تست کمپرسور |چگونه کمپرسور کولر گازی را با صدای آن تست کنیم؟

تست کمپرسور کولر گازیتست کمپرسور (Hammering)

همان‌طور که در آموزش های قبل دیجی تعمیرگاه توضیح داده شد تست کمپرسور را به روش‌های مختلفی می‌توان انجام داد که یکی از آن روش‌ها تست صدا یا (Hammering) است شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چطور می‌توان کمپرسور را از طریق صدای تولید شده تست کرد و عیب ان را متوجه شد

قبل از شروع آموزش باید به یک سری نکات توجه کرد.

اگر در تست قبل متوجه اتصالِ ترمینال کمپرسور به بدنه شدید یا بهتر است بگوییم متوجه شدید که سیم‌پیچ به بدنه راه می‌دهد و اتصالی دارد عملاً تست صدا بی‌فایده بوده و این کمپرسور ۱۰۰% سوخته است.

البته در تست کمپرسور باید به این نکته توجه کرد که برای تست اتصال بدنه حتماً باید سیم‌های کمپرسور را از آن جدا کنیم و بعد تست را انجام دهیم

تست صدا برای اطمینان از سلامت کارکرد سیم‌پیچ و روتور انجام می‌شود.

برای این کار ابتدا کابل استارت (start) را پیداکرده و سوکت آن را از ترمینال کمپرسور جدا کنید.خوب حالا کمپرسور را چه به‌وسیله برق مستقیم و چه با راه‌اندازی کولر روشن کنید

  • اگر کمپرسور به‌هیچ‌عنوان راه‌اندازی نشد که مطمئناً کمپرسور کولرگازی سوخته و راهی جز تعویض کمپرسور کولر گازی آن باقی نخواهد ماند
  • ولی در حالتی که کمپرسور با صدای غیرطبیعی کارکرد یا کلاً قفل شد و جریان بالایی کشید نشان‌دهنده خرابی روتور است و بازهم کمپرسور دیگر قابل‌استفاده نبوده و نیاز به تعویض دارد

نکته: دقت کنید که هیچ گاه این تست بیشتر از ۳ ثانیه به طول نینجامد زیرا زمان زیاد این تست بسیار خطرناک است.

اما در آموزش آینده به تست کارکرد یا تست فشار کمپرسور می‌پردازیم که یکی از مهم‌ترین انوع تست‌ کمپرسور محسوب می‌شود.

نکته: حتماً قبل از انجام این آموزش و تعمیرات نکات ایمنی را رعایت کنید زیرا مهم‌ترین سرمایه یک تعمیرکار یا حتی یک انسان جدای از هر چیزی سلامت او است.

مطالب مرتبطی که به دانستن آن نیاز دارید :

              * اگر درباره موضوع بالا سوالی دارید بپرسید تا ما یا دوستانتان کمکتان کنیم.

تعداد کل نظرات: 94

  • hasan

    ممنون از لطفتون و پاسخ سریعتون

  • حامد حسن خاکسار

    سایت خوبی هست و من میخوام بیشتر درمورد تعمیرات و تشخیص کولرگازی معمولی و اینورتور بدانم و اگر زحمتی نیست مطالب را به ایمیل بفرستید

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام حتما به زودی این اموزش هم برای استفاده شما قرار میدهیم ممنون از لطفی که دارید

      • امير

        سلام در مورد تست سالم بودن کمپرسورهای ٣ فاز کولر هم توضیح بدید.(لطفا تست سیم پیچ)

  • ایرج مرادی

    با سلام و تشکر از اموزش های مفید شما . لطفا توضیح دهید منظور از کابل استارت چیست؟

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      ممنون بابت نظرتون
      اگه بخوام به صورت کاملا خلاصه و ساده بگم اگز کمپرسور شما معمولی باشد نه اینورتر روی کمپرسور شما ۳ سیم وجود دارد که نام هر انها سیم R=runing
      S=start , C=comon است که منظور ما یکی از این سه سیم است که سعی میکنیم در امورشهای بعدی به صورت مفصل به ان بپردازیم

  • عبدا... کلاه کج

    سلام ، یه کولر گازی اسپیلت داریم ، امروز متوجه شدم بادش گرمه ، رفتم درپوشی که به کمپرسور و ترمینالها دسترسی پیدا میکنه رو باز کردم ، دست گذاشتم روی کمپرسور دیدم به شدت داغه ، کلا از برق کشیدمش ، بعد از چند ساعت که خنک شد ، دوباره روشنش کردم ، وقتی روشنش کردم کمپرسور یه صدایی میداد ٍ مثل اینکه زور بزنه روشن شه ولی روشن نمی شد و بعد از چند ثانیه به شدت داااااغ شد ، سریع رفتم خاموشش کردم ، میخواستم بپرسم مشکل از کجاست… مرسی

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      با توجه به مواردی که شما گفتید کمپرسور تلاش میکند که روشن شود ولی به دلایلی قدرت این کار را ندارد و صدایی که شما میشنوید و گرمای شدید کمپرسور نیز به همین علت است این مشکل چندین دلیل دارد که در زیر به ان اشاره میکنیم
      ۱- جریان برق ورودی کم است یعنی کمتر از ۱۸۰ ولت زیرا تا حدود ۱۸۰ ولت هم کمپرسور قادر به روشن شدن میباشد
      ۲-خازن کولر خراب شده وقدرت را اندازی و تامین ولتاژ کولر را ندارد
      ۳- کمپرسور جام کرده است و(روتور آن گیر کرده است)

      راه حل …
      ۱- جریان برق ورودی به ترمینال کولر گازی را چک کنید و از میران آن مطمئن شوید
      ۲-خازن کولر را به وسیله اهمتر تست کنید و در صورت خرابی جایگزین کنید
      ۳-به وسیله پیچ گو.شنی یا اچار فرانسه به کمپرسور چند ضربه وارد کنید در در بعضی موارد امکان درست شدن دارد.
      برای انجام هر کاری اول برق ورودی را قطع کنید…

  • محمد علی احمدی

    خسته نباشید از را نماییتان من یک موتور ۳۰هزار دارم که سیم پیچ آنرا تست کردم نه اتصال به بدنه دارد هم هر سه سر سیم پیچ موتور به هم راه دارد موتور را که روشن می کنیم روی موتور استارت میخورد برق خانه به اندازه ۲/۳ ثانیه ضعیف میشود در ضمن موتور رتوری هست

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      با توجه به علایمی که شما گفتید کمپرسور شما سوخته و نیاز به تعویض دارد اگر هر کدام از سوکت ها در خالتی که سیم به انها وصل نیست به یدنه اتصال داشته باشند سیم پیچ شوخته و نیاز به تعویض دارد

  • علی شعبانی

    سلام یه کمپرسور کولر ال جی ایستاده که سه فاز میباشد مشکلش اینه کمپرسور اورلود میکنه یعنی ۵ دقیقه سرما بسیار کمی میده بعدش کمپرسور از کار میفته و بسیار داغ میکنه و خازن راه انداز نیز نداره خواهشا از کجا بفهمم کمپر سور سالم یا نه با تشکر

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      کمپرسور های ۳ فاز خارن استارت ندارند و اینکه کمپرسور چه مشکلی داره اولی اینکه از ولتاژ برق مطمن بشیدو بعد از این موزد به سالم بودن سیکل شارژ گاز و … توجه کنید

  • محمد رضا سنقرزاده

    کولر اجنرال ۱۸۰۰۰ دارم موتور بزرگ کولر بعد از چند دقیقه کار به اصطلاح والف میزند گویا درون کمپرسور قطعه ای هست که گاز را هرز می گرداند راهکار چیست

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      من اصلا متوجه سولتان نشدم لطفا واضح تر توضیح بدین

  • حامد

    سلام. کولر ۲۴۰۰۰ میتسوبیشی دارم از لحاظ برق ورودی و مقدار گاز مشکلی نیست اما سرما نداره باد خنک نمیزنه. ممنون میشم راهنمایی کنیید

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز عدم سرما دهی کولر دلایل بسیار زیادی دارد که نمیتوان به همه این موارد در اینجا پرداخت مثلا شاید مقدار گاز موجود در کولر اندازه باشد ولی اگر گاز سالم نباشد و یا هنگام شارژ گاز وکیوم نکرده باشد سرمایی نمیتوانید از کولر دریافت کنید پس اگر شما تعیمرکار نیستید حتما در این باره با یک تعمیرکار مشورت کنید تا کولر شما را از نزدیک بازدید کند و اگر تعمیرکار تازه کار هستید سوالاتان را بپرسد تا راهنماییتان کنیم

  • رامین

    سلام. آیا راهی وجود داره که کولر اسپیلت رو بدون برد فرمان راه اندازی کرد(مانند کولر پنجره ای که برد دارند).قیمت برد فرمان همه کاره یا معادل چقدر است.

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز کولر پنجره ای هم مدار فرمان دارد که در مدل های خیلی قدیمی این مدار به صورت مکانیکی عمل میکند و دقیقا به روش برد الکترونیکی کار را پیش میبرد
      ولی در کولر های جدید این برد به صورت الکترونیکی فرمان را صادر میکند
      بله بدون برد هم میشود کولر را یکسره را ه اندازی کرد به صورت برق مستقیم کمپرسور و فن بیرونی را روشن کرده و به صورت برق مستقیم فن داخلی را روشن کرده و لذت ببرید از کولرتان
      بله برد همه کاره وجود دارد و نسبت به کیفیت و کارایی قیمت های متفاوتی دارد که در اینحا متاسفانه از اعلام قیمت معذوریم

      • رامین

        سلام. باتشکر از راهنمایی شما.با راه اندازی مستقیم کولر اسپیلت آیا می توانیم برای تنظیم دما از ترموستات و کلید سلکتور که در کولر پنجره ای کاربرد دارد استفاده کنیم.

        • محمد پیرنیا
          محمد پیرنیا

          سلام
          بله امکان پذیر است ولی کار منطقی نیست بهترین روش استفاده از برد خود کولر یا برد همه کاره است

          • رامین

            سلام.ببخشید که مزاحمتان میشم و تشکر از اینکه به سوالات من پاسخ می دهید.برای راه اندازی مستقیم موتور فن یونیت داخلی با برق ۲۲۰ نیاز به خازن چند میکروفاراد دارد .کولر من ۲۴۰۰۰ هیتاچی هست.

          • محمد پیرنیا
            محمد پیرنیا

            سلام
            اگر برای تست موقت میخواهید که خازن ۲ یا ۳mf کافی است ولی اگر برای استفاده دائم لازم است با خازن قبلی دستگاه مطابقت داداه شده و همان اندازه استفاده شود بهتر است

  • آزاده

    سلام ،کولر من مشکلی تو خنک کنندگی نداره اما کمپرسور ش بعضی وقت ها صداش بلندتر از حالت عادی میشه،امکان داره خراب شده باشه یا در شُرف خراب شدنه؟

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      بستگی به نوع صدا داره شاید صدا از بدنه کولر هست یا شل شدن قطعه ای درون کولر باید کاملا چک کنید و مطمن بشید ولی در صورت سرما دهی خوب احتمال کمی وجود داره برای خرابی کمپرسور

  • آرش

    با سلام
    اگر کمپرسور کولری سوخته باشه میشه کمپرسور قوی تری جایگزین کرد
    مثلا در یک کولر ۲۰ هزار پنجره ای که کمپرسورش سوخته از کمپرسور ۵۵۳۰ که ۲۵ هزار هستش استفاده کرد ؟
    اگر میشه باید لوله مویی هم تعویض بشه ؟
    با تشکر و سپاس

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      درباره شدن و نشدن باید عرض کنم که میشود ولی مطن باشد که با مشکل مواجه خواهد شد زیرا برای ساخت یک کولر تمامی موارد لحاظ شده از جمله قدرت فن قدرت موتور اندازه اواپراتور و کندانسور طول و قطر لوله مویی و…..
      که شما نمیتوانید تمامی این موارد را تغییر دهیدتوصیه میشود که از کمپرسوری با ظرفیت و قدرت خود کولر استفاده شود

  • سجاد عزیزپوریان

    با سلام
    برد کولر گازی روی دچار مشکل شده و حالا تو بازار پیدا نمیشه.
    برد همه کاره تو بازار هست اما با سوکتهاییس که به برد اصلی میخوره اصلا شباهت نداره باید چکار کرد؟
    سوال دوم اینه که من اگر برق فن و کمپرسور رو به صورت مستقیم وصل کنم اتفاقی نمیفته منظورم اینه که بدون برد میشه با اتصال مستقیم کولر گازی خنک کنه؟

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      اولا دوست عزیز همونطور که شما میگیند این برد ها همه کاره بوده و به تمامی برند ها قابل مچ شدنه ولی اگر میخواهید که هر کولری دارای سوکت مختلفی هست که اگر توانایی مچ کردن رو ندارید باید با متعلقات کولر و برد معیوب به یک تعمیرکار برد مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهد
      و با توجه به اینکه این برد ها عموما برد های ضعیفی هست بهترین راه برای محافظت این است که شم ابرای فن و کمپرسور یک کنتاکتور قرار داده تا فشاری به برد وارد نشود

  • رامین

    سلام.کولر وقتی میخاد روی کمپرسور بره یه صدای تق میاد و بعد از چند ثانیه فیوز میپره.

    • سجاد عزیزپوریان

      با تشکر فراوان نسبت به پاسخگویی سریع شما.
      الان مشکلی که برای کولر پیش اومده اینه که کمپرسور و فن به خاطر معیوب بودن برد ولتاژ بشون انتقال داده نمیشه.
      اگر من مسیر ولتاژ کمپرسور و فن رو مستقیما با یک فیوز جدا عوض کنم که ربطی به برد نداشته باشه اتفاقی نمیفته؟
      قیمت این برد گفته شده هفصدهزار و تعمیر آن چچارصد هزاره اگر بشه این تغییر رو که عرض کردم انجام بدم این همه هزینه نمیکنم

      • محمد پیرنیا
        محمد پیرنیا

        سلام
        اولا که شما میتونید برد رو به یه تعمیرکار ماهر برد بسپارید تا درستش کنه و این بهترین راهی هست که میشه انتخاب کرد و راه دوم نصب کردن مستر برد یا برد همه کاره است که باید با کولر مچ بشه بقیه کارها غیر اصولی است که بنده اصلا توصیه نمیکنم

  • سجاد عزیزپوریان

    با تشکر فراوان نسبت به پاسخگویی سریع شما.
    الان مشکلی که برای کولر پیش اومده اینه که کمپرسور و فن به خاطر معیوب بودن برد ولتاژ بشون انتقال داده نمیشه.
    اگر من مسیر ولتاژ کمپرسور و فن رو مستقیما با یک فیوز جدا عوض کنم که ربطی به برد نداشته باشه اتفاقی نمیفته؟
    قیمت این برد گفته شده هفصدهزار و تعمیر آن چچارصد هزاره اگر بشه این تغییر رو که عرض کردم انجام بدم این همه هزینه نمیکنم

  • سجاد محمدی

    سلام
    من یه تعمیرکار کولر گازی هستم ولی امارتور. و تجربه خیلی کمی دارم میخواستم بپرسم معیار علمی برای انتخاب لوله مویی چی هست ????
    با تشکر از سایت خوبتون

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      تمامی سیستم های برودتی نسبت به ظرفیت و طراحی از لوله مویی استفاده کرده اند که هم قطر و هم سایز ان متفاوت است و حتی کم یا زیاد شدن یک سانت از این لوله مویی میتواند در بوردت سیستم اختلال به وجود بیاورد در صورت نیاز یهترین راه تعویض لوله مویی با مشابه خود آن است و در غیر این صورت شاید ازمون و خطا بهترین راه باشد

  • نریمان تاجی

    سلام جناب مهندس
    بنده یک کمپرسور ۱۸۰۰۰ پیستونی دارم که چند سالی هست که روشن نشده، حال میخواهم آن را به دستگاه وکیوم تبدیل کنم.از چه خازنی با چه ظرفیتی استفاده کنم؟
    و طریقه اتصال سیم ها به کمپرسور و خازن چطور است؟

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      از خارن ۵۵mf استفاده کنید و درباره نحوه بستن خارن روی سیستم به زودی اموزشی در این باره در سایت قرار خواهد گرفت

  • محمود مودبی

    سلام کولر الجی دوازده هزار متورش سوخته متور موتور میتسوبی شی نصب کردم ولی زیر بار می خوابه

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز زیر یار ماندن کمپرسور کولر هزارتا دلیل میتونه داشته باشه از مناسب ببودن ظرفیت کمپرسور گزفته تا مشکل در فن و کل سیستم از نظر کیپی و گرفتگی لطفا دقیق تر سوال کنید تا جواب دقیقتری بدیم

  • بهروز شریفی

    سلام خسته نباشید
    من یه کندانسور به اصطلاح پنج تن که با برق سه فاز کار میکنه دارم (دارای کمپرسور اسکرال کوپلند به شماره ZR68KCE-TFD )
    روز اول که از طرف شرکت مربوطه برای نصب و راه اندازی آمدند.
    نصاب بطور اشتباه برای تکمیل شارژ از گاز R410 استفاده کرد و ( فشار برگشت را تا ۱۲۵psi بالا برد) که بعد از سه ماه و بوجود آمدن مشکلاتی با پی بردن به شماره کمپرسور که در بالا ذکر شده فهمیدیم که میبایست با گاز R22 تکمیل شارژ میشده و فشار هم نمیبایست تا این حد بالا میبرده. (فشار خط مکش تا ۶۸ psi کفایت میکرده)
    و اما مشکلات بوجود آمده بعد از سه ماه:
    ۱- در حین روشن بودن کمپرسور صدایی شبیه به ساییده شدن دو صفحه فلزی بر روی یکدیگر از کمپرسور شنیده میشد
    ۲- به دلیل ترکیب گاز R410 و R22 بعد از مدتی سیستم دیگر سرمادهی نداشت
    پس از اعلام مشکل به شرکت سرویس کار، آمدند و کل گاز را تخلیه و سپس وکیوم و در نهایت کل سیستم را با گاز R22 شارژ کرده و با توجه منطقه گرم و خشک (اصفهان) و در دمای ۳۶ درجه پشت بام و ۳۰ درجه فضای خانه فشار خط مکش را بر روی ۷۳ psi تنظیم نمودند
    ولی
    ۱- همچنان صدای ذکر شده شنیده میشود (نمیدانم کمپرسور عیب پیدا کرده یا به علت آن است که هنوز هم فشار ۷۳ psi برای شرایط ذکر شده زیاد میباشد)
    ۲- سیستم هوای خنک تولید میکند ولی بطور کلی قادر به پایین آوردن دمای منزل نیست و مدام در حال کار کردن است
    لطفا مرا راهنمایی کنید
    با تشکر

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز متاسفانه خیلی کاره اشتباهی صورت گرفته که به سیستم شما اسیب وارد اورده شما میبایست کل سیستم رو با ازت شستشو میدادی و بعد اقدام به شارژ گاز میکردی درباره صدا و سرمادهی کم هم باید سیستم از نزدیک چک بشه تا میزان اسیبب به کمپرسور برسی بشه و اینکه لوله کشی و بقیه موازد درست انجام شده باشه

  • مری

    چرا وقتی کولر روشن میکنیم صدای نفس نفسزدن داره.
    چرا وقتی موتور کولر روشنه بعدش که میرهروفن صدای قیریج قیریج میده اونم زیاد??? ازکولر هیچی نمیدونم ببخشید بد مطرح کردم

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز باور کنید با این اطلاعات کم و ناقص (نفس زدن و قرچ قریچ کردن) کمکی نمیشه کرد مشا حتما از بک تعمیرکار کولر گازی بخواهید برای تعمیر و سرویس از نزدیک کولر شما رو بازدید کنند

  • خالد

    سلام دوست عزیز
    کولر گازی اسپیلت دارم دو زمانه سر د و گرم قبلا خوب بود تا این تابستون وقتی روشنش میکنم به مدت دو سه ئیقه موتورش زیر بار میره بعد از زیر بار میاد بیرون ولتاز برقمون هم خوبه در پوش رو کمپروسور رو باز کردم موقعیکه روشن میشه تو اون چند دیقه موتور به نظرم خیلی داغ میشه ایا مشکل از موتوره یا قطعه ی دیگه

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      باتوجه به توضیحات شما امکان خرابی خازن کولر گازی و یا مشکل در استارت کولر به دلیل خرابی کمپرسور وجود داره که باید هر دو مورد تست بشه

  • حمد فرحانی باوی

    سلام سوالم اینه کولر گازی جنرال دارم با روشن کردن کمپرسور فیوز برق مپره آیا کمپرسور سوخته لطفاً رهنمای کنید

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز اینکه با روشن شدن کولر گازی فیوز شما عمل میکند با توجه به بسیاری از موارد مشکل از قسمت های مختلفی از کولر گازی شماست که تا زمانی که کولر گاز شما مورد بازدید قرار نگیرد هیچ گونه نظر دقیق و کارشناسانه ای نمیتوان داد

  • saeid

    سلام.کولر گازی ایستاده سرد و گرم مدیا داریم.چندروز پیش فیوز کولر پریدو چندبارهم امتحان کردم.تعمیر کار اول گفت سوخته.و من طبغ راهنمایی کمپرسور را ازمایش کردم.سه سر ورودی کمپرسور را دو به دو چک کردم با اهم متر هم اهم داشت و دو به دوهم بوق میزد و به هم راه میداد.هیچکدوم از پایه ها هم به بدنه اتصال نداشت.و ظاهر کمپرسور هم کاملا سالم و بو هم نمیداد.دو تعمیر کار بعدی هم گفتن کمپرسور خرابه.من شک دارم به این دلیل که بردی که داخل دستگاه پشت بام هست قسمت زیر برد سیاه شده و قسمتی از مس مدار چاپی از بین رفته یعنی از پایه قطعه که اتصال داره به قطعه دیگر اتصال برقرار نیست و قطعه ای که زیرش مشکل داره رله هست.و جالبه برام که هر سه تعمیر هیچکدام حتی وقت صرف نکرده و دقیقا مشکل را پیدا کنن.تا میگم فیوز همه میگن سوخته کمپرسور.در ضمن همه چی دستگاه سالمه.فن پایین و بالا روشن میشه و چراغها روشن میشه دور فن هم عوض میشه…خواستم بدونم به نظر شما مشکل از کمپرسور هست واقعا…و باید چیکار کنم و به کجا مراجعه کنم.یک دنیا ممنون از شما که ارزش قائل میشید و با حوصله جواب میدید…تشکر

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز من درباره میزان تخصص تعمیرکارانی که کولر گازی شما را بازدید کرده اند اطلاعی ندارم ولی همانطور که در آموزش عرض کردم سوختن یا خراب شدن سیم پیچ کمپرسور که شما هم چک کردید یکی از دلایل سوختن کمپرسور هست و دلیل دیگر خرابی مکانیکی کمپرسور (قطعات داخلی کمپرسور یا جام کردن) است که به وسیله اهمتر نشان داده نمیشوند ولی برای من هم جای سوال است که چرا از ساده ترین راه به سالم بودن یا نبودن کمپرسور پی نبرده اند یعنی برق مستقیم دادن به کمپرسور و چک کردن آمپر آن
      و درباره مشکل دوم هم باید عرض کنم که دوده زدن قسمتی از مادر برد کولر گازی نشانه خرابی آن نیست بلکه این یک حالت عادی (کثیف شدن یا سیاه شدن) است و هیچ تداخلی با کارکرد برد کولر گازی ندارد
      توصیه من این است که شما با یک تعمیرکار متعهد و متخصص تماس گرفته و این مشکل را با ایشان درمیان بگذارید

  • محمد چعبی

    با سلام و عرض خسته نباشید

    یک کمپرسور کولر اسپلیت دارم که مربوط به یک کولر خراب بوده از این کمپرسور که ۳۰۰۰۰ و روتاری است به عنوان کمپرسور هوای فشرده در مصارف کارگاهی بهره گرفته شد و به خوبی عمل میکرد تا اینکه طی یک اشتباه شیر دستی سر راه خروجی کمپرسور بسته ماند و کمپرسور هنگامی که فشار مخزن هوا کاهش پیدا کرد شب هنگام روشن شده بود تا صبح با خروجی بسته کار کرده صبح که وارد کارگاه شدم بوی روغن سوخته تمام فضای کارگاه را گرفته بود و کمپرسور خاموش بود پس از خنک شدن کمپرسور انرا استارت کردم که تنها صدای زوزه میداد و ران نمیشد سیم پیچها را با اهم متر چک کردم سالم و اتصال بدنه ندارند خازن را با خازن نو عوض کردم تاثیری نداشت سیم پیچ ران را به تنهایی برق دار کردم همان صدای زوزه بود و به همراه استارت تنها صدای تقه ی رله اضافه میشود در حین برقدار بودن چند ضربه با چکش به بدنه کمپرسور وارد کردم که تاثیری نداشت لطفا راهنمایی فرمایید

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز متاسفانه کمپرسور کاملا از بین رفته یا از فشار افتاده است و به تمامی قطعات داخلی آن اسیب وارد شده است به هیچ عنوان این کمپرسور قابل تعمیر نبوده و میبایست تعویض گردد

  • مصطفی گودرزی

    سلام
    ممنون میشم اگر به سوالم پاسخ بدید

    تفاوت بین خازن و هارد استارت چیه
    اساسا چه زمانی از هارد استارت استفاده میکنیم؟
    سپاسگزارم

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      خازن کولر گازی معمولا دائم کار است و لی خازن هارد استارت ولتاژ بسیار بالاتری را دربر میگیرد و بعد از راه اندازی موتور از مدار خارج میشود

  • علی اصغر

    سلام اگر کمپرسور را با گاز ازت شستشو دهیم
    ایا روغن کمپرسور را فاسد میکند یا مشکلی بوجود نمی آورد و اگر فاسد میکند نباید بخش کندانسور را با ازت شستشو دهیم ؟

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      نخیر ازت هیچ اسیبی به روغن سیکل وارد نخواهد اورد این عملی ترین راه شستشوی سیکل کولر گازی است

  • محمد رضا ، س ،

    سلام ، من کولری دارم که کمپرسور آن جام کرده و میخواهم با خازنی قویتر ب آن شوک بدهم شاید راه افتاد میخواستم بدانم از چ خازنی باید استفاده کنم ممنون

    • محمد پیرنیا
      محمد پیرنیا

      سلام
      باید این کار را با خازن هارد استارت انجام دهید احتمال کمی برای برگشت به مدار وجود دارد

  • ناصر

    سلام
    من موتور اسپیلت ۱۲۰۰۰ ال جی رو که کار نمی کرد شکافتم و دیدم لچت در زیر موتور هست و روغنش هم خیلی کم بود
    کلا” جامچ کرده بود پره رو در اوردم و روانکاری کردم راه اناختم ولی چون در این حالت زیاد مانده بود در یه مخزن روغن گذاشتم و راه اندازی کردم ولی موتور خیلی داغ میکنه و دست میسوزه این گرما طبیعی هست و یا از باز بودن جداره موتور هست اگر امپر زیاد بکشهیعنی سیم پیچ خراب هست؟

    • کارشناس 2 : علوی

      سلام
      این کار اصلا کار صحیح و اصولی نیست و مشکلاتی که الان شما عنوان میکنید دلایل زیادی دارد ولی اگر کمپرسور در شرایط خوبی قرار داشته باشد باید در دمای مناسب کار کرده و امپری کمتر از امپر نامی نوشته شده روی برچسب فنی مصرف کند

  • مهرداد دریسی

    سلام
    کولر ۲۴۰۰۰ اینورتر ما پس از ۲ سال کار ماه پیش توسط سرویسکار سرویس و گاز آن شارژ شد. الان کمرور کولر صدا میده چه در حالت فن چه در حالت کار چکار باید کرد.
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

  • علی

    سلام .کولر ۱۸هزار او جنرال دارم موقع روشن شدن با چرخاندن کلید روی کمپرسور انگار کولر زور میزنه وکمپرسور فعال نمیشه همزمان برق خونه دچار نوسان میکنه .خازن جابجا کردم بی فایده بود.با اهممتر سه فیش روی کمپرسور به هم اتصال داشتن ولی به بدنه کمپرسور اتصال نداشتن.گفتن احتمال گیر در کمپرسور هست احتمالا باشوک برطرف میشه.نظرتون چیه.

  • امید حسینی

    سلام
    ممنون از سایت خوب شما
    جسارتا یک سوال کوچیک دارم ولتاژ زیاد (ولتاژ تا ۳۵۰) قانونا در این ولتاژ اسپیلیت موتورش میسوزه ؟!!!

  • حسین خان زاده

    سلام وقت بخیر
    ورود به ماه صیام ومهمانی خدا مبارک
    ما در ۲ واحد ساختمان خود ۲ دستگاه کولر گازی سرد وگرم۲۴۰۰۰ سامسونگ داریم با عمر حدود ۵سال.
    از پارسال هردو کولر به محض روشن شدن وراه افتادن کمپرسورشان صدای بسیارزیادی از کمپرسور ایجاد میشود که باعث آزار همسایه ها وخودمان میشود تا به حال ۲ بار سرویسکار مراجعه داشته وگفته هیچ عیبی ندارد اما به نظر خودم خیلی صدا دارد و غیر قابل تحمل است .ممنون میشوم راهنمایی کنید که چه باید کرد.
    با تشکر خان زاده

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      دوست گرامی منظور شما از صدا چیه صدای لرزش یا صدای سوت یا ….
      لطفا واضح تر بفرمایید که چه صدایی میشنوید و اینکه در چه زمان و چه حالتی این اتفاق را بیشتر مشاهده میکنید

  • احسان هاشمی

    سلام خسته نباشید یه کولر ایستاده دارم که کمپرسورش سوخته بود جاش یه کمپرسور اسکرال کوپلند گزاشتیم ولی از ۳٫۲۵کیلو گاز که باید قبول کنه فقط ۸۰۰ گرم قبول میکنه لطفا راهنمایی کنیید.ایا مسیر فیلتر گیر دارد یا شیر ۳ راه گیر داره از اون به بالا لوله رفت گرم نکرد

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      ایا از سالم بودن شیر سرویس و قسمت هایی که از کمپرسور باعث خروج گاز به تمام سیکل میشود اطمنیان دارید؟

  • احسان هاشمی

    شیر سرویس چک نکردم یه کمی هم شارژقبول کردولی بعد فیلتر گرم نشد به گرفتگی مسیر شک کردم

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      به هر حال باید کاملا مسیر چک شود

  • سید احمد نقیبی

    با سلام کولر پنجره ای ۱۸۰۰۰ دوو دارم . وقتی کولر را روشن می کنیم تا مدتی خوب کار می کند اما با یک صدایی (هوف ) کولر روی فن قرار می گیرد ودر حالی است که درجه ترموستات حد اکثر است. لازم به توضیح است این حالت بیشتر در روز اتفاق می افتد. لطفا راهنمایی فرمایید علت چیست. با تشکر

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      اگر منظور شما از این صدا خاموش شدن کمپرسور کولر گازی است باید عرض کنم این مشکل به دلیل سرویس نشدن برای مدت زیاد است که باید برسی شود

  • Bahman Miree

    سلام دوستان واساتیدمحترم وقت بخیر و خداقوت ، طاعات و عبادات شما هم مورد قبول درگاه حق تعالی….. کولر۳۲هزار تی سی ال هست که میخوام واسش موتورعوض کنم میخوام یه موتورپیستونی بزارم ولی موتورروتوری فابریک خودش یه لوله موئی داره که ازخودموتورمستقیم اومده بیرون ولی این موتورپیستونی همچین چیزی نداره حالابایدچکارکنم یعنی میشه این لوله موئی روخارج کردویه لوله موئی جدیدگذاشت ممنون میشم اگه کسی جوابم روبده

  • Ali Ali

    با سلام.من یه کولر ۲۴۰۰۰ جنرال نو خریدم که حدود چند روز بعد از نصب موقع استارت کمپرسور یه صدایی به مدت ۵ الی ۶ ثانیه از داخل پنل میاد و قطع میشه.سرمایش کولر هم خیلی خوبه.البته بیشتر روز صدا میده و وقتی هوا گرمتره صدا بیشتره و شب صدا نداره.صدایی که ازش میاد مثل خالی کردن باد لاستیک میمونه.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

  • دیوید

    باسلام آیا میشه سیم استارت را ازروی خازن هم جدا کرد یاباید حتما از روی ترمینال جداشه

  • حمیدفلاحی

    سلام از توضیحاتتون متشکرم.سوالم اینه که موقع شارژگاز کولر ،دستگاه کولر روشن باشه بهتره یا خاموش باشه؟

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      باید کولر گازی روشن باشد

  • امین

    با سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم برای یادگیری هر چ سریعتر تعمیر و نصب کولر گازی شما کلاسهای فنی حرفه ای رو پیشنهاد میکنین یا کار کردن کناره تعمیرکار کولر گازی؟ متأسفانه تعمیرکارا ب سختی تجربه خودشونو در اختیار میزارن و زمان زیادی صرف میشه چون اکثرشون مشکلات زندگی دارن و سعی بر سریع انجام دادن کار دارن و تمایل ب آموزششون خیلی پایینه

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      دوست عزیز شما قبل از هر کاری باید یک دوره تئوری شرکت کنید تا با مفاهیم کار اشنا شوید و بعد از آن باید حتما به صورت عملی کار را با یک تعمیرکار متخصص به صورت همراه ادامه بدید تا با مشکلات کار به صورت عملی اشنا شوید این سریعترین و مطمن ترین راه برای یادگیر شماست

  • محمد

    با سلام خدمت دوستان و اساتید محترم
    کولر من وقتی که روشن میکنم یک دو تا صدا پشت سرهم صدای استارت کردن کمپرسور است میاد بعد کمپرسور روشن نمیشه و فقط پانل فنش کار میکنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      مشکلی در راه اندازی یا کارکرد کمپرسور کولر گازی هست از جمله کابل ارتباطی یا گاز اسپیلت یا راه انداز کمپرسور که باید برسی و عیب یابی شود

  • مهدی حيدري

    سلام
    عزیز من کولر گری رو تازه نصب کردم و تازه شروع به کار کرده اما حس میکنم موتورش یه صدایی شبیه به زوزه ممتد داره.
    علتش رو میدونید؟
    ممنون از لطفتون

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      دوست گرامی این صدا دقیقا از کجا شنیده میشود و در چه زمان هایی بیشتر به گوش میرسد

  • ابوالفضل

    سایتتون خیلی خوبه
    لطفا بیشتر اموزش های مختص تعمیرات لوازمی مثل یخچال و کولر و ماشین لباسشویی و حتی ظرفشویی بزارید

  • علیرضا عبادی

    با سلام کولر ۲۴ هزار کلون دارم دو زمانه سرد و گرم صبح کار می کرد خاموشش کردم ظهر که آمدم روشنش کنم فیوز می پرید رفتم درب جلو تیکه بیرونی را در آوردم گفتم شاید سیمها گرم شده سوخته و به هم متصل شدند ولی دیدم از بالای سر کمپرسور حالت اتصال برق شدید با صدا بلند شدسر پلاستیکی را در آوردم ولی اثری از اتصال سیمها نبود چه کنم مشکل چیست

  • مسلم البرزی

    سلام خدا قوت .ی کولر ال جی تایتان ۲۴دارم ک بعد از ۱۰دقیقه از مدار خارج میشود و شدیدا داغ میشود برق تا خود سرکمپرسور هستش اما کمپرسور هیچ جریانی ک منوط ب خرابی کمپرسور باشه نشون نمیده و ب خاطر داشتن فیوز حرارتی داخل کمپرسور قطع وتا خنک نشه استارت نمیزنه همه قطعات سالم هستش .میشه راهنمایم کنید تشکر میکنم امکان داره روغن ش خاصیت خودشو از دست داده باشه.

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      نخیر ربطی به روعن نداند امکان کم شدن گاز یا خم شدن لوله کولر گازی هست در کل باید به صورت حضوری برسی شود امکان راهنمایی به این صورت نیست

  • حسین

    با سلام
    کولر گازی تراست ۲۴ هزار دارم که مرداد ماه نصب کردن. زمان هایی که یک روز استفاده نمیکنیم زمان استارت خوردن کمپرسور به مدت حدود ۵ ثانیه یک صدای بلندی از کمپرسور میاد که بیشتر شبیه صدای شارژهای گوشیه اما خیلی صدا بلندتره و اینکه در استارت های بعدی این صدا وجود نداره.
    علتش از چی میتونه باشه؟
    و اینکه هر نیم ساعت یک بار کمپرسور خاموش میشه و بعد پنج دقیقه شروع میکنه به کار کردن . احتمال اتوماتیک کردنش نیست چون درجه رو روی ۱۷ میذارم و وقتی کمپرسور خاموش میشه میذارم روی فن دمای محیط روی ۲۸-۲۹-۳۰ نشون میده.
    ممنون میشم این دو سوالو پاسخ بدید .
    با تشکر.

    • کارشناس1: پیرنیا
      کارشناس1: پیرنیا

      سلام
      امکان خرابی برد کولر گازی وجود دارد و درباره صدا هم باید به صورت حضوری چک شود در کل اگر این مشکلات حاد است حتما از یک تعمیرکار متخصص کولر گازی یخواهید که به صورت حضوری برسی کنند

  • حسن

    باسلام کولردوتکه نیکایی دارم چندروزپیش گازکم کرداما استفاده میکردیم تاچندروزپیش متوجه شدم فن داخل وبیرون کارمیکنه اماموتورکولریه صدای ویزه میده ولی بلندنمیشه وموتوربه شدت داغ کرده گذاشتم چندساعت خنک شددوباره روشن کردم بازهم موتورصدای ویزه میدادوکارنمیکردچندضربه به بدنه کولرزدم موتورباچندتکان همراه بایه صدای اضافه شروع به کارکرد بعداز۱۰دقیقه خاموش کردم دوباره روشن کردم موتورکارنمیکردوصدای ویزه مدادمشکل ازچیست ممنون

    • کارشناس 2 : علوی

      سلام
      امکان خرابی راه انداز کولر گازی یا خرابی کمپرسور هست که باید با ابزار دقیق تری برسی شود

  • احسان موسوی

    سلام وقت بخیر یک کولر گازی پنجره ای مارک گری ۱۸ هزاردارم که اولا نمیدونم چرا فنش بااینکه کلیدشو تست نکردم خیلی ضعیفه یعنی توحالت ۳ که باید پرتاب داشته باشه انگار ۱.
    ولی سرماش عالیه.
    دوم اینکه موتور صدای هوم میده که آزار میده ولی تو شب خوبه بیشتر ظهر این صدارو میده درضمن فنو باز کردم بردم تعمیر گفتن سالمه راهکار چیه

  • ملک حسین کاویانی

    باسلام وتشکرازآموزش های دقیق شما.
    کولرگازی۱۸۰۰۰اوجنرال چراغ سبزدارم.فن روشن میشودولی به محض بردن روی کمپرسوریک لحظه کمپرسورروشن وبلافاصله خاموش میشود.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • مسعودفردوس

    سلام
    من یک کولرگازی ۱۸الجی دارم بعدظهر تا صب ساعت نه وده مثل ساعت کار میکن قشنگ اتومات میکنه ولی موقع ظهر هم روشن میشه بعد یه هو موتور خاموش میشه بعد بیست دقه روشن میشه خلاصه موقع گرم شدن هوا خیلی اذیت میکنه. تازگی هنگام استارت صدای عجیبی داره که چندبار تکرار میشه برای بار چندم دوباره روشن میشه خواستم عیبشو بفهمم
    ممنون از سایت خوبتون

    • Ghader

      سلام دقیقامشکل شمارومنم بایه ۱۸۰۰۰صاایران دارم.خودم به این نتیجه رسیدم کولرسالمه وفضای پشت کولربرای گردش خنک کاری کمپرسورمناسب نیست.شماهم اگردرجه فن رو روی درجه زیادبذارین تاحدودی مشکلتون حل میشه من توخوزستانم دمابسیاربالاست.

  • Ghader

    باسلام.وخسته نباشیدجناب مهندس.سپاس ازراهنمایی های واضح.وساده تان.
    بنده یک کولر۱۸۰۰۰صاایران دارم.درشب هیچ مشکلی نداره.اماازساعت ۱بعدظهرتا۷شب.بعداز۴۰تا۵۰دقیقه کارکمپرسورباصدایی شبیه.خالی شدن بادلاستیک.چنددقیقه ای کارمیکنه وازمدارخارج میشه.واصطلاحااورلودمیکنه تا۲۰دقیقه وبعدمجددااستارت میکنه.البته بنده درخوزستان.شهرستان امیدیه دردمای میانگین ۴۵درجه زندگی میکنم.سپاسگزارم اگرراهنمایی بفرمایید.

  • پیمان

    سلام
    کولر گازی پنجره ای اجنرال روشن ک میشه زیر بار نمیره دور فن هم کم میشه گاهی هم که زیر بار میره صدای عجیب داره و فیس فیس صدا میده و خنک نمیکنه یک بار هم شروع به کار کرد چند دقیقه بعد باز همون صدای فس فس و گرم شدن رادیاتور
    البته شب قبل با چند بار خاموش و روشن کردن درست شد اما الان نمیشه

  • یک دیدگاه بنویس!

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لطفا به این سوال پاسخ دهید *