرسور

بعدازاینکه باز کردن جوش کمپرسور به پایان رسید شما باید ۳ عدد پیچی که روی پایه‌های کمپرسور برای محکم کردن آن بسته‌شده را بازکنید معمولاً پیچی که پشت کمپرسور قرارگرفته به دلیل جای کم به‌سختی باز می‌شود و اگر بخواهید به‌وسیله آچارفرانسه آن را بازکنید کمی مشکل خواهد بود به همین دلیل از آچار تخت یا ترجیحاً آچار بکس برای این کار استفاده کنید
بعد از باز کردن پیچ پایه کمپرسور به‌آرامی به‌نحوی‌که به لوله‌های اطراف کمپرسور صدمه وارد نشود آن را خارج کنید البته توجه داشته باشد که این لوله‌ها به‌اندازه‌ای قابل‌انعطاف هستند که کمپرسور خارج شود وقتی کمپرسور قدیمی خارج شد باید کمپرسور جدید را جایگزین کنید ولی قبل از جایگذاری آن حتماً دقت داشته باشید که لاستیک لرزه‌گیر پایه‌ها را نصب کنید اگر این لاستیک‌ها نصب نشوند مطمئن باشید بعد از مدتی کمپرسور علاوه بر صدای زیاد به دلیل لرزش و جابجایی زیاد به لوله‌های اطراف آسیب رسانده (نشتی لوله‌های اطراف کمپرسور که بسیار هم شایع است) و کار شمارا کلاً بی‌ثمر خواهد کرد پس حتماً پیچ پایه‌های کمپرسور را محکم کنید.

تست موقتی کمپرسور

خوب تا اینجا کار شما تمامی مراحل را به‌درستی انجام داده‌اید ولی به دلیل اینکه از سلامت کمپرسور خریداری‌شده خود مطمئن شوید باید قبل از جوشکاری آن را تست کنید تا اگر ازنظر کارکرد مشکلی دارد نسبت به تعویض آن اقدام کنید دقت کنید که تا قبل از جوشکاری امکان تعویض کمپرسور وجود دارد ولی بعدازآن به‌هیچ‌وجه فروشنده زیر بار خرابی آن نخواهد رفت
برای تست آن کافی است که کمپرسور را سر جاز خود نصب‌کرده سوکت برق را جایگذاری کنیم و کولر را روشن کنیم بعد راه‌اندازی کمپرسور دهش و مکش آن را با دست تست کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود برای تست کمپرسور نو همین اندازه تست کافی بوده و نیاز به انجام تست بیشتر نیست یعنی انگشت خود را جلوی دهش کمپرسور قرار دهید و از دهش آن مطمئن شوید (به‌هیچ‌وجه بیش از ۳ ثانیه این کار را ادامه ندهید) و برای مکش نیز همین کار را تکرار کنید.

شما در ویدیو زیر میتوانید نحوه تعویض کمپرسور کولر گازی را مشاهده کنید 

جلسه قبلی                جلسه بعدی

مطالب مرتبطی که به دانستن آن نیاز دارید :

22 دیدگاه

  • مصطفی جعفری

    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    اگه موتور کولر ما روتاری باشه وبایه پیستونی جابه جا بشه.این وسط تکلیف لوله مویی چی میشه.
    سایز و طول لوله مویی چطور باید انتخاب بشه.ممنونم.
    الان با همین مشکل مواجه شدم.
    ممنونم اگه کمک کنید

    • کارشناس 2 : علوی

      سلام
      قبل از هر کازی باید دلیل قانع کننده ای برای این کار داشته باشید و در صورت انجام این کار نیاز به تغییرات زیادی در سیستم است ؟

      • مصطفی جعفری

        استاد گرامی ممنونم از توجه شما
        دلیل تعویض کمپرسور .جوابگو نبودن کمپرسورهای روتاری در خوزستان می باشد.موتورهای روتاری دمای خوزستان به ۵۰ میرسه همه خاموش میشن و جوابگو نیستن.
        الان موتور رو با پیستونی میخوام جابه جا کنم.راهنمایی برا تغییرات رو بفرمایید خیلی ممنون میشم
        باتشکر از لطف شما

  • حمیدرضا فتحی

    سلام خسته نباشید
    خواستم بدونم با فشار بادی که در مخزن شده میشه بجای گاز ازت یا R22 ازش جهت شستشوی موتور استفاده کرد???
    کپسول خالی گاز R22 رو با هوا توسط کمپرسور یخچال پر کردم ایا میشه ازش بعنوان گاز ازت یا R22جهت شستشوی لوله ها استفاده کنم….ممنون

    • مصطفی جعفری

      با سلام خدمت شما استاد گرامی.
      نه نمیشه .چون خود هوا موجود در کپسول ی که پر کردید حاوی رطوبت هستش

  • مومن

    کولر۲۴هزارسامسونک دارم کمپرستور روتاری است وسوخته-مخواهم کمپرسورآن را پستونی کنم-چه کمپرسوری برای آن نصب کنم-آیا نیاز به تعویض لوله موئی دارد

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      دلیل اینکار شما چیست ؟ و اگر کمپرسور کولر گازی شما تعویض شود و به پیستونی تبدیل شود نیاز به تعویض لوله مویی هست

  • مرتضی.

    آقای مهندس کپسول گاز ازت نیاز به مانومتر داره یا خیر؟

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      بسته به نوع استفاد شما و محل استفاده دارد

      • مرتضی.

        برای شستشو سیستم هنگام تعویض موتور عرض میکنم. نیاز به مانو متر هست یا خیر.؟ همچنین جهت پر کردن لوله های تو کار احتیاجی به مانو متر هست یا نه؟

        • کارشناس1: پیرنیا
          کارشناس1: پیرنیا

          سلام
          بله نیاز است ولی بسته به نوع کار شما دارد که هم میتوانید از مانومتر و هم از گیج استفاده کنید

  • محمدرضا

    سلام خسته نباشید
    من کولرجنرال طرح لبخند دارم متاسفانه پارسال موتورش سوخت و یک موتور پیستونی دست دوم براش گذاشتم خوب شد ولی مثل اول نشد سرماش کمتر و صداش زیاد شد امسال تقریبا یکماه از آن استفاده کردیم بعد هواش گرم شد گاز را کمی اضافه کردم کمی کار کرد بعد وصدا داد وخاموش شد تعمیرکار براش فیلترگاز و لوله مویی عوض کرد باز همان شد یعنی وقتی فشار گاز ۵۵ به بالا برسد موتور حرارتش خیلی بالا میره وخاموش میشه دو باره موتور نو براش گرفتم باز هماطور است پنل داخل هم فقط یک طرفش خنک میشود متشکرم

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      حتما در سیکل گرفتگی وجود دارد که باید برسی و برطرف شود التبه باید به این نکته توجه داشت که قبل از تعویض کمپرسور حتما باید علت سوختن کمپرسور مشخص شود

  • محمدرضا

    سلام ضمن تشکر از کارشناس محترم بعرض میرسانم که موتور قبلی روتوری بود وبا توجه هوای خیلی گرم آبادان وبعد از ۷ سال سوخت وتعمیرکار گفت برای خوزستان کمپرسور پیستونی بهتر است گرفتگی که فرمودید یعنی ممکن است جوش لوله های موتور باشد درضمن با گاز کم خاموش نمیشود ولی صداش زیاداست دیروز با یک کولرساز تماس گرفتم گفت موتور پیستونی روی کولر جنرال جواب نمیدهد آیا ممکنه اینطور ی باشد

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      گرفتگی امکان دارد که از هر نقطه ای باشد این مورد باید با برسی کامل سیستم مشخص شود درباره کمپرسور پیستونی هم باید عرض شود که اگر کمپرسور را به پیستونی تغییر دادید حتما باید لوله مویی هم چک و تغییراتی داشته باشد که این کار فقط باید توسط یک متخصص انجام شود

  • محمدرضا محسنی

    ضمن عرض وتشکر از کارشناسان محترم
    دوسوال دارم اگر محبت کنید ممنون میشوم اولی اگر برای شارژ گازR22 کپسول را وارونه کنیم چه میشود
    دومین سوال اینه پایه های ترتیبcsr در کمپرسورها یکی هست یا فرق میکند کمپرسور کولرما پیستونی وسیم cروی پایه بالا وسیم s سمت چپ و سیم R روی پای سمت راست وصل شده است آیا در است یا نه یعنی بترتیب ازچب براست SCR بسته شده متشکرم

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      اگر کولر گازی را با گاز مایع شارژ کنیم امکان اسیب رسید به کمپرسور وجود دارد زیرا گاز مایع بادمایی بسیار پایین به صورت مستقیم وارد کمپرسور میشود درباره پایه های کمپرسور هم میتوانید به اموزشی که در سایت تهیه شده است مراجعه کنید

  • محمدرضا

    سلام ودرود برکارشناس محترم جناب آقای پیرنیا وبقیه کارسناسان محترم که زحمت میکشند و اطلاعات خوبی به سوال کنندگان میدهند جناب آقای پیرنیا شما درجواب یکی از سوال کنندگان فرمودید که در کولر دوتیکه لوله باریک باید گرم و لوله برگشت (ضخیم)باید سرد باشد من کولر جنرال دارم لوله باریک آن که مویی به آن وصل است خیلی سرد ولوله کلفت گرم یا خیلی کم سرد است کولر هم وقتی پرگاز باشه بعد از نیم ساعت یا کمتر کار حرارت کمپرسور بالا میره و اورلود میشه وقتی گازس را کم میکنم خاموش نمیشه ولی خوب خنک نمیکند محبت کنید
    اشکال از کجاست وچکار باید کرد

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      این مشکل دلایل زیادی میتواند داشته باشد از کیپ بودن سیکل سرمایش کرفته تا خرابی شیر برقی کولر گازی شما که فقط با برسی دفیق امکان نظر دهی کامل وجود دارد توصیه میشود از کمک یک تعمیرکار متخصص در این زیمنه بهرمند شوید

  • حسن مسعد

    سلام
    لطفا در مورد تعویض کمپرسور روتوری با پیستونی کامل تر توضیح دهید

  • پویا

    سلام
    خواستم دلیل اینکه موقع روشن کردن اسپیلت وقتی میخواد استارت بزنه یا بعد چند دقیقه قطع وصل میشه حالت خاموش شدن و چراغ صفحه میره و میاد دوباره شروع به کار کنه چی میتونه باشه؟؟؟؟با تشکر

  • نبی شعاعی مفرد

    سلام دیروز یک کولر ها یسنس ۳۰۰۰۰ گازگیری کردم ولی بعداز نیم ساعت موتور وقسمتی ازپنل داخلی ولوله برگشت برفک میزند بعد پشت کندانسورکارتون گذاشتم وبرفک رفت این کار دراهواز انجام شده ازهمکاری شما کمال تشکر دارم

  • مشکلات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لطفا به این سوال پاسخ دهید *